شرکت مدیران خودرو روز چهارشنبه ۹ آبانماه سال جاری نسخه تمام برقی فونیکس FX را که با نام FX EV معرفی میشود را در پیست اتومبیلرانی آزادی در اختیار اصحاب رسانه قرار داد. بنابراین در ادامه تجربه رانندگی با این خودرو را با شما به اشتراک میگذاریم.
به گزارش پدال نیوز؛ این روزها بازار خودروهای شاسیبلند به حدی با استقبال خوبی مواجه شده که هر روز شاهد معرفی یک محصول جدید از شرکتهای خودروساز مطرح در جهان هستیم. بر این اساس طی پنج سال اخیر بازار خودروی کشورمان با گزینههای جدیدی مواجه شد که بهیکباره بازار بلندقامتان دگرگون شد. فونیکس FX به عنوان یک کراساوور اسپرت شرکت مدیران خودرو طی سه سال اخیر توانسته به جایگاهی دست یابد که در بازار با استقبال بسیار خوبی نیز مواجه شود. باتوجه به اینکه خودروهای برقی در بازار جهانی نیز در حال گسترش هستند؛ شرکت مدیران خودرو روز چهارشنبه ۹ آبانماه سال جاری نسخه تمام برقی فونیکس FX را که با نام FX EV معرفی میشود را در پیست اتومبیلرانی آزادی در اختیار اصحاب رسانه قرار داد. بنابراین در ادامه تجربه رانندگی با این خودرو را با شما به اشتراک میگذاریم.
بدنه اسپرت با چهره تغییرات اندک
شرکت خودروسازی چری اواخر سال ۲۰۲۱ میلادی بود که کراساوور جدید خود را با نام امودا۵ به جهان معرفی کرد. شرکت مدیران خودرو نیز حدود سه سال قبل بود که این خودرو را با نام فونیکس FX به بازار ایران آورد. فونیکس FX از نظر طراحی بسیار اسپرت و جوانپسنده بود که به لطف طراحی بهروزش بسیار سریع در بازار موفق ظاهر شد. بر این اساس و با در نظر گرفتن مسیر برقی شدن صنعت حملونقل و خودرو؛ شرکت مدیران خودرو نیز به منظور تصاحب بازار برقیها؛ مدل تمام برقی فونیکس FX را که با نام FX EV شناخته میشود را به بازار ایران آورد. با نگاهی به این خودرو میتوان به خوبی دانست که تنها تغییرات اندکی منجربه شده تا FX EV را کمی نسبت به مدل بنزینی آن متمایز سازد. بر این اساس خطوط شکسته و تیزی که روی بدنه طراحی شده با رینگهای ۱۸ اینچی و اورهنگهای نسبتا بلند منجربه ایجاد یک خودرو اسپرت و جوانپسند شده است. در نمای جلو FX تمام برقی تنها نکتهای که بسیار جلب توجه میکند؛ عدم وجود جلوپنجره شش ضلعی عریض به سبک چری است. بلکه سپر با دماغه به صورت یکپارچه طراحی شده و با خطوط تیز روی کاپوت و طراحی چراغهای اصلی درون سپر؛ چهره فوق اسپرت و تهاجمی را ایجاد کرده است. اما در نمای عقب کماکان چراغها پیوسته بوده که با LED درون کاسه چراغ و قرارگیری یک اسپویلر روی در صندوق عقب؛ نمای زیباتری به این کراساوور تمام برقی میبخشد. هرچند که باید گفت عدم طراحی خروجی اگزوز یکی دیگر از پارامترهای طراحی برقی این خودرو است. همچنین رینگهای ۱۸ اینچی که طراحی شده به لطف پرههای بسته، آیرودینامیک این خودرو را بهبود میبخشد تا عملکرد خودرو را بهبود بخشد.
داشبورد ساده اما آپشنهای جدید
فضای کابین فونیکس FX تمام برقی مشابه مدل بنزینی بوده؛ با این تفاوت که مدرنتر و پیشرفتهتر بهنظر میرسد. به این معنا که یک صفحه نمایشگر ۱۲.۳ اینچی برای مجموعه پشت آمپر و یک صفحه نمایشگر ۱۲.۳ اینچی دیگر برای مولتیمدیا در نظر گرفته شده است. در حقیقت مدل بنزینی فونیکس FX دارای دو نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی بود؛ اما در نسخه تمام برقی آن به دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی مجهزشده تا دیگر خبری از دکمههای فیزیکی نباشد و فضای مدرنتری را به وجود آورد. البته طراحی سراسری دریچههای کولر و همچنین حجم خاص روی داشبورد منجربه ایجاد یک فضای جذاب شده است. از سوی دیگر نورپردازی LEDهای نواری که در مدل تمام برقی این خودرو تا درهای عقب نیز امتداد یافته است؛ با طراحی سقف سانروف، کابین بسیار زیبای را به وجود آورده است. از آنجا که فونیکس FX تمام برقی یک شاسیبلند اسپرت برقی به حساب میآید؛ با طراحی صندلیهای اسپرت و فرمان دیکات اسپرت، در زمان رانندگی حس هیجان بیشتری را القا میکند. شاید جالب باشد بدانید که بخش بالای داشبورد و رو دریها با پلاستیک نرم پوشش داده شده که کیفیت فضای داخلی را بسیار بالاتر نگه میدارد. البته تمام فونیکس FXهای برقی وارد شده به کشورمان قرار است به صورت وارداتی باشد و هیچ گونه مونتاژی روی آن صورت نمیگیرد. شاید جالب باشد که بدانید؛ دیگر خبری از دو رنگ در تریم داخل نیست. بلکه تریم داخل تنها با رنگ مشکی به دست مشتریان میرسد. اما طراحی صندلیهای اسپرت آن بسیار هیجانانگیز است.
کیفیت سواری و عملکرد فرمانپذیری
فونیکس FX بنزینی در زمینه سواری کمی خشک بوده؛ اما به لطف تغییرات اساسی که در مدل برقی ایجاد شده، بسیار سواری بهبود بخشیده شده است. در حقیقت از سیستم مکفرسون در جلو و از سیستم مولتیلینک(چند اتصالی) در عقب بهره گرفته شده تا با تایرهای ۵۵/۲۱۵ با رینگهای ۱۸ اینچی آلیاژی سواری این خودرو به مراتب از مدل بنزینی باکیفیتتر بوده است. در زمان تست رانندگی در پیست اتومبیلرانی آزادی، کیفیت سواری به خوبی خودنمایی میکرد؛ همچنین در زمینه پایداری به لطف سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری الکترونیکی، خودرو در سرعتهای بیش از ۶۰ کیلومتر برساعت در حرکت سرپیچها بسیار پایدار و فاقد هرگونه ارتعاش اضافی بوده است. بنابراین با در نظر گرفتن توزیع وزن بهتر شاهد فرمانپذیری عالی از آن هستیم. هرچند که در زمینه فرمانپذیری یک سر و گردن از مدل برقی آن بالاتر بوده و همین عامل سبب بهبود عملکرد خودرو نیز شده است.
مشخصات فنی
باتوجه به اینکه فونیکس FX برقی از موتور الکتریکی برخوردار است؛ اما کشش توان حرکتی آن بسیار چشمگیر است. در واقع یک موتورالکتریکی با ساختار آهنربای دائم در محور جلو این شاسیبلند اسپرت برقی تعبیه شده که میتواند در بهترین حالت ۱۵۰ کیلووات برابر ۲۰۱ اسببخار و حداکثر ۳۴۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. برای به وجود آوردن چنین قدرت و گشتاوری، باتریهای لیتیوم-آهن-فسفات در نظر گرفته شده که ظرفیت آن به ۶۱.۰۶ کیلووات میرسد. این ظرفیت باتری میتواند با یکبار شارژ کامل مسافتی برابر ۴۳۰ کیلومتر میپیماید. بر این اساس باتوجه به آنچه که کمپانی چری اعلام کرده، FX تمام برقی در ۷.۲ ثانیه از حالت ایستاده به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت دست مییابد. از سوی دیگر به لطف قرارگیری موتور الکتریکی آهنربای دائم گشتاور خطی اعمال شده که در پیست اتومبیلرانی آزادی به خوبی تا ۱۴۵ کیلومتر برساعت سرعت گرفت. عملکرد شتابگیری این خودرو به حدی عالی بوده که گویی یک موتور بنزینی چهارسیلندر پرتوان زیر آن قرار گرفته است. جالب است بدانید که با قرارگیری این موتورالکتریکی در محور جلو خودرو، شتاب بهتری از مدل بنزینی آن میتوان دریافت کرد. زیرا موتورهای الکتریکی بالاترین سطح گشتاور را در لحظه آغاز حرکت در اختیار شما میگذارد تا بتوانید شتاب هیجانانگیزی را تجربه کنید. با در نظر گرفتن سطح پیمایش ۴۳۰ کیلومتری آن، میتوان به موفقیت این خودرو در بازار ایران نیز خوشبین بود. زیرا این سطح از پیمایش میتواند به خوبی نیازهای روزانه را تا حد زیادی مرتفع سازد. البته ناگفته نماند که کیت شارژرهای AC و DC در زمان تحویل خودرو به مشتریان ارائه میشود. از سوی دیگر با استفاده از شارژرهای DC شارژ سریع از ۲۰ تا ۸۰ درصد ظرفیت باتری تنها در کمتر از ۴۰ دقیقه شارژ شده و با استفاده از شارژرهای AC این مدت زمان به ۶ ساعت و ۴۵ دقیقه به طول میانجامد.
سطح آپشنهای فونیکس FX EV
فونیکس FX EV از آپشنهای سطح بالای بهره گرفته که نسبت به مدل بنزینی آن یک سر و گردن بالاتر است. از مهمترین آپشنهای این خودرو میتوان به سیستم هوشمند رانندگی با خودران سطح ۲.۵، ۶ ایربگ، کروز کنترل تطبیقی، سیستم هشدار انحراف از مسیر، سیستم هشدار خوابآلودگی، سیستم کمکی حرکت بین خطوط، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم هشدار نقاط کور، سیستم پیشرفته ترمز اضطراری خودکار، سیستم پیشرفته ترمز خودکار در زمان خروج خودرو از پارک، سیستم خروج ایمن سرنشینان از خودرو، کنترل پایداری الکترونیکی، هداپ دیسپلی، سیستم کنترل کشش، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک پیشرفته، سیستم بازیابی انرژی از ترمز و سنسور پارک و باران و نور و… اشاره کرد.
قیمت و زمان عرضه به بازار
در حال حاضر هیچ اطلاعاتی از زمان عرضه و قیمت این خودرو دردسترس نیست. اما شرکت مدیران خودرو قصد دارد تا به صورت فول وارداتی این خودرو را به بازار ایران آورد. همچنین این خودرو به دلیل موفقیت مدل بنزینی آن میتواند در بازار ایران نیز موفق عمل کند.
نویسنده: محسن صادقی