تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 آبان 1403 - 12:06
9 بازدید
کد خبر : 358633

حراج سکه به روش قیمت-زمان/ چگونگی تخصیص سکه در جلسه امروز

حراج سکه به روش قیمت-زمان/ چگونگی تخصیص سکه در جلسه امروز

به گزارش سرویس طلا و ارز نبض بازار، ربه‌دنبال تصمیم بانک مرکزی، از این هفته روزهای حراج هفتگی سکه به سه روز افزایش یافته و این حراج‌ها در روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه در مرکز مبادله انجام می‌شود. جزئیات حراج سکه حراج امروز از طریق سامانه معاملات مرکز به نشانی market.ice.ir برگزار می‌شود. دارایی‌های موضوع

به گزارش سرویس طلا و ارز نبض بازار، ربه‌دنبال تصمیم بانک مرکزی، از این هفته روزهای حراج هفتگی سکه به سه روز افزایش یافته و این حراج‌ها در روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه در مرکز مبادله انجام می‌شود.

جزئیات حراج سکه

حراج امروز از طریق سامانه معاملات مرکز به نشانی market.ice.ir برگزار می‌شود. دارایی‌های موضوع حراج شامل تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب سال ۱۳۸۶ بانک مرکزی و بدون بسته‌بندی هستند. تمامی افراد حقیقی با تابعیت ایرانی که بالای ۱۸ سال سن دارند، می‌توانند در این حراج شرکت کنند. حداکثر حجم سفارش و خرید برای هر متقاضی، مجموعاً ۵ قطعه سکه است. به این ترتیب، متقاضیان می‌توانند ۵ قطعه ربع سکه، ۵ قطعه نیم سکه یا ۵ قطعه تمام سکه خریداری کنند یا ترکیبی از هر سه نوع را خریداری نمایند، به‌شرط آنکه جمع آنها بیشتر از ۵ قطعه نشود.

متقاضیان باید توجه داشته باشند که در هر سفارش خود از انواع سکه، تنها یک سفارش فعال قابل ثبت است. بدین معنی که برای ثبت سفارش خرید هر نوع قطعه سکه، متقاضیان فقط یک بار می‌توانند قیمت و تعداد سکه را تعیین کنند. همچنین، شرکت در حراج‌های گذشته مانع از حضور در حراج بیست و پنجم نخواهد بود و افرادی که در این حراج شرکت می‌کنند، می‌توانند در حراج‌های بعدی نیز حضور یابند.

تاریخچه حراج‌های گذشته

از ۱۳ اسفند ماه ۱۴۰۲ تا کنون، ۲۴ حراج از طریق سامانه معاملات سکه طلای مرکز مبادله ایران برگزار شده است و در مجموع ۳۸۸ هزار و ۴۷ قطعه انواع سکه طلا به متقاضیان تخصیص داده شده است. سهم ربع سکه از این حجم ۲۰۷ هزار و ۱۴۹ قطعه، نیم سکه ۷۳ هزار و ۹۲۳ قطعه و تمام سکه ۱۰۶ هزار و ۹۷۵ قطعه بوده است.

واریز وجه

متقاضیان خرید موظف هستند قبل از ارسال سفارش خرید در سامانه، معادل ریالی ۱۰۰ درصد ارزش سفارش به همراه کارمزد را از طریق درگاه پرداخت اینترنتی در کیف پول خود تامین کنند. وجه مذکور در کیف پول کاربر تا پایان جلسه حراج مسدود خواهد شد.

بازه واریز وجه از ساعت ۸ صبح تا ۲۳ روز سه‌شنبه ۱ آبان ماه بود. پس از اتمام این دوره، امکان پرداخت وجه و در نتیجه شرکت در حراج وجود ندارد. واریز وجه از هر کارت بانکی متقاضی که دارای شماره شبا باشد، امکان‌پذیر است. همچنین، واریز وجه از طریق کارت‌های هدیه، بن کارت، کارت اعتباری مرابحه و کارت‌های بانکی فاقد شماره شبا ممنوع است.

ثبت شماره شبا بانک ملی صرفاً برای فرآیند برگشت وجه است و الزامی وجود ندارد که واریز فقط از کارت بانک ملی انجام شود. همچنین، امکان واریز وجه از یک یا چند کارت متعلق به شخص وجود دارد، اما واریز از حساب مشترک ممنوع است.

زمان شروع جلسه حراج

جلسه حراج امروز رأس ساعت ۱۲ ظهر آغاز خواهد شد و بازه ثبت سفارش از ساعت ۱۲ تا ۱۴ خواهد بود. بازه نظارت و تخصیص نیز از ساعت ۱۴ تا ۱۶ همان روز است و نتایج حراج ساعت ۱۶ اعلام خواهد شد. متقاضیان می‌توانند برای اطلاع از نتیجه حراج به سامانه حراج سکه طلای مرکز مبادله ایران مراجعه کنند.

شیوه برگزاری حراج بر اساس ثبت سفارش و تخصیص بر مبنای اولویت قیمت-زمان انجام می‌شود.

بازگشت وجه

وجوه باقی‌مانده در کیف پول تا ۴۸ ساعت کاری پس از جلسه حراج به شناسه بانکی (شبا) تعریف‌شده در حساب کاربری عودت داده خواهد شد. متقاضیان باید یک شناسه بانکی (شبا) مربوط به بانک ملی ایران را در حساب کاربری خود ثبت کنند و این حساب باید متعلق به خود کاربر باشد.

کارمزد و هزینه‌های عملیاتی

کارمزد معامله معادل یک در هزار (۰.۱ درصد) از ارزش معامله است. خریدار هنگام دریافت سکه طلای خریداری‌شده از شعبه انتخاب شده در سامانه، به ازای هر قطعه سکه طلا (اعم از سکه تمام، نیم سکه و ربع سکه) مبلغ ۳۰۰ هزار ریال به عنوان هزینه تحویل به شعبه بانک عامل پرداخت می‌کند.

اگر خریدار در مهلت مشمول هزینه انبارداری (۱۴ تا ۲۱ روز کاری از زمان تخصیص سکه طلا) جهت دریافت سکه طلای خریداری‌شده به شعبه مراجعه کند، علاوه بر هزینه تحویل، به ازای هر قطعه سکه طلا (اعم از سکه تمام، نیم سکه و ربع سکه) مبلغ ۵۰۰ هزار ریال به ازای هر روز به عنوان هزینه انبارداری به شعبه پرداخت می‌شود.

زمان‌بندی تحویل سکه

متقاضی می‌تواند برای سهولت در دریافت فیزیک سکه، نزدیک‌ترین شعبه به محل کار یا سکونت خود را از لیست شعب بانک ملی انتخاب کند. زمان تحویل بدون هزینه انبارداری سکه طلا از ۱۲ آبان‌ماه آغاز و تا ۱۹ آبان‌ماه ادامه خواهد داشت و طی این دوره فقط هزینه تحویل از سوی شعب بانک عامل دریافت می‌شود. هزینه تحویل ۳۰ هزار تومان به ازای هر سکه برای کل دوره خواهد بود.

اشخاصی که در بازه زمانی ۲۰ تا ۲۷ آبان‌ماه برای دریافت سکه اقدام کنند، باید علاوه بر هزینه تحویل، هزینه انبارداری نیز پرداخت کنند. هزینه انبارداری سکه طلا ۵۰ هزار تومان در هر روز به ازای هر سکه خواهد بود و این هزینه شامل روزهای تعطیل نیز خواهد بود.

اگر اشخاص در بازه زمانی تحویل سکه اقدام به دریافت سکه نکنند، معامله فسخ و پس از اعلام بانک عامل، وجه معامله پس از کسر کارمزد خرید و سایر هزینه‌های عملیاتی به کیف پول خریدار عودت داده می‌شود. در صورت انفساخ معامله به دلیل عدم مراجعه خریدار به شعبه انتخاب شده در سامانه برای دریافت سکه طلا در مهلت مقرر، خریدار به مدت ۱۸۰ روز از ثبت هرگونه سفارش خرید در سامانه منع می‌شود.

ثبت‌نام و احراز هویت

متقاضیان شرکت در حراج‌های سکه طلای سامانه معاملات مرکز مبادله ایران می‌توانند به‌صورت ۲۴ ساعته و در تمام روزهای هفته از طریق سامانه معاملات به نشانی market.ice.ir اقدام به ثبت‌نام و احراز هویت کنند.

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn