تاریخ انتشار : جمعه 27 مهر 1403 - 12:13
9 بازدید
کد خبر : 352750

دانشجویان دوره‌های کوتاه‌مدت برای اشتغال آماده‌ترند

دانشجویان دوره‌های کوتاه‌مدت برای اشتغال آماده‌ترند

ندا اظهریخبرنگار «کورسرا» به‌عنوان یک شرکت فناوری آموزشی انتفاعی از سوی برخی استادان دانشگاه استنفورد تاسیس شده و یک پلتفرم جهانی یادگیری آنلاین محسوب می‌شود. این پلتفرم، به تازگی گزارش تأثیر ۲۰۲۴ مدارک خرد را منتشر کرده است. گواهینامه دوره‌های کوتاه‌مدت مانند گواهینامه حرفه‌ای در دوره آموزشی، گواهینامه‌ای است که بر مجموعه خاصی از نتایج

ندا اظهریخبرنگار

«کورسرا» به‌عنوان یک شرکت فناوری آموزشی انتفاعی از سوی برخی استادان دانشگاه استنفورد تاسیس شده و یک پلتفرم جهانی یادگیری آنلاین محسوب می‌شود. این پلتفرم، به تازگی گزارش تأثیر ۲۰۲۴ مدارک خرد را منتشر کرده است. گواهینامه دوره‌های کوتاه‌مدت مانند گواهینامه حرفه‌ای در دوره آموزشی، گواهینامه‌ای است که بر مجموعه خاصی از نتایج یادگیری در یک زمینه محدود از یادگیری تمرکز داشته و در مدت زمان کوتاه‌تری به اتمام می‌رسد.

گواهینامه حرفه‌ای، درواقع کوتاه‌مدت محسوب می‌شود که توسط صنعت به رسمیت شناخته می‌شود که برای تجهیز دانشجویان به مهارت‌ها و دانش لازم برای مشاغل یا صنایع خاص طراحی شده است. دوره‌های سطح مقدماتی و پیشرفته که از سوی شرکت‌های برتر ارائه می‌شوند، در مدت ۳ تا ۱۲ ماه تکمیل می‌شوند. فراگیران با گذراندن این دوره‌ها مهارت‌هایی چون مدیریت پروژه، تجزیه و تحلیل داده‌ها و برنامه‌نویسی را فرا می‌گیرند. علاوه‌بر این، آنها طی این دوره‌ها به پشتیبانی شغلی مانند هدایت جست‌وجوی شغلی، کمک به ارائه رزومه، تمرین مصاحبه و گروهی از همتایان و فارغ‌التحصیلان برای اطمینان از موفقیت شغلی طولانی‌مدت دسترسی پیدا می‌کنند. 

دوره‌های کوتاه‌مدت آینده آموزش عالی را شکل می‌دهند

پردیس‌های دانشگاهی نقش حیاتی کوتاه‌مدت را در آماده کردن فارغ‌التحصیلان برای ورود به مشاغل و افزایش موفقیت سازمانی تشخیص می‌دهند. گزارش تأثیر کوتاه‌مدت در سال ۲۰۲۴، براساس نظرسنجی «کورسرا» از بیش از ۱۰۰۰ مدیر آموزش عالی در بیش از ۸۵۰ موسسه در ۸۹ کشور، تأثیر تحول‌آفرین دوره‌های کوتاه‌مدت و نقش رو به رشد آنها در افزایش برنامه‌های درسی در دانشگاه‌ها را نشان می‌دهد. ۹۷ درصد از مدیران آموزش عالی ارائه‌دهنده دوره‌های کوتاه‌مدت معتقدند که این گواهینامه‌ها چشم‌انداز شغلی بلندمدت دانشجویان را تقویت می‌کنند.

۵۳ درصد از این مدیران نیز بر این باورند که مؤسسات آنها گزینه‌های دارای مدرک را ارائه داده و ۸۲ درصد نیز برنامه‌هایی را برای انجام این کار در پنج سال آینده نشان می‌دهند. مؤسسات، مدارک کوتاه‌مدت شغلی را ابزاری قدرتمند برای افزایش رضایت دانشجویان، ‌رشد نام تجاری خود و تأثیرگذاری بر ثبت‌نام و حفظ دانشجویان می‌دانند. این مدارک با ظهور یادگیری دیجیتال در اوایل دهه ۲۰۰۰ شکل گرفتند. مدارک دوره‌های کوتاه‌مدت و بدون مدرک، ۴۱ درصد از کل مدارک اعطا‌شده توسط کالج‌های اجتماعی آمریکا را تشکیل می‌داد. تا سال ۲۰۱۹، این تعداد به ۷۱ درصد رسید.

ظهور «دوره‌های آزاد انبوه آنلاین» (MOOC) که از طریق وب به‌طور آزاد به شرکت‌کنندگانی نامحدود ارائه می‌شود، در اوایل دانشگاه ایجاد می‌شود اما این پلتفرم‌های آنلاین مانند «کورسرا» هستند که محبوبیت چنین قالب‌هایی را ایجاد کرده‌اند. غول‌های فناوری درنهایت مدارک دوره‌های کوتاه‌مدت خود را اغلب با مشارکت ارائه‌دهندگان دوره‌های آنلاین، راه‌اندازی کردند تا به دانشجویان در ایجاد مهارت‌های شغلی کمک کنند. مطالعاتی که در سال ۲۰۲۳ انجام شده نشان می‌دهد که ۶۰ درصد از دانشجویان معتقدند استفاده از مهارت‌ها، اولویت اصلی آنها در هر شغلی است؛ در‌حالی‌که ۷۷ درصد از کارفرمایان از شیوه‌های استخدام مبتنی‌بر مهارت حمایت می‌کنند. براساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، ۶۰ درصد از کارگران تا سال ۲۰۲۷ به آموزش نیاز خواهند داشت اما تنها نیمی از آنها به فرصت‌های آموزشی کافی دسترسی دارند. 

۵۳ درصد از مؤسسات دنیا در حال ارائه دوره‌های کوتاه‌مدتند

مؤسسات فرصتی منحصربه فرد‌ برای برآوردن نیازهای در حال تحول دانشجویی با مهارت‌های منعطف و مرتبط با شغل با ارائه مدارک دانشگاهی برای مدارک کوتاه‌مدت دارند. این روند در حال حاضر در حال افزایش است، به‌طوری‌که ۵۳ درصد از مدیران آموزش عالی، مدارک کوتاه‌مدتی ارائه می‌دهند. این در حالی است که ۵۹ درصد از مؤسسات آمریکای شمالی، ۵۱ درصد از مؤسسات منطقه آسیا و اقیانوسیه، ۴۶ درصد به ترتیب منطقه اروپا و آمریکای لاتین و کارائیب‌ و ۴۱ درصد از مؤسسات خاورمیانه و آفریقای شمالی با بالاترین نرخ، در حال حاضر دوره‌های کوتاه‌مدت ارائه می‌دهند.

به‌طورکلی، از هر چهار نفر (۷۵ درصد)، سه نفر از مدیران آموزش عالی معتقدند دانشجویان بیشتر در دوره‌های تحصیلی‌ای ثبت‌نام می‌کنند که اعتبار آکادمیک را برای دوره‌های کوتاه‌مدت به رسمیت می‌شناسد. این میزان موافقت در صحرای جنوبی آفریقا ۹۲ درصد، در خاورمیانه و آفریقای شمالی ۸۸ درصد، آسیا و اقیانوسیه ۸۵ درصد، آمریکای لاتین و کارائیب ۷۵ درصد، آمریکای شمالی ۶۶ درصد و اروپا ۵۶ درصد بوده است. همچنین ۷۶ درصد از دانشجویان نیز تمایل خود را به ثبت‌نام در این دوره‌ها شامل مدارک کوتاه‌مدت صنعتی ابراز کرده‌اند. مؤسسات به این تقاضا از سوی دانشجویان توجه کرده و ۸۲ درصد از آنها برنامه‌ریزی می‌کنند تا در پنج سال آینده استفاده از مدارک کوتاه‌مدت را گسترش دهند. این تغییر در راستای ارائه مدارک دانشگاهی برای مدارک کوتاه‌مدت، نه‌تنها می‌تواند دانشجویانی را که به دنبال یادگیری متمرکز بر اشتغالند جذب کند، بلکه مؤسسات را به‌عنوان پیشگام در پر کردن شکاف بین دانشگاه و صنعت قرار دهد.

اولویت ۶۵ درصدی دوره‌های کوتاه‌مدت برای بهبود چشم‌انداز شغلی دانشجویان 

مؤسساتی که در حال حاضر مدرک کوتاه‌مدت ارائه نمی‌دهند، استراتژی‌های رشدی را در اولویت قرار می‌دهند که مدارک کوتاه‌مدت می‌تواند به‌طور چشمگیری تأثیر بگذارد. مدیران آموزش عالی سه ملاحظه اصلی استراتژی رشد این مدارک را اعلام کرده‌اند. ۶۵ از مدیران بر بهبود چشم‌انداز شغلی برای دانشجویان، ۵۹ درصد از آنها افزایش ثبت‌نام و حفظ دانشجویان، ۵۱ درصد افزایش رضایت دانشجویان، ۴۷ درصد افزایش نوآوری توسط دانشجویان، ۳۹ درصد تقویت تصویر و شهرت مؤسسه، ۲۷ درصد جریان‌های درآمدی جدید و ۲۱ درصد تقویت روابط با اعضای هیئت‌علمی را به‌عنوان استراتژی رشد مؤسسات در نظر گرفته‌اند.

همچنین ۶۸ درصد از مدیران مؤسسات دنیا معتقدند احتمال دارد پردیس‌های دانشگاهی آنها در پنج سال آینده با برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت موافقت کند. این احتمال برای آسیا و اقیانوسیه با ۷۶ درصد بالاترین است و پس از آن، آمریکای لاتین و کارائیب با ۷۱ درصد، صحرای جنوبی آفریقا با ۶۹ درصد، خاورمیانه و آفریقای شمالی با ۶۸ درصد، اروپا با ۶۵ و آمریکای شمالی با ۵۶ درصد به ترتیب بیشترین احتمال پذیرش این دوره‌ها را دارند. مدیران آموزش عالی برای استفاده از این فرصت و افزایش قابلیت اشتغال دانشجویان باید استراتژی‌های عملی برای ادغام دوره‌های کوتاه‌مدت با صنعت در برنامه‌های درسی خود ایجاد کنند. 

۸۷ درصد دانشجویان دارنده مدارک دوره‌های کوتاه‌مدت آماده اشتغالند

دوره‌های کوتاه‌مدت ابزاری قدرتمند برای دانشگاه‌ها به‌منظور تجهیز دانشجویان به مهارت‌هایی است که کارفرمایان به دنبال آنند. ۸۷ درصد از مدیران آموزش عالی که این دوره‌ها را ارائه می‌دهند، موافقند دانشجویانی که دارای مدرک دوره‌های کوتاه‌مدتند، در مقایسه با دانشجویان فاقد این مدرک، آمادگی بیشتری برای ورود به کار دارند. ۹۳ درصد از مدیران دانشگاهی در آسیا و اقیانوسیه، ۹۲ درصد از مدیران خاورمیانه و آفریقای شمالی، ۹۰ درصد از مدیران آمریکای لاتین و کارائیب، ۸۹ درصد از مدیران اروپایی و نیز صحرای جنوبی آفریقا‌ و ۸۱ درصد از مدیران آمریکای شمالی با این امر موافقند. دانشجویان دنیا نیز همین امر را تصدیق می‌کنند به‌گونه‌ای که ۹۰ درصد از آنها معتقدند کسب گواهینامه‌های حرفه‌ای به آنها کمک می‌کند تا در بین کارفرمایان محبوب‌تر باشند و بتوانند پس از فارغ‌التحصیلی شغل مناسبی پیدا کنند.

در این میان، ۹۳ درصد از مدیران مؤسسات آموزش عالی دنیا موافق این امرند که دوره‌های کوتاه‌مدت، مؤسسات آموزشی را برای کمک به دانشجویان برای توسعه مهارت‌های شغلی آنها به‌منظور برآوردن خواسته‌های کارفرمایان تجهیز می‌کنند. ۱۰۰ درصد از مدیران خاورمیانه و آفریقای شمالی، ۹۷ درصد از مدیران صحرای جنوبی آفریقا، ۹۴ درصد مدیران آسیا و اقیانوسیه و نیز آمریکای لاتین و کارائیب، ۹۳ درصد مدیران آمریکای شمالی و ۸۶ درصد از مدیران اروپایی با این امر موافقند. علاوه‌براین، ۷۲ درصد کارفرمایان با توجه به اهمیت ارزش مدارک دوره‌های کوتاه‌مدت، بیشتر احتمال داده‌اند که دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دارای این مدارک را استخدام کنند تا به این واسطه بتوانند دو چالش اصلی یعنی شناسایی و تأیید مهارت‌های متقاضیان را حل کنند. 

۸۰ درصد مدیران با نقش دوره‌های کوتاه‌مدت در جذب دانشجویان موافقند

دوره‌های کوتاه‌مدت با ارائه فرصت‌های یادگیری هدفمند و متمرکز بر اشتغال، می‌تواند به دانشجویان کمک کند تا‌ انگیزه خود را در طول تحصیل حفظ کنند. مؤسسات با ارائه مسیرهای یادگیری مدولار می‌توانند تعداد بیشتری از فراگیران را جذب کرده و با برآوردن نیازهای مختلف و آرزوهای شغلی آنها، وضعیت جذب دانشجویان را بهبود بخشند. ۸۰ درصد از مدیران آموزش عالی دنیا موافق ارائه دوره‌های کوتاه‌مدت هستند و معتقدند این دوره‌ها می‌تواند باعث جذب و ماندگاری دانشجویان در مؤسسات شود.

در این میان، ۹۲ درصد مدیران صحرای جنوبی آفریقا، ۸۸ درصد از مدیران خاورمیانه و آفریقای شمالی، ۸۳ درصد از مدیران آمریکای لاتین و کارائیب، ۸۲ درصد از مدیران آسیا و اقیانوسیه‌ و ۷۵ درصد از مدیران دو منطقه آمریکای شمالی و اروپا نیز با این امر موافقند. طبق آمار، ۷۸ درصد از دانشجویانی که سفرهای تحصیلی خود را متوقف کرده‌اند، درصورتی‌که بتوانند مدرکی برای آموخته‌های قبلی خود پیدا کنند، احتمال بیشتری برای بازگشت آنها به تحصیل وجود دارد. این یافته‌ها پتانسیل مدارک کوتاه‌مدت را نشان می‌دهد که نه‌تنها دانشجویان فعلی را به خود جذب می‌کند، بلکه باعث جذب مجدد افرادی می‌شود که در تحصیل دچار وقفه شده‌اند. مؤسسات می‌توانند با پذیرش مدارک کوتاه‌مدت و اطمینان از ارزش آنها در دوره‌های مدرک تحصیلی، مجموعه وسیع‌تری از فراگیران را جذب کرده و نرخ جذب آنها را بهبود بخشند. 

متن کامل گزارش ندا اظهری، خبرنگار گروه دانشگاه را در روزنامه فرهیختگان بخوانید

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn