بلکفرایدی و دوشنبه سایبری ۲۰۲۴ در آمریکا، اسپانیا، بریتانیا، ایتالیا، فرانسه و آلمان بهشدت مورد استقبال واقع شد و از میان ۹ کشور اروپایی مورد بررسی، شش کشور آلمان، بریتانیا، هلند، بلژیک، اتریش و ایرلند بیش از هر محصول دیگری کامپیوتر و لوازم الکترونیکی را خرید کردند.
بلکفرایدی و دوشنبه سایبری ۲۰۲۴ در آمریکا، اسپانیا، بریتانیا، ایتالیا، فرانسه و آلمان بهشدت مورد استقبال واقع شد و از میان ۹ کشور اروپایی مورد بررسی، شش کشور آلمان، بریتانیا، هلند، بلژیک، اتریش و ایرلند بیش از هر محصول دیگری کامپیوتر و لوازم الکترونیکی را خرید کردند.
بررسیهای اولیه نشان میدهد که در ایالات متحده آمریکا، مصرفکنندگان رکوردشکنی ۱۰.۸ میلیارد دلار خرید را رقم زدند. ارزیابیهای اولیه در اروپا نیز حکایت از آن دارد که آلمانیها، اتریشیها و فرانسویها بیشترین هزینه را برای جمعه سیاه (حراجی بزرگ در فردای روز شکرگزاری کشورهای غربی) و البته دوشنبه سایبری (نخستین دوشنبه بعد از روز شکرگزاری) صرف کردهاند. پیشبینی شده بود که فروش در سال جاری بهطور متوسط با ۱۷۵ درصد افزایش نسبت به طول سال روبهرو باشد.
با اوجگیری جنون جمعه سیاه در جهان، میلیونها نفر در پنج اقتصاد بزرگ اروپا بهدنبال انجام معاملات خردهفروشی در این روز خاص بودند. بر اساس یک مطالعه که توسط مدرسه بازرگانی OBS بارسلون تجزیهوتحلیل شده است، انتظار میرفت حدود ۶۱ درصد از مصرفکنندگان در اسپانیا، بریتانیا، ایتالیا، فرانسه و آلمان طی ۱۰ روز آینده در حراجیهای ادامهدار جمعه سیاه شرکت کنند. آلمانیها با میانگین بودجه ۲۵۱ یورویی بیشترین هزینه را در این دوره صرف خواهند کرد. اتریشیها با ۲۱۹ و فرانسویها با ۲۰۶ یورو در رتبههای بعدی قرار دارند.
پرفروشترین اقلام در جمعه سیاه و دوشنبه سایبری
بیشتر خریداران جمعه سیاه (۶۶ درصد) کامپیوتر و لوازم الکترونیکی را خریداری کردند، در حالی که لباس ۵۴ درصد از فروش این روز را تشکیل میدهد. اقلام مد نیز بهطور ویژه در شش از ۹ کشور مورد بررسی یعنی آلمان، بریتانیا، هلند، بلژیک، اتریش و ایرلند محبوب هستند. در مقابل، تنها ۱۶ درصد از خریداران بهدنبال خرید مواد غذایی و نوشیدنی در طول فروش جمعه سیاه بودند.
پیشبینی میشود در سال جاری بیشترین تخفیفها در سراسر جهان شامل لوازم الکترونیکی (۳۰ درصد)، اسباببازیها (۲۷ درصد)، لباس (۲۳ درصد) و مبلمان (۱۹ درصد) ارائه شده باشد.
تجزیهوتحلیلهای انجامگرفته روی ۲۰۰ هزار محصول ارائهشده در جمعه سیاه سال گذشته نشان داد که این ابتکار، فروش را ۱۷۵ درصد نسبت به روزهای معمول سال افزایش داده و دوشنبه سایبری نیز شاهد افزایشی ۵۸ درصدی بوده است.