تاریخ انتشار : پنجشنبه 19 مهر 1403 - 14:11
11 بازدید
کد خبر : 344107

ایست‌قلبی‌اقتصاد اسرائیل

ایست‌قلبی‌اقتصاد اسرائیل

از آنجا که مقولات اقتصادی ــ امنیتی با یکدیگر ارتباط مستقیمی دارند، فقدان امنیت عمومی در حیفا منتج به از دست رفتن توان کنترل کابینه نتانیاهو بر معادلات اقتصادی رژیم اشغالگر قدس شده است. صورت مسأله گویاست که مرکز تجاری و صنعتی مهم اسرائیل در تیررس موشک‌های حزب‌ا… قرارگرفته است. دراین شهرکارخانه‌های مواد شیمیایی بین‌المللی

ایست‌قلبی‌اقتصاد اسرائیل

از آنجا که مقولات اقتصادی ــ امنیتی با یکدیگر ارتباط مستقیمی دارند، فقدان امنیت عمومی در حیفا منتج به از دست رفتن توان کنترل کابینه نتانیاهو بر معادلات اقتصادی رژیم اشغالگر قدس شده است. صورت مسأله گویاست که مرکز تجاری و صنعتی مهم اسرائیل در تیررس موشک‌های حزب‌ا… قرارگرفته است. دراین شهرکارخانه‌های مواد شیمیایی بین‌المللی وداخلی ازجمله شرکت بیزان یکی از بزرگ‌ترین تاسیسات این رژیم در زمینه فرآوری نفت خام قرار دارد. همچنین این شهر یکی ازمراکز اصلی فناوری پیشرفته رژیم‌صهیونیستی به‌شمار می‌رود و شامل شرکت‌های بزرگ ونوپایی است که برتوسعه فناوری‌های نوآورانه متمرکز هستند.

تعطیلی تجارت دریایی صهیونیست‌ها
درحالی که تا قبل از موشکباران مستمرحیفا توسط حزب‌ا…‌لبنان، انصارا…یمن توانسته بود از حرکت بسیاری از کشتی‌های تجاری به سوی اراضی اشغالی(از طریق دریای سرخ) جلوگیری کند، اکنون علاوه بر مسیرحمل‌و‌نقل دریایی، خود مقصد(بندر حیفا) نیز مکانی ناامن به‌شمار می‌آید. بندر حیفا، یکی از دو بندر اصلی این رژیم به‌عنوان یک مرکز مهم تجارت دریایی عمل می‌کند و نقطه ورود و خروج بسیاری از کالاهاست. علاوه بر این، این بندر به‌عنوان پایگاهی برای صنایع دریایی خدمت می‌کند. در حیفا همچنین چندین شرکت بزرگ قرار دارد که در تولید فلزات و محصولات فلزی فعالیت دارند و در تولید قطعات یدکی برای صنایع مختلف نقش مهمی ایفا می‌کنند. این شهر خانه مؤسسات آکادمیک برجسته‌ای نظیر دانشگاه تکنیکال تخنیون است که به‌عنوان مراکز تحقیق و توسعه در بسیاری از زمینه‌ها به بهبود صنایع داخلی و نوآوری کمک می‌کنند. حیفا همچنین دارای چندین کارخانه تولید مواد غذایی و نوشیدنی است که به بازار داخلی این رژیم خدمت کرده و محصولات خود را به بازارهای خارجی نیز صادر می‌کنند.

ایست‌قلبی‌اقتصاد اسرائیل
   
تیر خلاص به تابوت صهیونیست‌ها 
در هفته‌های اخیر، حیفا به‌طور روزانه هدف حملات موشکی حزب‌ا… قرار گرفته که نشان‌دهنده گسترش دامنه درگیری‌ها به این مرکز تجاری و صنعتی حیاتی است. برخی تحلیلگران، تبدیل‌شدن حیفا به کانون جدید درگیری‌های مستمر در اراضی اشغالی را مترادف با شلیک آخرین تیر بر تابوت رژیم اشغالگر قدس در جنگ غزه تلقی می‌کنند.حیفا یک نقطه نیست، بلکه یک کانون است! به‌عبارت بهتر، هرگونه تحولی در حیفا رخ‌دهد به‌طور طبیعی بر دیگر نقاط اراضی اشغالی تاثیر مستقیم خواهد گذاشت. موشکباران حیفا، معادلات نبرد را هم به لحاظ استراتژیک و هم به لحاظ اقتصادی به سود جبهه مقاومت تثبیت کرده است. میلیاردها دلار خرج شده برای نابودی غزه و فلسطینی‌ها، هزینه بسیار زیادی روی دست اقتصاد اسرائیل گذاشته و به‌گفته اقتصاددانان هیچ‌ چشم‌اندازی برای بهبود اقتصادی این رژیم وجود ندارد.هزینه اقتصادی حمله مرگبار اسرائیل به غزه، جایی که از اکتبر گذشته تاکنون نزدیک به ۱۴۰ هزار فلسطینی را به شهادت رسانده و مجروح کرده، بر اساس برآورد اقتصاددانان صهیونیست، بیش از ۶۷ میلیارد دلار اعلام شده‌است.بانک مرکزی رژیم‌صهیونیستی در ماه می ‌اعلام کرد، هزینه‌های این جنگ می‌تواند تا پایان سال به حدود ۲۵۰ شِکِل (۶۶ میلیارد دلار) برسد. 
از طرفی، اقتصاد اسرائیل در سه‌ماهه دوم ۲۰۲۴ تنها ۰.۷درصد رشد داشته که به میزان چشمگیری کمتر از پیش‌بینی ۳‌درصدی تحلیلگران بورس اوراق بهادار تل‌آویو بود. نسبت کسری بودجه به تولید ناخالص داخلی در ماه آگوست ۸.۳درصد بود که از ۷.۶درصد در ماه ژوئن، ۶.۲درصد در مارس و ۴.۱درصد در دسامبر گذشته افزایش یافته است. کسری بودجه این رژیم، تنها در ماه آگوست به ۱۲.۱میلیارد شِکِل (۳.۲۲میلیارد دلار) رسیده است.موشکباران حیفا درست در چنین فرامتن و بستر متزلزلی (‌علیه صهیونیست‌ها) صورت گرفته است. در شرایطی که هزینه‌های جنگ‌افروزی رژیم اشغالگر قدس روز‌به‌روز در حال افزایش است، قفل‌شدن نبض اقتصادی رژیم‌صهیونیستی معنایی جز تسریع شکست تل‌آویو در جنگ غزه و کاهش قدرت تاب‌آوری ساکنان اراضی اشغالی نخواهد داشت. اکنون افکار عمومی در اراضی اشغالی به‌وضوح دریافته‌اند که نقطه‌به‌نقطه حیفا و تل‌آویو در تیررس رزمندگان مقاومت قرار دارد و فراتر از آن، تا زمانی که جنگ غزه با پذیرش شروط حماس پایان پیدا نکند، راه فرار دیگری برای آنها وجود نخواهد داشت.
   
پیام‌های فرامتنی موشکباران حیفا 
شاخص‌های اقتصادی تمام ماجرا نیست. تمام داستان دیدگاه ساکنان اراضی اشغالی به آینده است. زمانی که دومین شهر اصلی رژیم اشغالگر قدس و نبض اقتصادی اصلی آن مورد حملات روزانه و گسترده موشکی جبهه مقاومت قرار می‌گیرند، یعنی تل‌آویو حتی قدرت صیانت از زیرساخت‌های اقتصادی خود را نیز ندارد و تکلیف دیگر نقاط اراضی اشغالی در چنین معادله‌ای مشخص است. هاآرتص در یکی از گزارش‌های خود تاکید می‌کند: «اسرائیلی‌ها پس‌اندازهای خود را بیرون می‌کشند تا آنها را از کشور (اراضی اشغالی) خارج کنند و کابینه با تهدید استفاده از صندوق‌های بازنشستگی و سرمایه‌ آنها در اقتصاد واکنش داده است. تاکنون حداقل ۴۶‌هزار کسب‌وکار ورشکسته شده‌اند، در‌حالی‌که حتی واحدهای بزرگ‌تر هم ضربه مالی را احساس می‌کنند.»

وضعیت اقتصادی رژیم صهیونیستی بعد از عملیات طوفان‌الاقصی
کاهش پیش بینی رشد اقتصادی به زیر ۲ درصد {۲.۱درصد}
رشد بخش فناوری‌های پیشرفته
افزایش دوبرابری هزینه های نظامی
رکود ۴۰ درصدی در صنعت ساختمانی
افزایش مبادله تجاری با برخی کشورهای عربی
کاهش رتبه اعتباری مالی بین المللی
کاهش ۸۷‌درصدی گردشگران خارجی

خسارات اقتصادی وارده به رژیم صهیونیستی در جنگ
۱- تعطیلی۶۰هزار شرکت صهیونیستی 
۲- خسارت بیش از ۶۷.۳میلیارد دلاری به اقتصاد 
۳- کسری بودجه ۴۱.۸میلیارد دلاری
۴- کاهش ۱.۶درصدی رشد اقتصادی نسبت به سال قبل
۵- کاهش ۲.۹درصدی میزان سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی
۶- رشد منفی ۰.۶درصدی صادرات کالای رژیم صهیونیستی
۷- افزایش ۳۲ درصدی هزینه‌های عمومی دولت
۸- افزایش ۲۳.۶ درصدی بدهی دولت
۹- افزایش ۱۰۰ درصدی هزینه‌های نظامی
۱۰- رکود ۴۰ درصدی در صنعت ساختمان
۱۱- کاهش ۸۷ درصدی آمار گردشگران
۱۲-کاهش ۶.۸ درصدی ارزش پول رژیم صهیونیستی

ایست‌قلبی‌اقتصاد اسرائیل

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn