تاریخ انتشار : شنبه 28 مهر 1403 - 12:36
135 بازدید
کد خبر : 353813

بیوگرافی پیتسو موسیمانه سرمربی جدید استقلال

بیوگرافی پیتسو موسیمانه سرمربی جدید استقلال

پیتسو موسیمانه در حال حاضر بهترین مربی آفریقاست. مربی‌ای که قرار است هدایت تیم استقلال تهران را برعهده بگیرد. موسیمانه پیشتر افتخارات زیادی برای تیم‌های باشگاهی الاهلی مصر، الاهلی عربستان و الوحده امارات کسب کرده است. او سرمربی تیم الاهلی مصر در لیگ برتر این کشور بود، حدود هشت سال با باشگاه ماملودی سان‌داونز آفریقای

پیتسو موسیمانه در حال حاضر بهترین مربی آفریقاست. مربی‌ای که قرار است هدایت تیم استقلال تهران را برعهده بگیرد. موسیمانه پیشتر افتخارات زیادی برای تیم‌های باشگاهی الاهلی مصر، الاهلی عربستان و الوحده امارات کسب کرده است. او سرمربی تیم الاهلی مصر در لیگ برتر این کشور بود، حدود هشت سال با باشگاه ماملودی سان‌داونز آفریقای جنوبی همراه بود و این تیم را به ۵ قهرمانی در لیگ برتر و یک قهرمانی در لیگ قهرمانان آفریقا رساند. این‌ها در کنار دیگر افتخارات برجسته او برای تیم‌های عربی هستند.

بیوگرافی پیتسو موسیمانه

پیتسو موسیمانه (Pitso Mosimane) در ۲۶ ژوئیه ۱۹۶۴ در شهر کاگیسو در ایالت گوتنگ آفریقای جنوبی به دنیا آمد. دوران بازی حرفه‌ای پیتسو ۱۳ سال به طول انجامید که از سال‌های ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۵ بود.

نخستین باشگاهی که پیتسو موسیمانه به آن پیوست، باشگاه فوتبال جومو کازموس (۱۹۸۲ – ۱۹۸۳) زیر نظر جومو سونو بود. در آن زمان مهارت او به عنوان هافبک باعث شد که به باشگاه‌های ماملودی سان‌داونز و اورلاندو پایرتس بپیوندد و سپس به خارج از کشور برود.

او یک دوره هفت ساله موفقیت‌آمیز شوت زدن در تیم‌های یونان، بلژیک و قطر داشت. پیتسو موسیمانه در نهایت در سال ۱۹۹۳ به تیم ملی آفریقای جنوبی (بافانا بافانا) دعوت شد و طی فصل ۱۹۹۳/۱۹۹۴ چهار بار برای تیم ملی به میدان رفت.

ورود موسیمانه به دنیای مربیگری

اولین تجربه مربیگری او در سال ۱۹۹۵ و در سن ۳۱ سالگی رقم خورد. زمانی که او به عنوان بازیکن برای باشگاه ریتا برلار بلژیک بازی می‌کرد و همزمان به عنوان دستیار مربی تیم جوانان این باشگاه فعالیت می‌کرد.

وی پس از بازگشت به آفریقای جنوبی، ابتدا به عنوان بازیکن برای سان‌داونز در زمین حاضر شد، اما مربی تیم، تد دومیترو، او را به چالشی بزرگ‌تر دعوت کرد و از او خواست که تیم جوانان سان‌داونز را مربیگری کند.

سپس موسیمانه به سرپرستی برنامه جوانان باشگاه سوپر اسپورت یونایتددعوت شد و بعدها دستیار مربی بروس گروبلار در تیم بزرگسالان سوپراسپورت شد. این تجربیات او را به همکاری با باشگاه‌های هلندی با سرمربی‌گری مربیان افسانه‌ای اروپایی مانند فپه د هان و آلبرت استویونبرگ رساند که برایش بسیار مفید واقع شد. در این دوره بود که پیتسو موسیمانه حتی فرصت یافت بازیکنی چون رابین فن پرسی، بازیکن آینده‌دار و کلاس جهانی را مربیگری کند.

آغاز سرمربیگری پیتسو موسیمانه

موسیمانه در دسامبر ۲۰۰۱، به عنوان سرمربی موقت تیم بزرگسالان باشگاه سوپراسپورت یونایتد منصوب شد. او شش فصل کامل به عنوان سرمربی در این باشگاه فعالیت کرد و تا سال  ۲۰۰۷ در این جایگاه ماند. تیم او در این مدت موفق شد در سال ۲۰۰۴ جام SAA سوپر ۸ را و در سال ۲۰۰۵ جام ABSA را به دست آورد و تیمش در ۶ فینال پیاپی حضور یابد. موسیمانه در پایان آن فصل، با دریافت جایزه بهترین مربی سال PSL مورد تقدیر قرار گرفت.

همزمان که موسیمانه هنوز سرمربی باشگاه سوپراسپورت یونایتد بود، به عنوان دستیار تد دیمیتری در تیم ملی آفریقای جنوبی (بافانا بافانا) برای جام ملت‌های آفریقا ۲۰۰۶ انتخاب شد.

وی پس از آن به عنوان سرمربی موقت تیم ملی آفریقای جنوبی فعالیت کرد تا اینکه کارلوس آلبرتو پریرا به عنوان سرمربی این تیم منصوب شد. او همچنین به عنوان دستیار کارلوس آلبرتو پریرا در جام جهانی ۲۰۱۰ که در آفریقای جنوبی برگزار شد، حضور داشت.

موسیمانه در ژوئن ۲۰۱۰، به عنوان سرمربی به تیم ملی آفریقای جنوبی (بافانا بافانا) بازگشت و این سمت را تا ژوئن ۲۰۱۲ بر عهده داشت.

باشگاه فوتبال ماملودی سان‌داونز

پیتسو موسیمانه در دسامبر ۲۰۱۲، به عنوان سرمربی باشگاه فوتبال ماملودی سان‌داونز منصوب شدو  به عنوان هدایتگر این باشگاه به دستاوردهای چشم‌گیری دست یافت و وی در فصل ۲۰۱۳/۲۰۱۴ اولین عنوان قهرمانی PSL را پس از هشت سال برای ماملودی سان‌داونز به ارمغان آورد.

او در مجموع ۱۱ جام از جمله لیگ قهرمانان آفریقا و سوپرجام CAF را کسب کرده است. موسیمانه در رتبه‌بندی فدراسیون بین‌المللی تاریخ و آمار فوتبال (IFFHS) به عنوان دهمین سرمربی برتر جهان انتخاب شده است. موسیمانه همچنین توانست عنوان «مربی سال ۲۰۱۶» در مراسم جوایز کنفدراسیون جهانی فوتبال آفریقا (CAF) در آبوجا، نیجریه را از آن خویش کند.

از زمانی که موسیمانه به ماملودی سان‌داونز پیوست، پنج جام قهرمانی لیگ برتر نصیب این تیم شد که دستاوردی بزرگ برای این مربی به حساب می‌آمد. او ستون اصلی این باشگاه بود که تیم را به دهمین قهرمانی لیگ تاریخ خود رساند.

موسیمانه و باشگاه الاهلی مصر

پیتسو موسیمانه در اکتبر ۲۰۲۰ به عنوان سرمربی باشگاه الاهلی مصر منصوب شد. موسیمانه باشگاه الاهلی را به پایان لیگ برتر مصر رساند و در جام جهانی باشگاه‌های فیفا (۲۰۲۰-۲۰۲۱) مقام سوم را کسب کرد. همچنین با این تیم جام مصر (۲۰۱۹-۲۰۲۰) و لیگ قهرمانان آفریقا (۲۰۱۹-۲۰۲۰) را نیز فتح کردند. موسیمانه در قطر (۲۰۲۰) سوپرجام CAF و در سال ۲۰۲۰-۲۰۲۱ لیگ قهرمانان آفریقا را پس از هفت سال عدم موفقیت، برای این تیم به ارمغان آورد. موسیمانه در مدت یک سال حضورش در الاهلی، کمک کرد که این تیم رویای دهمین قهرمانی خود در لیگ قهرمانان آفریقا را در سال ۲۰۲۱ تحقق بخشد.

الاهلی با مربی گری موسیمانه در دسامبر ۲۰۲۱، سوپرجام CAF را فتح کرد. در اوایل سال ۲۰۲۲، موسیمانه و الاهلی برای دومین بار پیاپی مقام سوم جام جهانی باشگاه‌های فیفا (۲۰۲۱-۲۰۲۲) را به دست آوردند.

قبل از ترک باشگاه، موسیمانه و تیم فنی‌اش تیم الاهلی مصر را به سومین فینال پیاپی لیگ قهرمانان آفریقا رساندند.

موسیمانه و باشگاه الاهلی عربستان

پیتسو موسیمانه در اکتبر ۲۰۲۲ به باشگاه فوتبال الاهلی عربستان پیوست. در واقع پس از موفقیت‌هایی که این مربی با تیم مصری تجربه کرد، عربستان تلاش خود را برای قرارداد با این تیم کرد و موفق به عقد قرارداد با وی شد.

با تجربه و سوابق درخشان موسیمانه، او موفق شد با ۵ بازی باقی‌مانده، صعود الاهلی را به لیگ حرفه‌ای قطعی کند. تاج پیروزی این بود که الاهلی قهرمان لیگ دسته اول شد.

باشگاه فوتبال الوحده

موسیمانه در ژوئن ۲۰۲۳ همچنین به باشگاه فوتبال الوحده امارات پیوست. پس از تنها چهار ماه مربیگری، باشگاه الوحده و موسیمانه توافق کردند که از یکدیگر جدا شوند. در زمان جدایی، الوحده در رده پنجم جدول لیگ قرار داشت و همچنان مدعی جام ADIB بود.

باشگاه فوتبال ابها

موسیمانه همچنین در ژوئن ۲۰۲۴ به مربیگری تیم لیگ حرفه‌ای سعودی، ابها FC منصوب شد. موسیمانه و تیم فنی‌اش با چالشی سخت برای کمک به جلوگیری از سقوط تیم (که در جایگاه ۱۷ جدول قرار داشت) مواجه بودند.



+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn