تاریخ انتشار : دوشنبه 23 مهر 1403 - 18:20
20 بازدید
کد خبر : 348669

استقلال با مربی خارجی ۳ بار الهلال را برد/ چه کسی رکورد محرومیت را در استقلال شکست؟

استقلال با مربی خارجی ۳ بار الهلال را برد/ چه کسی رکورد محرومیت را در استقلال شکست؟

جامعه ورزشی آفتاب نو: به گزارش آفتاب نو، استقلال با جواد نکونام به بن‌بست رسید و حالا مدیران این باشگاه قاطعانه می‌گویند به زودی زمینه برای حضور یک سکاندار خارجی را فراهم خواهند کرد. اینکه چه کسی سرمربی استقلال خواهد شد سوالی است که در آینده به آن پاسخ داده می‌شود ولی داستان رفاقت استقلالی‌ها

جامعه ورزشی آفتاب نو:

به گزارش آفتاب نو، استقلال با جواد نکونام به بن‌بست رسید و حالا مدیران این باشگاه قاطعانه می‌گویند به زودی زمینه برای حضور یک سکاندار خارجی را فراهم خواهند کرد. اینکه چه کسی سرمربی استقلال خواهد شد سوالی است که در آینده به آن پاسخ داده می‌شود ولی داستان رفاقت استقلالی‌ها با سرمربیان خارجی طی بالغ بر ۵۰ سال گذشته جالب توجه تلقی می‌شود.

مرد رویایی

بدون هیچ شک و تردیدی بهترین سرمربی خارجی تاریخ باشگاه استقلال “زدراکو رایکوف” تلقی می‌شود. مربی اهل یوگسلاوی سابق که جدا از قهرمان کردن آبی‌پوشان در جام باشگاههای آسیا و لیگ تخت جمشید، نسلی فراموش نشدنی و فوق العاده ارزشمند را برای آبی پوشان پایتخت ساخت. مردانی که سالیان سال برای استقلال و البته تیم ملی فوتبال کشورمان به میدان رفتند.

جام حذفی و توجه به جوانان

پس از رایکوف، استقلال صاحب یک سرمربی خارجی دیگر شد که اتفاقاً او نیز از مکتب یوگسلاوی آمده بود. ولادیمیر جگیچ در نیمه دوم دهه ۵۰ شمسی هدایت تاج استقلال را بر عهده گرفت و با این تیم توانست قهرمان جام حذفی نیز بشود. البته جگیچ نیز دقیقاً مانند رایکوف نقش بسیار مهمی در نسل سازی برای آبی‌ها ایفا کرد و بازیکنانی همچون برادران بیانی، رضا نعلچگر، اصغر حاجیلو و… در دوران او شناسایی و معرفی شدند.

چهره کم فروغ

پس از انقلاب استقلال عملاً تا بهار سال ۱۳۷۲ سرمربی خارجی نداشت. سنتی که در فروردین آن سال شکسته شد و یوگنی سکوموروخوف روی نیمکت آبی‌ها نشست. مرد خونسرد و اخموی روسی کلاً در استقلال سرمنشا اتفاقات موثر و نتایج بزرگی نشد و طی دو مقطعی که در دهه ۷۰ سرمربی این تیم شد، فقط به یک قهرمانی در لیگ دست سوم رسید و بس. استقلال در دهه ۷۰ یک سرمربی ناموفق دیگر لئونید بیلفسکی هم داشت که فقط ۶ هفته روی نیمکت این تیم نشست.

استقلال با مربی خارجی ۳ بار الهلال را برد/ چه کسی رکورد محرومیت را در استقلال شکست؟

جدال با قلعه نویی

در تابستان سال ۱۳۸۱ وقتی رولند کخ آلمانی به تهران آمد تا سرمربی استقلال شود، خیلی‌ها تصور می‌کردند شرایط این تیم با دستیار کریستوف دام به مراتب بهتر خواهد شد اما چنین اتفاقی رخ نداد. او در همان ماه های آغازین با امیر قلعه نویی به مشکل برخورد و سرمربی کنونی تیم ملی شهریور سال ۸۱ از استقلال جدا شد و دیگر قبول نکرد تا دستیار کخ باشد. عمر مربیگری این مربی نیز چندان طولانی نشد و بهار سال ۸۲ در حالی که استقلال رتبه ششم را در جدول مال خود کرده بود، اخراج شد و به کشورش برگشت.

پیروزی‌های تاریخی استقلال مقابل الهلال

پس از کنار گذاشتن رولند کخ، استقلال به مدت بالغ بر ۱۴سال سرمربی خارجی نداشت تا اینکه در پاییز سال ۱۳۹۶ سر و کله یک سرمربی آلمانی دیگر پیدا شود. وینفرد شفر آمد و هدایت استقلالی‌ها را در دست گرفت. او بهار سال ۹۷ با این تیم قهرمان جام حذفی شد و از اواخر زمستان ۹۶ تا اواسط بهار ۹۸ توانست همراه با استقلال سه مرتبه در لیگ قهرمانان آسیا الهلال را شکست بدهد. اتفاقی تاریخی و بی‌نظیر که تاکنون هیچ مربی دیگری نتوانسته آن را با آبی‌ها تکرار کند.

استراماچونی و ساپینتو؛ مردان جنجالی

استقلال از تابستان سال ۹۸ تا اواخر بهار پارسال دو سرمربی خارجی دیگر هم داشت که به معنای واقعی کلمه جنجالی بودند. آندره آ استراماچونی تابستان سال ۹۸ هدایت استقلال را بر عهده گرفت و اگرچه توانست در اواخر پاییز همان سال این تیم را صدرنشین لیگ نوزدهم بکند اما قطعاً فراموش نکرده‌اید با چه جنجالی از ایران رفت و چه اتفاقات عجیب و غریبی در آن مقطع به وقوع پیوست. ریکاردو ساپینتو نیز به نوعی شرایطی مشابه در استقلال داشت. مرد پرتغالی که با این تیم توانست قهرمان سوپرجام شود ولی رفتارهایش در کنار زمین فوق العاده عجیب بود و با ۷ جلسه محرومیت، رکوردی عجیب در تاریخ استقلال بر جای گذاشت.

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn