تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 مهر 1403 - 16:26
7 بازدید
کد خبر : 343100

رشد ۱۸ درصدی سرمایه‌گذاری صندوق‌های خطرپذیر در سال ۱۴۰۲

رشد ۱۸ درصدی سرمایه‌گذاری صندوق‌های خطرپذیر در سال ۱۴۰۲

زهرا رمضانیخبرنگار با توجه به بزرگ‌تر شدن اکوسیستم علم و فناوری کشور، طبیعتا نیاز به حمایت از شرکت‌های نوپا هم بیشتر شده است. موضوعی که با در نظر گرفتن رشد ۱۸ درصدی مبلغ سرمایه‌گذاری‌های مستقیم و غیرمستقیم در سال گذشته به نسبت سال ۱۴۰۱، می‌توان عنوان کرد نظام تامین مالی این حوزه هم آن را

زهرا رمضانیخبرنگار

با توجه به بزرگ‌تر شدن اکوسیستم علم و فناوری کشور، طبیعتا نیاز به حمایت از شرکت‌های نوپا هم بیشتر شده است. موضوعی که با در نظر گرفتن رشد ۱۸ درصدی مبلغ سرمایه‌گذاری‌های مستقیم و غیرمستقیم در سال گذشته به نسبت سال ۱۴۰۱، می‌توان عنوان کرد نظام تامین مالی این حوزه هم آن را درک کرده است. هرچند که باید به این مسئله هم اشاره کرد که بیشترین رشد حمایت مالی صندوق‌ها مربوط به سال ۱۴۰۰ است؛ چراکه در آن سال شاهد رشد ۱۹۵ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۹ بودیم، به‌طوری‌که در آن سال ۲ هزار و ۲۱۴ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری از سوی صندوق‌های عضو این انجمن صورت گرفته بود. با در نظر گرفتن این مهم که در سال ۱۳۹۱ شاهد تنها ۲ میلیارد تومانی از سوی این صندوق‌ها بودیم، باید عنوان کرد که در طول ۱۲ سال گذشته، این میزان با رشد ۱۶۰ هزار درصدی همراه بوده است.

   فعالیت ۶۸ درصد صندوق‌های خطرپذیر کشور در تهران

یکی از مؤلفه‌های مهم درباره صندوق‌های خطرپذیر را باید رشد آنها طی یک دهه گذشته دانست، به‌طوری‌که تعداد اعضای این انجمن از ۱۶ صندوق در سال ۱۳۹۱ به ۱۵۱ صندوق در سال گذشته رسیده که نشان‌دهنده رشد ۸۴۴ درصدی است. صندوق‌هایی که تعدادشان در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، به ۱۰۵ صندوق می‌رسد که ظرف یک سال با ر‌شد ۴۴ همراه شدند. موضوعی که نشان می‌دهد وجود چنین صندوق‌هایی از اهمیت بالایی برای اکوسیستم علم و فناوری برخوردار است و توسعه آنها، طبیعتا توسعه شرکت‌های نوپا در عرصه‌های مختلف علمی و فناوری را به همراه خواهد داشت؛ شرکت‌هایی که می‌توانند ایده‌های جدیدی را به اکوسیستم تزریق کنند. موضوع زمانی جالب می‌شود که بدانیم استان اصفهان بعد از تهران بیشترین تعداد صندوق‌های خطرپذیر را در اختیار دارد؛ به‌طوری که ۶۷.۶۵ درصد این صندوق‌ها در تهران و بعد از آن، ۷.۳۵ درصد ‌‌صندوق‌ها هم در اصفهان مستقرند. رتبه سوم این بخش هم به استان یزد با سهم ۵.۸۸ درصد می‌رسد. خراسان شمالی نیز با سهم ۲.۹۴ درصد در جایگاه چهارم قرار دارد. سهم دیگر استان‌ها مانند لرستان، خوزستان، گلستان، مازندران، قم، البرز، گیلان و… هم هر کدام ۱.۴۷ درصد از صندوق‌های خطرپذیر کشور است. نگاهی به وضعیت صندوق‌ها نشان می‌دهد که ۶۸ درصد آنها در زمره بخش خصوصی و ۳۲ درصدشان نیز در بخش غیردولتی قرار می‌گیرند و تنها ۰.۸۰ درصد آنها در زمره صندوق‌های عمومی‌اند. 

سرمایه ۹ هزار میلیارد تومانی صندوق‌های خطرپذیر کشور

براساس گزارش منتشر‌شده از سوی این انجمن، مجموع سرمایه ثبتی صندوق‌هایی که عضو این انجمنند به بیش از ۹ هزار میلیارد تومان در سال گذشته رسیده که از این میان ۷۰ درصد از صندوق‌ها، بالاتر از ۱۰ میلیارد تومان سرمایه دارند. در این میان ۱۴‌ درصد صندوق‌ها بیشتر از ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه و ۳۳ درصدشان نیز بین ۱۰ تا ۳۰ میلیارد تومان سرمایه دارند. از طرف دیگر ۶۴ درصد از سرمایه مربوط به صندوق‌هایی که عضو انجمن هستند، از سوی بخش خصوصی تامین شده و ۳۶ درصد دیگر توسط بخش غیرخصوصی تأمین اعتبار می‌شوند. واقعیت آن است که ۳۲ درصد این صندوق‌ها هیچ‌گونه سهام عمومی ندارند و به صورت کامل خصوصی اداره می‌شوند و در سهام ۶۸ درصد دیگر بخش دولتی و غیردولتی هم شریکند.

سرمایه‌گذاری حدود ۲ هزار میلیارد تومانی صندوق‌ها 

صندوق‌های خطرپذیر به ۴ طریق اقدام به حمایت مالی از شرکت‌های نوپا می‌کنند. سرمایه‌گذاری مستقیم، سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها، سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و دیگر روش‌ها که شامل سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و… ‌می‌شود. سرمایه‌گذاری که در سال گذشته مجموع کل قراردادهای مربوط به آن به ۳ هزار و ۲۰۲ میلیارد تومان رسیده بود که از این میزان یک هزار و ۸۴۷ میلیارد تومان آن یعنی ۵۸ درصد به‌صورت سرمایه‌گذاری مستقیم صورت گرفته است. البته باید این مسئله را هم مدنظر قرار داد که تعداد کل قراردادهای مربوط به سرمایه‌گذاری مستقیم ۴۰۷ مورد بوده که به صورت میانگین در هر کدام از این قراردادها، ۴ و نیم میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته است. بعد از آن سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها هم با سهم هزار و ۲۴۸ میلیارد تومان رتبه دوم را به خود اختصاص داده است، از سوی دیگر ۸۵ میلیارد تومان نیز به صورت سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و ۲۲ میلیارد تومان نیز به از طریق دیگر روش‌های سرمایه‌گذاری بوده است. 

متن کامل گزارش زهرا رمضانی، خبرنگار گروه دانشگاه را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn