تاریخ انتشار : دوشنبه 23 مهر 1403 - 16:11
9 بازدید
کد خبر : 348580

استفاده بهتر از واکسن‌ها می‌تواند مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها را کاهش دهد

استفاده بهتر از واکسن‌ها می‌تواند مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها را کاهش دهد

جامعه ورزشی آفتاب نو: کد خبر: ۲۷۰۸۵۵ تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ – ۱۲:۱۴ به گزارش بهداشت نیوز، گزارش جدید سازمان جهانی بهداشت (WHO) نشان می‌دهد واکسن‌هایی که علیه ۲۴ عامل بیماری‌زا استفاده می‌شوند می‌توانند سالانه در سراسر جهان تعداد آنتی‌بیوتیک‌های مورد نیاز را تا ۲۲ درصد یا ۲.۵ میلیارد دز (تعریف‌شده روزانه) کاهش

جامعه ورزشی آفتاب نو:

کد خبر: ۲۷۰۸۵۵

تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ – ۱۲:۱۴

به گزارش بهداشت نیوز، گزارش جدید سازمان جهانی بهداشت (WHO) نشان می‌دهد واکسن‌هایی که علیه ۲۴ عامل بیماری‌زا استفاده می‌شوند می‌توانند سالانه در سراسر جهان تعداد آنتی‌بیوتیک‌های مورد نیاز را تا ۲۲ درصد یا ۲.۵ میلیارد دز (تعریف‌شده روزانه) کاهش دهند و از تلاش‌های جهانی برای مقابله با مقاومت ضد میکروبی (AMR) حمایت کنند.

در حالی که برخی از این واکسن‌ها در حال حاضر در دسترس هستند اما کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، برخی دیگر باید در اسرع وقت ساخته و به بازار عرضه شوند.

مقاومت ضد میکروبی زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها دیگر به داروهای ضدمیکروبی پاسخ نمی‌دهند، افراد را بیمارتر می‌کنند و خطر بیماری، مرگ و گسترش عفونت‌هایی را افزایش می‌دهند که درمان آنها دشوار است.

مقاومت ضد میکروبی عمدتاً ناشی از استفاده نادرست و استفاده بیش از حد از داروهای ضد میکروبی است اما در عین حال بسیاری از مردم در سراسر جهان به داروهای ضد میکروبی ضروری دسترسی ندارند. هر ساله، نزدیک به ۵ میلیون مرگ در سراسر جهان با مقاومت ضد میکروبی همراه است.

به گزارش سایت اطلاع رسانی سازمان جهانی بهداشت، واکسن‌ها ابزار مهمی برای کاهش مقاومت ضد میکروبی هستند زیرا از عفونت‌ها جلوگیری می‌کنند، استفاده معمول و استفاده بیش از حد از ضد میکروبی‌ها را کاهش می‌دهند و ظهور و گسترش پاتوژن‌های (عوامل بیماری‌زا) مقاوم به دارو را هم کاهش می‌دهند.

تخمین زده می‌شود واکسن‌هایی که علیه پنوموکوک پنومونی، هموفیلوس آنفلوآنزا نوع B (Hib، یک باکتری عامل ذات‌الریه و مننژیت) و تیفوئید استفاده می‌شوند، می‌توانند سالانه از ۱۰۶ هزار مرگ مرتبط با مقاومت ضد میکروبی جلوگیری کنند.

همچنین زمانی که واکسن‌های جدید برای سل (TB) و کلبسیلا پنومونیه در سطح جهان ساخته و عرضه ‌شوند، می‌توان سالانه از ۵۴۳ هزار مرگ اضافی مرتبط با مقاومت ضد میکروبی جلوگیری کرد. در حالی که واکسن‌های جدید سل در حال آزمایش‌های بالینی هستند، یک واکسن علیه کلبسیلا پنومونیه در مراحل اولیه ساخت است.

دکتر «تدروس آدهانوم قبریسوس»، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت گفت: بررسی مقاومت ضد میکروبی با پیشگیری از عفونت‌ها شروع می‌شود و واکسن‌ها، یکی از قدرتمندترین ابزارها برای انجام این کار هستند. بدیهی است که پیشگیری بهتر از درمان است و افزایش دسترسی به واکسن‌های موجود و ساخت واکسن‌های جدید برای بیماری‌هایی مانند سل برای نجات جان انسان‌ها و تغییر روند مقاومت ضد میکروبی ضروری است.

سازمان جهانی بهداشت هشدار داده است در صورتی که اقدام فوری صورت نگیرد، مقاومت به آنتی‌بیوتیک می‌تواند به مرگ سالانه ۱۰ میلیون نفر تا سال ۲۰۵۰ منجر شود.

این سازمان همچنین متذکر شد که اطلاعات افراد در مورد آنتی‌بیوتیک‌ها به‌شدت اندک است، به این معنی که ممکن است بدون اینکه بدانند، آنتی‌بیوتیک را به دلیلی اشتباه مصرف کنند.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا در سال ۲۰۱۹، بیش از ۲.۸ میلیون آمریکایی به عفونت‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک‌ها مبتلا شدند و بیش از ۳۵ هزار نفر از آنها هم جان باختند.

+

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn