تاریخ انتشار : دوشنبه 8 مرداد 1403 - 14:21
30 بازدید
کد خبر : 257890

نذری پربرکت

نذری پربرکت

خلاصه این‌که نذر کردن بهانه‌ای است برای نزدیک‌تر شدن ما به خدا و عهد و پیمانی که با او می‌بندیم تا به افراد نیازمند کمک کنیم یا کار خیری انجام دهیم و گرهی از کار مردم باز کنیم تا به برکت این کار خیر و نیت خوب خداوند هم به ما نظری بیندازد و نیاز

خلاصه این‌که نذر کردن بهانه‌ای است برای نزدیک‌تر شدن ما به خدا و عهد و پیمانی که با او می‌بندیم تا به افراد نیازمند کمک کنیم یا کار خیری انجام دهیم و گرهی از کار مردم باز کنیم تا به برکت این کار خیر و نیت خوب خداوند هم به ما نظری بیندازد و نیاز و حاجات‌مان را برآورده کند. اما حکایت نذر کردن و نذری دادن فقط حکایت بار گذاشتن دیگ‌های بزرگ قیمه و شله‌زرد یا تهیه وسیله و کمک مالی به نیازمندان نیست. خیلی وقت‌ها ممکن است تمکن مالی یا شرایط ما اجازه چنین نذرهایی را ندهد. این در حالی است که خیلی وقت‌ها می‌توان نذرهایی داشت که هم به دیگران کمک می‌کند و هم موجب تعالی روح و حتی برخی فواید جسمانی برای خودمان می‌شود؛ ‌نذرهایی همچون نذر خون.

کارهایی برای خوب شدن حال دل‌مان
کارخوب یعنی کاری که هم حال خودت وهم حال دلت راخوب کند،هم حال دیگران را؛‌به همین دلیل است که اگربخواهیم فرد نیکوکاری باشیم فهرست بلند بالایی از کارهای خیر و خوب وجود دارد که خیلی‌هایشان زحمت و هزینه‌ای هم ندارد و حتی می‌تواند برای خود ما هم منافع دنیوی و ظاهری داشته باشد. بگذریم از منافع اخروی کارهای خوب که در جای خودش محفوظ است. از برداشتن پوست موز در کوچه و خیابان برای جلوگیری از حوادث احتمالی و لیز خوردن و زمین خوردن یک عابر پیاده گرفته تا کارهای بزرگ‌تر و مهم‌تری همچون کمک به نیازمندان و اهدای خون‌. 

کاری به بزرگی نجات جان آدم‌ها  
چشمانت را ببند و مادری را تصور کن که هنگام سزارین مقدار زیادی خون از دست داده و اگر خون دوباره به او تزریق نشود، ممکن است اتفاق بدی برایش بیفتد. یا بیماران مبتلا به هموفیلی و تالاسمی که خیلی وقت‌ها نیازمند تزریق خون هستند و داروهایشان از پلاسمای خون اهدایی من و شما تامین می‌شود‌. یا بیماران تصادفی که در یک حادثه رانندگی خون زیادی از دست داده‌اند و مرگ و زندگی آنها به خون ما بستگی دارد، برای آن هیچ جایگزینی نیست و من و شما می‌توانیم با اهدای خون‌مان کارهایی به این بزرگی 
انجام دهیم. 

زندگی بخشیدن به مادران و نوزادان
در سراسر جهان هر سال۶۰۰هزارمادر براثرپیامدهای حاصل از بارداری جان خودرااز دست می‌دهند، حدود ۲۵ درصد این مرگ‌ها به دلیل از دست دادن خون است و بسیاری از این زنان اگر خون سالم در اختیارشان قرار می‌گرفت، زنده می‌ماندند.زنان باردار در حین زایمان، نوزادان و به خصوص نوزادان نارسی که به زردی دچار می‌شوند، نیازمند خون هستند. پس اهدای خون ما می‌تواند برای این مادران و نوزادان هم زندگی‌بخش باشد.حتی ممکن است خونی که مااهدامی‌کنیم برای یکی ازعزیزان خودمان مورد استفاده قرار گیرد. 

یک کار خیر و سه نتیجه خوب 
فکرش را بکن وقتی که برای اهدای خون به یکی از پایگاه‌های انتقال خون می‌روی و یک واحد خونت را اهدا می‌کنی با این کار در نجات جان سه نفر سهیم هستی‌!چنین موضوعی تاچه اندازه می‌تواندحال دل خودت راخوب کند.بماند که آن سه بیماری که فرآورده‌های این خون را دریافت می‌کنند هم بدون خون اهدایی مانمی‌توانند زنده بمانند و زندگی کنند.درواقع خون یکی از محصولاتی است که هیچ جایگزینی ندارد و فقط و فقط از طریق اهدا  تامین می‌شود و به دست بیماران نیازمند می‌رسد. 

فواید اهدای خون برای اهدا کننده
اهدای خون علاوه بر این‌که می‌تواند به بیماران نیازمند به خون خیر برساند و برایشان مفید باشد برای خود اهداکننده‌ها هم مفید است. مطالعات نشان داده اهدای خون می‌تواند خطر حملات قلبی را به میزان ۱.۳درصد به خصوص درمردان کاهش دهد. با اهدای منظم خون، احیای خون نیز به سرعت صورت می‌گیرد، اکسیداسیون کلسترول آهسته‌تر می‌شود.علاوه بر این، خون به آرامی جریان می‌یابد و می‌تواند از تجمع چربی وکلسترول در دیواره عروق کرونری جلوگیری کند. بنابراین خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.به افرادی که اضافه وزن دارند،توصیه می‌شود به طور منظم خون اهدا کنند.به این دلیل که هر اهدای خون می‌تواند بیش از ۶۵۰ کالری چربی را بسوزاند.

هر ثانیه یک نفر!  
درهرثانیه یک نفر ازساکنان کره زمین ازهمه سنین وتمام نژادها برای ادامه حیات به انتقال خون نیازدارد.نیاز به خون و فرآورده‌های خونی به صورت مداوم وجود دارد و به طور مرتب هم در حال افزایش است. خون سالم، نجات دهنده زندگی است و همه روزه، در سراسر جهان بسیاری از افراد به خون و فرآورده‌های خونی نیاز دارند، به طوری که از هر سه نفر مردم دنیا، یک نفر در طول زندگی احتیاج به تزریق خون و فرآورده‌های خونی پیدا می‌کند. 

شرایط اهدای خون
شرایط اهدای خون خیلی سخت نیست؛ اگر حداقل سن۱۸سال تمام وحداکثر ۶۵سال سن داریدوحداقل وزنتان۵۰کیلوگرم است می‌توانید اهدای خون داشته باشید. دفعات اهدای خون در سال برای آقایان ۴ بار و برای خانم‌‌ها سه بار است.  با این اوصاف شاید بهترین نذری که می‌توان در تمامی ایام سال و به‌خصوص ایام محرم و ماه صفر و یا ماه مبارک رمضان داشت، همین نذر خون است. در واقع نذر خون به نوعی پرداخت ذکات سلامتی است.

وقت‌هایی که خون نیاز داریم  
 بارزترین مثال برای موقعیت‌هایی که در آن نیاز مبرم به خون پیدا می‌شود، عبارت است از زمان بروز حوادث و سوانح گوناگون نظیر تصادفات رانندگی، سوختگی‌ها و اعمال جراحی. از طرفی بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی درمانی یا اشعه درمانی قرار دارند هم از مصرف‌کنندگان خون و فرآورده‌های خون هستند. بسیاری از دیگر بیماران مانند بیماران تالاسمی و هموفیلی نیز ناگزیرند برای بهره‌مندی از یک زندگی به نسبت طبیعی برای تمام عمر به شکل منظم خون یا فرآورده‌های خونی دریافت کنند.

موارد منع اهدای خون 
دلایل مختلفی برای منع موقت اهدای خون وجود دارد؛‌ ابتلا به بعضی بیماری‌ها مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا،‌ اقدامات دندانپزشکی اخیر حداکثر تا ۷۲ساعت،‌مصرف برخی داروهامانندآنتی بیوتیک‌ها، آسپرین،دریافت واکسن و…،‌حالات خاص مانند بالا و پایین بودن فشار خون، بارداری، شیردهی، سقط جنین و…،‌داشتن برخی رفتارهای پرخطرمانند ارتباط جنسی حفاظت نشده،حجامت، خالکوبی، طب سوزنی و سوراخ کردن گوش. از جمله مواردی است که مانع از اهدای خون می‌شود. البته این افراد موقتا از اهدای خون معاف می‌شوند و بعد از سپری شدن زمان مشخص می‌توانند اهدای خون داشته باشند. 

روز ملی اهدای خون چه روزی است؟
در مرداد سال ۱۳۵۳ شمسی سازمان انتقال خون ایران با هدف سامان بخشیدن به وضع آشفته خون‌رسانی و به منظور ترویج فرهنگ اهدا، تهیه و تأمین خون و فرآورده‌های سالم و مطمئن و رایگان برای رفع نیاز بیماران نیازمند، به خصوص مبتلایان به تالاسمی، هموفیلی ولوسمی به وجود آمد.ازآن تاریخ به بعد، سالروز تأسیس این سازمان در نهم مرداد ماه، به عنوان روز اهدای خون نام‌گذاری شده است. جمع‌آوری خون از داوطلبانِ اهدای خون و آماده‌سازی آن برای نجات بیماران و مصدومان، ایجاد پایگاه در بیمارستان‌ها و واحدهای سیار و ثابت جهت تهیه خون، ثبت اطلاعات لازم به منظور دعوت برای اهدای خون به هنگام ضرورت و توزیع خون و فرآورده‌های آن به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها و…از جمله کارهای سازمان انتقال خون ایران است.نهم مرداد در ایران به عنوان روز اهدای خون شناخته شده است که در واقع روز قدردانی از اهدا کنندگان این ماده حیاتی نیز به شمار می‌رود. سازمان انتقال خون ایران در مرداد ۱۳۵۳ با هدف سامان بخشیدن به وضع آشفته خون رسانی و به منظور ترویج فرهنگ اهدا، تهیه و تأمین خون و فرآورده‌های سالم و مطمئن و رایگان برای رفع نیاز بیماران نیازمند، به خصوص مبتلایان به تالاسمی، هموفیلی و لوسمی به وجود آمد. از آن تاریخ به بعد، سالروز تأسیس سازمان انتقال خون در نهم مرداد ماه، به عنوان روز اهدای خون نام‌گذاری شده است. روزهایی مانند روز ملی اهدای خون در ایران و روزهای ملی اهدای خون در هر کشور و همچنین روز جهانی اهداکنندگان خون که مصادف با ۱۴ ژوئن است، فرصت‌هایی هستند که به خاطر بیاوریم زندگی انسان‌های بسیاری به خون اهدایی ما وابسته است.هر ساله در کشورهای مختلف کمپین‌های تبلیغاتی مختلفی برای تشویق مردم به این عمل نیک و آگاهی‌بخشی در این خصوص توسط آگهی‌های چاپی و شبکه‌های اجتماعی به انجام می‌رسد و همچنین از افرادی قدردانی می‌شود که خالصانه، بخشی از وجود خود را به همنوع شان ایثار می‌کنند. گزارش زیر به تعدادی از کمپین‌های تبلیغاتی که در این راستا به وقوع پیوسته است، اشاره می‌کند.مهم‌ترین هدف انتقال خون در ایران تأمین خون و فرآورده‌های سالم آن با بهترین کیفیت استاندارد مطابق با موازین تعیین شده بین‌المللی برای بیماران و نیازمندان و همچنین ترویج طب انتقال خون است.

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn