تاریخ انتشار : چهارشنبه 25 مهر 1403 - 6:07
9 بازدید
کد خبر : 350348

گیورگی گولسیانی؛ سر پیری و معرکه گیری یک جنتلمن!

گیورگی گولسیانی؛ سر پیری و معرکه گیری یک جنتلمن!

به گزارش آفتاب نو، گیورگی گوِلِسیانی (به گرجی გიორგი გველესიანი) زاده ۵ مه ۱۹۹۱ (۱۶ اردیبهشت ۱۳۷۰) در شهر تفلیس پایتخت و بزرگترین شهر کشور گرجستان به دنیا آمد. او فوتبال را از کودکی آغاز کرد و در ۲۶ سالگی با قبول پیشنهاد ذوب آهن اصفهان وارد لیگ برتر ایران شد و خیلی زود با

به گزارش آفتاب نو، گیورگی گوِلِسیانی (به گرجی გიორგი გველესიანი) زاده ۵ مه ۱۹۹۱ (۱۶ اردیبهشت ۱۳۷۰) در شهر تفلیس پایتخت و بزرگترین شهر کشور گرجستان به دنیا آمد. او فوتبال را از کودکی آغاز کرد و در ۲۶ سالگی با قبول پیشنهاد ذوب آهن اصفهان وارد لیگ برتر ایران شد و خیلی زود با درخشش در پست مدافع میانی اسم و رسمی‌برای خود بهم زد.

او ۱۹۲ سانتی متر قد دارد و شماره پیراهن ۳۰ را بر تن می‌کند. تلفظ نام او تا مدتها سوژه ای برای رسانه‌های ایرانی بود! گیورگی گولسیانی  (Giorgi Gvelesiani)  که در زبان گرجی حرف واو در ابتدای فامیلش «ب» خوانده می‌شود و در برخی زبانها نیز فامیل او با همان واو شروع می‌شود!

شاید نسل امروز نام این آکادمی و باشگاه را با عکس معروف کریس رونالدو بشناسد اما قدیمی‌ترها بیاد می‌آورند که در شوروی سابق چند باشگاه رقابتی با تیم‌های مشهور مسکو -یعنی دینامو مسکو و اسپارتاک مسکو- داشتند که دینامو کیف و دینامو تفلیس از آن جمله بودند.

اصولا در کشورهای بلوک شرق سابق -کشورهای شرق اروپا که پس از جنگ جهانی دوم جز قلمرو شوروی بودند- باشگاه دینامو همه جا وجود داشت و در حقیقت باشگاه پلیس مخفی این کشورها بود. در بلغارستان، رومانی، آلمانشرقی، مجارستان، لهستان و … هم مثل استان‌های خود شوروی (که بعدا تبدیل به جمهوری‌های مستقل و سپس کشورهای امروزی شدند) باشگاه دینامو همه جا بود؛ دینامو تفلیس، دینامو مینسک، دینامو کیف، مثل دینامو بخارست، باشگاه‌هایی که در کشورهای خود قهرمان و حتی به مسابقات اروپایی هم رسیدند.

اما بعد از فروپاشی شوروی و استقلال کشورها، در تفلیس این آکادمی با حمایت ثروتمندان بخش خصوصی به کار علمی روی آورد و سال ۲۰۱۳ ستاره پرتغالی از آن دیدن و عکسی به یادگار با بچه‌های نونهال و نوجوانی گرفت که در یورو ۲۰۲۴ برابر آنها بازی کرد و حالا ستاره‌های اروپا هستند، مثل «کوارتسخلیا» ستاره ناپل…

گیورگی تا سال ۲۰۱۷ یا تابستان ۱۳۹۶ برای تیم اصلی دینامو تفلیس در لیگ گرجستان بازی کرد و با این تیم -به عنوان قدرت بلامنازع فوتبال گرجستان- سه بار به قهرمانی لیگ (۱۲-۱۳)، (۱۳-۱۴) و (۱۵-۱۶) و چهار بار قهرمان جام حذفی شد. او در ۳ فصل فوق دبل کرد (قهرمان لیگ و حذفی) و در فصل (۲۰۱۴-۱۵) نیز جام حذفی را برد تا هیچ سالی دست خالی نماند.

همین افتخارات متوالی وقتی با نادیده گرفته شدن او توسط مربیان تیم ملی همراه شد، باعث دلسردی گولسیانی شد. او در ۲۶ سالگی تصمیم گرفت از کشور خارج و حرفه خود را در جایی دیگر دنبال کند. مربیان وقت تیم ملی گرجستان آشکارا به لژیونرها و تجربه بین المللی آنها اتکا داشتند و گیورگی تصمیم گرفت توان خود را در ایران محک بزند.

جایی که از همان روز اول با رفتار و تربیت حرفه ای خود حسابی به چشم آمد و محبوب و معروف شد. خود گیورگی از اینکه همیشه برابر رسانه‌ها با این سوال روبرو می‌شود متعجب و می‌گوید: «من فوق حرفه‌ای نیستم و گاهی ساعت ۲ یا ۳ بامداد می‌خوابم، هر چه دلم می‌خواهد می‌خورم و هر وقت که دلم می‌خواهد بیدار می‌شوم! فکر نمی‌کنم فوتبال ربطی به این موضوع داشته باشد، فوتبال به شخصیت شما بستگی دارد و این مهم‌ترین مسئله است و من سعی می‌کنم همیشه برنده باشم و راز موفقیتم این است که ۱۰۰ درصد توانم را در بازی‌ و تمرین می‌گذارم.»

گولسیانی در سال ۱۳۹۶ با پیشنهاد یک ایجنت به امیر قلعه نویی معرفی و او در سفر به گرجستان با تماشای بازی‌های وی در تیم دینامو تفلیس، او را تایید کرد تا صاحب شماره ۵ ذوب آهن شود. او عاشق شماره ۳۰ است اما این پیراهن در اختیار مهدی رجب زاده اسطوره تاریخ باشگاه قدیمی‌اصفهانی بود.

گیورگی که در ایران توسط دوستانش «گرگی» صدا زده می‌شود، از هفته سوم برابر پیکان وارد ترکیب اصلی ذوب آهن شد و دقیقه ۴۸ با کارت قرمز اخراج شد! او در ۲۰ بازی این فصل تنها یک بار برابر پدیده از روی نیمکت وارد زمین شد و در باقی فصل اگر مصدوم یا محروم نبود، فیکس و کامل بازی می‌کرد. حاصل اولین فصل حضور او در لیگ هفدهم ۲۰ بازی و ۶ کارت زرد بود. او در اولین تیم ایرانی همبازیانی چون نژادمهدی، محمدزاده، محمدرضا حسینی، حدادی فر، پهلوان، تبریزی، رشید مظاهری، مهدی پور، شریفات، اسماعیلی فر،رجب زاده، بوحمدان، کیروش استنلی، فخرالدینی و بختیار رحمانی داشت و وسط این همه ستاره فرصت زدن پنالتی به او نمی‌رسید!

او زننده تک گل ذوب آهن در بازی رفت مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۸ در اصفهان مقابل استقلال بود. تنها باری که در تاریخ لیگ قهرمانان دو تیم ایرانی به هم خوردند و ذوب آهن در جدالی نابرابر با هتریک تیام باخت و استقلال هم در ادامه مسیر حذف شد. او در جام حذفی هم هنر پنالتی زدنش را به رخ کشید.

گولسیانی پس از پایان قرارداد یکساله خود در ذوب‌آهن وقتی با پیشنهادی روبرو نشد، برای بیروت بلیت گرفت تا راهی لیگ لبنان شود. فوتبال بدترین روی خود را به آقای حرفه ای نشان داده بود! او که در ۴ فصل حضور در فوتبال کشورش از ۸ جام ممکن ۷ تا را برده بود، برای اولین بار یک فصل را دست خالی ماند.

خود گولسیانی در برنامه شبهای فوتبالی روایتش از آن روز را چنین توصیف کرد: «در اوج ناامیدی در فرودگاه نشسته و منتظر پرواز بودم تا به لبنان بروم. سطح بازی آنجا پایین تر بود و می‌دانستم از هدفم که دعوت به تیم ملی است، دورتر می‌شوم اما چاره ای نبود. در فوتبال حرفه ای شما باید پیشنهاد داشته باشید و من نداشتم تا اینکه تلفنم زنگ خورد و مالک نساجی مرا دعوت به دفترش کرد»

داستان از طرف رضا حدادیان -دوست صمیمی‌امیر قلعه نویی که به پیشنهاد او ۴۰ درصد سهام مالکیت نساجی را خریده بود- چنین است که خاطره ای از گرگی می‌شنود. فوتبالیست‌های ایرانی به هر بهانه پای خود را می‌گیرند تا از تمرینات فرار کنند اما گولسیانی حتی بعد از فیزیوتراپی هم سر تمرین می‌آمده چون وقتش در اختیار باشگاه بوده است!

نساجی در تابستان ۱۳۹۷ برای لیگ هجدهم آماده می‌شد. برای اولین بار تیم محبوب مازندرانی به لیگ برتر آمده و جواد نکونام نیز او را می‌خواست. او با دستمزدی نصف یک مدافع معمولی ایرانی به نساجی رفت و ستاره این تیم شد!

در لیگ ۱۸ و اولین تجربه نساجی، گرگی با شماره ۵۰ از هفته ۵ برابر نفت وارد ترکیب شد و تمام بازیها در دور رفت را کامل بازی کرد. دور برگشت نیز با وجود رفتن نکونام و آمدن مجید جلالی او جایگاه خود را حفظ و تنها در ۴ بازی به دلیل مصدومیت و محرومیت غایب بود. حاصل کار او ۲۲ بازی، ۵ گل (۳پنالتی)، ۲ گل بخودی! و دو اخطار بود.

گیورگی از نساجی تبدیل به پنالتی زن اول تیمش شد و بازوبند کاپیتانی را هم بر بازو بست! او در دو بازی متوالی برابر تراکتور و پارس جنوبی جم در هفته ۱۷ و ۱۸ به اشتباه دروازه خودی را گشود! اما درخشش این مدافع مطمئن و گلزن به حدی بود که این بار تیم مدعی و ثروتمند سپاهان سراغش آمد و با قراردادی دو ساله او را در ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ به اصفهان برگرداند.

حدس بزنید چه کسی سرمربی سپاهان شده بود که به عنوان اولین خرید خارجی روی گرگی دست گذاشت؟ امیر قلعه نویی برای دوره دوم هدایت سپاهان را برعهده گرفته بود تا ضمن قهرمانی در لیگ، رویای جام آسیایی را هم دنبال کند. جامی‌که همیشه حسرت بزرگ ژنرال در سال ۲۰۱۲ ماند….

گولسیانی در فصل اول حضور در سپاهان با شماره ۳۰ محبوبش در تمام لحظات ۱۶ بازی اول فصل نوزدهم بازی کرد و حاصل کارش ۴ گل (یک پنالتی) و دو اخطار بود. او در تمرینات شروع دور برگشت دچار مصدومیت شدید شد و ادامه فصل را از دست داد. از همبازیان مشهور او در این فصل می‌توان به نیازمند، پورقاز، آقایی، نویدکیا، شهباززاده، مسلمان، نورافکن، محبی، کریمی، قربانی و … اشاره کرد و محمدرضا حسینی نیز مثل کیروش استنلی، با او از ذوب آهن خاطره داشت.

تابستان ۱۳۹۹ محرم نویدکیا جانشین قلعه نویی روی نیمکت سپاهان شد و گیورگی هم برگشت. او در این فصل فراز و نشیب زیادی را تجربه کرد. تا هفته ۵ نیمکت نشین مطلق، از هفته ۵ و بازهم بازی با نفت! فیکس و تا اخراج برابر شهرخودرو در هفته ۱۳ فیکس و کامل بازی کرد. دور برگشت را از روی نیمکت آغاز و از بازی با پرسپولیس در هفته ۲۲ دوباره فیکس شد وتا آخر کامل بازی کرد.

حاصل کار او در لیگ بیستم ۲۱ بازی، دوگل، ۴ کارت زرد و یک کارت قرمز بود. سپاهان در نهایت نایب قهرمان شد و نژادمهدی و دانیال هم مثل خلعتبری به جمع ذوب آهنی‌های لباس زرد اضافه شده بودند! سروش رفیعی، حاج صفی، علی ممدی، سلمانی و میرزایی از دیگر همبازیان او در این سال بودند.

تابستان ۱۴۰۰ گرگی قراردادش را یک فصل دیگر تمدید کرد تا زیرنظر محرم نویدکیا برای جام بجنگد. در لیگ ۲۱ آنها پس از استقلال و پرسپولیس سوم شدند. گیورگی ۲۵ بازی برای سپاهان بازی کرد و ۴ گل (۲پنالتی) زد، ۹ کارت زرد گرفت و ۳ بازی محروم بود! هر سال که می‌گذشت سن گولسیانی اضافه و او از رویای رسیدن به تیم ملی دورتر می‌شد. باید جام می‌گرفت تا دیده شود و به همین دلیل در ۹ تیر ۱۴۰۱ با قراردادی ۲ ساله به پرسپولیس پیوست.

با حضور در این تیم دروازه‌های افتخار بروی جنتلمن گرجستانی باز شد. او در شهرآورد ۹۹ پایتخت توانست دو گل به استقلال بزند و جای خود را قلوب هواداران باز کند. او اولین بازیکن از لیگ برتر فوتبال ایران شد که به همراه تیم ملی فوتبال گرجستان در جام ملت‌های اروپا ۲۰۲۴ بازی کرد….

گولسیانی برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ به تیم ملی گرجستان دعوت  شده بود اما هرگز فرصت محک پیدا نکرد. سرانجام بعد درخشش در پرسپولیس او اولین بازی خود را در یک بازی دوستانه مقابل مونته‌نگرو در ژوئن ۲۰۲۴ انجام و در لیست نهایی ویلی سانیول برای سفر به آلمان هم قرار گرفت.

گولسیانی در اولین تورنمنت تاریخ ملی گرجستان در یورو، یعنی بالاترین سطح بالاترین قاره فوتبال جهان در سه بازی از چهار مسابقه از جمله مقابل اسپانیا در مرحلهٔ حذفی فیکس بازی کرد. او این تورنمنت را هم از روی نیمکت آغاز و با درخشش فیکس شد و پس از آن هم دوباره در فیفادی شهریور و مهر ۱۴۰۳ به تیم ملی دعوت و در لیگ ملتهای اروپا هم بازی کرد تا در ۳۳ سالگی به تمام آرزوهایش برسد!

گولسیانی توانایی خوبی در گلزنی دارد و زمانی که گلزنی برای مهاجمان سخت می‌شود به تیم کمک می‌کند. او لیگ ۲۲ را با یحیی گل محمدی به عنوان زوج مرتضی پورعلی گنجی -که او هم پس از سالها به ایران برگشته و برای اولین بار پیراهن پرسپولیس را به تن می‌کرد- آغاز و در ۲۹ بازی، بازی کرد و تنها بازی با تراکتور را از دست داد. فقط برابر سپاهان و پیکان ذخیره به زمین آمد و در ۲۶ بازی کامل بازی کرد که حاصل آن ۶ گل (۴پنالتی) و ۴ کارت زرد بود. او در اولین دربی عمرش دبل کرد!

در فصل دوم، او در کنار وحدت حنانوف تنها خارجی پرسپولیس بود که او را خواستند و ماند. در لیگ ۲۳ با برگشت حسین کنعانی این دفاع ملی پوش کنار پورعلی گنجی فیکس و گیورگی به نیمکت رفت اما با مصدومیت پورعلی در بازی با قطر، گرگی از هفته ۶ به ترکیب برگشت و این بار زوج کنعانی شد. او تا پایان فصل در ۲۵ بازی بازی کرد و بعد رفتن یحیی با اوسمار هم رابطه خوبی داشت.

حاصل کار او در لیگ ۲۳ بازهم ۶ گل (۳پنالتی) و اولین گلسازی با گرفتن پنالتی برابر ذوب آهن، دو اخطار و از دست دادن عنوان پنالتی زن اول تیم بود. گرگی برای اولین بار در عمرش برابر الدحیل در ورزشگاه آزادی پنالتی خراب کرد و پرسپولیس که بازی رفت در قطر برده و با یک مساوی صعود می‌کرد، در خانه ۲-۱ باخت تا یحیی گل محمدی استعفا کند و برود.

البته گیورگی در هفته آخر با زدن گل قهرمانی در دقیقه آخر به مس، جبران کرد. او که با  ذوب‌آهن نایب‌قهرمان لیگ هفدهم و با سپاهان دو نایب قهرمانی در ادوار ۱۸ و ۲۰ لیگ برتر داشت، با پرسپولیس در دو فصل متوالی ۲۲ و ۲۳ قهرمان و در جام حذفی نیز بهار ۱۴۰۲ قهرمان شد تا دبل کرده باشد.

قهرمانی سوپر جام فوتبال ایران آخرین عنوان تیمی‌اوست. نخستین بازیکن خارجی تاریخ باشگاه پرسپولیس و کل تاریخ لیگ ایران که سابقه بازی در جام ملت‌های اروپا دارد و از این حیث شاید سالها رکورد او دست نخورده بماند.

او به عنوان یک مدافع دو فصل در پرسپولیس بهترین گلزن شد، آقای گل فصل ۰۲–۱۴۰۱ جام حذفی با ۴ گل و بهترین گلزن خارجی تاریخ پرسپولیس که هنوز هم فرصت بهبود و افزایش رکوردهایش را دارد.

گیورگی گولسیانی بازیکنی خوش استایل و با هوش است که توانایی بازی سازی از عقب زمین، قدرت سرزنی بالا و مهارت در زدن ضربات پنالتی دارد. بسیار خونسرد و حرفه ای است و بعد از درخشش در یورو منتظر پیشنهادات بهتر از اروپا و آسیا ماند و در نهایت با قراردادی بهتر تمدید کرد اما همین تعلل باعث شد دیرتر به تمرینات گاریدو اضافه و فصل را از هفته دوم و بازی با تراکتور آغاز کرد.

این فصل گیورگی در ۲ بازی لیگ نخبگان و ۵ بازی لیگ کامل بازی و هفته ۷ در آخرین بازی تا امروز، زننده تک گل ۳ امتیازی برابر چادرملو بود تا سنت گلزنی در دقایق آخر را ادامه داده باشد. او در دربی هم خوش درخشید، کسی که در سن بالا به تیم ملی کشورش دعوت شده امروز تجربه دربی اصفهان برای هر دو تیم را دارد و در دربی تهران در ۵ بازی دو گل زده!

گولسیانی به مدت چند سال‌ با لیندا کیکولاشاوی نامزد بود و در نهایت سال ۱۳۹۸ طی یک مراسم خواستگاری رمانتیک در یکی از رستوران‌های اصفهان با یک حلقه از نامزدش درخواست ازدواج کرد و حالا ثمره این زندگی دو پسر و یک دختر است. او با خانواده اش در زعفرانیه تهران زندگی می‌کند و در هر فرصت با خانواده به تهران گردی می‌رود.

او خیلی اوقات فراغت ندارد. خودش می‌گوید: «تقریبا هرروز روی خودم کار می‌کنم، بازی‌هایم را نگاه می‌ کنم، آنالیز عمیقی از تمام حرکات خودم و اتفاقاتی که از طرف من می‌ افتد دارم و با افرادی که دانش لازم را دارند، در مورد اشتباهاتم و کارهایی که می‌ توانم برای بهتر و قوی‌ تر شدن، انجام بدهم مشورت و صحبت می‌ کنم. اینجا نیستم که فقط پول بگیرم، اینجا هستم که به تیمم کمک کنم، خودم را ارتقا بدهم و تا آنجا که می‌ توانم در سطح بهتری قدم بردارم.»

او که روزی در ایران گفته بود: «تا به حال در این مورد به صورت عمومی‌صحبت نکردم ولی امروز می‌ توانم بگویم صددرصد مطمئنم لیاقتش را دارم که حداقل یکبار به تیم ملی کشورم دعوت شوم ولی نمی‌ دانم چرا به من هیچ شانسی داده نشده است» حالا در تمام اردوهای ۴ ماه اخیر پای ثابت تیم ملی گرجستان و همین حالا مشغول بازی در لیگ ملتهاست و بزودی تعداد بازی‌های ملی او دورقمی‌می‌شود!

گولسیانی هر از گاهی با اظهارنظرهای خود جنجال ساز می‌شود که آخرین بار در مورد فوتبال زنان حرف زد و فمینیست‌ها به او حمله کردند و تا توضیحات مکرر رفت! او رابطه خوبی با تمام همبازیانش دارد اما بیشتر از طرف خارجی‌های هر تیمی‌که بوده طرف مشورت و رفاقت قرار می‌گیرد. اما هنوز با کیروش استنلی برزیلی در ارتباط است. آنها در ذوب آهن و سپاهان همبازی بودند.

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn