تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 مهر 1403 - 20:15
11 بازدید
کد خبر : 343305

۹ بیماری رایج در سگ و گربه + علائم و درمان

۹ بیماری رایج در سگ و گربه + علائم و درمان

نگهداری از سگ و گربه یا هر حیوانی مسئولیت بزرگی است. شما باید علاوه بر تامین غذا، رفاه و شادی برای حیوان‌خانگی‌تان مراقب سلامت آن هم باشید. بنابراین مهم است که تشخیص دهید دوست پشمالوی شما چه زمانی احساس بیماری می‌کند تا بتوانید اقدامات لازم را در اولین فرصت انجام دهید. در ادامه برخی از

نگهداری از سگ و گربه یا هر حیوانی مسئولیت بزرگی است. شما باید علاوه بر تامین غذا، رفاه و شادی برای حیوان‌خانگی‌تان مراقب سلامت آن هم باشید. بنابراین مهم است که تشخیص دهید دوست پشمالوی شما چه زمانی احساس بیماری می‌کند تا بتوانید اقدامات لازم را در اولین فرصت انجام دهید. در ادامه برخی از رایج‌ترین مشکلات و بیماری‌ها در سگ و گربه‌ها را بررسی می‌کنیم.

۱. مشکلات پوستی

مشکلات پوستی یکی از رایج ترین دلایل مراجعه گربه‌ها و سگ‌ها به دامپزشک هستند. این مشکلات هم در سگ‌ها و هم در گربه‌ها شایع هستند و می‌توانند باعث درد و ناراحتی شوند.

علائم مشکل پوستی شامل خارش پوست، لکه‌های طاسی (آلوپسی)، خشکی پوست و پوسته پوسته شدن و درماتیت است.

کک، انگل، آلرژی و عفونت از علل شایع مشکلات پوستی هستند. ضایعات غیرمعمول با اندازه‌ها و رنگ‌های مختلف، بدبو شدن پوست (پیودرما) و تورم ازجمله نشانه‌های بیماری‌های جدی‌تری هستند.

۲. دیابت

تمام نژاد‌های گربه یا سگ می‌توانند به دیابت مبتلا شوند. اما درست مانند انسان‌ها، چاقی و غذاهای چرب می‌توانند احتمال ابتلای حیوان خانگی شما به این بیماری را افزایش دهند.

بیشتر گربه‌ها به نوعی دیابت مشابه دیابت نوع ۲ در انسان مبتلا می‌شوند. همانطور که قبلا اشاره شد، چاقی یکی از عوامل اصلی است. گربه‌هایی که داخل خانه نگهداری می‌شوند به‌ویژه در معرض افزایش وزن هستند. بالا رفتن سن نیز یکی دیگر از دلایل ابتلای گربه‌ها به دیابت است.

ابتلا به بیماری‌های دیگر نیز می‌تواند باعث دیابت، بیماری‌هایی مانند پانکراتیت و عفونت‌های دستگاه ادراری شود.

سگ‌های مبتلا به دیابت نمی‌توانند انسولین تولید کنند که باعث می‌شود سطح قند خون آنها به طور خطرناکی افزایش یابد. علائم دیابت در سگ‌ها شامل کاهش وزن، کاهش انرژی و افزایش تشنگی است.

گربه‌ها و سگ‌ها هردو برای درمان این عارضه نیاز به تزریق انسولین مادام العمر دارند. گربه‌ها همچنین نیازمند یک رژیم غذایی دقیق و کنترل‌شده هستند.

۳. آرتریت

آرتریت با التهاب و سفتی مفاصل همراه است که باعث درد، تورم و ناراحتی در حیوان خانگی شما می‌شود. استئوآرتریت شایع‌ترین شکل آرتریت است که گربه‌ها و سگ‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

از طرفی حیوانات خانگی مسن بیشتر احتمال دارد به آرتریت مبتلا شوند؛ یک بیماری پیشرونده که به مرور زمان بدتر می‌شود. دامپزشک می‌تواند داروها و درمان‌هایی را برای کمک به کاهش علائم تجویز کند، اما اگر سگ دارید، می‌توانید با پیاده‌روی منظم و کنترل‌شده و پایین آوردن وزن، شرایط را راحت‌تر کنید. همیشه حیولن خانگی‌تان را گرم و خشک نگه دارید.

متأسفانه، آرتریت در گربه‌ها یک بیماری شایع است. اما با توجه به طبیعت گربه‌ها در پنهان کردن درد، فهمیدن آن همیشه راحت نیست. علائم این بیماری در گربه‌ها شامل لنگیدن و سفتی، کاهش وزن و دشواری در پریدن به مکان‌های بلند است.

علاوه بر مُسکن‌ها و داروهای ضد التهاب، راه دیگر فعال و گرم نگه داشتن گربه است. همچنین استفاده از ظرف غذای بلند که ارتفاع بیشتری دارد کمک‌کننده است.

۴. صرع

صرع ​​اختلالی در مغز است که در آن دسته‌ای از سلول‌های عصبی سیگنال‌های غیرطبیعی می‌دهند و باعث تشنج‌های مکرر می‌شوند. این وضعیت ناراحت‌کننده در گربه‌ها و سگ‌ها دیده می‌شود، اما در سگ‌ها شایع‌تر است.

صرع در گربه‌ها معمولاً از بیماری یا آسیب در مغز یا عوامل خارجی مانند سموم یا بیماری‌های متابولیک مانند دیابت ناشی می‌شود.

در میان سگ‌ها صرع شایع‌ترین اختلال عصبی است که معمولاً در سگ‌های بالغ جوان بروز می‌کند.

۵. استفراغ

استفراغ می‌تواند ناشی از مشکلات زمینه‌ای متفاوت و بسیاری باشد. ازجمله مشکلات گوارشی یا مشکلات ناشی از سایر سیستم‌های بدن، مانند بیماری کبد و کلیه یا سرطان.

بالا آوردن در سگ‌ها شایع است. اما شناسایی دلیل دقیق آن می‌تواند مشکل باشد. یک تغییر ساده در رژیم غذایی می‌تواند باعث استفراغ شود. اما عفونت باکتریایی یا ویروسی هم می‌تواند چنین مشکلی را ایجاد کند.

همانند سگ‌ها، استفراغ در گربه‌ها نیز می‌تواند نشانه بسیاری از بیماری‌ها باشد که برخی خفیف و برخی جدی هستند. در گربه‌‌ها، ورم معده و گلوله مو که درنتیجه لیسیدن و تمیز کردن گربه در معده‌اش ایجاد می‌شود از علل شایع هستند. اما استفراغ همچنین می‌تواند نشان‌دهنده مشکلات جدی تری از جمله انسداد روده، بیماری کلیوی و آلرژی غذایی باشد.

۶. کرم‌ها

کرم‌ها می‌توانند در گربه‌ها و سگ‌ها ظاهر شوند. انواع مختلفی از انگل‌های روده‌ای وجود دارند که می‌توانند حیوانات در هر سنی را آلوده کنند، اگرچه توله سگ‌ها و بچه گربه‌ها معمولاً بیشتر مشکوک هستند.

رایج‌ترین انواع انگل‌ها کرم لوله‌ای، کرم نواری، کرم قلاب‌دار، کرم شلاقی، کوکسیدیا و ژیاردیا هستند. کرم قلب به‌ویژه خطرناک است زیرا باعث التهاب رگ‌های خونی شده و می‌تواند جریان خون را مسدود کند که منجر به ترومبوز ریوی و در نهایت نارسایی قلبی می‌شود.

تشخیص زودهنگام وجود و نوع انگل روده حیاتی است با این حال اغلب گربه‌ها و سگ‌ها هیچ نشانه ظاهری آشکاری مبنی بر اینکه حامل انگل هستند ندارند.

۷. عفونت گوش

یکی دیگر از بیماری های رایج در گربه و سگ‌ها عفونت گوش است. رطوبت و کثیفی به راحتی در گوش این حیوانات به دام می‌افتد. این انسدادها محیط ایده‌آلی را برای ایجاد عفونت‌های باکتریایی و قارچی ایجاد می‌کنند.

عفونت گوش باعث درد و ناراحتی می‌شود و می‌تواند از گوش خارجی به گوش داخلی، حساس‌ترین قسمت اندام، پیشرفت کند.

سگ‌ها بیشتر از گربه‌ها در معرض عفونت گوش هستند و اغلب می‌توان آن را به علت آلرژی‌ها و بیماری‌های پوستی دانست. در گربه‌ها عفونت گوش معمولا به خاطر کنه‌های موجود در گوش ایجاد می‌شود.

در صورت ابتلای سگ و گربه به عفونت گوش معمولا شاهد علایمی مانند خراشیدن گوش، تکان دادن صورت و سر خواهید بود.

این عفونت‌ها باید به سرعت درمان شوند تا خطر مشکلات تعادل، فلج صورت و حتی ناشنوایی کاهش یابد.

۸. پرکاری تیروئید / کم‌کاری تیروئید

پرکاری تیروئید در گربه‌ها شایع‌تر از سگ‌ها است. علائم بالینی آن شامل کاهش وزن، افزایش اشتها و افزایش تشنگی و ادرار کردن است. مو و پشم گربه‌های مبتلا ممکن است نامرتب، مات یا چرب به نظر برسد.

برعکس، کم‌کاری تیروئید سگ‌ها را بیشتر از گربه‌ها تحت تاثیر قرار می‌دهد. علائم آن شامل بی‌حالی، ضعف، افزایش وزن و ریزش مو است.

اگر به طور موثر مدیریت شود، حیوانات مبتلا به این بیماری می‌توانند سال‌ها زندگی باکیفیت داشته باشند.

۹. مشکلات دندان

بیماری پریودنتال مشکل شماره یک بهداشتی در حیوانات کوچک است. تا دو سالگی، ۸۰ درصد از سگ‌ها و ۷۰ درصد از گربه‌ها به نوعی با دندان‌ها و لثه‌های خود مشکل دارند.

با گذشت زمان، باکتری‌ها، مواد زائد و پلاک در قسمت بیرونی دندان‌هایشان جمع می‌شوند. این فرآیند باعث تشکیل جرم و در نهایت التهاب لثه و حتی از دست دادن دندان می‌شود.

بیماری لثه، آبسه دندان، تحلیل دندان (فرسایش عاج)، تومورهای دهانی و دندان‌های شیری باقیمانده همگی مشکلات دندانی هستند.

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn