تاریخ انتشار : دوشنبه 30 مهر 1403 - 6:06
32 بازدید
کد خبر : 355911

لوکاس ژوائو؛ منجی پرسپولیس از ۲ قاره آمد!

لوکاس ژوائو؛ منجی پرسپولیس از ۲ قاره آمد!

به گزارش آفتاب نو، لوکاس ادواردو دوس سانتوس ژوائو (به پرتغالی: Lucas Eduardo Santos João) زادهٔ ۴ سپتامبر ۱۹۹۳ که عموماً با نام‌ لوکاس ژوائو شناخته می‌شود، بازیکن آنگولایی متولد پرتغال است که در لیگ ۲۴ به عنوان مهاجم به پرسپولیس آمد. لوکاس در لیسبون با تبار آنگولایی زاده شد. پدرش از سالها قبل به اروپا

به گزارش آفتاب نو، لوکاس ادواردو دوس سانتوس ژوائو (به پرتغالی: Lucas Eduardo Santos João) زادهٔ ۴ سپتامبر ۱۹۹۳ که عموماً با نام‌ لوکاس ژوائو شناخته می‌شود، بازیکن آنگولایی متولد پرتغال است که در لیگ ۲۴ به عنوان مهاجم به پرسپولیس آمد.

لوکاس در لیسبون با تبار آنگولایی زاده شد. پدرش از سالها قبل به اروپا مهاجرت کرده و در پایتخت پرتغال ساکن شد. پس از آشنایی با مادرش ازدواج و لوکاس در لیسبون متولد و بزرگ شد.

او فوتبال را در ۱۴ سالگی با تیم آماتور بیرامارآلمادا آغاز کرد. تا ۱۷ سالگی در سطح مدارس و آماتوری بازی می‌کرد تا اینکه تیم جوانان ناسیونال او را پسندید و به این باشگاه رفت. با پایان فصل پایه، او هنوز تولد ۱۸ سالگی را جشن نگرفته بود که اولین قرارداد حرفه ای را مقابلش گذاشتند.

در سال ۲۰۱۱ با سی.دی. ناسیونال قراردادی برای تیم بزرگسالان بست، در حالی که هنوز می‌توانست برای جوانان بازی کند.

قرارداد لوکاس ۴ ساله بود و تا سال ۲۰۱۵ اعتبار داشت. در فصل اول تنها برای جوانان و امیدهای باشگاه بازی کرد و تابستان ۲۰۱۲ وقتی از داشتن شانس بازی در تیم بزرگسالان ناامید شده بود، درخواست خروج داد تا به صورت قرضی به میراندلا برود.

لوکاس ژوائو نخستین بازی خود را در رده بزرگسالان با همین تیم انجام و طی یک فصل کامل ۲۰۱۲-۲۰۱۳ در ۲۷ بازی ۱۲ گل زد تا برای خود اسم و رسمی به هم بزند.

این مهاجم ۱۹۲ سانتیمتری برای فصل ۲۰۱۳–۲۰۱۴ به میراندلا بازگشت و بالاخره نخستین بازی خود را در لیگ برتر پرتغال در ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۳ انجام داد.

باشگاه ناسیونال که در آن دوران در لیگ سطح دوم پرتغال حضور داشت، به لیگ برتر صعود کرد. لوکاس در اولین تجربه حضورش در بالاترین سطح مسابقات باشگاهی پرتغال، به ترکیب ثابت ناسیونال رسید و در ۳۰ بازی، شش گل و هفت پاس گل را ثبت کرد.

لوکاس ژوائو نخستین گلش را در لیگ برتر در ۱۱ ژانویه ۲۰۱۵ زد. در پایان فصل ۱۴-۱۵ تیمش در جایگاه هفتم قرار گرفت.

۳۱ ژوئیه ۲۰۱۵ لوکاس ژوائو در ۲۱ سالگی، با ۲.۷۸ میلیون یورو به هم تیمی پیشین مارکو ماتیاس پیوست و با یک قرارداد چهار ساله به باشگاه شفیلد ونزدی انگلستان ملحق شد. شفیلد ونزدی در لیگ چمپیونشیپ (سطح دوم) انگلستان حضور داشت و این بازیکن در این سطح، به آمار ۴۰ بازی، شش گل و چهار پاس گل رسید.

در دومین فصل خود در ونزدی، در نیم ‌فصل نخست در ۱۰ مسابقه فقط سه پاس گل را به ثبت رساند تا باشگاه انگلیسی برای شش ماه دوم سال، پس از یک و نیم فصل در ۳۰ ژانویه ۲۰۱۷ و در پنجره زمستانی نقل و انتقالات به صورت قرضی تا پایان فصل او را به تیم دسته دوم بلکبرن روورز قرض بدهد، یعنی در سطح سوم فوتبال جزیره. ۱۳ مسابقه، سه گل و یک پاس گل، حاصل حضور قرضی لوکاس در بلکبرن بود.

او اولین بازی خود را در چمپیون شیپ یا سطح دوم فوتبال انگلستان در ۸ آگوست انجام داد و جایگزین آتده نوهیو برای ۱۳ دقیقه آخر برد ۲–۰ مقابل بریستول سیتی شد. او اولین گل خود را سه روز بعد در پیروزی ۴–۱ مقابل منسفیلد تاون در جام اتحادیه به ثمر رساند.

تا اینجا لوکاس تجربه پوشیدن پیراهن تیم های بزرگی را در سطوح پایین پیدا کرده بود. شفیلدونزدی با قدمت پیش از ۱۰۰ سال و بلکبرن با پیشینه قهرمانی در لیگ برتر ۱۹۹۵ و گلهای فراوان آلن شیرر معروف!

تابستان ۲۰۱۷ به شفیلد برگشت و تا پایان قراردادش در ۲۰۱۹ در این تیم ماند و البته تلاش او و یارانش برای رساندن تیم به پریمر لیگ بی نتیجه ماند. او در چمپیون شیپ طی ۱۱۲ بازی ۲۶ گل بنا به آمار زد و در ۱۳ بازی برای بلکبرن ۳ گل تا با همین آمار در ۶ اوت ۲۰۱۹ با قراردادی چهار ساله به ارزش ۵.۴ میلیون یورو به ردینگ برود.

اولین گل برای باشگاه جدید در دومین بازی چمپیون شیپ به ثمر رسید، اما در باخت ۲–۱ خارج از خانه مقابل هال سیتی. بازهم او برای یک تیم ریشه دار دیگر بازی می‌کرد! ردینگ تیمی است که امید نمازی در سال ۹۲ عضوش بود و سعید عزت الهی نیز بعد جام جهانی مدتی را در این تیم گذراند.

در ۵ سپتامبر ۲۰۲۰ لوکاس ژوائو در پیروزی ۳–۱ در برابر کولچستر یونایتد در جام EFL هت تریک کرد. او فصل ۲۰۲۰-۲۰۲۱ را به‌عنوان پنجمین گلزن برتر با ۱۹ گل به پایان رساند که بهترین کارنامه عمر اوست و سلطنتی‌ها تا پلی آف لیگ برتر بالا آمدند اما بازهم طلسم صعود به پریمرلیگ نشکست.

سرانجام در ۱۷ مه ۲۰۲۳ پس از خودداری از سفر با تیم برای آخرین بازی خارج از خانه -پس از قطعی شدن سقوط- ریدینگ اعلام کرد که لوکاس ژوائو در پایان قراردادش استادیوم مادیسکی را ترک خواهد کرد. به این ترتیب پرونده ۴ ساله او در این تیم انگلیسی نیز با ۱۱۶ بازی و ۴۲ گل بسته شد.

تابستان ۲۰۲۳ لوکاس ژوائو با باشگاه شانگهای پورت اف سی از سوپر لیگ چین قرارداد امضا کرد. در فوریه ۲۰۲۴، پس از قهرمانی با تیم چینی، با ام صلال قراردادی کوتاه‌مدت بست تا به لیگ ستارگان قطر بپیوندد. اختلاف زمانی برگزاری بازیها در شرق و غرب قاره کهن این امکان را به بازیکنان می‌دهد تا در هر دو خطه بازی کنند.

او در چین طی ۹ بازی ۳ گل زد و در لیگ ستارگان قطر در ۱۰ بازی همین تعداد گل تا اینکه در ۹ سپتامبر ۲۰۲۴ ژائو به پرسپولیس قهرمان لیگ برتر خلیج فارس پیوست. او اولین بار از دقیقه ۸۲ بازی با آلومینیوم در هفته ۵ برای پرسپولیس به زمین رفت و ۱۴ دقیقه در دربی و ۴۰ دقیقه برابر چادرملو بازی کرد و گلی نزد.

در لیگ نخبگان آسیا هم برابر الاهلی در جده به زمین آمد و یک فرصت عالی را از دست داد. برابر پاختاکور هم طلسم دروازه برایش نشکست تا همه امیدش به بازی سوم با السد در دوحه باشد.

لوکاس ژوائو در سال ۲۰۱۳ دو بازی ملی در سطح جوانان برای پرتغال انجام داد. سپس به تیم زیر ۲۱ سال دعوت و در ۳ بازی دو گل برای سلسائو زد. او برای نخستین‌بار در ۶ نوامبر ۲۰۱۵ توسط فرناندو سانتوس برای انجام بازی‌های دوستانه برابر روسیه و لوکزامبورگ به تیم بزرگسالان پرتغال دعوت و در شکست ۰–۱ پرتغال در برابر روسیه، ۱۸ دقیقه به میدان رفت.

یک بازی برای تیم زیر ۲۳ سال پرتغال در سال ۲۰۱۶ پایانی بر کارنامه ملی او در اروپا بود. ژوائو در سال ۲۰۲۲ تصمیم به بازی برای سرزمین پدری یعنی آنگولا گرفت و تا امروز در ۶ بازی برای آنگولا یک گل هم به غنا در مقدماتی جام ملتهای آفریقا ۲۰۲۳ زده است.

مدیران باشگاه پرسپولیس در تابستان ۱۴۰۳ و بعد از جذب الکسی گندوز، ایوب العملود، میلاد محمدی، فرشاد احمدزاده و علی علیپور، به دنبال آن بودند تا بتوانند پروژه خود در بازار نقل‌وانتقالات تابستانه را با جذب یک مهاجم به پایان ببرند.

با وجود مطرح‌شدن اسامی مختلف، سرخ‌پوشان پایتخت سعی داشتند تا در سکوت با گزینه مدنظر خود، مذاکرات‌ را پیش ببرند که سرانجام این مذاکرات ثمربخش بود و رایزنی‌های انجام شده به توافق با لوکاس ژوائو، مهاجم پرتغالی-آنگولایی ختم شد و رسماً از او در نقش مهاجم جدید پرسپولیس پرده‌برداری شد.

آخرین بازی ملی او در فیفادی قبلی بود که ژوائو برابر تیم ملی کامرون، فرصتی ۱۱ دقیقه‌ای برای بازی به‌دست آورد تا ششمین بازی ملی‌اش رسماً به‌ثبت برسد.

لوکاس ژوائو در ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ آخرین سهمیه جذب بازیکن خارجی پرسپولیس شد، او که ازدواج کرده و یک دختر و یک پسر دارد. اگرچه هرگز در سطح نخست اروپا نبوده و در دورانی به یکی از تیم‌های لیگ برتر انگلیس نیز لینک شد اما این انتقال انجام نشد تا نتواند در بالاترین سطح انگلیس بازی کند.

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn