تاریخ انتشار : شنبه 28 مهر 1403 - 11:57
10 بازدید
کد خبر : 353774

رابطه بیماری سندرم روده تحریک پذیر با فلج معده

رابطه بیماری سندرم روده تحریک پذیر با فلج معده

جامعه ورزشی آفتاب نو: کد خبر: ۲۷۱۱۵۳ تاریخ انتشار: شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ – ۰۸:۱۰ به گزارش بهداشت نیوز، بیماری فلج معده یا گاستروپارزی به حرکت خود به خودی عضلات معده گفته می‌شود. در این بیماری عضلات قوی معده توانایی انتقال مواد غذایی به روده و دستکاه گوارش را ندارند. تحرک معده آهسته بوده و

جامعه ورزشی آفتاب نو:

کد خبر: ۲۷۱۱۵۳

تاریخ انتشار: شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ – ۰۸:۱۰

به گزارش بهداشت نیوز، بیماری فلج معده یا گاستروپارزی به حرکت خود به خودی عضلات معده گفته می‌شود. در این بیماری عضلات قوی معده توانایی انتقال مواد غذایی به روده و دستکاه گوارش را ندارند. تحرک معده آهسته بوده و هضم و انتقال مواد غذایی با سرعت کمی ‌انجام می‌شود. استفراغ، حالت تهوع، رفلاکس معده و نفخ شکم از علائم فلج معده است که در صورت بروز هریک از این موارد باید به پزشک مراجعه کرد. همچنین در صورتی که انتقال مواد غذایی به خوبی انجام نشود، احتمال بروز سندرم روده تحریک پذیر هم وجود دارد. اما آیا فلج معده درمانی دارد؟

برای اینکه به این سوال پاسخ دهیم و درباره علائم روده تحریک پذیر اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم تا انتهای متن همراه ما باشید.

از کجا بفهمیم فلج معده داریم؟

بسیاری از افراد که به فلج معده مبتلا می‌شوند، علائمی ‌ندارند. اما افراد زیادی هم وجود دارند که با علائم یکسانی داشته و به گاستروپارزی مبتلا بوده‌اند. علائم و نشانه‌های شاخص ابتلا به فلج معده عبارتند از:

استفراغ

حالت تهوع

احساس سیری و پری بعد از خوردن

رفلاکس معده

نفخ شکم

درد شکم

تغییرات در میزان قند خون

بی اشتهایی

کاهش وزن و سوء تغذیه

در صورت برزو هریک از علائم باید به پزشک و متخصص گوارش و معده مراجعه کرد تا اقدامات لازم انجام شوند.

علت فلج معده چیست؟

علت دقیق فلج معده شناخته نشده است. تصور می‌شود که فلج معده به خاطر مشکلات اعصاب (آسیب به عصب واگ) و عضلاتی باشد که کنترل تخلیه معده را بر عهده دارند. اگر این اعصاب آسیب ببینند، عضلات به درستی کار نمی‌کنند و حرکت مواد غذایی با سرعت مناسب انجام نمی‌شود.

در بسیاری از موارد علت ابتلا به فلج معده ناشناخته بوده و درمان ناقص دیابت نوع ۱ یا دو در ایجاد فلج معده موثر است. اعصاب معده می‌تواند با سطوح بالای گلوگز خون، آسیب ببیند. در این شرایط، اگر مبتلا به دیابت هستید، مهم است که سطح قند خون شما تحت کنترل باشد. همچنین گاستروپارزی یا فلج معده می‌تواند در نتیجه برخی از عوارض مانند جراحی معده یا مصرف برخی داروها مسکن و ضد افسردگی هم اتفاق بیافتد.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر گاستروپارزی هستند؟

هر فردی که علائم بیماری فلج معده را داشته باشد، احتمال خطر ابتلا به گاستروپارزی را دارد. اما افرادی که دیابت دارند بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند. زیرا قند خون بالا به عصب واگ معده آسیب وارد می‌کند. البته که افراد با بیماری‌های زمینه‌ای هم به گاستروپارزی مبتلا می‌شوند. اما افراد با شرایط زیر بیشتر در معرض ابتلا به بیماری فلج معده هستند:

عفونت‌های ویروسی

برخی از سرطان‌ها

بیماری پارکینسون

بیماری‌های خود ایمنی

اختلالات تیروئید

در صورتی به هریک از این بیماری‌ها مبتلا هستید باید با پزشک خود در اتباط باشید تا وضعیت معده و شرایط شما بررسی شود.

دقت داشته باشید که با بروز بیماری فلج معده، هضم غذا سخت‌تر می‌شود و احتمال بروز بیماری‌های دیگر مانند سندرم روده تحریک پذیر بیشتر خواهد شد.

روش‌های درمان گاستروپارزی یا فلج معده

فلج معده یک اختلال عملکردی در بدن است که به عضلات و اعصاب معده مرتبط می‌شود. همانطور که گفته شد با بروز این بیماری هضم غذا سخت‌تر شده و ممکن است که بیماری‌های مختلفی رخ دهد. اما راه‌های درمانی مختلفی برای تقویت عضلات معده وجود دارند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

تحریک الکتریکی

جراحی معده یا روده

مصرف دارو برای تحریک عضلات معده و داروهایی برای کنترل استفراغ و حالت تهوع

لوله تغذیه

تزریق بوتاکس

درمان خانگی فلج معده

تغییر عادت‌های غذایی

انجام تمرینات یوگا

پزشک با توجه به آزمایشات و تشخیص بیماری می‌تواند یکی از روش‌های درمانی را انتخاب کند تا فلج معده درمان شود.

برای نوبت گرفتن از پزشک متخصص  هم نگرانی نداشته باشید. دکتردکتر به عنوان یک سامانه آنلاین نوبت دهی پزشکان، در کنار شما است تا از بهترین متخصص‌ها و فوق تخضض‌های معده نوبت دریافت کنید. کافی است که به سایت دکتردکتر به آدرس drdr.ir مراجعه کنید تا از بهترین متخصص‌ها نوبت مشاوره تلفنی و ملاقات حضوری بگیرید. همچنین قبل از دریافت نوبت می‌توانید نظرات سایر بیماران را مطالعه کنید تا با خیالی راحت از تخصص و تشخیص پزشک نوبت دریافت کنید.

بیماری آی بی اس یا سندرم روده تحریک پذیر چیست؟

IBS یا سندرم روده تحریک پذیر که جزء مشکلات گوارشی است، با احساس ناراحتی، درد مزمن در ناحیه شکم، نفخ و تغییرات در عادات روده‌ای بدون هرگونه علت دیگری مشخص می‌شود. اسهال یا یبوست ممکن است در افراد مبتلا به صورت متناوب دیده شوند. IBS یا سندرم روده تحریک پذیر می‌تواند به علت عوارض جانبی، باعث ایجاد اختلال در زندگی روزمره شود. افراد مبتلا به این بیماری در اغلب مواقع، بیش از دیگران دچار ریفلاکس معده می‌شوند IBS .یک گروه از نشانه‌های روده‌ای است که معمولا با یکدیگر همراه می‌شوند. سندرم روده تحریک پذیر در بعضی موارد می‌تواند سبب آسیب روده شود.

انواع سندروم روده تحریک پذیر

پزشک با بررسی‌های مختلف شرایط بیمار، نوع بیماری سندرم روده تحریک پذیر را مشخص می‌کند. افرادی که به بیماری سندروم روده تحریک پذیر مبتلا می‌شوند شرایط متفاوتی خواهند داشت. برخی از افراد حرکت روده طبیعی در روزهای متوالی دارند اما برخی دیگر شرایط حادتری خواهند داشت. اما به طور کلی انواع سندرم روده تحریک پذیر که افراد به آن مبتلا می‌شوند عبارتند از:

آی بی اس همراه با یبوست

آی بی اس همراه با اسهال

آی بی اس با عادات روده مختلط

دقت داشته باشید پزشک در مواقعی که روده حرکت طبیعی ندارد، می‌تواند نوع IBS شما را مشخص کند.

 

علائم سندرم روده تحریک پذیر

تشخیص و درمان بیماری سندروم روده با آگاهی از علائم امکان پذیر است. علائم اولیه بروز بیماری سندروم روده تحریک پذیر شامل: نفخ، اسهال، یبوست یا هر دو آن‌ها است. بیشتر افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، در ناحیه شکم خود احساس در دارند. بیشتر افراد ادعا دارند که دردها خفیف است. اما با بروز هریک از علائم زیر باید سریع به پزشک مراجعه کرد:

درد شکم

کم خونی

خونریزی‌های گوارشی

سردرد و کمردرد

ترشح مخاط

احساس حالت تهوع

خستگی و کمبود انرژی

نیاز به ادرار مکرر

اسهال

یبوست

کاهش وزن

گرفتگی معده

برخی افراد می‌توانند چند علائم را در کنار یکدیگر احساس کنند یا تنها یک علائم و نشانه را داشته باشند.

عوارض بیماری  IBS 

افرادی که دچار سندرم روده تحریک پذیر هستند، ممکن است که در انجام فعالیت‌های روزانه خود با مشکل روبه‌رو شوند. این بیماری ممکن است که اختلالات خلقی زیادی ایجاد کند و فرد دچار افسردگی یا اضطراب شدید شود. این موارد تنها دو مورد از عوارض این بیماری است؛ اما سندروم روده تحریک پذیر عوارض دیگری هم دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

عدم تحمل غذایی

سوء تغذیه

بواسیر یا هموروئید

کاهش کیفیت زندگی

زود انزالی

افسردگی و اضطراب

سرگیجه و سردرد

تنگی نفس و تپش قلب

جوش صورت

ریزش مو

در صورتی که دچار این عوارض شوید باید بلافاصله به پزشک گوارش مراجعه کنید تا با بررسی‌های لازم، درمان بیماری شروع شود.

چه مواردی شروع کننده سندرم روده تحریک پذیرهستند؟

سندروم روده تحریک پذیر به دلایل مختلفی می‌تواند آغاز شود. رژیم غذایی، فشار استرسی و هورمون‌ها همگی از دلایل بروز علائم این بمیاری هستند.

اگر فردی به غذایی آلرژی داشته باشد، روده تحریک شده و ممکن است که بعد از خوردن برخی از مواد غذایی مانند: لبنیات و حبوبات دچار مشکلات روده‌ای شود. فشار استرسی هم می‌تواند روده را تحریک پذیر کند. در اثر استرس‌های زیاد مشلات گوارشی رخ دهند. همچنین علائم سندروم روده تحریک پذیر در زنان بیشتر از مردان اتفاق می‌افتد. زیرا هورمون‌های زنان در دوران قاعدگی و یائستگی بیشتر می‌شود.

به طور کلی اگر می‌خواهید که بیماری‌های سندرم روده تحریک پذیر و فلج معده را درمان کنید توصیه می‌کنیم که از متخصص‌های سامانه نوبت دهی دکتردکتر (https://drdr.ir/)استفاده کنید. این پزشکان در کوتاه‌ترین بازه زمانی به شما نوبت مشاوره و ملاقات حضوری می‌دهند تا درمان هرچه سریع‌تر انجام شود.

+

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn