تاریخ انتشار : دوشنبه 30 مهر 1403 - 14:20
15 بازدید
کد خبر : 356318

زنان فوتبالیست علیه همکاری اقتصادی فیفا با عربستان

زنان فوتبالیست علیه همکاری اقتصادی فیفا با عربستان

بیش از ۱۰۰ بازیکن حرفه‌ای فوتبال زن، از جمله پنج استرالیایی، نامه‌ای سرگشاده امضا کرده‌اند که در آن از فیفا خواسته شده است تا از همکاری اصلی خود با شرکت نفتی آرامکو  متعلق به عربستان سعودی صرف نظر کند. فیفا در ماه آوریل قرارداد همکاری چهار ساله جهانی را با آرامکو عربستان امضا کرد که

بیش از ۱۰۰ بازیکن حرفه‌ای فوتبال زن، از جمله پنج استرالیایی، نامه‌ای سرگشاده امضا کرده‌اند که در آن از فیفا خواسته شده است تا از همکاری اصلی خود با شرکت نفتی آرامکو  متعلق به عربستان سعودی صرف نظر کند.

فیفا در ماه آوریل قرارداد همکاری چهار ساله جهانی را با آرامکو عربستان امضا کرد که شامل حمایت از چندین تورنمنت مهم از جمله جام جهانی ۲۰۲۶ و جام جهانی زنان ۲۰۲۷ می شود.

در نامه‌ای که روز دوشنبه منتشر شد، ۱۰۶ بازیکن حرفه‌ای از ۲۴ کشور از سازمان جهانی فوتبال خواستند تا با توجه به نگرانی‌ها در مورد نقض حقوق بشر، در همکاری با غول نفتی آرامکو که ۹۸.۵ درصد آن متعلق به عربستان سعودی است، تجدید نظر کند.

جرم‌انگاری روابط همجنس‌گرایان در عربستان سعودی و نگرانی‌ در مورد تأثیر این شرکت نفتی بر تغییرات آب و هوایی از جمله دلایل عنوان شده در این نامه است.

هیتلی یکی از بازیکنان در این خصوص به ABC Sport  گفت: سودی که این شرکت از طریق فروش نفت و گاز به دست می آورد، در تقابل مستقیم با هرگونه پیشرفتی است که در راستای جلوگیری از تغییرات آب و هوایی انجام شده و به عنوان بازیکنان ورزشی که به شدت به شرایط آب و هوایی متکی است، فکر نمی‌کنم این مشارکتی باشد که بتوانیم آن را تحمل کنیم. برای من بدیهی است که آرامکو و رژیم سعودی دوست فوتبال یا ورزش به طور کلی نیستند و اگر اجازه دهیم چنین شراکتی بدون چالش پیش رود، به عربستان اجازه می دهیم از پول خود استفاده کند تا ما را از هدف‌شان منحرف کند.

ایلیجوسکی یکی دیگر از بازیکنان معترض نیز عقیده دارد که فوتبال ابزاری قدرتمند برای ایجاد تغییر است و نباید “نقابی برای این تخلفات باشد”.

این نامه به موارد متعدد نقض حقوق بشر علیه زنان، از جمله مربی تناسب اندام مناهل العتیبی که یک هفته پس از اعلام همکاری فیفا و آرامکو بر اساس قوانین «ضد ترور» به دلیل ترویج توانمندسازی زنان در رسانه های اجتماعی، به ۱۱ سال زندان محکوم شد، اشاره می کند. در بخشی از این نامه آمده است: “مقامات سعودی میلیاردها دلار برای حمایت از ورزش هزینه کرده‌اند اما رفتار این رژیم با زنان خود گویای این موضوع است.”

این نامه از فیفا سه سوال می پرسد:

  • ۱. با توجه به نقض حقوق بشر توسط مقامات سعودی، فیفا چگونه می تواند این حمایت مالی را توجیه کند؟
  • ۲. با توجه به مسئولیت قابل توجه آرامکو عربستان در قبال بحران آب و هوا، فیفا چگونه می تواند از این حمایت مالی دفاع کند؟
  • ۳. پاسخ فیفا به پیشنهاد ما مبنی بر تشکیل کمیته بررسی با نمایندگی بازیکنان چیست؟

جسی فلمینگ، کاپیتان تیم ملی کانادا، که کاپیتان پورتلند تورنز است، ابارز امیدوار کرد از بزرگترین قدرت ورزش برای گردهم آوردن مردم از طریق نامه استفاده کنند تا “توجه به نابرابری جنسیتی تحمیل شده توسط مقامات سعودی و آسیب هایی که آرامکو ایجاد می کند” شود.

وی گفت: آرامکو علاوه بر تامین مالی رژیم سعودی، یکی از بزرگ‌ترین آلوده‌کننده‌های کره زمین است که همه ما آن را خانه می‌خوانیم. فیفا با حمایت مالی آرامکو، پول را به جای امنیت زنان و امنیت کره زمین انتخاب می‌کند.

بازیکنان در این نامه می‌گویند: «ما از فیفا می‌خواهیم در این همکاری تجدید نظر کند و آرامکو عربستان را با حامیان مالی جایگزین جایگزین کند که ارزش‌های آنها با برابری جنسیتی، حقوق بشر و آینده امن سیاره ما همسو باشد.»

فیفا در بیانیه ای اعلام کرد: “برای شراکت خود با آرامکو و بسیاری دیگر از شرکای تجاری و حقوقی آن ارزش قائل است.” یکی از نمایندگان آرامکو نیز گفت که در اولین فرصت به این نامه پاسخ خواهند داد.





منبع:+

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn