تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 آبان 1403 - 16:38
12 بازدید
کد خبر : 358901

پیشنهاد‌های سازنده ایران به بریکس

پیشنهاد‌های سازنده ایران به بریکس

به گزارش جام جم آنلاین، عباس اصلانی با اشاره به اینکه پیشنهاد‌های مطرح شده از سوی ایران به بریکس سازنده است، افزود: باید توجه داشت که پیشنهاد‌های مطرح شده رویه این گروه را مختل نمی‌کند و در راستای اهداف بریکس قرار دارد. وی با اشاره به بحث کریدور‌ها و پتانسیل ایران در این حوزه عنوان

به گزارش جام جم آنلاین، عباس اصلانی با اشاره به اینکه پیشنهاد‌های مطرح شده از سوی ایران به بریکس سازنده است، افزود: باید توجه داشت که پیشنهاد‌های مطرح شده رویه این گروه را مختل نمی‌کند و در راستای اهداف بریکس قرار دارد.

وی با اشاره به بحث کریدور‌ها و پتانسیل ایران در این حوزه عنوان کرد: کشورمان در این خصوص پتانسیل مناسبی دارد و کریدور‌های شمال – جنوب و یا شرق- غرب از جمله این ظرفیت‌هاست.

اصلانی یادآور شد: بنابراین پیشنهاد‌های مطرح شده از سوی ایران در نقطه مقابل اهداف بریکس قرار ندارد و مطرح شدن چنین ایده‌هایی از سوی اعضای گروه می‌تواند به بهبود شرایط اعضای گروه کمک کند.

به گفته این کارشناس روابط بین الملل چنین پیشنهاد‌هایی سبب بهتر شدن همکاری‌های بین اعضای گروه خواهد شد‌.

وی با بیان اینکه یکی از این پیشنهاد‌های مطرح شده از سوی ایران ضرورت تقویت بانک توسعه نوین است، ادامه داد: اگر این اتفاق بیفتد کشور‌های گروه از آن بهره‌مند خواهند شد، چراکه این مجموعه می‌تواند جایگزینی برای مکانیسم‌های غرب مانند بانک جهانی یا صندوق بین‌المللی پول باشد.

اصلانی خاطر نشان کرد: به این ترتیب جهان غیرغربی نیز از این مسائل منتفع خواهد شد و بهره‌مندی آن‌ها از این شرایط دیگر منوط به اراده کشور‌های غربی نخواهد بود. زیرا کشور‌های غربی هنگام بروز بحران یا مشکل از این سازوکار‌ها به عنوان ابزار اعمال فشار علیه کشور‌هایی که با غرب همسو نیستند، استفاده می‌کنند.

این کارشناس روابط بین الملل در گفتگو با جام جم آنلاین افزود: سازوکار‌های ایجاد شده از سوی بریکس به کشور‌هایی مانند ایران و روسیه که تحت تحریم‌های سنگین غرب نیز قرار دارند، کمک خواهد کرد.

 وی ادامه داد: تبادل و تعامل با ارز‌های جایگزین دلار و مساله دلار زدایی نیز باید بیش از گذشته مورد توجه اعضای گروه قرار بگیرد.

اصلانی با اشاره به اینکه ایران پیشنهاد‌هایی نیز در بحث فناوری داشته است، توضیح داد: امروزه علم و فناوری نقش قابل توجهی در حوزه‌های مختلف مانند سیاسی و امنیتی دارد. برای نمونه می‌توان به پدیده‌هایی مانند هوش مصنوعی اشاره کرد. به همین دلیل همکاری در حوزه فناوری نیز می‌تواند در دستور کار اعضای گروه قرار گیرد.

 این کارشناس روابط بین الملل با اشاره به اینکه ایران پیشنهاد کرده است که سال آینده اولویت برنامه‌های گروه مسائل اقتصادی-مالی باشد، عنوان کرد: فلسفه ایجاد بریکس نیز همکاری اقتصاد‌های نوظهور بوده است.

وی با یادآوری این نکته که اساس شکل گیری گروه براساس همکاری و همگرایی اقتصاد‌های نوظهور است، افزود: به همین دلیل یکی از ستون‌های اصلی گروه بحث همکاری‌های اقتصادی است.

اصلانی افزود: اضافه شدن اعضای جدید به گروه از جمله ایران نیز سبب شد در کنار تنوع بخشی و افزایش وزن سیاسی اهمیت حوزه‌هایی مانند انرژی نیز پررنگ‌تر شود.

این کارشناس روابط بین‌الملل ادامه داد: امروزه برخی معتقدند که بریکس باید در حوزه‌های دیگر نیز حضور داشته و چند بعدی باشد، زیرا در شرایطی که نظم جهانی در حال پوست انداختن است، بریکس باید در حوزه‌های دیگر نیز به ایفای نقش بپردازد.

 وی با اشاره به اینکه بعد اقتصادی و مالی می‌تواند، بخش لاینفک همکاری‌های گروه باشد، اظهار کرد: کشور‌ها برای اینکه بتوانند در حوزه سیاسی و امنیتی قدرت خود را افزایش دهند، ناچار هستند که همکاری نزدیکی در حوزه اقتصادی داشته باشند.

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn