در صورتی که قصد خرید دستگاه الکترونیکی مانند گوشی همراه را دارید، حتما آن را در حضور فروشنده و به کمک کد فعالسازی برای سیم کارت خود فعال سازی کنید.
در صورت عدم فعالسازی دستگاه، آنتن دستگاه پس از مدت کوتاهی قطع شده و مسئولیت هرگونه عواقب ناشی از این موضوع، برعهده خریدار است. به عنوان نمونه، درصورت سوء استفاده از شناسه (IMEI) و مشاهده شناسه جعلی مشابه با شناسه (IMEI) دستگاه خریداری شده در شبکه، چنانچه فرآیند فعال سازی توسط خریدار انجام نشده باشد، کلیه حقوق قانونی از جمله حق استفاده از دستگاه، برای مالک قبلی دستگاه در نظر گرفته خواهد شد.
در این صورت، شما که دستگاه را خریداری کرده اما انتقال مالکیت نگرفته اید، متضرر اصلی خواهید بود. بنابراین توصیه می شود حتما فرآیند فعال سازی در لحظه خرید دستگاه و در حضور فروشنده انجام شود.
کد فعال سازی را از کجا به دست آوریم؟
در صورتی که کد فعال سازی دستگاه را در اختیار دارید، حتما باید دستگاه را برای سیم کارت خود فعال سازی کنید. با توجه به دستگاهی که خریداری کرده اید، کد فعال سازی به یکی از روشهای زیر در اختیار شما قرار میگیرد.
برای دستگاههای آکبند قانونی، کد فعال سازی روی جعبه یا کارت گارانتی، چاپ شده است، در غیر این صورت میتوانید ضمن تماس با شرکت واردکننده که در استعلام اصالت سامانه همتا نمایش داده میشود، نسبت به مطالبه در خصوص عدم وجود کد فعالسازی بر روی کارت گارانتی اقدام کنید. برای مشاهده شماره تماس شرکتهای واردکننده میتوانید صفحه اطلاعات گارانتی ثبت شده در سامانه جامع گارانتی را مطالعه کنید.
در روش دوم برای دستگاههای کارکرده (دست دوم) که انتقال مالکیت داده میشوند، کد فعال سازی در پیامک با سرشماره HAMTA ذکر شده است. و در روش سوم برای دستگاه های ثبت مسافری شده، کد فعال سازی در پیامک تأیید درخواست و کارتابل مسافر وجود دارد (دقت داشته باشید این دستگاه هاصرفا برای استفاده شخصی مسافر هستند و نباید مورد استفاده تجاری قرار گیرند). دقت داشته باشید ارائه کد فعال سازی، به هیچ عنوان هزینهای نداشته و فروشنده موظف است آن را در اختیار خریدار قرار دهد.
حتما در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این زمینه و دریافت هزینه بابت کد فعال سازی، خدمات رجیستری، ارائه نشدن کد فعال سازی توسط فروشنده و …، در اسرع وقت، موضوع را به دستگاه های نظارتی ارجاع داده و در سایت های مربوطه از قبیل سازمان تعزیرات و سازمان حمایت ثبت شکایت کنید. برای راهنمایی بیشتر در این زمینه، آموزش ثبت شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی وآموزش ثبت شکایت در سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان را ملاحظه کنید.
هر دستگاه نیازمند فعالسازی (آکبند، انتقال مالکیت داده شده، دارای درخواست مسافری تأیید شده)، باید از طریق سامانه همتا با وارد کرد نشناسه(IMEI)، شماره سیم کارت و کد فعال سازی، برای سیم کارت مورد نظر فعال سازی شود. برای فعال سازی دستگاه، ابتدا الزم است تا به سامانه همتا متصل شوید.
از سه روش سایت اینترنتی به آدرس www.hamta.ntsw.ir، کد دستوری#۷۷۷۷* و اپلیکشین همتا میتوان با سامانه همتا ارتباط برقرار کرد و فرآیند فعالسازی دستگاه را انجام داد.
روش فعال سازی دستگاه با کد دستوری #۷۷۷۷* چگونه است؟
ابتدا با سیم کارت دلخواه (جهت جلوگیری از فعال سازی اشتباه ترجیحا ً سیم کارت خریدار باشد)، کد دستوری#۷۷۷۷* را شمارهگیری کرده و گزینه تماس را انتخاب کنید. در قدم بعدی لازم است تا با ارسال عدد ۲، گزینه «فعالسازی» را انتخاب کنید.
سپس باید دشناسه(IMEI)دستگاهی که قصد فعال سازی آن را دارید، وارد کنید. شناسه(IMEI)دستگاه، به تعداد اسالت دستگاه (شکاف برای قرارگیری سیمکارت) بستگی دارد و بر روی جعبه، پشت باتری یا با شمارهگیری#۶۰#*، قابل مشاهده است. برای انجام همه فرآیندها در سامانه همتا، باید ۱۱ رقم ابتدایی این شناسه (IMEI)، بدون هرگونه علامت اضافی (ممیز، خط تیره و …) استفاده شود.
پس از آن لازم است شماره سیمکارتی که قصد فعالسازی دستگاه با آن سیمکارت را دارید، وارد کنید. در مرحله پنجم باید کد فعال سازی را وارد شود. پس از انجام مراحل گفته شده در این مرحله پیغامی برای شما نمایش داده میشود که در آن شناسه (IMEI)و شماره سیمکارت وارد شده نمایش داده شده است. درصورتی که اطلاعات این پیغام مورد تأیید شما است، عدد ۱ را وارد کنید. در نهایت پیغامی برای شما نمایش داده میشود که بیانگر فعال سازی موفق دستگاه باشناسه (IMEI)مربوطه، برای شماره سیمکارت ارائه شده است. گفتنی است این پیغام به صورت پیامکی نیز ارسال خواهد شد.
عدم فعال سازی دستگاه چه پیامدی دارد؟
در صورتی که دستگاه قانونی خریداری شده برای سیم کارت خریدار فعال سازی شود، بسته به آکبند یا کارکرده بودن دستگاه، پیامدهای زیر حاصل خواهد شد. به طور مثال در صورتی که فعال سازی دستگاه آکبند قانونی به کمک کد فعال سازی انجام نشود، این دستگاه پس از مدت کوتاهی قطع خواهد شد.
همچنین اگر فعال سازی دستگاه کارکرده، به کمک کد فعال سازی موجود در پیامک انتقال مالکیت HAMTA انجام نشود، این دستگاه همچنان تحت مالکیت سیم کارت قبلی باقی مانده و در صورت ایجاد مشکلات احتمالی و سوء استفاده از شناسه (IMEI)دستگاه، کلیه حقوق قانونی از جمله حق استفاده از دستگاه، برای سیم کارت قبلی در نظر گرفته خواهد شد.
تطابق شناسه (IMEI)های ذکر شده در پیامک تأیید فعال سازی با شناسه (IMEI)های دستگاه پس از انجام موفق فرایند فعال سازی، شناسه (IMEI)های فعال شده برای سیم کارت فعال کننده دستگاه، پیامک می شود.
دقت داشته باشید شناسه (IMEI)های ذکر شده در پیامک تایید فعال سازی، باید با شناسه (IMEI)های دستگاه (قابل رویت روی جعبه، پشت باتری، شماره گیری#۶۰#*)، تطابق کامل داشته باشند. هرگونه عدم مطابقت بین شناسه (IMEI)های ذکر شده در پیامک تایید فعال سازی، با شناسه(IMEI)های دستگاه را با همکاران ما در مرکز پاسخ گویی همتا به شماره ۱۲۱ داخلی ۳ در میان گذارید.
فعالسازی اسلاتهای دستگاههای دو یا چند سیمکارته با یک کد فعالسازی
برای فعالسازی دستگاه های دو یا چند سیمکارته، تنها کافیست با استفاده از کد فعالسازی درج شده روی کارت گارانتی، شناسه(IMEI)یکی از اسلاتها (محل سیمکارت) را فعال کرد. با فعالسازی یک شناسه (IMEI)شناسه (IMEI) دستگاه، به تعداد اسلات دستگاه (شکاف برای قرارگیری سیمکارت) بستگی دارد و بر روی جعبه، پشت باتری یا با شمارهگیری#۶۰#*، قابل مشاهده است، شناسه(IMEI) مربوط به اسلاتهای دیگر نیز بصورت خودکار فعال خواهند شد. دقت داشته باشید که کد فعالسازی، یک کد یکبار مصرف است و پس از فعالسازی دیگر قابل استفاده مجدد نیست.