تاریخ انتشار : شنبه 6 مرداد 1403 - 11:36
28 بازدید
کد خبر : 255290

ایرانی‌ها در شبکه‌های اجتماعی چه چیزهایی می‌بینند؟

ایرانی‌ها در شبکه‌های اجتماعی چه چیزهایی می‌بینند؟

فرهیختگان: درحال‌حاضر حجم عظیمی از گردش اطلاعات، مبادلات علمی- آموزشی، تعامل‌های انسانی، تجارت و… در بستر شبکه‌های اجتماعی انجام می‌گیرد. بر این اساس شبکه‌های اجتماعی، بخش عمده از زندگی امروز ما را شکل داده‌اند. این پدیده همچون دیگر دست‌ساخت‌های انسانی در کنار تمام فوایدی که برای جوامع داشته، البته معایبی نیز به همراه داشته است.

ایرانی‌ها در شبکه‌های اجتماعی چه چیزهایی می‌بینند؟

فرهیختگان: درحال‌حاضر حجم عظیمی از گردش اطلاعات، مبادلات علمی- آموزشی، تعامل‌های انسانی، تجارت و… در بستر شبکه‌های اجتماعی انجام می‌گیرد. بر این اساس شبکه‌های اجتماعی، بخش عمده از زندگی امروز ما را شکل داده‌اند. این پدیده همچون دیگر دست‌ساخت‌های انسانی در کنار تمام فوایدی که برای جوامع داشته، البته معایبی نیز به همراه داشته است.

مطابق با آخرین آمار ایسپا، طی سال ۱۴۰۲ اینستاگرام با ۴۶ میلیون کاربر ثبت‌نامی و ۳۱ میلیون کاربر فعال در رتبه اول، تلگرام با ۶۰ میلیون کاربر ثبت‌نامی و ۲۴ میلیون فعال در رتبه دوم، ایتا با ۳۰ میلیون کاربر ثبت‌نامی و ۱۷ میلیون کاربر فعال در رتبه سوم، روبیکا با ۳۷ میلیون کاربر ثبت‌نامی و ۱۶ میلیون کاربر فعال در رتبه چهارم، بله با ۱۷ میلیون کاربر ثبت‌نامی و پنج میلیون کاربر فعال در رتبه پنجم و درنهایت توییتر با چهارمیلیون ثبت‌نامی و نزدیک به یک میلیون کاربر فعال در رتبه ششم قرار دارد. 

طی سال ۱۴۰۲ گردش مالی ایرانیان فعال در شبکه‌های اجتماعی به میزان ۱۳۰ هزار میلیارد تومان برمی‌گردد که معادل درآمد سالانه بیش از یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار کارگر تمام‌وقت در کشورمان است.

گزارش دیتاک نشان می‌دهد از میزان ۱۳۰ هزارمیلیارد تومان گردش مالی ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی بیش از ۷۰ هزارمیلیارد تومان مربوط به فروشگاه‌های فعال در این حوزه است. پس از آن حدود ۴۰ هزارمیلیارد تومان مرتبط با بخش زیرساخت و اینترنت بوده و ۲۰ هزار میلیارد تومان نیز به سرویس‌های مکمل زنجیره فروش برمی‌گردد. لازم به ذکر است تاکنون آمار دقیقی از گردش مالی تجارت‌های غیرقانونی منتشر نشده است. 

طبق آخرین گزارش یکتانت که مربوط به سال ۱۴۰۱ بود، این شرکت با استناد به گزارش‌های تخصصی شرکت پژوهش بازار امروز (emrc) و پلتفرم برندینگ و بازاریابی زلکا (zelkaa) وی‌پی‌ان‌ها در ایران طی سال ۱۴۰۱ گردش مالی ۲۵ تا ۳۰ هزار میلیاردی را تجربه کرده‌اند. 

مطابق آمار‌های منتشرشده در دیتاک نیز مجموع بازدید یا ایمپرشن ایرانی‌ها از کل شبکه‌های اجتماعی در طی یک سال به چهار و نیم هزار میلیارد بازدید محتوا رسید و می‌توان گفت هر کاربر ایرانی روزانه ۲۲۰ محتوا در پلتفرم‌ها می‌بیند. 

براساس گزارش یکتانت در سال ۱۴۰۱ تعداد تبلیغاتی که در وبسایت‌های ایرانی نمایش داده شده‌اند به بیش از ۸۰۰ میلیارد عدد رسید. این آمار نشان می‌دهد تقریبا بیش از ۴۰۰۰ نمایش‌دهنده در بستر وب فارسی در سال ۱۴۰۱ به تبلیغات مشغول بودند.

گزارش یکتانت نشان می‌دهد هر کاربر ایرانی اینترنت به‌طور متوسط روزانه ۳۵ تبلیغ در وبسایت‌های فارسی مشاهده می‌کند که این عدد به‌طور میانگین در یک ماه به بیش از ۷۰ میلیارد بار می‌رسد. همچنین مشاهده توزیع ترافیک وبسایت‌های ایرانی نمایش‌دهنده تبلیغات نشان‌دهنده آن است که بیش از یک‌سوم بازدید‌های تبلیغات وب، از وبسایت‌هایی با موضوع «سیاسی – اجتماعی» و «آهنگ و موسیقی»  به ترتیب با میزان ۲۰.۳ درصد و ۱۶.۵درصد بوده است. 

براساس گزارش یکتانت و تریبون، تعداد رسانه‌های فارسی منتشر‌کننده رپورتاژ آگهی در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۲۵۰۰ عدد رسید که از این رسانه‌ها بیش از ۱۶۰ هزار رپورتاژ آگهی منتشر شده و گردش مالی حاصل از آن ۱۵۰ میلیارد تومان بوده است. 

با توجه به اینکه رپورتاژ‌های آگهی در بخش‌های مختلف با اثر‌گذاری رسانه‌های و مالی بالا همراه هستند می‌توان گفت این نوع از تبلیغات اهمیت بسزایی دارد. برای مثال ۱۷ درصد این آگهی‌ها مربوط به حوزه کسب‌وکار و در رده‌های بعدی گردشگری، فناوری صنعت و امور زندگی بوده است.

متن کامل گزارش فاطمه سادت مرتضوی، خبرنگار گروه اقتصاد را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn