تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 آبان 1403 - 17:21
25 بازدید
کد خبر : 358942

حرف‌ درمانی‌ های همتی و صیدی در مورد بورس دیگر جواب نمی دهد

حرف‌ درمانی‌ های همتی و صیدی در مورد بورس دیگر جواب نمی دهد

به گزارش سرویس بورس نبض بازار، بازار سرمایه چند سالی است که روزگار ناآرامی را سپری می‌کند و کاهش مستمر قیمت سهام، تبدیل به یک سکانس تکراری شده که هر روز در تالار شیشه‌ای اکران می‌شود. علیرضا باغانی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با پشت پرده درباره اوضاع این روز‌های بورس اظهار کرد: دلیل نوسانات

به گزارش سرویس بورس نبض بازار، بازار سرمایه چند سالی است که روزگار ناآرامی را سپری می‌کند و کاهش مستمر قیمت سهام، تبدیل به یک سکانس تکراری شده که هر روز در تالار شیشه‌ای اکران می‌شود.

علیرضا باغانی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با پشت پرده درباره اوضاع این روز‌های بورس اظهار کرد: دلیل نوسانات اخیر بازار سرمایه ریسک‌های سیستماتیک و تنش‌هایی است که در حال حاضر میان کشور ما، اسرائیل و آمریکا وجود دارد.

باغانی ادامه داد: مهمتر از مواردی که در بالا به آن اشاره شد، این است که مسئولان ما باور نمی‌کنند که شرایط غیر عادی است، آنها همواره شعار می‌دهند شرایط طبیعی است و هیچ اتفاقی نیفتاده ولی وضع متغیر‌های مهمی همچون سکه، دلار و ارز‌های دیجیتال همگی حاکی از غیر طبیعی بودن شرایط است و بورس هم به تبعیت از این مسائل در یک شرایط غیر عادی به سر می‌برد.

کارشناس بازار سرمایه گفت: مسئولان شعار‌هایی همچون ورود مجدد خودرو به بورس، پایان قیمت‌گذاری دستوری، کاهش نرخ بهره و مواردی از این دست را باید کنار بگذارند؛ در حال حاضر بیش از دو ماه از استقرار دولت می‌گذرد، اما هیچ رشد و پیشرفتی در بازار سرمایه مشاهده نکرده‌ایم.

تنها راه خروج بورس از بحران اجرای یک طرح نجات است

وی با اشاره به راهکار حل بحران بازار سرمایه عنوان کرد: تنها راه خروج از بحرانی که هم اکنون در آن به سر می‌بریم این است که مسئولان یک طرح نجات برای بازار سرمایه اجرا کنند؛ اتفاقی که در سایر کشور‌های دنیا هنگام وقوع بحران‌های اقتصادی نیز رخ می‌دهد. به عنوان مثال، در سال ۲۰۰۸ هنگام وقوع بحران بانک‌ها، که در انجام تعهدات خود کوتاهی کرده بودند ایالات متحده آمریکا یک طرح نجات اجرا و از بازار سرمایه حمایت کرد و بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار بازدهی سهام را تضمین کرد و از این طریق سهام شرکت‌ها را جمع آوری و تقریبا یک سال و نیم بعد ۸۵۰ میلیارد دلار برداشت کرد.

باغانی افزود: دولت ما حاضر نیست ۱۰۰ همت اوراق تبعی که سهام را بیمه می‌کنند منتشر کند که واقعاً نسبت به مارکت‌کپ شرکت‌ها عدد چندانی هم نیست. حداقل کاری که دولت می‌تواند انجام دهد این است که روی سهام ۵۰ شرکت برتری که شفافیت دارند، سودده هستند، زیان‌دهی ندارند و شرایط مطلوبی به لحاظ بنیادی دارند اوراق بیمه سهام منتشر کرده و بازدهی ۳۵ درصد را تضمین کند؛ این گونه مردم ترغیب می‌شوند که به جای سرمایه‌گذاری در بانک‌ها به بازار سرمایه جذب شوند.

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه ۸۰ در صد اقتصاد کشور ما و ۶۰ درصد بورس دولتی است، گفت: بزرگ‌ترین بازیگر اقتصاد کشور دولت است، اگر دولت تضمین بازده سهام را تضمین کند قطعاً تعداد زیادی از بازیگران اقتصادی و حتی مردم اوراق تبعی سهام را خریداری می‌کنند و این امر باعث می‌شود که نقدینگی در بازار جریان پیدا کند و اعتماد مردم به بازار سرمایه احیا شود.

وی بیا کرد: دائماً از همتی وزیر اقتصاد و صیدی مدیرعامل بورس می‌شنویم که بورس ارزنده و خوب است، اما هیچ کس به این حرف‌ها توجهی نشان نمی‌دهد چرا که کشور در یک شرایط پر تنش سیاسی و اقتصادی کشور به سر می‌برد و مردم ترجیح می‌دهند به سمت دارایی‌های امن همچون طلا و سکه پناه ببرند پس بهتر است مسئولان به جای حرف درمانی به شعار‌های خود عمل کنند.

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn
advanced-floating-content-close-btn