تاریخ انتشار : شنبه 28 مهر 1403 - 11:23
51 بازدید
کد خبر : 353746

پیش‌ بینی روند بازار بورس در هفته جاری

پیش‌ بینی روند بازار بورس در هفته جاری

بهنام صمدی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با نبض بازار با اشاره به نوسانات اخیر بازار بورس اظهار کرد: بخشی از نوسانات اخیر بازار سرمایه به دلیل تنش‌های اخیر منطقه است، اتفاقاتی که در ۶، ۷ ماه گذشته شاهد بودیم و ترور شخصیت‌های مختلف همگی بر بازار سرمایه تاثیر منفی داشته‌اند. وی با بیان اینکه

بهنام صمدی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با نبض بازار با اشاره به نوسانات اخیر بازار بورس اظهار کرد: بخشی از نوسانات اخیر بازار سرمایه به دلیل تنش‌های اخیر منطقه است، اتفاقاتی که در ۶، ۷ ماه گذشته شاهد بودیم و ترور شخصیت‌های مختلف همگی بر بازار سرمایه تاثیر منفی داشته‌اند.

وی با بیان اینکه هر کسی وارد سرمایه می‌شود تا حدودی ریسک‌پذیر است، اما وقتی بحث جنگ و تنش پیش می‌آید شرایط کمی متفاوت می‌شود، گفت: در چنین شرایطی فرد ترجیح می‌دهد که سرمایه خود را از بازار بیرون بکشد، البته در این بین عوامل دیگری نیز وجود دارند که بر بازار تاثیر می‌گذارند که یکی از آنها موضوع نرخ بهره است. در حال حاضر نرخ بهره اوراق در فرابورس به ۳۳ یا ۳۴ درصد رسیده است و دولت هم برای اینکه بتواند این اوراق را به فروش برساند مجبور است که نرخ را بالا اعلام کند. البته مصوبه‌ای وجود دارد که نرخ بهره حساب بانکی را از ۴۰ به ۳۵ کاهش دهند که این یک اتفاق خوب خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود که ظرف ۳ ماه، ۵۰ همت از منابع آزاد شود که می‌تواند به خرید اوراق اختصاص پیدا کند و موجب شکستن نرخ بهره شود.

تاثیر منفی سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی بر وضعیت کنونی بازار سرمایه

کارشناس بازار سرمایه همچنین با بیان اینکه سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی نیز در وضعیت کنونی بازار سرمایه دخیل بوده است، عنوان کرد: اصرار بانک مرکزی برای اعمال این سیاست‌ها موجب فشار بر بانک‌ها می‌شود به همین خاطر آنها هم مجبورند که برای جذب نقدینگی خود تلاش کنند.

صمدی ادامه داد: بازار حدود ۴ سال است که در وضعیت کنونی به سر می‌برد و همین موضوع، عاملی برای کاهش اعتماد مردم شده است، البته بخشی از فشار فروش سهام نیز به بازدهی سایر بازار‌ها نیز بازمی‌گردد، به طوری که در همین یک سال گذشته طلا حدود ۷۰ درصد رشد داشته و موجب بالارفتن بازدهی صندوق‌های طلا شده است، صندوق‌های درآمد ثابت هم حدود ۳۰ درصد بازدهی روبه‌رو بوده‌اند. به هر حال سلیقه‌های سرمایه‌گذاری افراد هم متفاوت است و زمانی که در یک بازار بازدهی وجود دارد، ترجیح می‌دهند سرمایه خود را در آن بازار‌ها قرار دهند.

نرخ بهره باید کاهش یابد

وی با اشاره به کسری بودجه دولت بیان کرد: دولت در حال حاضر دچار کسری بودجه بوده و بهترین مکان برای تامین سرمایه، بازار سرمایه است و باید شرایطی فراهم شود که اعتماد سهامداران به بازار سرمایه بازگردانده شود؛ عاملی که می‌تواند به این امر کند، کاهش نرخ بهره و فاصله گرفتن بانک مرکزی از سیاست‌های انقباضی خود است.

کارشناس بازار سرمایه همچنین در مورد روند بازار سرمایه تا آخر هفته جاری پیش بینی کرد: روند بازار بورس در هفته جاری تغییری نسبت به هفته گذشته نخواهد داشت و همچون گذشته، با بازاری رو به کاهش، کم تقاضا و منفی مواجه خواهیم بود.  

صمدی تاکید کرد: اگر مسئولان اقدامی برای حمایت از بازار سرمایه انجام ندهند تغییری در شرایط کنونی بازار ایجاد نخواهد شد. در همه جای دنیا وقتی تابلوی بازار سرمایه دچار بحران می‌شود، بانک مرکزی و دولت دخالت می‌کنند و بازار سرمایه را از این بحران خارج می‌کنند، اما دولت هیچ اقدام خاصی در این باره انجام نداده و فقط دامنه را به ۱ درصد و دوباره به ۳ درصد تغییر داده است و هیچ اقدام حمایتی دیگر را از بورس شاهد نبودیم.

کارشناس بازار سرمایه در پایان تاکید کرد: انتظار ما از دولت این است که نرخ بهره کاهش را کاهش داده و یک نقدینگی به بازار تزریق کند تا تابلو بازار سرمایه رنگ سبز به خود ببیند.

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn