تاریخ انتشار : دوشنبه 16 مهر 1403 - 10:53
14 بازدید
کد خبر : 340502

ساخت سلاح هسته‌ای و پالس مهم سیدحسن

ساخت سلاح هسته‌ای و پالس مهم سیدحسن

چندسالی است که در گوشه‌کنار فضای سیاسی نجواهایی درمورد الزامی بودن حرکت به سمت هسته‌ای شدن مطرح می‌شود. اخیرا نیز سیدحسن خمینی در یک برنامه تلویزیونی طی اظهاراتی بالابردن سطح بازدارندگی را الزامی دانسته است. او در این‌باره می‌گوید: «بازدارندگی نظامی ما باید یک سطح بالاتر برود امروز دنیا به شرایطی رسیده که لازم است

چندسالی است که در گوشه‌کنار فضای سیاسی نجواهایی درمورد الزامی بودن حرکت به سمت هسته‌ای شدن مطرح می‌شود. اخیرا نیز سیدحسن خمینی در یک برنامه تلویزیونی طی اظهاراتی بالابردن سطح بازدارندگی را الزامی دانسته است. او در این‌باره می‌گوید: «بازدارندگی نظامی ما باید یک سطح بالاتر برود امروز دنیا به شرایطی رسیده که لازم است بازدارندگی ما قوی‌تر شود.»

این اظهارات در فضای رسانه‌ای این برداشت را به وجود آورده است که سیدحسن خمینی تلویحا حرکت به سمت ساخت سلاح هسته‌ای را لازمه بازدارندگی دانسته است. زمزمه‌های ساخت سلاح هسته‌ای که پیش از این کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با کلیدواژه احتمال تغییر دکترین هسته‌ای مطرح کرده بود اکنون در فضای سیاسی به قدری پیچیده است که بعضا چهره‌هایی همچون سیدحسن خمینی که رویکرد میانه‌تری در روابط خارجی دارند آن را به زبان‌های مختلف مطرح می‌کنند.

فارغ از اینکه بخواهیم برای افزایش توان تسلیحاتی کشور نسخه‌ای بپیچیم اما باید این گزاره‌های سیاسی را کمی با داده‌های موجود نیز تطبیق دهیم. تنها چیزی که با قطعیت می‌توان گفت این است که با توجه به وضعیت امنیتی که برخی دارندگان سلاح هسته‌ای به آن دچارند صرفا داشتن توانایی هسته‌ای یا حتی ساخت سلاح هسته‌ای برای ایران، به‌تنهایی کافی نخواهد بود. همان‌طور که مثال‌های رژیم‌صهیونیستی و کشورهای دیگر نشان داده است برای دستیابی به بازدارندگی کامل باید به همه جنبه‌ها از جمله «نیروهای نظامی متعارف، قابلیت‌های نامتقارن، قدرت دیپلماتیک و ثبات اقتصادی و سیاسی» توجه شود. 

کشورهای دارنده سلاح اتمی با این استدلال که این سلاح با ایجاد مفهوم «بازدارندگی هسته‌ای»، از حمله نظامی به کشور دارنده جلوگیری می‌کند داشتن این سلاح را توجیه می‌کنند. این بازدارندگی بر پایه دکترین «تخریب حتمی متقابل» استوار است. این مفهوم به معنای آن است که هرگونه حمله هسته‌ای به یک کشور مسلح به بمب اتم منجر به پاسخ هسته‌ای گسترده و مخرب از سوی آن کشور خواهد شد که نتیجه آن نابودی هر دو طرف است.

به بیان دیگر کشوری که دارای سلاح‌های هسته‌ای است به دشمنان بالقوه پیام می‌دهد که هرگونه حمله به آن می‌تواند به نابودی کامل مهاجم منجر شود. این تهدید بازدارنده باعث می‌شود کشورهایی که قصد حمله دارند، دوباره درباره عواقب چنین تصمیمی فکر کنند. در طول جنگ سرد بین ایالات متحده و شوروی سابق هر دو کشور به دلیل برخورداری از حجم عظیمی از سلاح‌های هسته‌ای از حمله مستقیم به یکدیگر خودداری کردند زیرا می‌دانستند که جنگ هسته‌ای پایان‌پذیر نیست و به نابودی هر دو طرف منجر می‌شود.

قدرت تخریبی بسیار بالای سلاح‌های هسته‌ای باعث می‌شود هرگونه استفاده از آن منجر به تلفات عظیم انسانی و ویرانی غیرقابل جبران شود. همچنین کشورهای دارای سلاح هسته‌ای به سیستم‌های موشکی پیشرفته دسترسی دارند که می‌توانند در مدت زمان کوتاهی پاسخ متقابل دهند، مانند موشک‌های بالستیک قاره‌پیما یا زیردریایی‌های حامل موشک‌های هسته‌ای. درحال حاضر ۹ کشور در جهان به‌طور رسمی سلاح‌های هسته‌ای در اختیار دارند. براساس آمارworldpopulationreview، ایالات متحده با ۶۲۵۷، روسیه با ۵۵۵۰، چین با ۳۵۰، فرانسه با ۲۹۰، انگلستان با ۲۲۵، پاکستان با ۱۶۵، هند با ۱۵۶، رژیم‌صهیونیستی با ۹۰ و کره‌شمالی با ۵۰ سلاح هسته‌ای کشورها و رژیم‌هایی با بیشترین تسلیحات هسته‌ای در سال ۲۰۲۴ هستند.

کشورهایی که سلاح هسته‌ای ندارند اما به‌طور گسترده‌ای باور بر این است که توانایی ساخت آن را دارند شامل ژاپن، آلمان و کره‌جنوبی‌اند. این کشورها دانش و زیرساخت لازم برای تولید سلاح هسته‌ای را دارند و در صورت تصمیم‌گیری سیاسی می‌توانند به‌سرعت چنین سلاح‌هایی تولید کنند اما تاکنون به دلایل مختلف از این کار خودداری کرده‌اند.

برای رسیدن به «بازدارندگی مؤثر»، ایران باید مجموعه‌ای از الزامات نظامی، دیپلماتیک و اقتصادی را رعایت کند که تنها به توانایی هسته‌ای محدود نمی‌شود. بازدارندگی یک مفهوم چندبعدی است که در آن کشورها باید به ترکیبی از قابلیت‌های نظامی و غیربازدارنده توجه کرده تا تهدیدات بالقوه را مدیریت کنند.

ایران باید نیروی نظامی خود را در همه‌ حوزه‌ها تقویت کرده تا بتواند تهدیدهای نظامی مختلف را مدیریت کند. ایران تاکنون سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در توسعه موشک‌های بالستیک و کروز کرده است. توانایی در رسیدن به اهداف دوربرد می‌تواند در ایجاد بازدارندگی مؤثر نقش داشته باشد. سیستم‌های موشکی قوی به‌عنوان یکی از ارکان کلیدی بازدارندگی متعارف در نظر گرفته می‌شوند.

نیروی دریایی قوی به‌ویژه در خلیج‌فارس و تنگه هرمز نقش مهمی در کنترل خطوط کشتیرانی و جلوگیری از اقدامات نظامی بالقوه دارد. پدافند هوایی پیشرفته و یکپارچه می‌تواند تهدیدهای هوایی از سوی دشمنان را کاهش داده و بازدارندگی بیشتری ایجاد کند. ایران برای ایجاد بازدارندگی در مقابل تهدیدهای امنیتی که از جانب آمریکا و متحدان منطقه‌ای خود احساس می‌کند علاوه‌بر به‌روز‌رسانی تسلیحات نظامی خود از قابلیت‌های نامتقارن برای بازدارندگی در برابر تهدیدات فراتر از نیروهای متعارف استفاده می‌کند. به‌طور مثال ایران در سال‌های اخیر توانایی‌های قابل‌توجهی در زمینه جنگ سایبری ایجاد کرده است که می‌تواند به‌عنوان ابزاری نامتقارن برای ایجاد بازدارندگی در مقابل حملات استفاده شود.

درمورد سلاح هسته‌ای نیز برخی تحلیلگران بدون اینکه به ساخت سلاح اتمی توصیه کنند معتقدند ایران باید بتواند تهدید «توانایی هسته‌ای بالقوه» را حفظ کند، بدون اینکه الزاما بخواهد به‌صورت کامل وارد حوزه ساخت سلاح هسته‌ای شود. 

برای حفظ بازدارندگی پایدار ایران باید در کنار تقویت نظامی به دیپلماسی فعال هم توجه کند. همکاری با قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی، ایجاد ائتلاف‌های استراتژیک و مدیریت روابط دیپلماتیک می‌تواند ایران را در موقعیت قوی‌تری در منطقه قرار دهد. برای مثال روابط با روسیه و چین و تعاملات در چهارچوب‌های بین‌المللی مانند سازمان همکاری شانگهای می‌توانند قدرت دیپلماتیک ایران را افزایش دهند.

بازدارندگی همچنین نیازمند یک اقتصاد قوی و پایدار است. بدون اقتصادی مقاوم کشور نمی‌تواند منابع کافی برای حمایت از قدرت نظامی خود داشته باشد به‌ویژه در شرایط تحریم‌های اقتصادی ایران باید راه‌هایی برای تقویت اقتصاد داخلی و کاهش وابستگی به صادرات نفت پیدا کند تا تحت فشارهای اقتصادی بین‌المللی ناتوان نشود. علاوه‌بر این موارد ایران باید بتواند پایداری سیاسی داخلی را حفظ کند و از پشتیبانی مردم برای سیاست‌های خود برخوردار باشد. اگر دولت در داخل سرمایه اجتماعی نداشته باشد بازدارندگی خارجی آن نیز ضعیف خواهد شد. 

متن کامل گزارش علی مزروعی، خبرنگار گروه نقد روز را در روزنامه فرهیختگان بخوانید

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn