تاریخ انتشار : پنجشنبه 14 تیر 1403 - 15:49
35 بازدید
کد خبر : 229357

اصول طراحی ساختمان اداری

اصول طراحی ساختمان اداری

طراحی ساختمان اداری، باید به نحوی صورت بگیرد که کلیه ی نیاز های آن اداره رفع شده و طراحی بر پایه ی اصول و استاندارد های لازم باشد. اگر شما نیز می خواهید طراحی ساختمان اداری را زیر نظر متخصصین با تجربه و توانمند یگ گروه معماری متخصص انجام دهید، می توانید با ما همراه

طراحی ساختمان اداری، باید به نحوی صورت بگیرد که کلیه ی نیاز های آن اداره رفع شده و طراحی بر پایه ی اصول و استاندارد های لازم باشد. اگر شما نیز می خواهید طراحی ساختمان اداری را زیر نظر متخصصین با تجربه و توانمند یگ گروه معماری متخصص انجام دهید، می توانید با ما همراه شوید.

اطلاع رسانی تبلیغاتی

طراحی ساختمان اداری، باید به نحوی صورت بگیرد که کلیه ی نیاز های آن اداره رفع شده و طراحی بر پایه ی اصول و استاندارد های لازم باشد. اگر شما نیز می خواهید طراحی ساختمان اداری را زیر نظر متخصصین با تجربه و توانمند یگ گروه معماری متخصص انجام دهید، می توانید با ما همراه شوید.

اصول طراحی ساختمان های اداری

طراحی ساختمان اداری

روز به روز بر تعداد ساختمان های اداری افزوده می شود. همانگونه که طراحی واحد های مسکونی اهمیت زیادی دارند، باید به طراحی ساختمان اداری نیز توجه کرد و نکات لازم را برای طراحی، مد نظر قرار داد. طراحی ساختمان اداری، باید به نحوی انجام شود که حس سرزندگی و نشاط را به کارمندان انتقال داده و در افزایش کارایی کارکنان اداره تاثیرگذار باشد.

ساختمان های اداری زیادی با این ویژگی ها، ایجاد شده اند و طراحان باید به این موضوع توجه زیادی داشته باشند. در طراحی ساختمان اداری، باید به اصول مربوطه پایبند بود. فضا های کاری، باید به دقت مشخص شده و تمامی نکات برای طراحی آن ها مد نظر قرار گیرند. به عنوان مثال برای فضا های کاری مشترک، با توجه به نوع فضای کاری، طراحی صورت می گیرد.

اصول طراحی ساختمان اداری

در فضا های کاری مشترک، ۲ یا ۳ نفر کار گروهی انجام می دهند. فاصله ی افراد و اندازه ی محیط، از اهمیت زیادی در این فضا ها برخوردار بوده و باید به آنها توجه کرد. در صورتی که در فضا های کاری خصوصی باید طراحی ساختمان اداری به نحوی انجام شود که از عبور صدا به محیط جلوگیری کند. عموما در ساختمان های اداری، زمانی که اطلاعات محرمانه ای می خواهد رد و بدل شده و به اطلاع سایرین نرسد، از این فضا ها استفاده می کنند. فضای کاری نیمه بسته هم باید به شکلی طراحی شود که هر فرد حریم شخصی خود را داشته و از طرفی، افراد می توانند با هم در ارتباط باشند. طراحی فضای کاری باز هم با توجه به اینکه این فضا نیاز به تمرکز زیادی ندارد، باید به دقت صورت بگیرد. فضای کاری باز باید بتواند بیشتر از ۱۰ نفر را در خود جا دهد و در طراحی ساختمان اداری، باید به این موضوع توجه کرد.

نکات پلان اولیه در طراحی ساختمان اداری

در طراحی نقشه و پلان های اولیه ساختمان های اداری که در شرکت معماری انجام می شود، باید برخی نکات در نظر گرفته شوند. این نکات، مربوط به فضاسازی، سیرکولاسیون، تاسیسات الکتریکی، مکانیکی و … هستند و در طراحی هر نوع ساختمان اداری، باید مد نظر باشند. در طراحی ساختمان اداری، توجه به پلان اولیه نیز حائز اهمیت بوده و برای طراحی، باید آن را در نظر بگیرید. نکاتی که در پلان اولیه باید به آنها توجه کرد، عبارتند از:

  • سایز واحد اداری
  • نور مناسب
  • طراحی منطقی و کاربردی
  • امنیت و سلامت کارمندان
  • چشم انداز زیبا
  • طراحی آینده نگرانه
  • توجه به سر و صدا
  • و …

طراحی ساختمان اداری

اینکه پنجره ها در چه قسمتی می خواهند قرار بگیرند، از اهمیت زیادی برخوردار است. قرار گیری صحیح پنجره ها در مکان درست، می تواند تاثیر زیاد در نور مناسب محیط داشته باشد. اگر پنجره ها در مکان مناسبی قرار گیرند، می توانند در نور محیط دخیل باشند. در کنار این موضوع، باید به مکان قرارگیری پارتیشن برای جداسازی بخش های مختلف هم توجه داشته باشید. پارتیشن، نباید جلوی نور را بگیرد. در برابر سر و صدا نیز باید اقدامات اصولی در پلان در نظر گرفته شود.

بخش های اداری

بخش های اداری زیادی در طراحی ساختمان اداری وجود دارند. بسته به نیاز اداره، این بخش ها در طراحی ساختمان اداری لحاظ می شوند. ممکن است برخی اداره ها، بخش های دیگری هم داشته باشند یا اینکه تعدادی از بخش ها در یک اداره نباشد. بسته به نیاز یک اداره، هر بخش می تواند به دفاتر کوچک تری هم تقسیم بندی شود. طراحان باید به این بخش ها توجه داشته و هر بخش را متناسب با استاندارد های موجود طراحی کنند. در ادامه، بخش های اداری را نام می بریم:

  1. بخش رابط
  2. بخش تاسیسات
  3. بخش تجمع گروهی
  4. بخش خدماتی
  5. بخش انبار اسناد
  6. و …

در طراحی ساختمان اداری، بخش رابط به شکل های مختلف طراحی می شود. به کلیه ی فضا هایی که به صورت جمعی مورد استفاده قرار می گیرند، بخش رابط گفته می شود. این بخش، شامل: آسانسور، راه پله ها، محل های ورودی و خروجی اضطراری و … هستند. در طراحی ساختمان اداری، باید به بخش رابط توجه کرده و این بخش را متناسب با نیاز افراد طراحی کرد.

باید به بخش انبار اسناد در طراحی ساختمان اداری نیز توجه زیادی داشت. در این بخش، اسناد و مدارک مهم نگهداری می شوند. در نتیجه، باید در بخش انبار اسناد مخازنی را برای ذخیره سازی اسناد، مدارک یا پرونده ها در نظر گرفت. بسته به نوع کار یک اداره، بخش خدمات می تواند وظایف مختلفی را بر عهده داشته باشد. در بخش خدماتی، عموما خدماتی نظیر چاپ، تکثیر و … صورت می گیرد. در بخش فنی ساختمان که همان بخش تاسیسات است، رفت و آمد زیادی صورت می گیرد. افراد باید به این موضوع توجه داشته باشند که طراحی ساختمان اداری، بسیار حساس بوده و حتی بخش تاسیسات نیز ریز جزئیاتی دارد و باید به آنها توجه کرد. سیستم حرارتی برودتی، تهویه و … موارد مهمی بوده و از نکات فنی در طراحی ساختمان اداری هستند. برای این موارد باید بخش مجزایی وجود داشته باشد و عموما در بخش تاسیسات، این سیستم ها تعبیه می شوند.

گروه معماری

گروه معماری هفت شهر آریا با سال ها سابقه زیر نظر چند کارشناس معماری و مهندسین مشاور، می تواند بهترین راهنما در طراحی ساختمان اداری باشد. فعالیت های زیادی زیر نظر مهندسان مشاور در این گروه معماری، انجام می شود. مهندسان مشاور معماری، به کلیه اصول و نکات طراحی ساختمان اداری مسلط بوده و پس از تایید مشتریان، می توانند بهترین طراحی ساختمان اداری را انجام دهند. ارتباط با گروه معماری هفت شهر آریا، می تواند از طریق شماره تماس های درج شده در سایت و سایر شبکه های اجتماعی باشد.در صورت تمایل نیز می توانید از راهنمایی های مهندسین مشاور معماری این گروه، بهره مند شوید.

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn