فرهیختگان: به گزارش universityworldnews، گروهی از محققان دانشگاه اندونزی، بررسیهای تحلیلی را درمورد کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش عالی انجام دادهاند. این مقاله یک تحلیل کتاب سنجی جامع را ارائه کرده و براساس بررسیهای کتابسنجی اخیر است که بررسیهای آکادمیک درمورد هوش مصنوعی و آموزش را برای بررسی توپولوژی در حال ظهور، ریشههای نهادی، پویایی گفتمانی و توسعه مفهومی تحقیق درمورد کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش عالی بررسی کردهاند. درواقع تحلیل کتابسنجی روش تحقیقاتی پرکاربرد برای تشخیص روند و وضعیت فعلی یک موضوع بهصورت علمی و تحقیقاتی است.
محققان در یک دهه گذشته یعنی بین سالهای ۲۰۲۳- ۲۰۱۴ با استفاده از تجزیه و تحلیلهای رایانهای ۴۱۲ مقاله از مجموعه اصلی Web of Science منتشر شده در ۲۰۶ منبع را بررسی کردند. کل مقالات بررسیشده متعلق به ۱۱۸۲ نویسنده بوده است. لزوم درک نقش هوش مصنوعی در آموزش عالی از اهمیت بالایی برخوردار است. شتاب هوش مصنوعی با نرخ رشد سالانه ۳۱.۸ درصدی در مقالات هوش مصنوعی و آموزش در ۱۰ سال گذشته مشهود است و براساس مجموعه اصلی Web of Science، مجموع این مقالات برتر منتشرشده در ژورنالها در حوزه هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۳ به بیش از ۴۰۰ مقاله میرسد. این افزایش تصاعدی در فعالیتهای پژوهشی نشاندهنده تأثیر مخرب و بالقوه این فناوری بر آموزش، سیاستگذاری و عملکرد آموزشی است. علاوه براین با پیچیدهتر شدن سیستمهای هوش مصنوعی نگرانیهای اخلاقی و آموزشی پیرامون حریم خصوصی دادهها، تأثیرات الگوریتمی و نقش متغیر مربیان اهمیت بیشتری پیدا کرده و نیاز به توجه بیشتر از سوی محققان احساس میشود.
چین در صدر مقالات دانشگاهی هوش مصنوعی
این مطالعات نشان میدهد که چین، آمریکا و انگلیس رشد سالانه ۳۱.۸ درصدی را در انتشار مقالات پژوهشی در مورد برنامههای کاربردی هوش مصنوعی در آموزش عالی نشان دادهاند که بیانگر شناخت علمی تأثیر بالقوه هوش مصنوعی بر آموزش، سیاست و عمل است اما نرخ پایین استنادها نشان میدهد که تأثیر علمی آن در حد متوسط باقی میماند. این تحقیق با عنوان «نقشهبرداری از خط مقدم»، تجزیه و تحلیل کتابسنجی هوش مصنوعی را در آموزش عالی ارائه داده است که در ماه گذشته در مجله بینالمللی یادگیری، تدریس و تحقیقات آموزشی منتشر شد و در آن مشخص شد دانشگاه چینی هنگکنگ با ۱۰ مقاله در صدر برترین مؤسسات قرار گرفت. طبق این گزارش، چین از نظر تعداد مقالات هوش مصنوعی در آموزش عالی با ۶۲ مقاله پیشتاز است و پس از آن، آمریکا با ۴۵ مقاله و انگلیس با ۲۹ مقاله در رتبههای بعدی قرار گرفتهاند. به عبارتی فعالیت این سه فعال در زمینه هوش مصنوعی باعث پیشرفت در این حوزه شدهاند. هدف از انجام این مطالعه روشن کردن روند مقالات، الگوهای بهرهوری و توسعه مفهومی بوده است. این تحقیق اشاره میکند نخستین نقشهبرداری جامع از چشمانداز سریع در حال تحول هوش مصنوعی در آموزش عالی در یک دهه گذشته چشمانداز جهانی منحصربهفردی ارائه میدهد که الگوهای پیچیده همکاری بینالمللی و انتظار دانش را نشان میدهد.
متن کامل گزارش ندا اظهری، مترجم را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.
+
آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.