تاریخ انتشار : پنجشنبه 19 مهر 1403 - 22:35
10 بازدید
کد خبر : 344547

انواع روغن برای ترک پوستی

انواع روغن برای ترک پوستی

اگرچه درمانی وجود ندارد که به صورت کامل شما را از شر ترک‌ های پوستی راحت کند، اما راهکارهای موجود از قبیل استفاده از روغن‌های گوناگون به بهبود ظاهر آن‌ها کمک می‌کند. اگر می‌خواهید با انواع روغن برای ترک پوستی آشنا شوید با ما تا انتهای این مطلب از آفتاب نو همراه باشید. روغن مفید

اگرچه درمانی وجود ندارد که به صورت کامل شما را از شر ترک‌ های پوستی راحت کند، اما راهکارهای موجود از قبیل استفاده از روغن‌های گوناگون به بهبود ظاهر آن‌ها کمک می‌کند. اگر می‌خواهید با انواع روغن برای ترک پوستی آشنا شوید با ما تا انتهای این مطلب از آفتاب نو همراه باشید.

انواع روغن برای ترک پوستی

روغن مفید برای رفع ترک پوستی

زمانی که لایه‌ی میانی پوست بیش از اندازه کشیده شود، آسیب و در نتیجه زخم‌هایی به شکل ترک در آن بروز می‌کند که عمدتاً ناشی از بارداری، بلوغ یا چاقی هستند. با این حال درمان ترک های پوستی به صورت نسبی و بهبود ظاهر آن‌ها با استفاده از تعدادی از روغن‌های اسانسی (essential oils) که در ادامه بررسی شده‌اند، امکان‌پذیر است؛‌ اما لازم است پیش از استفاده آن‌ها را با یک روغن پایه ترکیب یا اینکه به صورت آماده از عطاری‎های مورداعتماد تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه ترک‌های پوستی را از بین ببریم؟

انواع روغن برای ترک پوستی

۱. روغن بادام تلخ

روغن بادام تلخ از انواع روغن برای ترک پوستی است که برای تهیه‌ی آن از بادام‌های تلخی استفاده می‌کنند که خوراکی نیستند و با تنقلاتی که به صورت شیرین یا بوداده می‌خوریم تفاوت دارند. باید بدانید که بادام تلخ ترکیبات سمی دارد که مصرف آن ممکن است منجر به ایجاد علائمی شبیه به مسمومیت با سیانید در بدن شود و هنوز مشخص نیست که چه مقدار از این روغن جذب پوست می‌شود.

در هر صورت بعد از مطالعاتی که در سال ۲۰۱۲ در مورد اثرات این روغن صورت گرفت مشخص شد که فقط ۲۰ درصد از خانم‌های بارداری که به مدت ۱۵ دقیقه با این روغن پوست خود را ماساژ می‌دادند دچار ترک‌های پوستی شدند؛ با این حال برای مشخص شدن عملکرد دقیق این روغن و ایمن بودن استفاده از آن در دوران بارداری به پیگیری تحقیقات بیشتری نیاز است.

انواع روغن برای ترک پوستی

۲. روغن آرگان

این روزها کمتر کسی است که اسم روغن آرگان را نشنیده باشد؛ چرا که مزایای متعدد این روغن برای پوست و مو باعث شده است سازندگان لوازم بهداشتی و آرایشی به صورت گسترده از آن در ساخت محصولات خود استفاده کنند. جالب است بدانید که رفع ترک های پوستی با استفاده از روغن آرگان هم امکان‌پذیر است. براساس بررسی‌ها و مطالعات صورت گرفته این روغن به افزایش خاصیت ارتجاعی پوست و در نتیجه پیشگیری و کاهش ترک‌های آن کمک می‌کند.

انواع روغن برای ترک پوستی

۳. شی باتر

شی باتر که از دانه درخت شی به دست می‌آید از دیگر ترکیبات موثر در برطرف کردن ترک‌های پوستی است که روغن اسانس نیست و از آن به عنوان روغن حامل به تنهایی یا برای رقیق کردن اسانس‌های دیگر استفاده می‌کنند. در بیشتر موارد شی باتر در افزایش آبرسانی به پوست کاربرد دارد، با این حال گروه بزرگی از بانوان بر این باور هستند که در ممانعت از بروز ترک‌های پوستی هم موثر است؛ اما این صحبت‌ها هنوز از نظر پزشکی و با پیگیری تحقیقات علمی کاملاً اثبات نشده‌اند.

آنچه می‌دانیم این است که شی باتر ویتامین A دارد و به لطف همین ماده می‌تواند گردش خون را در پوست افزایش دهد و بهبود سریع‌تر زخم کمک کند؛ با این حال برای اثبات اثرگذاری آن در رفع ترک های پوستی لازم است بررسی‌های بیشتری انجام شود.

انواع روغن برای ترک پوستی

۴. روغن اسطوخودوس

با وجود اینکه بیشتر ما اسطوخودوس را به عنوان عصاره‌ای آرام‌بخش می‌شناسیم اما به واسطه‌ی خواص بی‌نظیر در تسریع بهبود زخم و برطرف کردن جای آن می‌توان این ترکیب شگفت‌انگیز را در دسته انواع روغن برای ترک پوستی هم قرار داد. بر مبنای بررسی‌های انجام شده استفاده از روغن اسطوخودوس منجر به تسریع کلاژن‌سازی می‌شود و با ساخت بافت جدید پوست با سرعت بیشتری ترک‌های خود را برطرف می‌کند.

نکته: پیش از استفاده از روغن اسطوخودوس بر روی بدن خود آن را تست کنید و از عدم بروز واکنش‌های آلرژیک نسبت به آن اطمینان حاصل کنید.

بیشتر بخوانید: برای مراقبت از پوست خود این عادات آرایشی را ترک کنید

انواع روغن برای ترک پوستی

۵. روغن هسته انار

عصاره‌ی به دست آمده از هسته‌ی دانه‌های انار خواص متعددی دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توانیم به ضدالتهاب، لیفت‌کننده پوست و آنتی‌اکسیدانی قوی اشاره کنیم. بررسی‌ها و تحقیقات انجام شده بر روی گروهی از خانم‌های مبتلا به ترک پوستی در سال ۲۰۱۷ میلادی نشان داد که استفاده از پمادهای حاوی این عصاره می‌تواند ضخامت، هیدراتاسیون و خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش دهد و به این ترتیب به رفع ترک های پوستی کمک کند.

انواع روغن برای ترک پوستی

۶. روغن گل رز

تهیه‌ی روغن گل رز از میوه یا دانه‌های این گل انجام می‌شود. مطالعات صورت گرفته بر روی اثرات این روغن نشان می‌دهد که استفاده از آن می‌تواند در پیشگیری از ترک‌های پوستی در دوران بارداری و حتی برطرف کردن ترک‌های قبلی موثر واقع شود.

انواع روغن برای ترک پوستی

۷. روغن زیتون

روغن زیتون از جمله روغن‌های حامل است که برای رقیق کردن سایر اسانس‌ها یا به تنهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ترکیب جادویی به سبب خاصیت آنتی‌اکسیدانی و آبرسانی خود به عنوان انواع روغن برای ترک پوستی هم دسته‌بندی می‌شود. با این حال بررسی‌های انجام شده حاکی از آن است که استفاده از این روغن در سه‌ماهه‌ی دوم بارداری برای دوبار در روز بر روی شکم نقشی در پیشگیری از ترک‌های پوستی ندارد.

انواع روغن برای ترک پوستی

۸. روغن پاتچولی

عموم مردم از خواص روغن پاتچولی در بهبود خلق‌وخو و افزایش انرژی آگاهی دارند؛ با این حال می‌توانید به سبب خاصیت آنتی‌اکسیدانی و تقویت سنتر کلاژن از این روغن برای بهبود وضعیت پوست و به حداقل رساندن نشانه‌های ترک پوستی هم استفاده کنید.

انواع روغن برای ترک پوستی

۹. کره کاکائو

چربی‌های طبیعی گرفته شده از دانه‌های کاکائو به شکل کره کاکائو در می‌آیند که ترکیبی سرشار از ویتامین‌های محلول در چربی A و E و اسید استئاریک است. ماساژ کره کاکائو بر روی پوست علاوه‌بر جذب بر روی لایه‌ی سطحی (اپیدرم) به لایه‌ی میانی (درم) هم می‌رسد و با حفظ رطوبت و تغذیه‌رسانی به رفع ترک های پوستی کمک می‌کند.

انواع روغن برای ترک پوستی

۱۰. روغن بهار نارنج

روغن اسانس بهار نارنج که از شکوفه درخت نارنج استخراج می‌شود از انواع روغن برای ترک پوستی به شمار می‌رود و متخصصان طب سنتی بر این باور هستند که استفاده از آن برای روشن کردن پوست و رفع مشکلات پوستی مختلف موثر است.

از طرفی دیگر خواص آنتی‌اکسیدانی این ترکیب به احیا مجدد سلول‌های پوست، بهبود ظاهر آن و برطرف کردن نشانه‌های ترک‌های پوستی هم کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: راهکارهایی برای جلوگیری از افتادگی پوست حین لاغر کردن

انواع روغن برای ترک پوستی

۱۱. روغن کندر

روغن اسانس کندر قرن‌ها به واسطه‌ی مزایای بیشمار خود در ترمیم و تغذیه‌رسانی پوست مورد توجه عموم مردم قرار داشته است. این روغن به سرعت جذب پوست شما می‌شود و ویتامین‌ها و ترکیبات مفید موجود در آن با انتقال خاصیت آنتی‌اکسیدانی خود به پوست نرمی و شادابی را برای مصرف‌کنندگان به ارمغان می‌آورند.

انواع روغن برای ترک پوستی

۱۲. روغن گوتوکولا

در طب سنتی چینی از روغن گوتوکولا برای درمان طیف وسیعی از مشکلات پوستی استفاده می‌کنند و دانشمندان هم بر این باور هستند که ترکیبات موجود در آن به افزایش تولید کلاژن و بهبود استحکام پوست شما کمک می‌کنند. در یک مطالعه‌ی به نسبت قدیمی که در سال ۱۹۹۱ انجام شد از بین ۵۰ زنی که تحت درمان با کرم حاوی عصاره گوتوکولا قرار گرفته بودند، فقط ۱۴ نفر دچار ترک پوستی شدند که در نوع خود نتیجه‌ای چشمگیر و قابل توجه است.

انواع روغن برای ترک پوستی

چگونه با استفاده از روغن ترک‌های پوستی را رفع کنیم؟

حال که با تعدادی از روغن‌های مفید و موثر برای برطرف کردن ترک های پوستی آشنا شدیم، بهتر است ببینیم که چطور باید از آن‌ها استفاده کنیم. برای این منظور کافی است مراحل زیر را به دقت دنبال کنید:

  • در گام اول لازم است پوست ناحیه‌ی موردنظر را با استفاده از یک شوینده ملایم شستشو دهید تا روغن از طریق منافذ پوست بهتر جذب شود.
  • در مرحله‌ی بعد باید رطوبت پوست خود را به آرامی و با استفاده از یک حوله تمیز و خشک پاک کنید.
  • در گام سوم نوبت به استفاده از مقادیر کافی روغن دلخواه بر روی ناحیه موردنظر می‌رسد.
  • در این مرحله باید با کف دست روغن را به آرامی بر روی پوست خود ماساژ دهید و این کار را تا جایی ادامه دهید که کاملاً جذب پوست شود.

نکته ۱: برای اثرگذاری بیشتر لازم است روغن‌تراپی را هر روز یا ۵ بار در هفته تکرار کنید.

نکته ۲: پیش از استفاده از روغن‌های اسانسی بهتر است احتمال بروز هرگونه واکنش آلرژیک را بررسی کنید. برای این منظور روغن رقیق‌شده را بر روی مچ دست یا داخل آرنج خود بمالید و ۲۴ ساعت صبر کنید. بعد از اتمام این مدت زمان در صورت بروز تحریک استفاده از روغن انتخابی توصیه نمی‌شود؛ بنابراین لازم است سراغ گزینه‌ی دیگری بروید.

جمع‌بندی

با وجود اینکه نمی‌توان آثار ناشی از ترک‌های پوستی را به صورت کامل از بین برد اما استفاده از روغن‌های اسانسی به بهبود ظاهر آن‌ها و حفظ سلامت پوست شما کمک می‌کند. با این حال باید بدانید که شدت این ترک‌ها وابسته به ژنتیک، میزان هورمون‌ها و سطح استرس پوست شما است و بهترین راه برای پیشگیری از آن‌ها تغذیه سالم و ورزش منظم برای حفظ وزن و نگه‌داشتن هورمون‌ها در سطح مناسب است. در این شرایط انواع روغن برای ترک پوستی می‌توانند در نقش درمانی مکمل برای تغذیه پوست مورد استفاده قرار بگیرند و آثار مثبت خود را بیش از پیش نمایان کنند.

منبع خبر: همشـهری

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn