عدم واردات چه بر سر بازار خودرو آورد؟

به گزارش سرویس خودرو نبض بازار، از زمانی که موضوع آزادسازی واردات ماشین در مجلس مطرح شد، این طرح چندین بار با مخالفت شورای نگهبان روبرو شد، تا اینکه بالاخره در سال ۱۴۰۱ سخنگوی دولت و وزیر صمت، رسما خبر آزادسازی واردات خودرو را اعلام کردند و امسال نیز تغییری نکرده است.

آزادسازی واردات خودرو از جمله مسائلی است که از سال ۱۳۹۷ تاکنون بین مجلس، دولت و بازار خودرو در رفت و آمد بود، تا اینکه نهایتا ۱۶ خردادماه ۱۴۰۱، رئیس مجلس شورای اسلامی قانون واردات خودرو را برای مدت ۵ سال، جهت اجرا به دولت ابلاغ کرد.

پس از گذشت چندماه از ابلاغ قانون واردات خودرو، روز ۳ شهریورماه، جزئیات مصوبه واردات خودرو توسط هیات وزیران به تصویب رسید و مصوبه نهایی آن توسط معاون اول رئیس جمهور به کلیه سازمان‌ها شامل وزارت صمت، وزارت کشور، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ابلاغ شد.

واردات خودرو می‌تواند کمک زیادی به بازار داشته باشد یکی از موارد آن این است که ایجاد رقابت کرده و خودروسازان را به این تکاپو وا می‌دارد که کیفیت محصولات خود را بهبود بخشند.

واردات خودرو به دلیل مسائل ارزی ممنوع بود

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفتگو با نبض بازار با بیان اینکه با انجام واردات خودروی نو، کیفیت محصولات خودروسازان داخل بهبود بخشیده خواهد شد، گفت: طی چند سال گذشته واردات خودرو به دلیل مسائل ارزی ممنوع بود نه حمایت از تولید داخل، اما بعد از انجام واردات، بازار خودرو رقابتی شده و تولیدکنندگان داخل تلاش می‌کنند تا محصولات بهتری وارد بازار کنند.

نعمت بخش ادامه داد: اینکه بخواهیم در‌های کشور را به روی محصولات خارجی ببندیم و فقط به تولید داخل اکتفا کنیم، سیاست درستی نبوده و محکوم به شکست است، در این بین برخی مردم علاقمند به استفاده از خودرو‌های خارجی هستند که باید به نظر آنها احترام بگذاریم.

وی با اشاره به خساراتی که عدم واردات به بازار خودرو وارد کرد، گفت: متاسفانه عدم واردات خودرو در سال‌های گذشته موجب افزایش نجومی قیمت خودرو‌های خارجی داخل کشور شد، از آنجا که قیمت هر کالایی به واسطه عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، وقتی عرضه کالا کاهش می‌یابد، قیمت بالا می‌رود، اما وقتی واردات صورت گیرد، بالطبع قیمت‌ها نیز متعادل می‌شود. 

دبیر انجمن خودروسازان ایران با بیان اینکه خودروسازان مخالفتی با واردات خودرو ندارند، عنوان کرد: اول باید به خودروسازان داخلی ارز داده شود سپس دولت اقدام به واردات خودرو کند، چرا که هم منجر به ایجاد اشتغال می‌شود و هم خودرو‌های تولید داخل ارزبری کمتری دارند. 

وی با اشاره به این موضوع که ارزبری خودرو‌های سواری پرتیراژ داخلی یک پنجم خودرو‌های وارداتی است، گفت: در حال حاضر، متوسط تخصیص ارز برای محصولات پر تیراژ ایران خودرو و سایپا چیزی حدود ۲ هزار یورو است در صورتی که ارزبری خودرو‌های وارداتی حداقل ۱۵ هزار دلار است، با این وجود مشاهده می‌کنیم که همین میزان ارز نیز به خودروسازان داخلی داده نمی‌شود.

دبیر انجمن خودروسازان ایران در پایان گفت: به طور کلی معتقدم ۵ تا ۱۰ درصد تولیدات کلیه کالا‌های صنعتی اعم از خوراک، پوشاک، خودرو و … باید اجازه واردات داشته باشند، اما ۹۰ درصد باقی مانده باید به تولید داخل اختصاص یابد.

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

advanced-floating-content-close-btn