تاریخ انتشار : شنبه 14 مهر 1403 - 12:52
11 بازدید
کد خبر : 338106

بازی در کشور ثالث چقدر محتمل است؟

بازی در کشور ثالث چقدر محتمل است؟

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق تیم‌های ملی ایران و قطر از دور چهارم مرحله سوم انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۶ قطر روز ۲۴ مهر در مشهد به مصاف هم خواهند رفت، این در حالی است که در پی تنش‌های سیاسی اخیر برخی رسانه‌های عربی در این چند روز مدعی برگزاری این دیدار در کشور ثالث شدند.  همه اینها در حالی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق

تیم‌های ملی ایران و قطر از دور چهارم مرحله سوم انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۶ قطر روز ۲۴ مهر در مشهد به مصاف هم خواهند رفت، این در حالی است که در پی تنش‌های سیاسی اخیر برخی رسانه‌های عربی در این چند روز مدعی برگزاری این دیدار در کشور ثالث شدند. 

همه اینها در حالی هستند که شنیده‌ها حاکی‌اند در حال حاضر هیچ چیز قطعی نشده و وضعیت پیش رو برای برگزاری دیدار ایران و قطر فعلا در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. البته نکته قابل‌توجه در این بین اینکه با توجه به وضعیت روزهای اخیر، پروازهای داخلی و خارجی با محدودیت‌هایی مواجه شده بود که با رفع این محدودیت‌ها تا پس‌فردا شرایط به حالت عادی برگشته و مطمئنا دیدار با قطر در مشهد برگزار خواهد شد. 

نکته مهم در این خصوص به این موضوع برمی‌گردد که در صورت تصمیم کنفدراسیون آسیا برای برگزاری این دیدار در کشور ثالث دیدار با تیم ملی قطر قطعا نباید در کشورهایی مانند امارات یا قطر برگزار شود؛ چراکه این دو کشور هم‌گروه تیم ملی در این رقابت‌ها هستند و از لحاظ مقررات، این امر شدنی نخواهد بود. در این بین شاید این بازی به سایر کشورهای عربی منطقه مانند اردن، کویت یا عمان منتقل شود که البته این موضوع نیز تبعات و محدودیت‌های خاص خودش را به همراه خواهد داشت.

پیش از این در مرور قوانین AFC به این موضوع اشاره کرده بودیم که تغییر ورزشگاه در یک کشور از شهری به شهر دیگر در فاصله کمتر از یک ماه مانده به برگزاری هر دیداری از سری رقابت‌های بین‌المللی مانند مقدماتی جام‌جهانی امکان‌پذیر نبوده و حالا در فاصله کمتر از ۱۰ روز مانده به برگزاری دیدار دو تیم ایران و قطر؛ موضوع میزبانی در کشور ثالث عملا مقررات AFC را زیر سوال برده ،هرچند در ابعاد دیگر محدودیت‌ها و مشکلات دیگری را به همراه خواهد داشت. از مدت‌ها قبل امور سفر تمامی عوامل برگزاری یک دیدار بین‌اللملی انجام شده و حالا بسیار سخت است که تغییراتی در این زمینه در این مدت محدود و بسیار کم ایجاد شود. همه اینها جدا از پذیرش و قبول مسئولیت برای کشور ثالثی است که در صورت تصمیم کنفدراسیون آسیا این دیدار را میزبانی کرده و مشخص است که در این فاصله کم کمتر کشوری این مسئولیت را قبول خواهد کرد. 

روی همین حساب به نظر می‌رسد اگر تا روز دوشنبه وضعیت تردد هوایی کشور دوباره به حالت عادی بازگشته و پروازها دوباره از سر گرفته شود احتمال برگزاری بازی در مشهد قوت خواهد گرفت. این در حالی است که شهر مشهد در مسیر هوایی در کریدور شرقی کشور وجود داشته و از آنجایی که پروازهای این مسیر در حالت عادی و نرمال به سر می‌برد، به نظر می‌رسد محدودیت خاصی برای سفر عوامل برگزاری بازی و تیم میهمان به این شهر وجود ندارد.

در این خصوص شنیده‌های خبرنگار «فرهیختگان» حکایت از آن دارد درصورتی‌که AFC روی تصمیم خود برای برگزاری دیدار ایران و قطر در کشور ثالث اصرار داشته باشد و در این بین راهکاری برای برگزاری این دیدار در کشورمان باقی نماند، فدراسیون فوتبال پیشنهاد میزبانی دیدار رفت در دوحه به جای مشهد را مطرح می‌کند تا به این ترتیب این مشکل نیز رفع شود. در این صورت بازی برگشت در خرداد سال آینده در ایران برگزار می‌شود و با توجه به اینکه به‌طور حتم تا آن زمان ورزشگاه آزادی بازسازی شده و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، در صورت پذیرش این درخواست، دیدار رفت ۲۴ مهر در دوحه و دیدار برگشت ۱۵ خرداد در ورزشگاه آزادی برگزار خواهد شد. 

در روز‌های گذشته اخباری مبنی‌بر درخواست باشگاه النصر برای انتقال بازی با استقلال به کشور ثالث مطرح شده بود. این در حالی است که یک مقام رسمی باشگاه النصر ضمن رد این موضوع عنوان کرد: «تا این لحظه هیچ درخواست رسمی‌ای به کنفدراسیون فوتبال آسیا برای انتقال محل بازی النصر با استقلال به کشور دیگری ارسال نکرده‌ایم.با این وجود اوضاع را به‌دقت رصد می‌کنیم و پس از آن درباره درخواست انتقال این بازی به زمین بی‌طرف تصمیم‌گیری می‌کنیم.»

این دیدار نیز یک هفته بعد از دیدار ایران و قطر برگزار شده و به نظر می‌رسد زمان کافی برای بررسی شرایط از سوی کنفدراسیون آسیا به‌منظور مکان برگزاری این مسابقه همچنان وجود داشته باشد. البته به نظر می‌رسد اگر قرار باشد اتفاقی درخصوص رقابت‌های تیم ملی ایران و نمایندگان ایران در کشور ثالث رخ بدهد، تا دوشنبه این امر مشخص خواهد شد.

این در صورتی است که بزرگ‌ترین مشکل برگزاری دیدار استقلال و النصر به محل برگزاری این دیدار مربوط شده و بعد از مشکلاتی که در بازی‌های اخیر آسیایی سرخابی در ورزشگاه شهدای قدس بروز داد، این شائبه مطرح شد که دیدارهای بعدی بین‌المللی این دو باشگاه در صورت میزبانی دیگر قرار نیست در این ورزشگاه برگزار شود. در این مورد شنیده می‌شود در صورت برگزاری رقابت بین استقلال و النصر در ایران، فعلا این مساله که این بازی در کدام ورزشگاه و کدام شهر برگزار شود به دغدغه اصلی فدراسیون و مسئولان این باشگاه تبدیل شده است!

بعد از راغب نبودن مشهد برای میزبانی رقابت‌های باشگاهی (حتی در سطح بین‌الملل) در ورزشگاه امام رضا، باشگاه استقلال ورزشگاه تختی تهران را به‌عنوان ورزشگاه دوم خود به کنفدراسیون آسیا معرفی کرده و این امکان نیز وجود خواهد داشت که دیدار آبی‌پوشان ایران با یاران رونالدو در شرق تهران برگزار شود. در این زمینه نیز یکی از مسئولان اجرایی باشگاه استقلال به «فرهیختگان» گفت: «تا امروز هیچ درخواستی برای گرفتن میزبانی یا تغییر محل برگزاری دیدار استقلال و النصر از کنفدراسیون آسیا به باشگاه ابلاغ نشده است.»

متن کامل گزارش محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش را در روزنامه فرهیختگان بخوانید

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn