تاریخ انتشار : دوشنبه 18 تیر 1403 - 19:41
52 بازدید
کد خبر : 234379

اطلاعیه مهم برای دارندگان گواهینامه رانندگی

اطلاعیه مهم برای دارندگان گواهینامه رانندگی

پلیس راهور فراجا با اعلام ابلاغ نرخ جدید جریمه‌ تخلفات رانندگی گفت: اجرای اصلاح نرخ جریمه بعد از فراهم‌سازی بستر آن اجرایی خواهد شد.   سردار تیمور حسینی روز یکشنبه در گفت‌و گو با ایرنا درباره آخرین وضعیت اجرای اصلاح نرخ جرایم تخلفات رانندگی، اظهار داشت: از لحاظ فرایند رسمی، نرخ‌های جدید توسط دولت ابلاغ

پلیس راهور فراجا با اعلام ابلاغ نرخ جدید جریمه‌ تخلفات رانندگی گفت: اجرای اصلاح نرخ جریمه بعد از فراهم‌سازی بستر آن اجرایی خواهد شد.

 

سردار تیمور حسینی روز یکشنبه در گفت‌و گو با ایرنا درباره آخرین وضعیت اجرای اصلاح نرخ جرایم تخلفات رانندگی، اظهار داشت: از لحاظ فرایند رسمی، نرخ‌های جدید توسط دولت ابلاغ شده است.

 

وی درباره زمان اجرای نرخ‌های جدید توضیح داد: زمان دقیق نمی‌توان اعلام کرد اما در حال حاضر مشغول بسترسازی و انتقال نرخ جدید به سامانه‌های هوشمند ثبت تخلف و نرم‌افزارهای پلیس هستیم.

 

به گفته رئیس پلیس راهور فراجا، باید همه سامانه‌های ثبت تخلفات پلیس از جمله هوشمند و دستی، اصلاح شود و تا آن زمان نرخ‌های جریمه با قیمت سابق محاسبه خواهد شد.

 

سردار حسینی تاکید کرد که به احتمال زیاد تغییرات نرخ جریمه‌ها در تابستان جاری انجام خواهد شد اما زمان دقیق آن از طریق رسانه‌ها اطلاع رسانی می‌شود.

 

مطابق قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، میزان جریمه‌های نقدی متناسب با افزایش یا کاهش تورم هر سه سال یک بار بنا به پیشنهاد نیروی انتظامی و تأیید وزارتخانه‌های دادگستری، کشور و راه و ترابری و تصویب هیأت وزیران قابل تعدیل است که البته این مهم از حدود یک دهه گذشته مورد غفلت قرار گرفته بود.

 

با این حال این مناسب سازی و اصلاح مبلغ جرایم تخلفات رانندگی بعد از سه دوره و با ۹ سال تاخیر، خرداد ماه امسال توسط هیات دولت سیزدهم مصوب و به پلیس راهنمایی و رانندگی ابلاغ شد.

 

محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری ۱۵ خرداد امسال مصوبه هیات وزیران در خصوص اصلاح نرخ جرایم رانندگی را به سه وزارتخانه کشور، دادگستری و راه و شهرسازی ابلاغ کرد.

براساس این گزارش، هیات وزیران در جلسه دوم خرداد ۱۴۰۳ به پیشنهاد وزارتخانه‌های دادگستری، کشور و راه و شهرسازی و به استناد ماده (۲۱) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب ۱۳۸۹ و ماده (۲۸) اصلاحی قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۹، عناوین و جریمه‌های تخلفات مربوط به حمل و نقل و عبور و مرور در تمامی نقاط کشور و مناطق آزاد تجاری – صنعتی را تعیین کرد.

بنابر اعلام و ابلاغ هیات دولت، تخلفات جرایم رانندگی با در نظر گرفتن ماده ۲۸ قانون رسیدگی به تخلفات پلیس، افزایشی ۴ تا ۵ برابری خواهند داشت و تنها تخلفی که ۷ برابری داشته، رانندگی در مواقعی است که فرد مشروبات الکلی یا مواد مخدر مصرف کرده باشد.
جرایم رانندگی در سه دسته زیر جای می‌گیرند:

جریمه مادی رانندگی

جرایم توقیف خودرو

جریمه نمره منفی رانندگی

جریمه نمره منفی یا همان نمره منفی گواهینامه، یکی از انواع مختلف جرایم رانندگانی است که قوانین راهنمایی و رانندگی را نقض می‌کنند. این جریمه در قالب یک امتیاز منفی در سیستم راهنمایی و رانندگی برای گواهینامه این افراد ثبت می‌شود. هر سطح از امتیاز منفی با سطح مشخصی از پیامدها همراه است. این نوع جریمه مختص وسیله نقلیه نیست؛ بلکه مختص خود فرد راننده است. هدف از این جریمه، افزایش احتمال رعایت قانون توسط رانندگان است.

 ۸۲ درصد از تصادفات در جاده، ناشی از سبقت و تخطی از حداکثر سرعت مجاز در معابر است. عدم توجه به رانندگی، صحبت کردن با تلفن همراه حین رانندگی و کنترل نکردن مناسب وسیله نقلیه به دلیل خواب آلودگی همه و همه باعث خسارات جبران ناپذیر خواهند شد. در این شرایط نه تنها اعمال جریمه برای تخلفات نام‌برده صورت می‌گیرد بلکه نمره منفی برای رانندگان نیز لحاظ خواهد شد.
آیا نمره منفی به همه جرایم رانندگی تعلق می‌گیرد؟

 خیر. سه نوع جریمه برای مجموع ۱۷۲ تخلف رانندگی لحاظ شده است. ۲۰ مورد از تخلفات با اختصاص امتیاز منفی به گواهینامه راننده متخلف همراه است که در ادامه مقاله با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

جدول نمره منفی رانندگی سال ۱۴۰۳

امتیاز منفی تخلفات وسایل نقلیه عمومی و سنگین با وسایل نقلیه شخصی تفاوت دارد. در جدول زیر، لیست جرایم نمره منفی رانندگی ۱۴۰۳ به شرح زیر است:
عنوان تخلف     نمره منفی وسایل نقلیه عمومی و سنگین     نمره منفی وسایل نقلیه شخصی
تجاوز از سرعت مجاز (بیش از ۵۰ کیلومتر در ساعت)     ۱۵     ۱۰
هرگونه حرکات نمایشی مانند دور زدن درجا و یا حرکت موتورسیکلت بر روی یک چرخ     ۱۰     ۸
سبقت غیرمجاز در راه‎های دو طرفه     ۱۰     ۵
عبور از چراغ راهنمایی و رانندگی     ۱۰     ۵
حرکت به طور مارپیچ     ۵     ۳
حرکت با دنده عقب در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها     ۷     ۵
رانندگی در حالت مستی و مصرف داروهای روان‌گردان و یا افیونی     ۲۰     ۱۰
تجاوز از سرعت مجاز (بیش از ۳۰ تا ۵۰ کیلومتر در ساعت)     ۱۰     ۵
عبور از محل ممنوع     ۶     ۴
تجاوز به چپ از محور راه     ۹     ۵
عبور وسایل نقلیه از پیاده‌رو     ۷     ۵
عدم رعایت حق تقدم عبور     ۶     ۴
دور زدن در محل ممنوع     ۵     ۳
استفاده از تلفن همراه یا وسایل ارتباطی مشابه در حین رانندگی در سرعت بالای ۶۰ کیلومتر     ۵     ۳
    

نحوه اعمال محدودیت‌های جریمه نمره منفی گواهینامه چگونه است؟

هر سطح از امتیاز منفی با سطح مشخصی از پیامدها همراه است که طی مراحل زیر توضیح می‌دهیم:

مرحله اول محدودیت‌های نمره منفی گواهینامه

طبق قوانین پلیس راهور، اگر امتیاز منفی رانندگی شما به ۳۰ برسد، گواهینامه رانندگی به مدت ۳ ماه توقیف می‌شود. همان طور که می‌دانید، نداشتن گواهینامه به معنای عدم امکان نشستن پشت فرمان و رانندگی است. اگر شما در این شرایط پشت رل بنشینید و از بدشانسی، تصادفی را نیز تجربه کنید، بیمه شخص ثالث هیچ خسارتی را به شما پرداخت نخواهد کرد. بعد از گذشتن زمان توقیف گواهینامه، راننده می‌تواند با پرداخت مبلغ ۶۰ هزار تومان، گواهینامه خود را مسترد نماید.

مرحله دوم محدودیت‌های امتیاز منفی گواهینامه

اگر بعد از طی مرحله اول محدودیت‌های نمره منفی رانندگی، تعداد نمرات منفی شما به ۲۵ مورد برسد، گواهینامه‌تان به مدت طولانی‌تر شش ماه توقیف می‌شود و نمی‌توانید رانندگی کنید. ضمنا هزینه پس گرفتن گواهینامه در این شرایط ۹۰ هزار تومان تعیین شده است.

مرحله سوم محدودیت‌های نمره منفی گواهینامه

رسیدن امتیاز منفی رانندگی شما به ۲۰، توقیف گواهینامه رانندگی شما را به مدت یک سال به همراه دارد. در صورت باطل شدن گواهینامه رانندگی ناچار به حضور دوباره در کلاس رانندگی و شرکت در آزمون آئین‌نامه و شهر هستید. به علاوه بر این باید مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نیز برای گرفتن گواهینامه جدید به حساب خزانه عمومی واریز کنید.

جریمه دوبرگی نمره منفی دارد؟

جریمه دوبرگی نمره منفی ندارد. اما منظور از جریمه دوبرگی چیست؟ جریمه دو برگی پس از ایست دادن افسر پلیس راهنمایی و رانندگی به راننده و بی‌توجهی او صادر می‌شود. اما راننده توجهی نکند و خودرو را متوقف نکند. البته همیشه توصیه می‌شود که در صورت ایست دادن مامور پلیس راهنمایی و رانندگی، حتما توقف کنید و موضوع را پیگیری کنید.

نمره منفی گواهینامه چگونه ثبت می‌شود؟

طبق قانون مالک خودرو مسئول خودرو است. در صورتی که خودروی شما دست کسی باشد و مرتکب جریمه شود، ممکن است نمره منفی برای گواهینامه او لحاظ شود. به طور کلی ثبت نمره منفی گواهینامه به دو صورت زیر است:

ثبت تخلف از طریق دوربین: در صورتی که تخلف از طریق دوربین ثبت شده باشد، پلاک خودرو وارد سامانه می‌شود و نمره منفی برای گواهینامه مالک خودرو، لحاظ می‌شود.

ثبت تخلف توسط پلیس راهور: گاهی اوقات نیز پلیس راهور، شماره گواهینامه را وارد سیستم کرده و تخلف را ثبت می‌کند. در این شرایط جریمه نمره منفی گواهینامه مستقیم به شخص خاطی تعلق پیدا می‌کند.

در صورتی که راننده ثابت کند که تخلف مربوط به او نیست، (به عنوان مثال شماره پلاک خودرو به اشتباه وارد شده است.) می‌تواند به واحد اجراییات راهنمایی و رانندگی مراجعه و نمره منفی خود را پاک کند یا به متخلف واقعی انتقال دهد.

چگونه امتیاز منفی گواهی نامه خود را پاک کنیم؟

ممکن است این سوال شما هم باشد که نمره منفی گواهینامه چگونه پاک می‌شود. روش‌‌های مختلفی برای حذف نمره منفی گواهینامه وجود دارد:

اگر به مدت شش ماه بعد از تخلف نمره منفی خود ( یعنی در مرحله نخست ۲۹ امتیاز منفی و ۲۴ امتیاز منفی مرحله دوم)، رانندگی ایمن و مطابق قوانین راهنمایی و رانندگی داشته باشید و تخلف دارای نمره منفی انجام ندهید،تمام نمرات قبلی گواهینامه‌تان به صورت خودکار پاک خواهد شد. اگر تخلفات منفی‌تان حذف شوند، تخلف بعدی‌تان به عنوان اولین نمره منفی ثبت می‌شود. پس سعی کنید که با رعایت قوانین رانندگی، کارنامه و سوابق گواهینامه خود را سیاه نکنید.

اما اگر در مرحله سوم یعنی امکان ابطال گواهینامه‌تان باشید، شرایط‌ کمی بغرنج است. در این شرایط ، اگر مجموع امتیازات منفی‌تان به مدت یک سال کمتر از ۲۰ باشد، سابقه تخلفات گذشته‌تان و نمرات منفی مربوطه حذف خواهد شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اخبار مهم

advanced-floating-content-close-btn