تاریخ انتشار : دوشنبه 30 مهر 1403 - 11:44
13 بازدید
کد خبر : 356155

استقلال و ۴ میلیون دلار بابت هیچ / ۴۰۰ هزار دلار برای یک جام

استقلال و ۴ میلیون دلار بابت هیچ / ۴۰۰ هزار دلار برای یک جام

مدیران باشگاه استقلال بعد از سالها استفاده از مربیان داخلی و نه چندان گرانقیمت سراغ گزینه خارجی رفتند و وینفرید شفر در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۹۶ ، به عنوان سرمربی استقلال انتخاب و جایگزین علیرضا منصوریان شد تا بلکه بعد از قهرمانی با امیر قلعه نویی در سال ۹۱ بار دیگر این تیم طعم قهرمانی

مدیران باشگاه استقلال بعد از سالها استفاده از مربیان داخلی و نه چندان گرانقیمت سراغ گزینه خارجی رفتند و وینفرید شفر در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۹۶ ، به عنوان سرمربی استقلال انتخاب و جایگزین علیرضا منصوریان شد تا بلکه بعد از قهرمانی با امیر قلعه نویی در سال ۹۱ بار دیگر این تیم طعم قهرمانی در لیگ برتر را بچشد.

یک میلیون دلار و یک جام حذفی

آن زمان مربی آلمانی با قراردادی ۳۰۰ هزار دلاری تا پایان فصل سکان هدایت استقلال را به دست گرفت و اگرچه در فتح لیگ ناکام ماند اما جام حذفی را به دست آورد و هواداران نیز از عملکرد او راضی بودند و همین باعث شد تا باشگاه برای تمدید با شفر تحت فشار قرار بگیرد و در نهایت یک قرارداد دو ساله با او به امضا رسید. به گفته مدیران سابق زمان عقد قرارداد با شفر مبلغ سال دوم ۶۰۰ هزار دلار قید شده بود، اما وزیر ورزش و جوانان اعلام کرد که سال دوم بر اساس توافق طرفین باشد. با نتیجه گرفتن استقلال با شفر، این مربی حاضر نشد با چنین مبلغی قرارداد امضا کند و در نهایت روز فینال جام حذفی، قرارداد دو ساله که سال اول ۷۵۰ و سال دوم ۹۰۰ هزار دلار بود، با سرمربی آلمانی بسته شد. فتحی یکی از مدیران استقلال قرارداد شفر را صد درصد غیرحرفه‌ای و یک‌طرفه خواند.

شفر در دومین سال حضور در ایران عملکرد خوبی نداشت و از سمت خود برکنار شد و بعد از شکایت به فیفا استقلال را محکوم به پرداخت مطالباتش کرد؛ کل مبلغ مورد نظر شفر در این شکایت یک میلیون و ۷۰۰ هزار دلار بود که ۵۵۰ هزار دلار آن توسط فیفا تایید شد که از این مبلغ ۳۲۲ هزار و ۵۰۰ دلار آن مربوط به ۵ ماه حقوق معوقه این مربی بود و ۲۳۲ هزار و ۵۰۰ دلار هم جریمه باشگاه استقلال بابت فسخ قرارداد پیش از موعد این مربی. آبی‌ها خوش شانس بودند که مربی آلمانی بعد از اخراج از استقلال با قراردادی حدود ۸۰۰ هزار دلاری هدایت تیم بنی‌یاس امارات را برعهده گرفت و آنها فقط مابه‌التفاوت قرارداد سال دوم او را پرداخت کردند. در نهایت بعد از اضافه شدن برخی جرایم باشگاه استقلال در مجموع ۵۹۲ هزار و ۷۳۰ دلار به شفر پرداخت کرد تا رسما پرونده طلب و شکایت این مربی از آبی‌پوشان بسته شود که با توجه به پرداختی ابتدایی این مربی مبلغی در حدود یک میلیون دلار برای استقلال آب خورد و نتوانست برای آبی ها جام قهرمانی در لیگ برتر را به ارمغان بیاورد.

بیش از دو میلیون دلار برای هیچ!

بعد از برکناری شفر، فرهاد مجیدی که دستیار او بود موقتا هدایت استقلال را برعهده گرفت و مدیران باشگاه نیز بعد از اتمام فصل هجدهم برای فصل جدید سراغ گزینه ای ایتالیایی به نام آندرآ استرماچونی رفتند که سابقه هدایت اینترمیلان ایتالیا را داشت و با قراردادی دو ساله به ایران آمد اما حدود ۶ ماه سرمربی استقلال بود و او نیز مانند شفر کنار رفت و کار را به فیفا کشاند. آن زمان اعلام شد که مربی ایتالیایی قرارداد پکیجی به ارزش یک و نیم میلیون دلار در دو سال بست اما در نهایت مبلغی بیش از دو میلیون دلار برای استقلال هزینه داشت. 

استراماچونی در ابتدای حضورش در استقلال مبلغ ۱۰۰ هزار یورو دریافت کرد و قرار شد که ماهیانه ۵۴ هزار یورو حقوق بگیرد. استقلالی‌ها پس از پرداخت مبلغ پیش قرارداد، سه ماه حقوق ۵۴ هزار یورویی او را پرداخت کرده که با احتساب ۱۰۰ هزار یوروی ابتدای فصل، نزدیک ۲۶۲ هزار یورو به استراماچونی بابت قرارداد او و دستیارانش پرداخت شد و با احتساب پرداخت یک قسط دیگر از قرارداد او پیش از شکایت حدود ۴۰۰ هزار دلار دریافت کرد و بعد از شکایت نیز استقلال محکوم به پرداخت مبلغی در حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار دلار شد که تاخیر بیش از حد باشگاه در پرداخت این بدهی باعث شد این مبلغ به حدود ۱.۸ میلیون دلار افزایش پیدا کند. یعنی مربی ایتالیایی بیش از دو میلیون دلار برای استقلال هزینه داشت آن هم بدون جام.

کسب جام با کمتر از ۴۰۰ هزار دلار

بعد از استراماچونی نوبت به فرهاد مجیدی رسید که بعداز تجربه سرمربیگری تیم ملی امید، هدایت استقلال را با قراردادی به مدت یک و نیم فصل برعهده بگیرد و این خبر در دی ماه سال ۹۸ به طور رسمی اعلام شد. مجیدی اعلام کرد رقم قراردادش برای نیم فصل یک میلیارد و دویست میلیون تومان بوده(حدود ۹۰ هزار دلار با قیمت وقت) و ظاهرا این رقم برای فصل بعدی نیز دو میلیارد و پانصد میلیون تومان بود. البته عمر حضور مجیدی به فصل بعدی نرسید و در آستانه حضور آبی‌ها در لیگ قهرمانان آسیا از سمت خود کنار رفت تا مجید نامجومطلق موقتا هدایت این تیم را برعهده بگیرد و در ادامه نیز مدیران باشگاه محمود فکری را برای فصل جدید به عنوان سرمربی جدید انتخاب کردند و رقم این قرارداد نیز ۶ میلیارد تومان عنوان شد که البته فکری نیز مدت زیادی سرمربی استقلال نبود و او نیز با دریافت حدود ۶۵ درصد از قرارداد یک فصل خود (حدود ۲۰۰ هزار دلار) کنار رفت تا مجیدی در نیم فصل لیگ بیستم به جمع آبی‌ها برگردد و در نهایت استقلال را در فصل ۱۴۰۰-۱۴۰۱ قهرمان لیگ ایران کند. آن زمان رقم قرارداد مجیدی برای یک فصل حدود ۱۰ میلیارد تومان (حدود ۳۸۰ هزار دلار با قیمت وقت) عنوان شد و اگرچه قراردادی سه ساله با آبی‌ها داشت اما طی توافق با مدیران بعد از قهرمانی این تیم را به مقصد امارات ترک کرد.

در واقع استقلال با هزینه بیش از سه میلیون دلار برای شفر و استراماچونی موفق به کسب قهرمانی در لیگ نشد اما در ادامه با مبلغی کمتر از ۷۰۰ هزار دلار (دو قرارداد مجیدی و یک قرارداد فکری) در نهایت به قهرمانی در لیگ برتر رسید.

ناکامی با قرارداد ۷۰۰ هزار دلاری

با جدایی غیرمنتظره مجیدی دوباره مدیران استقلال سراغ گزینه های خارجی رفتند و ریکاردو ساپینتوی پرتغالی به عنوان سرمربی جدید معرفی شد. طبق اسناد منتشر شده اصل قرارداد او برای فصل نخست (فصل۱۴۰۱-۱۴۰۲) ۶۰۰ هزار یورو و برای فصل دوم  ۷۲۰ هزار یورو بوده است. دستمزد ساپینتو در فصل اول با آپشن‌هایی که داشت به ۶۴۹ هزار و ۵۰۰ یورو (بیش از ۷۰۰ هزار دلار) می‌رسید. او در بدو ورود به ایران توانست سوپرجام را فتح کند اما بعد از یک فصل حضور در استقلال موفق به کسب جام نشد و این تیم را ترک کرد و به لیگ قبرس پیوست تا بحث قرارداد سال دوم منتفی شود اما برای همان سال اول هم از استقلال طلبکار شد و شکایت کرد. فیفا پس از بررسی پرونده، باشگاه استقلال را به پرداخت مطالبات ساپینتو به مبلغ ۳۰۰ هزار دلار محکوم کرد. مبلغی که هنوز هم پرداخت نشده و مانند پرونده استراماچونی جریمه قابل توجهی نیز به آن اضافه خواهد شد. 

این بار گزینه گران ایرانی!

بعد از ساپینتو دوباره نوبت به یک مربی ایرانی رسید که روی نیمکت استقلال بنشیند با این تفاوت که آبی ها سراغ گزینه گرانی رفتند. جواد نکونام که گفته می شد قراردادش با فولاد خوزستان هم رقم قابل توجهی داشت با یک قرارداد سه ساله به استقلال ملحق شد و طبق اعلام رسانه ها مبلغ این قرارداد ۲۴ میلیارد تومان برای سال اول(۴۸۰ هزار دلار با قیمت وقت)، ۳۲ میلیارد تومان برای سال دوم یعنی امسال (حدود ۵۱۰ هزار دلار) و ۴۰ میلیارد تومان نیز برای سال سوم بوده است. اخیرا شهریاری رئیس هیات مدیره استقلال نیز با تایید این مبلغ گفت: «تغییر سرمربی استقلال در هفته سوم لیگ برتر منطقی نبود. وقتی سرمربی‌ای دارید که سه سال قرارداد دارد و یکصد میلیارد هزینه اوست چه کاری می‌کنید؟»

نکونام بعد از سپری کردن یک فصل ناکام و در هفته های ابتدایی فصل دوم از سمت خود کنار رفته در حالی که از فصل اول نیز طلبکار است و مشخص نیست باشگاه چه مبلغی باید به او پرداخت کند اما هر چه هست تجربه نشان داده او به این سادگی ها از قید مطالباتش نمی گذرد و استقلال برای این مربی هم باید مبلغ قابل توجهی هزینه کند آن هم در حالی که با او هم به هیچ جامی دست نیافت.

حالا استقلال با پیستو موسیمانه به قراردادی رسیده و این مربی از بازی های آینده روی نیمکت استقلال خواهد نشست. قراردادی که به گفته منابع آگاه مبلغ نهصد هزار دلار بسته شده است. سی درصد از این مبلغ به صورت نقدی و الباقی به صورت اقساط به این مربی پرداخت خواهد شد. 





منبع:+

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn