تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 تیر 1403 - 11:21
42 بازدید
کد خبر : 246027

شرط بهبود وضعیت صنعت دام و طیور در کشور

شرط بهبود وضعیت صنعت دام و طیور در کشور

صنعت دام و طیور از جایگاه ویژه ‌ای در اقتصاد و امنیت غذایی کشور برخوردار است. این صنعت با تولید گوشت، مرغ، تخم ‌مرغ و لبنیات، بخش قابل توجهی از پروتئین و مواد مغذی مورد نیاز خانوارهای ایرانی را تامین می ‌کند. علاوه بر این، صنعت دام و طیور نقش مهمی در اشتغال‌ زایی، به

صنعت دام و طیور از جایگاه ویژه ‌ای در اقتصاد و امنیت غذایی کشور برخوردار است. این صنعت با تولید گوشت، مرغ، تخم ‌مرغ و لبنیات، بخش قابل توجهی از پروتئین و مواد مغذی مورد نیاز خانوارهای ایرانی را تامین می ‌کند. علاوه بر این، صنعت دام و طیور نقش مهمی در اشتغال‌ زایی، به خصوص در مناطق روستایی، ایفا می ‌کند.

با وجود این اهمیت، صنعت دام و طیور ایران در سال ‌های اخیر با چالش ‌های متعددی روبرو بوده است. یکی از مهم ‌ترین این چالش ‌ها، کمبود نهاده ‌های دامی، به ویژه کنجاله سویا و ذرت است. این نهاده‌ ها که برای تغذیه دام و طیور ضروری هستند، عمدتاً از طریق واردات تامین می ‌شوند. نوسانات ارزی و تحریم‌ های اقتصادی، واردات این نهاده ‌ها را با دشواری و هزینه‌ های بالا همراه کرده است.

در همین راستا با احمد آریایی ‌نژاد، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دوازدهم، به گفت و گو نشسته و در آن به بررسی مشکلات این صنعت و راهکارهای پیشنهادی برای رفع آنها پرداخته ایم.

نقش حیاتی دام و طیور در امنیت غذایی کشور

احمد آریایی نژاد در این گفت و گو بیان کرد: دام و طیور قسمت قابل توجهی از سبد غذایی خانواده های ایرانی را تشکیل می دهند. متاسفانه در سال های اخیر شاهد بروز اشکلات و چالش هایی در این قسمت (مخصوصا در حوزه نهاده های دامی و دارو) هستیم.

آریایی-نژاد

کمبود و گرانی نهاده ها؛ چالش اصلی صنعت دام و طیور

وی افزود: یکی از چالش مهم این صنعت، کمبود و گرانی داروهای دامی است. شیوع بیماری‌ های مختلف در میان دام و طیور، ضرورت استفاده از داروهای باکیفیت را دوچندان می ‌کند. با این حال، به دلیل مشکلات مربوط به واردات و تولید داخلی دارو، دسترسی به این داروها برای بسیاری از دامداران و مرغداران دشوار و پرهزینه شده است.

وی افزود: به عقیده من باید برنامه پیشگیرانه ای در این صنعت درنظر گرفته شود. علی رغم حساسیت این صنعت، تعادل متناسبی در حوزه های مختلف این بخش وجود ندارد. به عنوان مثال در برخی مواقع، نهاده های دامی به قدری در گمرکات کشور می مانند تا فاسد می شوند. چه کسی پاسخگوی این زیان بزرگ به اقتصاد کشور خواهد بود؟

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دوازدهم همچنین عنوان کرد: مجلس بر این باور است که کار باید توسط کارشناسان انجام شود تا با یک پیش بینی علمی وضعیت صنعت دام و طیور کشور با جهش خوبی روبرو شود. گرچه امروزه شرایط ما در این صنعت نسبت به سال های گذشته با رشد و پیشرفت خوبی روبرو بوده است؛ اما نکته اینجاست که ما باید تمام تلاش خود را به کار بگیریم تا این روند، سرعت بیشتری بگیرد.

تحریم ها و ضرورت اتکا به توان داخلی

آریایی نژاد در ادامه عنوان کرد: نباید فراموش کرد که دنیای بیرون به دنبال سود خودش است. از طرفی تحریم ها نیز اثر خود را بر اقتصاد و صنعت ما گذاشته است. بنابراین نباید چشم انتظار خارجی ها بود. ما معتقدیم خودمان باید با درایت و مدیریت مناسب مشکلات را به مرور زمان کم و کمتر کنیم.

فرصتی برای تبادل نظر و حل مشکلات

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دوازدهم در بخش دیگری از صحبت های خود به برگزاری بیست و سومین نمایشگاه بین المللی دام و طیور و صنایع وابسته تهران اشاره کرد و گفت: این رویداد نمایشگاهی به مثابه یک زنجیره، مسئولان و سیاست گذاران را به تولیدکنندگان و فعالان این صنعت وصل می کند تا از توانمندی ها و چالش های این واحدها مطلع شوند. از این رو برگزاری چنین رویدادی هم به نفع مشارکت کنندگان و هم به نفع این صنعت مهم و تاثیرگذار کشور خواهد بود.

وی همچنین گفت: با وجود چالش ‌هایی که در این بخش وجود دارد، صنعت دام و طیور ایران همچنان از پتانسیل ‌های بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است. وجود مراتع و منابع آبی مناسب، نیروی کار ماهر و بازار مصرف داخلی رو به رشد، از جمله مزیت ‌های این صنعت به شمار می روند.

حرکت به سمت خودکفایی در تولید نهاده ها و داروهای دامی

آریایی نژاد در پایان خاطرنشان کرد: به عقیده من ضروری است که از نظرات کارشناسان و فعالان این صنعت در سیاست‌ گذاری ‌ها و برنامه ‌ریزی‌ ها استفاده شود. همچنین، لازم است که با اتکا به دانش و فناوری روز و با استفاده از ظرفیت‌ های داخلی، به سمت خودکفایی در تولید نهاده ‌ها و داروهای دامی حرکت کرد.





منبع:+

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn