تاریخ انتشار : سه شنبه 24 مهر 1403 - 13:00
12 بازدید
کد خبر : 349494

سرطان سینه، شایع ترین سرطان در کردستان است

سرطان سینه، شایع ترین سرطان در کردستان است

جام جم آنلاین، دکتر حسن معیری در گفت و گو با خبرنگاران رسانه ها در سنندج ، گفت: عوامل مختلفی مانند سبک زندگی، ژنتیک و محیط زیست در افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه موثر هستند، تشخیص زودهنگام و درمان مناسب، کلید اصلی مبارزه با این بیماری است. وی به بررسی آمار رو به رشد

جام جم آنلاین، دکتر حسن معیری در گفت و گو با خبرنگاران رسانه ها در سنندج ، گفت: عوامل مختلفی مانند سبک زندگی، ژنتیک و محیط زیست در افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه موثر هستند، تشخیص زودهنگام و درمان مناسب، کلید اصلی مبارزه با این بیماری است.

وی به بررسی آمار رو به رشد سرطان سینه در استان کردستان پرداخت و با اشاره به اینکه سرطان سینه اکنون شایع ترین سرطان در بین زنان کردستانی است، اظهار کرد: طبق آخرین آمار منتشر شده در کشور سالیانه حدود ۲۰ هزار نفر به سرطان پستان مبتلا می شوند که حدود ۳۰۰ نفر در استان کردستان اتفاق می افتد که سرطان پستان شایعترین در بین تمام سرطان هاست.

هیات علمی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کردستان دلیل این افزایش را بهبود آگاهی عمومی و افزایش غربالگری دانست و افزود: هرچند افزایش آمار ابتلا به سرطان سینه نگران کننده است، اما از سوی دیگر نشان دهنده افزایش آگاهی مردم و مراجعه بیشتر به مراکز درمانی برای تشخیص زودهنگام بیماری است.

شایع ترین نوع سرطان در استان کردستان

دکتر معیری ادامه داد: به طور کلی شایعترین سرطان مربوط به سرطان پستان و معده و سپس سرطان های پوست و پروستات و روده بزرگ است که بیشترین نوع سرطان در استان کردستان به شمار می آید.

وی با اشاره به اینکه عوامل ژنتیکی، هورمونی، سبک زندگی و عوامل محیطی در بروز سرطان سینه نقش دارند، یادآور شد: سرطان سینه هنگامی شروع می شود که سلول های سینه تغییر می کنند و به صورت غیرقابل کنترل رشد می کنند.

فوق تخصص جراحی سرطان و پستان در ادامه به راه های پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان سینه پرداخت و بیان کرد: زنان می توانند با انجام خودآزمایی ماهیانه سینه، مراجعه منظم به پزشک برای معاینه و انجام ماموگرافی به ویژه برای زنان بالای ۴۰ سال، خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهند.

دکتر معیری به چگونگی پخش شدن سرطان در بدن پرداخت و گفت: سرطان می تواند از طریق سیستم لنفاوی به غدد لنفاوی و سپس به سایر قسمت های بدن مانند استخوان ها، کبد و ریه ها منتقل شود؛ همچنین سلول های سرطانی می توانند وارد جریان خون شوند و به ارگان های دور دست مهاجرت کنند.

وی با بیان اینکه احساس برآمدگی یا توده ای در سینه یا زیر بغل که معمولاً بدون درد است از علائم سرطان سینه به شمار می آید، اظهار کرد: سینه ها ممکن است ناهموار یا متقارن به نظر برسند. همچنین در برخی موارد، ممکن است فرد درد یا حساسیت در ناحیه سینه احساس کند.

هیات علمی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: علت دقیق سرطان سینه ناشناخته است، اما عوامل مختلفی در بروز آن نقش دارند از جمله می توان به سن افراد، سابقه خانوادگی، عوامل هورمونی، چاقی و افراد سیگاری اشاره کرد.

دکتر معیری به کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه پرداخت و ادامه داد: مصرف میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و محدود کردن چربی های اشباع، انجام حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط در هفته، حفظ وزن مناسب و جلوگیری از چاقی، محدود کردن مصرف الکل، ترک سیگار و انجام ماموگرافی و بررسی های پزشکی منظم به تشخیص زودهنگام کمک می کند.

وی ماموگرافی، تصویربرداری، سونوگرافی،MRI ، بیوپسی (برداشت نمونه از بافت سینه برای بررسی زیر میکروسکوپ و تعیین وجود سلول های سرطانی) و خودتشخیصی را روش های تشخیصی سرطان پستان عنوان کرد و یادآور شد: زنان می توانند با معاینه ماهانه سینه ها به تغییرات توجه کنند و به مشاهده هرگونه برآمدگی و ترشح یا تغییرات غیرمعمول به پزشک معالج مراجعه کنند.

فوق تخصص جراحی سرطان و پستان بیان کرد: تشخیص زودهنگام سرطان سینه، شانس بهبودی را به طور قابل توجهی افزایش می دهد؛ بنابراین، توصیه می شود همه زنان به خصوص زنان دارای عوامل خطر، به طور مرتب برای غربالگری به پزشک مراجعه کنند.

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn