تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 آبان 1403 - 12:51
8 بازدید
کد خبر : 358673

عربستان سعودی از صادرات نفت تا محکوم کردن رژیم صهیونیستی!

عربستان سعودی از صادرات نفت تا محکوم کردن رژیم صهیونیستی!

از دهه ۱۹۷۰، تلاش‌های موازی برای یافتن راه‌حلی برای پایان درگیری اسرائیل و اعراب و همچنین درگیری فلسطین و اسرائیل صورت گرفته‌است.  در طول سال‌ها، کشورهای مختلف اتحادیه عرب، معاهدات صلح و عادی‌سازی را با اسرائیل امضا کرده‌اند که با پیمان صلح اسرائیل و مصر (۱۹۷۹) آغاز شد. علی‌رغم عدم اجرای توافقنامه صلح اسرائیل و

از دهه ۱۹۷۰، تلاش‌های موازی برای یافتن راه‌حلی برای پایان درگیری اسرائیل و اعراب و همچنین درگیری فلسطین و اسرائیل صورت گرفته‌است. 

در طول سال‌ها، کشورهای مختلف اتحادیه عرب، معاهدات صلح و عادی‌سازی را با اسرائیل امضا کرده‌اند که با پیمان صلح اسرائیل و مصر (۱۹۷۹) آغاز شد. علی‌رغم عدم اجرای توافقنامه صلح اسرائیل و لبنان (۱۹۸۳)، معاهدات بیشتری با روند صلح اسرائیل و فلسطین (۱۹۹۱ تا کنون)، معاهده صلح اسرائیل و اردن (۱۹۹۴)، پیمان ابراهیم (۲۰۲۰) برای عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و امارات متحده عربی، بحرین، سودان و مراکش ادامه یافت. علاوه بر این، تعداد زیادی از اعضای اتحادیه عرب روابط نیمه‌رسمی با اسرائیل برقرار کردند . 

در همین حال روزنامه معاریو فاش کرد که رژیم صهیونیستی با استفاده از فشار دیپلماتیک و استراتژیک به مصر و عربستان سعودی در تلاش است تا مسیر عادی‌سازی روابط با ریاض را تسهیل کند. در چنینی شرایطی عربستان سعودی در حالی خواستار محاکمه رژیم صهیونیستی شده است که بر اساس اسناد منتشر شده ؛  ردپای این رژیم در صادرات پنهانی محموله های نفت به رژیم صهیونیستی مشهود است .

وزارت خارجه عربستان سعودی طی  بیانیه ای اعلام کرد ؛ جنایات صهیونیست‌ها در شمال نوار غزه و یورش شهرک‌نشینان به مسجدالاقصی و هتک حرمت این مکان مقدس را محکوم می‌کنیم. این بیانیه در حالی منتشر شده است که تا قبل از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ تلاش طرفین برای عادی سازی روابط به نتیجه های مطلوبی رسیده بود و اگر ۷ اکتبر رخ نمی داد احتمالا روابط علنی شکل گرفته بود . 

از سوی دیگر هر چند روابط علنی بین رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی و حتی کشورهای عربی منطقه وجود ندارد ولکن روابط اقتصادی این کشورها با رژیم صهیونیستی حتی بعد از حملات خونینی صهیونیست ها به غزه همچنان ادامه دارد و بر اساس گزارش های منتشر شده توسط موسسه به اصطلاح صلح پیمان ابراهیم تصریح می کند در شش ماهه اول سال ۲۰۲۴، کل مبادلات تجاری بین امارات و رژیم صهیونیستی به ۱.۶۶ میلیارد دلار رسید که نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ رشدی ۷ درصدی داشته است.

حج مبادلات تجاری رژیم صهیونیستی با بحرین شاهد جهش قابل توجهی بود و در ژوئن ۲۰۲۴ به ۱۶.۸ میلیون دلار رسید که نسبت به ژوئن ۲۰۲۳ میلادی، ۷۴۰ درصد افزایش داشت. بر این اساس، در نیمه نخست سال ۲۰۲۴، حجم مبادلات تجاری بین منامه و تل‌آویو با ۸۷۹ درصد افزایش به ۷۰.۵ میلیون دلار رسید.

موسسه صلح پیمان ابراهیم یک سازمان غیر حزبی آمریکایی است که از اجرا و گسترش توافقنامه‌های سازش میان رژیم اسرائیل و کشورهای عربی حمایت می‌کند.

در مورد مغرب، حجم تجارت آن با اسرائیل در ژوئن ۲۰۲۴ به ۸.۵ میلیون دلار رسید که نسبت به سال قبل ۱۲۴ درصد افزایش داشته است. در شش ماهه اول، کل مبادلات تجاری بین طرفین به ۵۳.۲ میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ رشد ۶۴ درصدی را نشان می‌دهد.

این گزارش همچنین نشان‌دهنده افزایش محسوس تجارت بین اسرائیل و مصر است، زیرا ارزش آن در ژوئن ۲۰۲۴ به ۳۵ میلیون دلار رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲۹ درصد افزایش داشت. بر این اساس، در شش ماهه نخست سال ۲۰۲۴، مجموع مبادلات تجاری میان طرفین به ۲۴۶.۶ میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳ رشدی ۵۳ درصدی داشته است.

در کنار همه این موضوعات بر اساس گزارش منتشر شده توسط اویل چنج اینترنشنال ؛ از ابتدای اکتبر ۲۰۲۳ تا ژولای ۲۰۲۴ دو محموله معادل ۳% از کل واردات نفتی رژیم صهیونیستی با مبدأ ناشناخته به این رژیم ارسال شده که یکی از آن‌ها در مصر بارگیری شده است و احتمال می‌رود مبدأ آن سعودی باشد.

 این گزارش تأکید دارد، با وجود حمله مداوم رژیم صهیونیستی به «غزه» و احکام صادرشده «دیوان بین‌المللی دادگستری» مبنی بر نسل‌کشی فلسطینیان، کشورهای عربستان سعودی ؛  جمهوری آذربایجان، قزاقستان، و گابُن بیشترین میزان نفت رژیم صهیونیستی را در طول جنگ تأمین کرده‌اند.





منبع:+

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn