تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 مرداد 1403 - 10:04
20 بازدید
کد خبر : 268317

شیرمادر، تأمین کننده تمامی نیازهای تغذیه ای کودک در ۶ ماهه نخست تولد است

شیرمادر، تأمین کننده تمامی نیازهای تغذیه ای کودک در ۶ ماهه نخست تولد است

جامعه ورزشی آفتاب نو: کد خبر: ۲۶۶۴۲۸ تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ – ۰۷:۲۰ به گزارش بهداشت نیوز، دکتر ملیحه عافیت در خصوص اهمیت تغذیه با شیر مادر اظهار کرد: شیر مادر یک ترکیب پیچیده و منحصر به فرد است که به طور کامل نیازهای تغذیه‌ای و ایمنی نوزاد را تأمین می‌کند، در واقع

جامعه ورزشی آفتاب نو:

کد خبر: ۲۶۶۴۲۸

تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ – ۰۷:۲۰

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر ملیحه عافیت در خصوص اهمیت تغذیه با شیر مادر اظهار کرد: شیر مادر یک ترکیب پیچیده و منحصر به فرد است که به طور کامل نیازهای تغذیه‌ای و ایمنی نوزاد را تأمین می‌کند، در واقع این ترکیب شامل مجموعه‌ای از مواد مغذی، آنزیم‌ها، هورمون‌ها، و سلول‌های ایمنی است که به رشد و توسعه نوزاد کمک می‌کند و مهم ترین مزیت آن تأمین کردن مواد مغذی مورد نیاز نوزاد در ۶ ماه اول زندگی است.

عضو هیات علمی گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: بیماری ها محافظت می کند و نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند، در معرض خطر کمتر بیماری هایی مانند دیابت نوع۲، چاقی و بیماری های قلبی و عروقی در آینده قرار دارند.

 دکتر عافیت خاطرنشان کرد: از دیگر مزایای تغذیه نوزاد با شیر مادر هضم آسان آن و کاهش خطر مشکلات گوارشی است. همچنین وجود چربی ها و سایر ترکیبات موجود در شیر مادر، به توسعه مغز و سیستم عصبی نوزاد کمک می کند، ضمن اینکه شیردهی باعث ایجاد پیوند عاطفی قوی بین مادر و نوزاد می شود.

وی یکی از مزایای شیردهی برای مادر را ،کاهش وزن سریع ناشی از اضافه وزن دوران بارداری عنوان کرد و افزود: شیردهی طولانی مدت، می تواند خطر ابتلا به سرطان پستان و تخمدان را در مادر کاهش دهد.

دکتر عافیت از دیگر فوائد شیردهی را به تأخیر انداختن بازگشت قائدگی که در تنظیم فاصله بارداری ها مؤثر است، بیان کرد و گفت: ترشح هورمون های اکسی توسین و پرولاکتین در جریان شیردهی باعث کاهش استرس و ایجاد آرامش در مادر می شود.

معاون آموزشی مرکز ناباروری میلاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص روش های افزایش شیر مادر هم گفت: افزایش تعداد دفعات شیردهی، تغذیه مناسب از جمله استفاده از جو دوسر، شنبلیله، دانه های کنجد، رازیانه و زردچوبه و نوشیدن آب و مایعات به میزان کافی، استراحت کافی، استفاده از پمپ شیر برای تخلیه شیر بین وعده های شیردهی و تحریک تولید بیشتر شیر، اتصال درست پستان به دهان نوزاد در فرایند شیردهی، کاهش استرس و افزایش اعتماد به نفس می تواند در افزایش شیر مادر موثر باشد.

وی در پایان گفت: رعایت نکات ذکر شده و مشاوره با پزشک یا مشاور شیردهی می تواند، به مادران کمک کند تا شیر خود را به مقدار مورد نیاز برای نوزادشان افزایش دهند.

+

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn