کد خبر: ۲۷۵۲۸۳
تاریخ انتشار: یکشنبه ۰۲ دی ۱۴۰۳ – ۰۶:۵۲
از زمانهای دور تاکنون، تجارت کسبوکارها به میزان دسترسی به مشتریان آنها وابسته بوده است. تحولات عظیم در نسلهای متعدد بشر، تأثیرات چشمگیری بر نحوۀ رشد و تبلیغات کسبوکارهای گوناگون داشتهاند. یکی از مهمترین این تغییرات، انقلاب دیجیتال است. این انقلاب، باعث افزایش دسترسی کسبوکسبها و ارتباطات آسان با مشتریان شد. در این مطلب، به اهمیت دسترسی آسان به مشتریان و نحوۀ بهرهگیری از این ابزار برای جذب مشتری بیشتر، میپردازیم.
دسترسی به مشتریان در تجارت سنتی
همانطور که میدانید، تجارت از قدیمیترین کنشهای اجتماعی میان انسانها است. در زمانهای گذشته، از روشهای ابتدایی برای تبلیغات کسبوکارها استفاده میشد. تمامی این روشها مبتنی بر دسترسی محدود به مخاطبان هدف بودند. برای مثال، صاحبان کسبوکارها اقدام به تبلیغات مستقیم با فریاد کشیدن و توضیح دادن محصولاتشان در بازارها در حضور مخاطب میپرداختند. این افراد، با استفاده از تعاملی بیواسطه، اما محدود، با مشتریان خود ارتباط برقرار کرده و آنها را از نیازشان به محصولات و خدمات گوناگونی که ارائه میدادند، آگاه میکردند.
معایب تجارت سنتی و دسترسی محدود
با اینکه تجارت سنتی پاسخگوی نیازهای زمان خود بود، روشهای مارکتینگ دسترسی محدودی نسبت به مخاطبان در اختیار صاحبان کسبوکارها میگذاشتند. در ادامه، به معایب این دسترسی محدود برای کسبوکارهای سنتی میپردازیم.
محدودیتهای جغرافیایی و زمانی
بهدلیل قدیمی بودن روشهای حملونقل، دور بودن از لحاظ جغرافیایی یک عیب بزرگ برای صاحبان کسبوکاری محسوب میشد که نیاز داشتند آگاهی از برند خود را در نواحی مختلفی از کرۀ زمین، بالا ببرند.
روشهای ارتباطی محدود
عدم وجود راههای ارتباطی فراگیر و بهروز، صاحبان کسبوکار و بازاریابان را در تنگنا قرار میداد. برای مثال، استفاده از نامه برای آگاه کردن مخاطبان هدف، تنها برای برخی از کسبوکارهای خاص، مقدور بود. حتی با اختراع تلفن نیز سالها طول کشید تا بتوان آن را به عنوان ابزاری برای افزایش دسترسی به مخاطبان و تبلیغات گسترده و انبوه، تبدیل کرد.
چالشهای حفظ ارتباط با مشتریان
همه چیز در زمانهای گذشته، دستبهدست هم داده بود تا ارتباط میان خریدار و فروشنده را کمرنگ کند. حفظ ارتباط با مشتریان به دلایل گوناگونی مانند کوچ کردن در مواقع خاصی از سال، عدم دستیابی به مشتریان به دلیل امید به زندگی کوتاهتری نسبت به زمان حال، تغییرات سریع نیازهای مردم و پیشرفت کند تولید محصولات بهخاطر قدیمی و غیرخودکار بودن فرآیند ساخت و توزیع، امری تقریباً ناممکن محسوب میشد.
تأثیرات انقلاب دیجیتال در دسترسی به مشتریان
در چنین شرایطی بود که با ظهور تکنولوژی، تحولاتی مانند «انقلاب دیجیتال» منجر به تغییرات چشمگیری در دسترسی آسان به مشتریان برای کسبوکارهای گوناگون شد.
ظهور اینترنت و شبکههای اجتماعی
امروزه، اینترنت بستری گسترده برای دسترسی به مشتریان از هر ناحیه، با ویژگیهای گوناگون است. با گذشت زمان و توسعۀ اینترنت، شبکههای اجتماعی به پلتفرمی برای تبلیغات انبوه کسبوکارها تبدیل شدند. این شبکهها، دسترسی آسان به مشتریان را در قبال هزینهای ناچیز، میسر میکنند.
گسترش ابزارهای ارتباطی
ظهور اینترنت و شبکۀ وب، ابزارهای ارتباطی زیادی همچون ایمیل و پیامک را در اختیار کسبوکارها قرار داد. ایمیل مارکتینگ یکی از روشهای ابتدایی برای تبلیغات انبوه بود که مستقیماً بهدست مشتریان میرسید. دسترسی آسان به مشتریان با توسعۀ اس ام اس مارکتینگ به مرحلۀ بعدی صعود کرد به نحوی که امروزه، نمیتوان کاربردهای خطوط پیامکی در بازاریابی را نادیده گرفت.
دیجیتال مارکتینگ Digital Marketing
به استفاده از گسترهای از روشهای تبلیغاتی کسبوکارها که مبتنی بر بهرهگیری از تکنولوژی برای برقراری دسترسی آسان به مشتریان هستند، دیجیتال مارکتینگ میگویند. بازاریابی دیجیتال، روشهای گوناگونی دارد. برخی از این موارد را در ادامه برایتان شرح میدهیم:
- ایمیل مارکتینگ: فرستادن ایمیلهایی با محتوای تبلیغاتی برای مخاطبان هدف.
- بازاریابی پیامکی: ارسال پیامک انبوه تبلیغاتی برای جذب مشتری و افزایش فروش از طریق متون کوتاه و جذاب.
- بازاریابی شبکههای اجتماعی: انتشار محتوای تبلیغاتی که شامل متون، تصاویر و ویدیوها است، در فضای شبکههای اجتماعی.
- اینفلوئنسر مارکتینگ: همکاری با سلبریتیهای اینترنتی که از میان مردم بهدلیل خاصی برگزیده و محبوب شدهاند برای انتشار تبلیغات و دسترسی به مشتریان.
- تبلیغات واقعیت افزوده: استفاده از تکنولوژی Augmented Reality برای دسترسی به مشتریان و جذب ایشان به محصولات و خدمات کسبوکارها.
- تبلیغات گوگل: استفاده از ابزارهای شرکت گوگل که برای مارکتینگ تعبیه شدهاند، مانند Google Ads و Google Search Console و…
این موارد تنها بخشی از تبلیغات دیجیتال در جهان امروز را شامل میشوند. شایان ذکر است که تمامی روشهای دیجیتال مارکتینگ، دسترسی آسانتری به مشتریان برای کسبوکارهای گوناگون پدید آوردهاند.
مزایای بازاریابی دیجیتال
بازاریابی دیجیتال، دسترسی آسان به مشتریان را در کنار موارد زیر، در اختیار کسبوکارها قرار میدهد:
افزایش مخاطبان هدف
در مقایسه با جهان بازاریابی سنتی، امروزه و به لطف تکنولوژی، مخاطبان هدف بسیار بیشتری برای هر کسبوکاری وجود دارد. تعداد بیشتری از افراد که ممکن است به محصولات یا خدمات خاصی احتیاج داشته باشند، نیازمند روشهای ارتباطی قدرتمندی است که صدای برند را به آنها برساند. در صورت انتخاب بهترین متد بازاریابی برای کسبوکار خود، میتوانید به جذب مشتری و افزایش فروش از طریق استفاده از بازاریابی دیجیتال دست یابید.
شخصیسازی ارتباط با مشتری
شخصیسازی تبلیغات به معنای ارسال محتوای بازاریابی برای هر کدام از مخاطبین هدف (یا گروه خاصی از آنها) با بهرهگیری از ویژگیهای شخصی آن فرد (یا گروه) است. با استفاده از دیجیتال مارکتینگ، میتوانید ایمیل و پیامک شخصیسازی شده با نام و نام خانوادگی مخاطب، سن، جنسیت وی و حتی بر اساس موقعیت مکانی او برای مشتریان احتمالی ارسال نمایید.
تبلیغات شخصیسازی شده، تعامل مثبت و دسترسی آسان به مشتریان را در کنار افزایش درآمد برایتان به ارمغان میآورند.
جمعآوری دادههای مشتریان
تبلیغات دیجیتال امروزی، نهتنها دسترسی آسان به مشتریان را برای شما محقق ساختهاند، بلکه به کسبوکارها این امکان را میدهند که دادههای مربوط به مشتریان را ذخیره، دستهبندی و تحلیل نمایند. تحلیل این دادهها شما را در تبلیغات آینده، یک پله بالاتر از رقبایتان در اصناف مشابه قرار میدهد.
نتیجهگیری؛ فرصتهای دیجیتال برای دسترسی سریع و آسان به مشتری
تحولات عظیمی در میزان دسترسی کسبوکارها به مشتریانشان از گذشته تاکنون صورت گرفتهاند. با بهرهگیری از مزایای بازاریابی پس از انقلاب دیجیتال، میتوانید با مخاطبان هدف خود تعامل سازنده داشته باشید، صدای برندتان را به گوش افراد بیشتری برسانید و در مدتزمان کوتاهتری، به رشدی چشمگیر در درآمد برندتان دست یابید. تنها کافی است که ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را شناخته و از متد درستی برای معرفی محصولات و خدماتتان به جهان امروزی، استفاده کنید.