تاریخ انتشار : چهارشنبه 6 تیر 1403 - 5:09
29 بازدید
کد خبر : 221644

سهام ۱۰ میلیونی برای ۱۴ میلیون خانوار ایرانی با ثروتمند شدن یک شبه یا فریب جدید دولت؟

سهام ۱۰ میلیونی برای ۱۴ میلیون خانوار ایرانی با ثروتمند شدن یک شبه یا فریب جدید دولت؟

به گزارش نبض بازار،دولت درچهارم تیر ۱۳۸۴ طرحی را برای واگذاری سهام به ارزش ۱۰ میلیون تومان به هر خانوار ایرانی کلید زده است. این طرح که “سهام عدالت” نامیده می‌شود شامل ۱۴ میلیون خانوار ایرانی می‌شود و گفته می‌شود برای فقرزدایی و رفع مشکلات معیشتی مردم اجرا می‌شود.اما آیا این طرح واقعاً می‌تواند به ثروتمند

به گزارش نبض بازار،دولت درچهارم تیر ۱۳۸۴ طرحی را برای واگذاری سهام به ارزش ۱۰ میلیون تومان به هر خانوار ایرانی کلید زده است. این طرح که “سهام عدالت” نامیده می‌شود شامل ۱۴ میلیون خانوار ایرانی می‌شود و گفته می‌شود برای فقرزدایی و رفع مشکلات معیشتی مردم اجرا می‌شود.اما آیا این طرح واقعاً می‌تواند به ثروتمند شدن یک شبه مردم ایران منجر شود یا صرفاً فریب جدیدی از سوی دولت است؟

اقتصاد نیوز مینویسد:دبیرکل بورس اوراق بهادار تهران جزئیات طرح اعطای سهام ۱۰ میلیون تومانی به ۱۴ میلیون خانوار ایرانی را تشریح کرد. محمد عبده تبریزی گفت: این طرح نسبتا قدیمی است، اما در چند ماه گذشته به ویژه در چند هفته اخیر درباره آن بحث‌های جدی‌تری مطرح شد.

وی تصریح کرد: خصوصی‌سازی برای فقرزدایی و رفع مشکلات معیشتی از نتایج حاصل از اجرای این طرح خواهد بود. وی در تشریح نحوه توزیع این سهام گفت: ۱۴ میلیون خانوار ایرانی ۱۰ میلیون تومان از دارایی‌های دولت را از طریق سهام در اختیار می‌گیرد.

دبیرکل بورس درخصوص چگونگی پرداخت بهای سهام تعلق گرفته به خانوار‌ها گفت: این مبلغ از محل سود حاصل از آن‌ها سهام پرداخت می‌شود. وی افزود: هشت میلیون از این خانوار‌ها که بضاعت مالی کمتری دارند بدون پرداخت وجهی این سهام به آن‌ها اعطا می‌شود.

اما ۶ میلیون خانوار دیگر که توان مالی بیشتری دارند باید بین ۲۰ تا ۴۰ درصد این سهام را به صورت نقدی پرداخت کنند. دبیرکل بورس اوراق بهادار تهران افزود: ارزش این سهام در طول زمان بالا خواهد رفت و براساس پیش‌بینی ارزشی آن در طول پنج سال به حدود ۲۷ میلیون تومان افزایش می‌یابد.(پایان)

تاثیرات طرح:

اجرای این طرح می‌تواند تاثیرات مثبت متعددی بر اقتصاد ایران داشته باشد. از جمله این تاثیرات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

-کاهش فقر: اعطای سهام ده میلیونی به خانوارهای کم‌بضاعت می‌تواند به طور قابل توجهی به کاهش فقر در کشور کمک کند. این خانوارها با استفاده از سود حاصل از این سهام می‌توانند قدرت خرید خود را افزایش داده و از شرایط معیشتی بهتری برخوردار شوند.

-رونق بورس: واگذاری سهام دولتی به مردم می‌تواند به رونق بورس اوراق بهادار تهران نیز کمک کند. با افزایش تعداد سهامداران، تقاضا برای خرید سهام افزایش یافته و در نتیجه شاهد رشد شاخص بورس خواهیم بود.

-افزایش عدالت اجتماعی: واگذاری سهام به مردم به طور مساوی، می‌تواند به افزایش عدالت اجتماعی در کشور کمک کند. با اجرای این طرح، همه افراد جامعه در ثروت ملی سهیم خواهند شد.

چالش‌ها:

با وجود مزایای متعدد این طرح، برخی چالش‌ها نیز در مسیر اجرای آن وجود دارد. یکی از این چالش‌ها، تامین منابع مالی برای پرداخت سهام به خانوارها است. دولت باید از محل منابع خود یا از طریق فروش سایر دارایی‌ها، منابع لازم برای اجرای این طرح را تامین کند.

چالش دیگر، شناسایی دقیق خانوارهای مشمول دریافت سهام است. دولت باید سازوکاری را برای شناسایی این خانوارها ایجاد کند تا از سوء استفاده از این طرح جلوگیری شود.

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn