تاریخ انتشار : پنجشنبه 14 تیر 1403 - 2:09
62 بازدید
کد خبر : 228722

۵۸ هزار میلیارد تومان پول گندمکاران پرداخت نشده است / جوکاران و کلزاکاران ناامید و نگران هستند / در سه سال اخیر وضع کشاورزان بدتر شد

۵۸ هزار میلیارد تومان پول گندمکاران پرداخت نشده است / جوکاران و کلزاکاران ناامید و نگران هستند / در سه سال اخیر وضع کشاورزان بدتر شد

جامعه ورزشی آفتاب نو: به گزارش آفتاب نو، بیش از ۵۰ درصد مطالبات گندمکاران ، کلزاکاران و جوکاران از اول سال ۱۴۰۳ تا به امروز پرداخت نشده است و روز به روز به آن افزوده می شود و این در حالی است که حاکمیت و دولت شعار خودکفایی، استقلال و حمایت از تولید سر می

جامعه ورزشی آفتاب نو:

به گزارش آفتاب نو، بیش از ۵۰ درصد مطالبات گندمکاران ، کلزاکاران و جوکاران از اول سال ۱۴۰۳ تا به امروز پرداخت نشده است و روز به روز به آن افزوده می شود و این در حالی است که حاکمیت و دولت شعار خودکفایی، استقلال و حمایت از تولید سر می دهند. سیاست هایی که روز به روز به تولید ضربه می زند از خودکفایی سخن می گوید و این طنز تلخ امروز معیشت و زندگی کشاورزان را نشانه گرفته است و نه راه پس دارند و نه راه پیش و هیچکس هم پاسخگو نیست، زیرا در این میان قانون شکن دولت است و کشاورزان دستشان به دولت نمی رسد.

در این خصوص گفتگوی آفتاب نو با  علیقلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران را بخوانید:

علیقلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران

۵۸ هزار میلیارد تومان پول گندمکاران پرداخت نشده است

علیقلی ایمانی در پاسخ به خبرنگار آفتاب نو که تماس های مکرری از گندمکاران سراسر کشور درخصوص عدم پرداخت مطالبات آنها داشتیم، گفت: دولت از ۷ فروردین امسال تا امروز حدود ۶ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کرده است که میزان آن نسبت به سال گذشته ۵۵۰ هزار تن افزایش یافته است. گفتنی است مبلغ این ۶ میلیون تن گندم بیش از ۱۰۵ هزار میلیارد تومان است که تا امروز حدود ۴۷ هزار میلیارد تومان، یعنی کمتر از ۵۰ درصد مطالبات گندمکاران کل کشور پرداخت شده است و در حال حاضر دولت حدود ۵۸ هزار میلیارد تومان به گندمکاران بدهکار است.

وی افزود: طبق پیگیری ها، نشست هایی بین کمیسیون کشاورزی، سازمان های برنامه و بودجه، هدفمندسازی یارانه ها و بانک مرکزی برگزار شده است و به ما قول دادند که ظرف دیروز و امروز حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان از محل منابع داخلی بانک ها به حساب کشاورزان واریز شود که تا این لحظه که من با شما گفتگو می کنم، پرداخت نشده است. اگر این ۲۰ هزار میلیارد تومان واریز شود، پرداختی ها به ۶۷ هزار میلیارد تومان می رسد و باقی مانده مطالبات ۳۸ هزار میلیارد تومان می شود و روز به روز به این عدد اضافه می شود.

کشاورزان خیلی نگران هستند / سازمان برنامه و بودجه بی قانونی کرده است

علیقلی ایمانی با بیان اینکه کشاورزان خیلی نگران هستند، گفت: زمان خیلی گذشته است. در قانون خرید تضمینی آمده است که ظرف ۴۸ ساعت حداکثر پول به حساب گندمکار واریز شود. عدم اجرای این قانون در واقع ترک فعل از سوی دستگاه متولی است و طبق قانون دستگاه متولی، سازمان برنامه و بودجه است که در حال حاضر به جای اجرای قانون آن را به بحث هدفمندکردن یارانه ها و دیگر مسائل حواله کرده است. از آنجا که مجلس در بودجه سنواتی کشور مصوب کرده است که بابت گندم، آرد و نان یارانه پرداخت شود، سازمان برنامه و بودجه موظف است که برابر مصوب مجلس اقدام به تامین اعتبار کند.

وی با بیان اینکه عدم پرداخت مطالبات کشاورزان در زندگی آنها اثرگذار است، گفت: کشاورز ۹ ماه تلاش کرده، زحمت کشیده، هزینه کرده و از بانک وام گرفته و از بازار استقراض کرده و کود و سم و ماشین آلات و… تهیه کرده و به طلبکاران خود گفته زمان برداشت گندم پولتان را پرداخت می کنم. بانک ها که طبق ابزاری که دارند برای یک روز ۶ درصد جریمه تاخیر دریافت می کنند که به نفع بانک است که در شرایط عادی که باید ۲۳ درصد سود بگیرد، برای عدم پرداخت حتی برای یک روز ۲۹ درصد سود می گیرد. از سوی دیگر وقتی گندم برداشت می شود کمباینی، کامیوندار، بانک، …. حق و حقوق خود را می خواهند و در حال حاضر یک درگیری بین کشاورز و سایر اقشار جامعه بوجود آمده و کشاورز را مستاصل کرده است و دیگر نمی تواند جوابگوی زندگی خود باشد.

کشاورزان برای کشت دوم ناامید هستند / در سه سال اخیر وضع کشاورزان بدتر شد

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه برخی کشاورزان به دلیل عدم پرداخت به موقع مطالبات نتوانستند کشت دوم را انجام دهند، گفت: کشاورزان برای خرید بذر، کود و اجاره تراکتور پول ندارند و کشت انجام نمی دهند و این ضربه ای است که به تولید ملی وارد می شود. در سه سال اخیر این اتفاقات بیشتر شده است و قبلا وضع ما بهتر بود. میانگین پرداخت های ما در گذشته بین ۱۷ تا ۲۸ روز بود اما در حال حاضر مطالبه کشاورز از فروردین پرداخت نشده است. یک جای کشور وجود ندارد که مطالبات کشاورزان تسویه شده باشد. هیچ چشم انداز روشنی به کشاورز نشان نمی دهند که پولت را در تاریخ مشخص پرداخت می کنیم تا کشاورز بتواند روی آن حساب باز کند. این باعث شده که طلبکاران حرف کشاورز را باور نمی کنند.

سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران مطالبات جوکاران را پرداخت نکرده است

علیقلی ایمانی درخصوص مشکل دیگر کشاورزان گفت: امسال متولی برای خرید جو در کشور وجود نداشت و کشاورز در خیلی از استان ها مستاصل مانده بود چون نمی توانست محصول خود را نگه دارد و مجبور شد آن را کیلویی ۶ هزار و ۵۰۰ تومان بفروشد اما تلاش هایی در برخی استان ها صورت گرفت و سازمان تعاون روستایی با خرید حمایتی بخشی از جو را به قیمت کیلویی ۱۰ هزار تومان خرید. در حال حاضر مطالبات جوکاران از سوی سازمان تعاون روستایی پرداخت نشده است و بخشی جزئی ۳۰ درصدی آن هم در برخی استان ها پرداخت شده است.

کشاورزان برای کشت آینده ناامید هستند / از امنیت غذایی، استقلال، خودکفایی و جهش تولید سخن می گوییم اما…

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران درباره مشکل کلزاکاران گفت: امسال دولت خود را از زیر بار خرید تضمینی کلزا خلاص کرد و توپ را در زمین بخش خصوصی انداخت و اعلام کرد واردکنندگانی که می خواهند مجوز واردات دانه های روغنی بگیرند و بتوانند واردات آزاد داشته باشند باید کلزای داخلی را خریداری کنند.

وی افزود: حالا همین بخش خصوصی کلزای کشاورزان را خریداری کرده اما پول آنها را پرداخت نکرده است و کشاورزان در کل استان ها نه به دولت دسترسی دارند و نه می توانند حقشان را از بخش خصوصی بگیرند. این موضوع حادی برای کلزاکاران شده است و در حال حاضر هم جوکاران و کلزاکاران را برای کشت آینده ناامید کرده اند.

علیقلی ایمانی گفت: از یک طرف توصیه می کنیم به سمت خودکفایی دانه های روغنی که بیش از ۹۰ درصد آن در کشور وارداتی است برویم تا بتوانیم حداقل ۵۰ درصد آن را در داخل تامین کنیم، اما به محض اینکه در این حوزه کمی رشد می کنیم، آنقدر در سرش می زنند که کشاورز دیگر راغب به کشت سال آینده نیست و این نگرانی در جامعه کشاورزی وجود دارد.

وی ادامه داد: از مسئولین و به ویژه نمایندگان مجلس که زمان رای جمع کردن هزار و یک وعده و وعید می دهند و به محض اینکه رای را می گیرند و روی صندلی های سبز می نشینند، دیگر یادشان می رود که چه کاره هستند، می خواهیم که به وظایف خود عمل کنند. در قانون اساسی آمده است که مجلس موظف است قانون وضع کند و نظارت بر حسن اجرای قانون داشته باشد. چرا مجلس بر ترک فعل دولت نظارت نمی کند؟ بخش اعظمی از جامعه در کشور از کشاورزی ارتزاق می کنند و شغل و معیشت آنها کشاورزی است. از یک سو بحث امنیت غذایی، استقلال، خودکفایی و جهش تولید می کنیم و از این طرف با تولید این طور برخورد می کنیم.

+

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn