جیمنی ۳ در GLX؛ جذابترین کوچولو آفرودی ایران!
خبر خوش برای دوستداران آفرود این است که جیمنی توسط شرکت راسا موتور خاورمیانه به کشورمان آمده است.
طراحی زیبا و ساده جیمنی
هدف شرکت خودروسازی سوزوکی از طراحی و تولید جیمنی ارائه یک شاسیبلند کوچک آفرودی بود که با ابعاد جمعوجورتر خود بتواند مناسب استفاده روزانه شهری نیز باشد. بر این اساس در دو مدل سهدر و پنجدر به تولید رسیده است. جالب است بدانید که جیمنی از سال ۲۰۱۸ با استایل جدیدتر و آیرودینامیک خود نسبت به نسلهای قبلی خود توانست؛ موفقتر ظاهر شود. با نگاهی به نمای جانبی جیمنی سه در شاهد استفاده از خطوط نرم هستیم که به لطف احجام منحنی گلگیرهای عضلانی را ایجاد کرده که حس تنومند بودن به این خودرو میبخشد. هرچند که اضافه شدن رینگهای ۱۵ اینچی حس اسپرت بودن بیشتری را به این خودرو میافزاید. ناگفته نماند که حالت معکب مستطیل شکل بدنه جیمنی سبب شده تا با یک خودرو ساده اما بسیار جذاب آفرودی نیز همراه باشیم. اما در نمای جلو به لطف طراحی چراغهای گرد و جلوپنجره عریض با ورودیهای هوا عمودی، سبک طراحی مرسدسبنز جی کلاس و محصولات جیپ را به نمایش میگذارد. در نمای عقب این خودرو، چراغهای مستطیل شکل درون سپر طراحی شده که حس شاسیبلند آفرودی محبوب مرسدسبنز یعنی جی کلاس را تداعی میکند. اما ناگفته نماند که طراحی سپرهای مشکی رنگ در جلو و عقب و نصب گاردهای پلاستیکی مشکی روی گلگیرهای جلو و عقب حس آفرودی بیشتری به جیمنی میدهد. جالب است بدانید که در طراحی خودروهای شاسیبلند آفرودی، زاویه ورود، زاویه شکست و زاویه خروج بسیار مهم است. بنابراین زاویه ورود جیمنی سه در ۳۶ درجه، زاویه شکست آن ۲۴ درجه و زاویه خروج نیز ۵۰ درجه بوده؛ این اعداد به خوبی ثابت میکند که این کوچولوی دوست داشتنی؛ قابلیت حرکت در هر مسیر ناهمواری را دارد. آنچه که سبب برتری راساموتور در زمینه خودروهای آفرودی شده؛ انتخاب صحیح محصول جذاب شرکت خودروسازی سوزوکی است. زیرا سوزوکی جیمنیهای وارد شده به کشورمان در کشور هند مونتاژ شده و از کیفیت به مراتب بالاتر از کیفیت مونتاژ خودروهای چینی برخوردار است. جیمنی تنها در دو کشور ژاپن و هند به تولید میرسد، بنابراین با کیفیت رنگ بالاتری نسبت به خودروهای چینی نیز مواجه میشویم.
کابین کاربردی و مینیمال به سبک سوزوکی
در زمان ورود به کابین جیمنی سه در و قرارگیری در پشت فرمان این خودرو آفرودی؛ با یک سبک طراحی بسیار ساده اما کاربردی و جادار مواجه میشویم. زیرا کلیت طراحی داشبورد ساده بوده که المانهای آن؛ داشبورد خودروهای آفرودی مانند مرسدسبنز جی کلاس و محصولات جیپ را تداعی میسازد. نامتقارن بودن در طراحی دریچههای سیستم تهویه مطبوع؛ داشبورد را بسیار جذاب جلوه میدهد. به این معنا که طراحی دریچههای گرد در طرفین داشبورد و دریچههای مستطیل شکل در بخش میانی به همراه دکمههای روتاری پنل سیستم تهویه مطبوع؛ طراحی زیبای را ایجاد کرده است. از آنجا که سوزوکی جیمنی به عنوان یک خودرو مقرون به صرفه شناخته میشود؛ مواد بهکار گرفته شده برای داشبورد از پلاستیک نسبتا خشک بوده که در زمان آفرود کمترین آسیب به آن وارد شود. به لطف کیفیت بالای مونتاژ و دقت در آن؛ عایقبندی صدا فوقالعاده بوده و چنین کابین باکیفیتی را در اختیار سرنشینان میگذارد. باتوجه به اینکه تمام مدلهای جیمنی سه در و پنج در وارد شده به کشورمان توسط راساموتور از گیربکس اتوماتیک بهره میگیرد؛ شاهد یک دسته دنده اسپرت نسبتا بزرگ و غربیلک فرمان اسپرت به سبک سوزوکی هستیم. برای اینکه فضای داخلی جیمنی مدرن به نظر برسد؛ از یک صفحه نمایش ۷ اینچی لمسی افقی یا ۹ اینچی لمسی به صورت سفارشی و قرارگیری یک نمایشگر ۴.۳ اینچی در میان کلاستر آنالوگ؛ حس مدرن بودن را به سرنشینان این خودرو القا میکند. در طراحی داخلی جیمنی به پارامتر ارگونومی(سطح راحتی) بسیار اهمیت داده شده است. زیرا جانمای قطعات و نوع طراحی آنها به گونهای است که راحتی بالای را برای سرنشینان و راننده ایجاد کند. از سوی دیگر با در نظر گرفتن طول ۳۹۸۵ میلیمتر، عرض ۱۶۴۵ میلیمتری و ارتفاع ۱۷۲۰ میلیمتری در مدل سه در جیمنی؛ با فضای کاملا راحت و جادار برای سرنشینان مواجه میشویم. شرکت خودروسازی سوزوکی با طراحی جیمنی و بهکارگیری المانهای جدید طراحیش این مهم را ثابت کرد که این خودرو توانایی فوقالعادهای در میان خودروهای آفرودی دارد و توانسته در بازار جهانی نیز حضور موفقی داشته باشد. این انتخاب سبب برتری راساموتور در بازار شاسیبلندهای آفرودی ایران نیز میشود.
سطح آپشنهای جیمنی سه در
سوزوکی جیمنی سه در وارد شده توسط راساموتور به لیست امکانات ایمنی و رفاهی بهروز صنعت خودروسازی نیز مجهز شده است. از مهمترین امکانات ایمنی و رفاهی این خودرو میتوان به ۶ ایربگ(به صورت سفارشی)، کروز کنترل(به صورت سفارشی)، سیستم ترمز ABS، EBD، کنترل پایداری الکترونیکی، دوربین دید عقب، صندلی راننده قابلیت تنظیم در ۴ جهت به صورت دستی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم قفل محورهای محرک در سطوح لغزنده از طریق ترمز، سیستم دو دیفرانسیل با قابلیت انتخاب حالتهای 2H، 4H و 4L ، فرمان چرمدوزی شده با دکمههای کنترلی تنظیم ارتفاع، سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی، محدود کننده سرعت در شیب، سیستم شستوشوی چراغهای جلو( به صورت سفارشی)، چراغهای اصلی LED با قابلیت تنظیم ارتفاع، شیشه پنجره راننده با قابلیت بازشدن اتوماتیک، سیستم پایش فشار بادتایرها، خروجی برق ۱۲ ولت و سنسور نور و آینههای جانبی برقی اشاره کرد.
موتوری که کم حجم اما کاربردی است!
شرکت خودروسازی سوزوکی جیمنی را در دو مدل چهارسیلندر خطی ۱.۵ لیتری و یک موتور سه سیلندر خطی ۶۵۸سیسی توربوشارژ به تولید رسانده است. اما خوشبختانه تمام جیمنیهای وارد شده به کشور توسط شرکت راساموتور؛ مدل چهارسیلندر خطی ۱.۵ لیتری آن است. بنابراین یک موتور چهارسیلندر خطی به حجم ۱۴۶۲سیسی فاقد سیستم توربوشارژ؛ قدرت و گشتاوری نچندان بالای تولید میکند. اما قدرت و گشتاور آن به حدی بوده که در آفرود عملکرد چشمگیری از خود به نمایش میگذارد. با در نظر گرفتن این مقوله؛ این پیشرانه ۱.۵ لیتری جیمنی میتواند به لطف سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها و سیستم پاشش سوخت انژکتوری چند نقطهای MPI حداکثر ۱۰۱ اسببخار قدرت و حداکثر ۱۳۰ نیوتونمتر گشتاور تولید کند. طبق آنچه که نشریات معتبر اروپایی این خودرو را تست کردهاند؛ قدرت و گشتاور تولیدی از موتور در دورهای پایینتر از ۵۲۰۰ دور در دقیقه بوده که این مهم سبب برتری این خودرو میشود. در مقابل یک گیربکس چهارسرعته اتوماتیک، قدرت و گشتاور را به چهاچرخ منتقل میسازد. گیربکس چهارسرعته اتوماتیک جیمنی از ساختار جدیدی برخوردار است که فرآیند تعویض دنده را به هنگام و فاقد کوبش و ضربه انجام میدهد. همچنین یک دسته دنده کوچک در کنار دسته دندهای نسبتا بزرگ طراحی شده که به منظور ارتقای هیجان بیشتر در استفاده آفرودی است. بد نیست بدانید که ساختار شاسی جیمنی از نوع جداپذیر بوده که همین مهم میتواند تواناییهای خاصی به جیمنی دهد تا آفرودهای نسبتا سنگین نیز انجام دهد.
ساختار سیستم تعلیق
باتوجه به اینکه جیمنی سه در جزو شاسیبلندهای آفرودی است؛ بنابراین سیستم تعلیق محور جلو و عقب از نوع سه اتصالی صلب به همراه فنر لول است. این ساختار سیستم تعلیق این امکان را به جیمنی میدهد تا در مسیرهای ناهموار به راحتی عبور کند. به بیان دیگر این ساختار سیستم تعلیق عملکرد جیمنی را در آفرود بهبود میبخشد. مهندسان شرکت خودروسازی سوزوکی با نصب تایرهای به سایز ۸۰/۱۹۵ با رینگهای ۱۵ اینچی آلومینیومی، سواری دلچسبی را از این خودرو کوچولو آفرودی به سرنشینان آن هدیه میدهند. زیرا اگر سایز رینگ بزرگتر بود؛ بایستی شاهد خرابیهای پیدرپی و استهلاک بیشتر سیستم تعلیق بودیم. بر این اساس از تایرهای ۸۰/۱۹۵ و رینگ ۱۵ اینچی بهره گرفته شده تا سواری نسبتا نرمی را در اختیار سرنشینان بگذارد. اما ساختار صلب بودن آن نیز به منظور بهبود حرکت خودرو در زمان قرارگیری در مسیرهای ناهموار و سخت است. ناگفته نماند که جیمنی سه در و همچنین نسخه پنج در آن این قابلیت را دارند که کیت سیستم تعلیق حرفهای روی آن نصب شود. این مهم سبب میشود تا قابلیت آفرودی این خودرو را بسیار ارتقا داد. از سوی دیگر به لطف توزیع وزن مناسب میان محور جلو و عقب، خودرو کمی بیش فرمان بوده که به لطف مکانیزم کمکی برقی از نوع مارپیچی یا شانه بلبرینگی، این مساله را به خوبی برطرف میسازد. بنابراین در زمان فرمانپذیری نیز عملکرد قابل توجهی دارد.
سایر محصولا سوزوکی با راسا موتور
شرکت واردکننده راسا موتور ۷ محصول از شرکت خودروسازی سوزوکی یعنی جیمنی پنج در، بالنو، سوئیفت، سیاز، فرانکس جیمنی سه در و گرند ویتارا در سبد محصولات ارائه خود قرار داده است. دو مدل جیمنی سه در و پنج در آن؛ جزو خودروهای خاص وارداتی هستند که بسیار مورد توجه و استقبال قرار گرفتهاند. شرکت راساموتور نیز به لطف ارائه خدمات پس از فروش مناسب توانسته رضایت مشتریان خود را کسب و در زمینه فروش محصولات جدید سوزوکی نیز موفق عمل کند.
نتیجهگیری
راسا موتور خاورمیانه نماینده فروش و خدمات پس از فروش برند سوزوکی است. بر این اساس اگر به دنبال یک خودرو شاسی بلند آفرودی مناسب مصارف روزانه که دارای ابعاد جمعوجور باشد؛ جیمنی سه در بهترین گزینه ممکن است. زیرا با در نظر گرفتن پیشرانه کم حجم اما قابلیتهای آفرودی آن؛ با یک شاسی بلند جمعوجور آفرودی مواجه هستیم که با مصرف سوخت بسیار بهینه و استهلاک بسیار پایین همراه است.