تاریخ انتشار : یکشنبه 22 مهر 1403 - 18:49
9 بازدید
کد خبر : 347648

کمبود دو گروه خونی منفی در کشور

کمبود دو گروه خونی منفی در کشور

به گزارش آفتاب نو، شهرام میرزایی، معاون اجتماعی سازمان انتقال خون با بیان این که گروه های خونی منفی از ذخایر کمی به دلیل میزان پایین اهداکنندگان برخوردار است، گفت: با شروع فصل سرما میزان مراجعه افراد کاهش پیدا می کند و این در حالی است که نیاز بیماران به خون هیچ تغییری ندارد. با

به گزارش آفتاب نو، شهرام میرزایی، معاون اجتماعی سازمان انتقال خون با بیان این که گروه های خونی منفی از ذخایر کمی به دلیل میزان پایین اهداکنندگان برخوردار است، گفت: با شروع فصل سرما میزان مراجعه افراد کاهش پیدا می کند و این در حالی است که نیاز بیماران به خون هیچ تغییری ندارد. با بازگشایی مدارس هم خانواده‌ها درگیر فرزندان می‌شوند و با افزایش ترافیک در پاییز هم میزان مراجعه به مراکز انتقال خون تحت تاثیر قرار می گیرد. همچنین تغییر فصل و افزایش بیماری‌هایی از جمله آنفولانزا هم میزان مراجعه افراد را کاهش می‌دهد.

او با بیان این که گروه‌های خونی O منفی و AB منفی از ذخایر کمتری برخوردارند، افزود: دلیل این مساله آمار پایین اهداکنندگان این گروه‌های خونی است و بر این اساس سازمان انتقال خون در حال راه‌اندازی پایگاه گروه‌های خونی منفی است.

البته به تاکید این مسئول در حال حاضر نیاز بیمارستان‌ها به خون و فرآورده‌های خونی توسط شبکه خون رسانی ملی تامین می‌شود.

طبق آمارهای رسمی، ۹۰ درصد مردم ایران گروه های خونی مثبت دارند و به همین علت میزان کم ذخیره گروه‌های خونی منفی جزو چالش‌های سازمان انتقال خون به حساب می‌آید. جامعه آماری بالای گروه‌های خونی مثبت، میزان نیاز مراکز درمانی به گروه‌های خونی مثبت را نیز به همان مقدار افزایش داده است. با توجه به فراوانی کمتر گروه‌های خونی منفی، میزان ذخایر این گروه‌ها نسبت به گروه‌های خونی مثبت، کمتر است. در نتیجه سازمان انتقال خون به مراجعه گروه های خونی منفی برای تامین ذخایر خونی پایتخت نیازمند است و از مردم برای اهدای گروه های خونی منفی دعوت می کند.

بررسی‌ها هم نشان می‌دهد که از ابتدای سال تاکنون، ۳۲ هزار و ۳۷ نفر برای بار اول اقدام به اهدای خون کرده و آمار زنان برای اهدای خون هم ۶۷۰۹ نفر بوده است.

بیشتر بخوانید

درخواست از مردم برای مراجعه به پایگاه‌های انتقال خون

زنان ایرانی سالم‌ترین خون‌ها را دارند اما…

منبع خبر: همشـهری

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn