تاریخ انتشار : دوشنبه 30 مهر 1403 - 13:30
10 بازدید
کد خبر : 356269

سلامت زنان، می تواند تضمین کننده سلامت خانواده باشد

سلامت زنان، می تواند تضمین کننده سلامت خانواده باشد

جامعه ورزشی آفتاب نو: کد خبر: ۲۷۱۳۰۴ تاریخ انتشار: دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ – ۰۸:۰۳ به گزارش بهداشت نیوز،  به همین مناسبت دکتر نفیسه ثقفی استاد گروه زنان و زایمان مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی قائم (عج)  اظهار داشت سلامت زنان، می تواند تضمین کننده سلامت خانواده باشد.خانواده هابه عنوان پایه های تشکیل دهنده جامعه

جامعه ورزشی آفتاب نو:

کد خبر: ۲۷۱۳۰۴

تاریخ انتشار: دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ – ۰۸:۰۳

به گزارش بهداشت نیوز،  به همین مناسبت دکتر نفیسه ثقفی استاد گروه زنان و زایمان مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی قائم (عج)  اظهار داشت سلامت زنان، می تواند تضمین کننده سلامت خانواده باشد.خانواده هابه عنوان پایه های تشکیل دهنده جامعه هر کشور و از مجموع این جوامع جامعه بزرگ جهانی تشکیل می شود . مسئول اولین واحد جامعه یعنی خانواده ، مادر است لذا سلامت روحی و جسمی و اعتلای علمی و اخلاقی مادر عامل مهمی در پیشرفت خانواده و در نهایت جهان است .

از عوامل مهم سلامت، تحرک جسمی بیشتر و فعالیت های ورزشی است. فعالیت های جسمانی و ورزش در جمعیت کشور به ویژه در زنان بسیار کم است .عدم فعالیت های جسمانی منجر به چاقی ، افزایش چربی در بدن ، افزایش بیماری های خطرناک مثل بیماری های قلبی عروقی، انواع سرطان ها، بیماری های ترومبوآمبولی ، پوکی استخوان ، ناباروری ، زایمان های مشکل و … می شود.در حال حاضر درصد بالایی از علل مرگ و میر در دنیا به بیماری های قلبی عروقی و سرطان اختصاص یافته است.

انجام فعالیت های جسمانی، تنها به سالن های ورزشی محدود نمی شود، چرا که ممکن است، برای عده ای از مردم خصوصا بانوان حضور در باشگاه ها مقدور نباشد، لذا در ادامه شعار امسال هفته سلامت زنان آمده که افزایش حرکات جسمانی در هر مکان و زمان انجام شود، یعنی بانوان در منزل یا حتی آپارتمان خود نیز می توانند فرصتی را به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه پیاده روی یا حرکات ورزشی اختصاص دهند و به سلامت خود کمک نمایند.

شیوه زندگی سالم از عوامل بسیار مهم در سلامت خانواده و فرزند آوری است . یکی از مواد مضر شایع در بین خانم ها مصرف قلیان است آگاه سازی از مضرات قلیان تنباکوهای میوه ای و معطر و سایر مواد دخانی است، که مصرف آن روز به روز در حال افزایش است مضرات استفاده از قلیان به مراتب از مصرف سیگار می تواند بیشتر باشد، متأسفانه مصرف کنندگان از آن به عنوان وسیله ای برای تفریح خود استفاده می کنند که بشدت برای سلامتی خطرناک می باشد. افزایش آگاهی مردم از خطرات این مواد وظیفه وسایل ارتابط جمعی است .

وی در ادامه، تغذیه سالم  را عامل مهم دیگر سلامت خانواده و جامعه عنوان کرد و افزود: بانوان مهمترین نقش را در ایجاد الگوی غذایی مناسب و سالم برای خانواده دارند. بنابراین مصرف غذاهای ناسالم از جمله  فست فود و غذاهای کنسرو شده، مصرف نمک زیاد و چربی های اشباع در سبد غذایی بسیار مضر استو عامل خیلی از بیماریها می باشد . و درتمام دنیا مضر بودن آنها شناخته شده است .

منظور از تغذیه سالم تهیه مواد گران قیمت نیست. خانم ها با استفاده از مواد ارزان  قیمت و سالم در دسترس مثل سبزیجات تازه ، میوه  لبنیات کم چربی ، تضمین کننده سلامت خانواده خود خواهند بود.

استاد گروه زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، استفاده غلط و بیش از حد از شبکه های اجتماعی را عنوان یکی از روز شمارهای هفته سلامت زنان در سال جاری عنوان کرد و افزود: متأسفانه افراد جامعه از کودکان تا افراد سالمند، ساعت های طولانی از روز خود را صرف شبکه های اجتماعی می کنند. با توجه به اینکه حدود ۸۰ درصد اخبار  و اطلاعات منتشر شده، در این شبکه ها نادرست است لذا نه تنها باعث ایجاد اضطراب و نگرانی افرد می شود. که نشستن های طولانی مدت باعث خمودگی  ستون فقرات و تغییرات اسکلتی به خصوص گردن می شود نگاه طولانی به صفحه تلفن همراه، می تواند صدمات چشمی جبران ناپذیری را ایجاد کند.

دکتر ثقفی در ادامه افزود: پیشگیری از سرطان نیز به عنوان یکی از روزشمارهای هفته سلامت می باشد . سرطان پستان و سرطان دهانه رحم شایع ترین نوع سرطان ها در جمعیت زنان ایران را تشکیل می دهد، لذا مدیران حوزه سلامت می توانند، در راستای بیماریابی و افزایش آگاهی مردم در جهت خودآزمایی و مراجعه به مراکز بهداشت، برای انجام آزمایش پاپ اسمیر و انجام معاینات پستان و پیشگیری از پیشرفت این بیماری ها، به مرحله کشنده پیشگیری و اقدامات لازم را انجام دهند.

پیشگیری از بیماری ها، علاوه بر تامین سلامت مردم ،از لحاظ مادی و اقتصادی نیز به صرفه تر خواهد بود، چرا که با پیشرفت بیماری آسیب های جسمانی و هزینه های بیشتری را برای فرد و جامعه در برخواهد داشت.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن ابراز تأسف از افزایش رفتارهای پرخطر از قبیل اعتیاد به مواد مخدر و عفونت های آمیزشی در جامعه گفت: این رفتارهای پر خطر، می توانند منجر به  بروز انواع سرطان ها  و سایر عوارض اجتماعی گردند . در رأس این بیماری ها زگیل تناسلی ناشی از بیماریهای مقاربتی و HPV است.

وی با توجه به شیوع بالای این بیماری ها و افزایش تعداد مراجعه کنندگان ابراز داشت، از مسئولین تقاضا  می شود واکسن HPV را با قیمت ارزان  و نیز وسهل الوصل تر در اختیار افراد در سنین ۱۲ تا ۳۰ ساله، که بهترین دوران تزریق است، قرار دهند تا با جلوگیری از مافیای دارویی ، قاچاق و قیمت گزاف آن، بیمارانی که توان مالی تهیه واکسن را ندارند، بتوانند از آن استفاده کنند.

دکتر نفیسه ثقفی اظهار داشت، یکی از سخت ترین و پر زحمت ترین  و پر مسئولیت ترین شغلها ، خانه داری است به پاس زحمات ارزشمند زنان خانه دار باید برای آنها حقوقی در نظر گرفته شود چرا که، زنان خانه دار ساعت های طولانی را در منزل به کارهای خانه داری مشغول هستند، گاهی اوقات به دید یک کار آسان به آن فعالیت ها نگریسته می شود در حالی که، تمام مشکلات خانواده حتی مشکلات اقتصادی و مدیریت آن، مدیریت حقوق های اندک در خانواده برای تأمین نیازهای خانواده، مشکلات مربوط به سلامتی و حفظ سلامت سایر افراد خانواده، تحصیل فرزندان و ….. به عهده خانم خانه است.

متأسفانه در دنیا و ایران سن ازدواج و در نتیجه سن بارداری و فرزند آوری افزایش یافته است، که خود عامل مهمی در افزایش ناباروری می شود. نکته مهم دیگر عدم علاقه زوجهای جوان به فرزند آوری است . از عوامل مهم این مشکل وضعیت اقتصادی نامناسب ، نداشتن حداقل های امکانات ضروری زندگی ( شغل ، مسکن و عدم امید به آینده ذکر می شود وظیفه مسئولین مربوطه است که در جهت رفع این دغدغه ها و مشکلات جوانان اقدامات اساسی و عاجل انجام دهند .

امیدواریم، که با افزایش آگاهی جامعه زنان محترم و نگاه ویژه مسئولین مربوطه به این قشر زحمت کش شاهد اعتلای سطح آگاهی و سلامتی و نشاط  زنان جامعه ارزشمند ایران باشیم .

+

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn