تاریخ انتشار : یکشنبه 21 مرداد 1403 - 11:38
27 بازدید
کد خبر : 272278

نگاهی به فهرست احتمالی وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان

نگاهی به فهرست احتمالی وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان

دقایقی پیش فهرست وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم توسط شهرام دبیری معاون امور مجلس رئیس جمهور، تقدیم هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی شد. محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۲۱ مرداد ماه) متن نامه معرفی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم را به شرح زیر قرائت کرد: «جناب آقای دکتر محمد باقر قالیباف

دقایقی پیش فهرست وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم توسط شهرام دبیری معاون امور مجلس رئیس جمهور، تقدیم هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی شد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۲۱ مرداد ماه) متن نامه معرفی وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم را به شرح زیر قرائت کرد:

«جناب آقای دکتر محمد باقر قالیباف

رئیس مجلس شورای اسلامی

احتراماً در اجرای اصل ۱۳۳ قانون اساسی بدین وسیله وزرای پیشنهادی جهت اخذ رأی اعتماد معرفی می‌شوند:

۱- علیرضا کاظمی؛ وزارت آموزش و پرورش

۲- ستار هاشمی؛ وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات

۳- حجت الاسلام سیداسماعیل خطیب؛ وزارت اطلاعات

۴- عبدالناصر همتی؛ وزارت امور اقتصادی و دارایی

۵- سید عباس عراقچی؛ وزارت امور خارجه

۶- محمدرضا ظفرقندی؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

۷- احمد میدری؛ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

۸- غلامرضانوری قزلچه؛ وزارت جهادکشاورزی

۹- امین حسین رحیمی؛ وزارت دادگستری

۱۰- امیر عزیز نصیرزاده؛ وزارت دفاع، پشتیبانی و نیروهای مسلح

۱۱- فرزانه صادق مالواجرد؛ وزارت راه و شهرسازی

۱۲- محمد اتابک؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت

۱۳- حسین سیمایی صراف؛ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

۱۴- سید عباس صالحی؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

۱۵- اسکندر مؤمنی؛ وزارت کشور

۱۶- محمدرضا صالحی امیری؛ وزارت میراث فرهنگی و گردشگری

۱۷- محسن پاک نژاد؛ وزارت نفت

۱۸- عباس علی آبادی؛ وزارت نیرو

۱۹- احمد دنیامالی؛ وزارت ورزش و جوانان

دوام توفیقات جنابعالی و همکاران محترم را از خداوند متعال خواستارم.

مسعود پزشکیان»

براساس آئین نامه داخلی مجلس، نمایندگان یک هفته فرصت بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی را در کمیسیون‌های تخصصی دارند و بعد از آن مجلس باید در جلسات متوالی در صحن علنی وارد بررسی صلاحیت وزرا شود.

عبدالناصر همتی؛ وزارت امور اقتصادی و دارایی

عبدالناصر همتی

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در دولت حسن روحانی بود.

سفیر ایران در چین، کارشناس رسمی دادگستری، عضو کمیته اقتصادی شورای عالی امنیت ملی در زمان حسن روحانی به مدت ۵ سال، رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، رئیس شورای عالی بیمه و مسئول کمیته اقتصادی جهاد دانشگاهی از جمله سوابق اجرایی همتی محسوب می‌شود.

محمد اتابک؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت

محمد اتابک

محمد اتابک از مدیران برجسته و باسابقه در حوزه‌های صنعتی و انرژی در ایران محسوب می‌شود. او تجربه طولانی در مدیریت شرکت‌های بزرگ دولتی و خصوصی دارد و همچنین سابقه مدیریتی در وزارت نیرو را نیز در کارنامه خود دارد.

او پیشتر در دوره ای معاون اقتصادی، مدیر عامل صنایع معدنی بنیاد مستضعفان و عضو اتاق بازرگانی بوده است.

ستار هاشمی؛ وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات

ستار هاشمی

سید ستار هاشمی یک متخصص برجسته در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران است.

او در سال ۱۳۵۵ در یاسوج متولد شده و تحصیلات خود را در رشته هوش مصنوعی از دانشگاه موناش استرالیا و دانشگاه علم و صنعت ایران به پایان رسانده است.

هاشمی به عنوان جوان‌ترین استاد تمام هوش مصنوعی در ایران شناخته می‌شود و عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز است.

از جمله سوابق اجرایی او می‌توان به معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت فناوری اطلاعات شرکت ارتباطات زیرساخت، مدیرکلی ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس، و معاونت فناوری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اشاره کرد. او همچنین رئیس هیئت مدیره شرکت ایرانسل بوده و در سال ۱۴۰۲ به عنوان مدیر برتر قوه قضاییه شناخته شد. علاوه بر این، هاشمی در تأسیس انجمن هوش مصنوعی ایران نیز نقش داشته است.

سید عباس صالحی؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سید عباس صالحی

سیدعباس صالحی در دولت یازدهم معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، و پس از آن سرپرست وزارت فرهنگ و ارشاد و سپس وزیر شد، او در دولت دوازدهم نیز توانست با کسب رای اعتماد از مجلس به عنوان وزیر این وزارتخانه باقی بماند.

سیدعباس صالحی تحصیلات حوزوی داشته و در دانشگاه نیز در رشته فلسفه تحصیل کرده است. او مدیر موسسه مطبوعاتی اطلاعات است.

صالحی در دولت یازدهم معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، که پس از استعفای علی جنتی از وزارت فرهنگ به عنوان سرپرست وزارتخانه منصوب شد، و تا زمان اخذ رای اعتماد مجلس در همان سمت باقی ماند، پس از آن در دولت دوازدهم به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ به مجلس معرفی شد و توانست اعتماد نمایندگان را جلب کند. 

عباس علی آبادی؛ وزارت نیرو

عباس علی‌آبادی

عباس علی‌آبادی استاد دانشگاه است. او پیشینه ریاست دانشگاه صنعتی مالک اشتر را دارد و اکنون مدیرعامل گروه مپناست. 

علی‌آبادی فارغ‌التحصیل مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد مکانیک با گرایش تبدیل انرژی از دانشگاه‌های صنعتی شریف و دانشگاه تهران و درجه دکترای مهندسی مکانیک از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با گرایش کنترل است.

از جمله پیشینه‌های کاری و مدیریتی علی‌آبادی نیز می‌توان به فعالیت در جهاد سازندگی، مشارکت در اجرا و مدیریت پروژه‌های نیروگاهی کرخه و کارون۳، مدیریت‌عاملی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران و معاونت وزیر نیرو در امور برق و انرژی اشاره کرد.

احمد دنیامالی؛ وزارت ورزش و جوانان

احمد دنیامالی

احمد دنیامالی نماینده حوزه انتخابیه بندر انزلی در مجلس شورای اسلامی و رئیس هیت مدیره باشگاه فوتبال ملوان بندر انزلی است.

او پیش‌تر به عنوان رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران، معاون وزیر راه و راهبری، رئیس سازمان بنادر و کشتیرانی ایران و رئیس فدراسیون قایقرانی ایران فعالیت کرده است.

او از نزدیکان محمدباقر قالیباف به شمار می‌آید.

غلامرضانوری قزلچه؛ وزارت جهادکشاورزی

غلامرضا نوری قزلجه

غلامرضا نوری قزلجه دارای مدرک کارشناسی مهندسی کشاورزی-دامپروری، کارشناسی ارشد مدیریت کشاورزی و دانشجوی دکترای سیاست و توسعه کشاورزی است.

او نماینده مجلس نهم و یازدهم بوده، و سابقه معاونت اجرایی رئیس مجلس، کارشناس ارشد سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بستان آباد را نیز در کارنامه خود به ثبت رسانده است. 

او از دهه هفتاد در استخدام وزارت جهاد کشاورزی است و  در دوره ای  نیز به عنوان قائم مقام و مشاور وزیر در وزارت جهاد کشاورزی مشغول به خدمت بود. قزلجه که هم اکنون عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی است طی سه دوره نمایندگی مجلس نیز همواره در کمیسیون تخصصی کشاورزی، آب و منابع طبیعی عضویت داشته است.

سید عباس عراقچی؛ وزارت امور خارجه

عباس عراقچی

سیدعباس عراقچی از دیپلمات های با سابقه است که از اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای با گروه ۵+۱ بوده و سابقه سخنگویی وزارت خارجه و معاونت سیاسی وزیر امورخارجه را نیز در پیشینه خود به ثبت رسانده است. 

عراقچی مدرک کارشناسی خود را در رشته روابط بین الملل و کارشناسی ارشدش را در رشته علوم سیاسی، هر دو از دانشگاه تهران دریافت کرد، پس از آن به انگلیس رفت و مدرک دکترای اندیشه های سیاسی را از دانشگاه کنت گرفت. 

در پی استعفای رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه در ۲۱ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۲، عراقچی از سوی علی اکبر صالحی به عنوان سخنگوی وزارت خارجه منصوب شد، او در دولت دهم در سال ۱۳۹۲ به مدت ۴ ماه سخنگوی وزارت خارجه بود و پس از آن از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ به عنوان معاون حقوقی و بین المللی وزیر امورخارجه فعالیت می کرد، و در پی تغییر ساختار این وزارتخانه، از ۱ بهمن سال ۱۳۹۶ معاونت سیاسی وزیر امور خارجه را بر عهده داشته است.

امین حسین رحیمی؛ وزارت دادگستری

امین‌حسین رحیمی

امین حسین رحیمی به عنوان وزیر دادگستری در دولت سیدابراهیم رئیسی مشغول فعالیت است که پیش از این در مشاغل مختلف قضایی همچون معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه و مشاور رئیس قوه قضائیه حضور داشته است، همچنین نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی، دادستانی دیوان محاسبات کشور نیز از جمله مناسبی است که در کارنامه او به چشم می خورد.

او دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق عمومی از دانشگاه تهران، و دکتری در رشته فقه و حقوق جزا است. 

رحیمی ۳۵ سال سابقه فعالیت در قوه قضاییه در مشاغل مختلف قضایی را داراست.

حسین سیمایی صراف؛ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

حسین سیمایی صراف

حسین سیمایی صراف دبیر هیئت دولت در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی بوده است که سوابقی از جمله معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مدیرکل دفتر حقوقی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نماینده وزارت عتف در کمیسیون ملی یونسکو نیز در کارنامه او به چشم می خورد. 

فرزانه صادق مالواجرد؛ وزارت راه و شهرسازی

فرزانه صادق مالواجرد

فرزانه صادق مالواجرد در طول دوران حرفه‌ای خود، در نقش‌های کلیدی نظیر معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی، مشاور در امور شهرسازی و معماری، و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران فعالیت کرده است.

او به عنوان مدیر کل و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری، تجربه گسترده‌ای در حوزه شهرسازی و معماری دارد که شامل مدیریت پروژه‌های کلان شهری و تدوین سیاست‌های مؤثر در این زمینه است.

احمد میدری؛ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

احمد میدری

احمد میدری اقتصاددان و معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت حسن روحانی بوده است. او دارای دکترای تخصصی اقتصاد و کارشناسی ارشد توسعه و برنامه‌ریزی اقتصادی از دانشگاه تهران است.

احمد میدری سابقه تدریس در دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه شهید چمران اهواز را دارد و در سال ۱۳۸۲ نیز دوره کوتاه‌مدت آموزشی و پژوهشی دانشگاه سازمان ملل را طی کرد.

میدری ۶۱ ساله که زمانی مشاور قائم مقام وزیر اقتصاد بود، سابقه فعالیت در مرکز تحقیقات استراتژیک، مرکز پژوهش‌های مجلس، هیئت مدیره بیمه دانا و  شورای برنامه‌ریزی استان خوزستان را هم در کارنامه خود دارد.  

محمدرضا صالحی امیری؛ وزارت میراث فرهنگی و گردشگری

سید رضا صالحی امیری

سید رضا صالحی امیری در سال‌های پس از پیروزی انقلاب در مشاغلی همچون رئیس کمیته اجتماعی شورای عالی امنیت ملی، عضو هیئت رئیسه مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، معاون بررسی‌های استراتژیک، عضو هیئت امنای مؤسسه مطالعات راهبردی، مشاور رئیس‌جمهور در دولت سید محمد خاتمی، عضو شورای اجتماعی کشور و عضو شورای اطلاع‌رسانی دولت خدمت نمود.

او همچنین به‌مدت هشت سال معاونت پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را در کارنامه خود دارد.

صالحی امیری همچنین به عنوان مدیرمسئول و سردبیر، در نشریات و مؤسسات علمی همچون مؤسسات مطالعات سیاسی، مطالعات راهبردی، فصلنامه مطالعات میان فرهنگی، نشریه علمی پژوهشی مدیریت فرهنگی عضویت داشته است. 

علیرضا کاظمی؛ وزارت آموزش و پرورش

علیرضا کاظمی

علیرضا کاظمی بیشتر به دلیل فعالیت‌هایش در حوزه آموزش و پرورش شناخته می‌شود. وی در مقاطع مختلف، مسئولیت‌های گوناگونی در این حوزه بر عهده داشته است. یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌های او سرپرستی وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران بوده است.

او در شهریور ۱۴۰۰ پس از استعفای محسن حاجی‌میرزایی به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش منصوب شد و تا زمان انتخاب وزیر جدید، این سمت را بر عهده داشت. علیرضا کاظمی پیش از این نیز در مناصب مختلف در حوزه آموزش و پرورش فعالیت داشته و تجربه مدیریتی در این زمینه دارد.

او همچنین قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بود.

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn