تاریخ انتشار : سه شنبه 1 آبان 1403 - 6:09
10 بازدید
کد خبر : 357078

ایدئولوژی حماس در سراسر جهان در حال افزایش است

ایدئولوژی حماس در سراسر جهان در حال افزایش است

مائده زمان فشمیخبرنگار رسانه های مطرح آمریکایی ضمن اشاره به شهادت یحیی سنوار، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس نوشته‌اند که اگرچه صهیونیست ها با ترور فرماندهان و رهبران حماس به دنبال نابودی این جنبش هستند اما حماس از بین رفتنی نیست و مقاومتش مضاعف می شود. شهادت یحیی سنوار، رئیس دفتر سیاسی حماس واکنش های

مائده زمان فشمیخبرنگار

رسانه های مطرح آمریکایی ضمن اشاره به شهادت یحیی سنوار، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس نوشته‌اند که اگرچه صهیونیست ها با ترور فرماندهان و رهبران حماس به دنبال نابودی این جنبش هستند اما حماس از بین رفتنی نیست و مقاومتش مضاعف می شود.

شهادت یحیی سنوار، رئیس دفتر سیاسی حماس واکنش های بسیاری را به همراه داشت. صهیونیست ها شهادت او را نوعی دستاورد برای خودشان عنوان کردند، جو بایدن تبریک گفت و تحلیلگران تفسیر کردند که حالا حماس به پایانش نزدیک شده و جنگ تمام می شود. موضوعی که رسانه های غربی و مقاله نویسان مطرح نشریه های غربی آن را رد کرده اند.

همان روزهای ابتدایی نسل کشی در غزه بود که مقامات صهیونی و آمریکایی جلوی دوربین ها آمدند و هدف شان از حمله به غزه را نابودی حماس عنوان کردند. هدفی که بعد از یک سال به اذعان خودشان نه تنها به آن نرسیدند بلکه حالا معترف هستند که حماس از بین رفتنی نیست. چندماه از آغاز نسل کشی گذشته بود که جان کربی در نشست خبری عنوان کرد بخش نظامی حماس را شاید بتوان از بین برد، اما حماس یک ایدئولوژی است که از بین رفتنی و تمام نشدنی نیست.

حالا بعد از شهادت سنوار باز هم این گذاره که حماس از بین رفتنی نیست، مطرح می شود.

نشریه آمریکایی فارن افرز در مقاله ای با اشاره به شهادت یحیی سنوار و هدف صهیونیست ها در نابودی حماس می نویسد که صهیونیست ها رهبر حماس را در غزه ترور کردند، اما این گروه و برنامه سیاسی آن زنده خواهند ماند.

فارن افرز با اشاره به ترور فرماندهان دیگر مقاومت نوشت: «اسرائیل چندین دهه است که رهبران حماس را ترور می کند، از ترور یحیی عیاش تا شیخ احمد یاسین و عبدالعزیز رنتیسی تا ترورهای اخیر مانند صالح العاروری، مروان عیسی، اسماعیل هنیه و یحیی سنوار. اما این گروه در طول دهه‌ها از زمان تاسیسش در سال ۱۹۸۷ تسلیم نشده و اکنون هم چنین نخواهد شد.»

نویسنده این مقاله در فارن افرز با اشاره به نحوه شهادت یحیی سنوار می نویسد: «سنوار در درگیری با نظامیان صهیونیست به شهادت رسید نه در یک ترور هدفمند و همین موضوع واقعیتی را از او به عنوان یک مبارز شهید که در کنار سربازانش جان باخته به دنیا مخابره می کند و این درخشان است.»

فارن افرز همچنین به ادامه مقاومت بعد از سنوار و دیگر فرماندهان حماس اشاره کرده و در ادامه نوشت: «منبع قدرت حماس آن است که قهرمانانه در برابر تجاوزات اسرائیل مقاومت و به طور واقعی منافع فلسطین را نمایندگی می کند. ایدئولوژی حماس در سراسر جهان در حال افزایش است و در مقابل حمایت سیاسی از این اسرائیلی ها، از جمله در میان رای دهندگان جوان در آمریکا، نزدیکترین متحد اسرائیل، کاهش پیدا کرده است. براساس نظرسنجی اخیر گالوپ، بیشتر آمریکایی ها دیدگاه های منفی نسبت به دولت نتانیاهو و نسل کشی اسرائیل در غزه دارند تا دیدگاه های مثبت.»

فارن افرز در پایان این مقاله می نویسد: «با کشتن سنوار، اسرائیل نه تنها نتوانسته حماس را شکست دهد، بلکه این احتمال را هم افزایش داده که چاره‌ای جز ادامه جنگ بی‌هدف خود در غزه نخواهد داشت.»

اما فارن افرز تنها رسانه آمریکایی نیست که به ادامه مقاومت در غزه اشاره می کند. فایننشال تایمز درباره شهادت سنوار به نقل از دیپلمات ها نوشته است: «شهادت رهبر حماس ضربه سنگینی به این جنبش است، اما به معنای فروپاشی حماس یا پایان جنگ در غزه نیست.»

بی بی سی هم نوشته است که حماس فقط سنوار نیست. این آرمان مردم است.

نشریه آمریکایی فارن پالیسی هم در مقاله ای با تیتر سنوار کشته شده، حماس بسیار زنده است، نوشته: شما نمی‌توانید یک ایده را به ‌قتل برسانید. از آن مهم‌تر این است که فرار از چالش‌هایی که حماس برای اسرائیل ایجاد کرده، دشوار است و حالا حماس تلاش‌هایش را مضاعف می‌کند.

این نشریه با اشاره به ترور دیگر فرماندهان مقاومت می نویسد:«خلیل الوزیر ملقب به ابو جهاد، از فرماندهان برجسته سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف)، سید عباس الموسوی، دومین دبیرکل حزب‌الله لبنان، فتحی شقاقی، دبیرکل حزب جهاد اسلامی فلسطین و احمد یاسین، بنیانگذار جنبش حماس توسط اسرائیل کشته شدند اما اسرائیل قادر نبوده مقاومت را به پایان برساند. به هر حال باید این نکته را برجسته کرد که مقاومت بیهوده نیست و سنوار می‌دانست که ترورش به دست اسرائیل، منبع الهامی برای مقاومت خواهد شد.

فارن پالیسی در آخر مقاله اش می نویسد: «ترور سنوار شاید اکنون برای اسرائیل یک دستاورد بزرگ تلقی شود، اما دیگران به جای سنوار ظهور خواهند کرد و مقاومت ادامه خواهد داشت.»

عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا هم با اشاره به اینکه حماس بدون سنوار به مسیر خود ادامه خواهد داد، گفت: «حماس به عنوان مقاومت اصلی غزه در برابر اسرائیل، تحت هر شرایطی با رهبران جدید، ادامه خواهد داد.»

تاثیر حماس و مقاومت حالا از غزه و فلسطین و غرب آسیا فراتر رفته و مردم غرب برخلاف مقامات شان حامی حماس و مقاومت هستند.

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn