تاریخ انتشار : دوشنبه 23 مهر 1403 - 14:53
9 بازدید
کد خبر : 348519

«خودرو»، شاخص فروش شرکت‌های بورسی را کاهش داد

«خودرو»، شاخص فروش شرکت‌های بورسی را کاهش داد

به گزارش پدال نیوز به نقل از دنیای اقتصاد: گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از شاخص تولید و فروش شرکت‌های بورسی نشان می‌دهد که صنعت خودرو و قطعه جزو سه صنعتی است که باعث افت شاخص فروش نسبت به شهریور سال گذشته در صنایع بورسی شده‌‌اند. طبق این گزارش صنعت خودرو و قطعه در کنار صنایع

به گزارش پدال نیوز به نقل از دنیای اقتصاد: گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از شاخص تولید و فروش شرکت‌های بورسی نشان می‌دهد که صنعت خودرو و قطعه جزو سه صنعتی است که باعث افت شاخص فروش نسبت به شهریور سال گذشته در صنایع بورسی شده‌‌اند. طبق این گزارش صنعت خودرو و قطعه در کنار صنایع «کاشی و سرامیک» و «دارو» بیشترین تاثیر را روی کاهش شاخص یادشده داشته‌اند.
«خودرو»، شاخص فروش شرکت‌های بورسی را کاهش داد

بر این اساس فروش شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز در شهریورماه امسال ۱۵.۶درصد کمتر از ماه مشابه سال گذشته بوده است. همچنین فروش در این صنعت در نیمه نخست امسال ۱۲.۲درصد کمتر از ۶ماه نخست سال ۱۴۰۲ برآورد شده است. اما فروش شرکت‌های خودروساز و تولیدکننده قطعه در شهریور نسبت به مرداد سال جاری رشد محدود ۱.۴درصدی را تجربه کرده است. اما همین رشد محدود را نیز نمی‌توان به بهبود وضعیت صنعت خودرو در شهریور نسبت داد و بیشتر تحت‌تاثیر کاهش قابل توجه تولید و فروش خودروسازان و قطعه‌سازان در مردادماه است.

در این بین بیشترین افت رخ‌داده در شاخص‌های تولید و فروش صنعت خودرو و قطعه در شهریور امسال نسبت ماه مدت مشابه سال گذشته مربوط به خودروی سنگین است؛ به طوری که فروش این دست از خودروها در بازه زمانی مذکور، حدود ۲۲درصد کاهش داشته و در همین مدت‌زمان تولید خودروهای سنگین نیز ۲۰درصد کاهش داشته است.

همچنین فروش خودروهای سواری در آخرین ماه از تابستان نسبت به شهریور سال ۱۴۰۲ حدود ۲۰درصد کاهش داشته است. تولید سواری‌ها هم در همین بازه زمانی پنج‌درصد افت را ثبت کرده است. طبق گزارش بازوی پژوهشی مجلس، تولید و فروش قطعه در شهریور امسال نسبت به شهریور سال گذشته با کاهش همراه بوده، به طوری که فروش قطعه حدود ۱۰درصد و تولید آن حدود ۱۲درصد افت داشته است.

اما برخلاف نمودارهای نزولی در آمار نقطه‌به‌نقطه و ۶ماهه در آمار ماهانه بیشتر شاخص‌های مربوط به صنعت خودرو و قطعه، افزایشی بوده است. آمار منتشر‌شده توسط مرکز پژوهش‌های مجلس حاکی از آن است که فروش خودروهای سنگین در شهریورماه امسال نسبت به مرداد رشد حدودا ۴۰درصدی را تجربه کرده است. همچنین تولید این دسته از خودروها در ششمین ماه از سال نسبت به ماه پیش از آن حدود ۹درصد رشد داشته است.

تولید و فروش قطعه نیز در شهریور نسبت به مرداد افزایشی بوده است، به طوری که تولید آن حدود ۸درصد و فروش حدود ۴درصد افزایش را نشان می‌دهد. تولید خودروهای سواری در شهریورماه امسال حدود ۱۸درصد بیشتر از تولید در پنجمین ماه از سال بوده است. اما در این بین تنها شاخص کاهشی نسبت به مرداد در آمارهای ماهانه، شاخص فروش خودروی سواری است. بر این اساس خودروسازان در شهریورماه حدود سه‌درصد کمتر از مردادماه فروش داشته‌اند.

+

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn