به گزارش صد آنلاین، تاریخچه مزدا ۳ به سال ۲۰۰۶ بازمیگردد، زمانی که اولین نسل آن بر اساس پلتفرم C1 گروه فورد معرفی شد. از آن زمان تاکنون، چهار نسل از این خودرو تولید شده است. نسل دوم که در ایران با نام مزدا ۳ نیو شناخته میشود، در سال ۲۰۰۸ رونمایی شد. نسل سوم در سال ۲۰۱۳ معرفی شد و اولین نسلی بود که از زبان طراحی KODO بهره میبرد. نسل چهارم و فعلی از سال ۲۰۱۹ در بازارهای جهانی حضور دارد.
نسخه که قرار است وارد بازار ایران شود، جدیدترین نسل مزدا ۳ است که از نظر طراحی و تکنولوژی پیشرفت قابل توجهی نسبت به نسلهای قبلی داشته است. این خودرو با موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی و فناوری SKYACTIV عرضه میشود که قدرت ۱۵۸ اسب بخار تولید میکند.
در ادامه این مقاله، به بررسی دقیقتر جنبههای مختلف مزدا ۳ خواهیم پرداخت تا دید جامعی نسبت به این خودروی تازه وارد به بازار ایران به دست آوریم.
طراحی مزدا ۳ نمونهای عالی از فلسفه طراحی KODO مزدا است که به معنای “روح حرکت” است. این فلسفه طراحی بر ایجاد ظاهری پویا و زنده حتی در حالت سکون تأکید دارد.
در نمای جلو، اولین چیزی که توجه را جلب میکند، چراغهای کشیده و باریک LED است که حالتی تهاجمی و اسپرت به خودرو میبخشد. جلوپنجره بزرگ با نوارهای کرومی، ظاهری لوکس و در عین حال اسپرت به خودرو داده است. خطوط روی کاپوت به سمت جلوپنجره همگرا میشوند که حس حرکت رو به جلو را القا میکند.
نمای جانبی مزدا ۳ نسبتاً ساده اما شیک است. خطوط برجسته روی دربها و بالای چرخها به ظاهر خودرو عمق میبخشد. شیب ملایم سقف به سمت عقب، حالتی شبه فستبک به خودرو داده که بر جذابیت بصری آن میافزاید. رینگهای آلومینیومی با طراحی اسپرت، تکمیل کننده نمای جانبی هستند.
عقب خودرو شاید جذابترین زاویه دید مزدا ۳ باشد. چراغهای عقب با طراحی منحصر به فرد که یادآور چشمان یک سامورایی است، نقطه عطف طراحی عقب خودرو هستند. شیب تند شیشه عقب و صندوق که تقریباً در یک راستا قرار گرفتهاند، ظاهری اسپرت و آیرودینامیک به خودرو بخشیدهاند.
رنگبندی مزدا ۳ نیز قابل توجه است. رنگهای متالیک و پرلی با کیفیت بالا، جلوه خاصی به خودرو میدهند و انعکاس نور روی بدنه، خطوط طراحی را برجستهتر میکند.
در مجموع، طراحی مزدا ۳ ترکیبی موفق از ظرافت و اسپرت بودن است. این خودرو در عین حال که ظاهری پخته و بالغ دارد، از المانهای طراحی جوانپسند نیز بهره میبرد. این طراحی متوازن میتواند طیف وسیعی از مشتریان را جذب کند.
کابین مزدا ۳ نمونهای عالی از طراحی داخلی ژاپنی است که سادگی، کاربردی بودن و کیفیت را با هم ترکیب کرده است. مانند نمای خارجی اسپرت، داخل کابین نیز تلاش بر اسپرت بودن دارد البته ماهیت قتصادی بودن نیز در این خودرو دیده میشود.
داشبورد با طراحی چند لایه، حس عمق و کیفیت را القا میکند. استفاده از مواد نرم و باکیفیت در سطوح مختلف داشبورد و درها، حس لوکس بودن را تقویت میکند. توجه به جزئیات در طراحی داخلی کاملاً مشهود است، از دریچههای تهویه با طراحی خاص گرفته تا دکمههای کنترلی با حس لمسی مطلوب.
نمایشگر سیستم اطلاعات و سرگرمی در بالای داشبورد قرار گرفته که دسترسی و دید خوبی به راننده میدهد. این نمایشگر از اندروید اتو و اپل کارپلی پشتیبانی میکند که امکان اتصال آسان گوشیهای هوشمند را فراهم میکند.
صندلیها با طراحی ارگونومیک و روکش چرمی، راحتی مطلوبی را برای سرنشینان فراهم میکنند. صندلی راننده از تنظیمات برقی بهره میبرد که امکان یافتن بهترین وضعیت رانندگی را میدهد.
فضای داخلی مزدا ۳ با فاصله محوری ۲۷۲۵ میلیمتری، نسبتاً جادار است. فضای سر و پا برای سرنشینان جلو کاملاً مناسب است. در صندلی عقب، اگرچه فضا نسبت به برخی رقبا کمی محدودتر است، اما برای دو بزرگسال کاملاً کافی است. صندوق عقب با ظرفیت ۴۴۴ لیتر، فضای مناسبی برای بار فراهم میکند. امکان تا شدن صندلیهای عقب نیز فضای بار را در صورت نیاز افزایش میدهد.
عایقبندی صوتی کابین در سطح بالایی قرار دارد و صدای موتور و باد به خوبی کنترل شده است. این مسئله به همراه کیفیت ساخت بالا، تجربه رانندگی آرام و لذتبخشی را رقم میزند. در مجموع، فضای داخلی مزدا ۳ ترکیبی موفق از راحتی، کیفیت و تکنولوژی است که میتواند رضایت اکثر کاربران را جلب کند و در عین حال حس اسپرت بودن را القا میکند.
مزدا ۳ با مجموعهای تقریبا کامل از امکانات و تجهیزات عرضه میشود که آن را در رده خودروهای مجهز این کلاس قرار میدهد. این تجهیزات را میتوان به دو دسته ایمنی و رفاهی تقسیم کرد.
در بخش ایمنی، مزدا ۳ از چهار کیسه هوا بهره میبرد که ایمنی سرنشینان را در تصادفات افزایش میدهد. سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) به حفظ کنترل خودرو در شرایط مختلف جادهای کمک میکند. رادار نقطه کور، خطر تصادف هنگام تغییر لاین را کاهش میدهد. سیستم هشدار برخورد از جلو و رادار خط خوان، از دیگر سیستمهای ایمنی پیشرفته این خودرو هستند.
سیستم پایش خستگی راننده، با تشخیص علائم خستگی، به افزایش ایمنی در سفرهای طولانی کمک میکند. سامانه کنترل حرکت در سرازیری و سربالایی نیز از دیگر امکانات ایمنی این خودرو هستند. همچنین، سیستم پایش فشار باد تایرها، راننده را از وضعیت تایرها مطلع میکند.
در بخش امکانات رفاهی، نمایشگر لمسی اینچی سیستم اطلاعات و سرگرمی با پشتیبانی از اندروید اتو و اپل کارپلی، امکان اتصال آسان گوشیهای هوشمند را فراهم میکند. سیستم صوتی حرفهای، کیفیت صدای مطلوبی را ارائه میدهد.
استارت دکمهای و ورود بدون کلید، راحتی استفاده از خودرو را افزایش میدهند. سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقهای، امکان تنظیم دمای مجزا برای راننده و سرنشین جلو را فراهم میکند. آینه الکتروکرومیک داخلی، با کاهش خودکار نور، دید بهتری در شب ارائه میدهد. وجود سانروف فضای داخلی دلبازتر میکند. با شیفترهای پست فرمان خودرو کاملا حال و هوای اسپرت را به خودرو میگیرد. ترکیب پشت آمپر آنالوگ و دیجیتال هم برای نمایش بهتر اطلاعات در نظر گرفته شده است و در عین حال حس نوستالژیگ رانندگی را حفظ کرده است.
شارژر وایرلس تلفن همراه، گزینهای مدرن و کاربردی است که در این خودرو تعبیه شده است. کروز کنترل، رانندگی در مسیرهای طولانی را راحتتر میکند. سنسورهای نور و باران نیز به طور خودکار چراغها و برفپاککنها را فعال میکنند.
در مجموع، مجموعه امکانات و تجهیزات مزدا ۳، ترکیبی مناسب از ایمنی و راحتی را ارائه میدهد که میتواند نیازهای اکثر کاربران را برآورده کند.
مزدا ۳ از یک پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر خطی با فناوری SkyActiv بهره میبرد. این موتور که از فناوری تنفس طبیعی استفاده میکند، قادر است ۱۵۸ اسب بخار قدرت و ۲۰۲ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این قدرت از طریق یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل میشود.
عملکرد این پیشرانه قابل توجه است. مزدا ۳ میتواند در مدت زمانی کمتر از ۹ ثانیه از ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت شتاب بگیرد و به حداکثر سرعت ۲۱۶ کیلومتر بر ساعت برسد. این اعداد نشان میدهد که مزدا ۳ عملکرد مناسبی در کلاس خود دارد.
یکی از نکات قابل توجه در مورد این پیشرانه، مصرف سوخت پایین آن است. مصرف ترکیبی این خودرو ۶.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده که برای یک سدان کامپکت با این سطح از عملکرد، بسیار مطلوب است. این موتور همچنین استاندارد آلایندگی یورو ۶ را پاس کرده که نشاندهنده سازگاری آن با محیط زیست است.
سیستم تعلیق مزدا ۳ ترکیبی از مکفرسون در جلو و تویست بیم در عقب است. اگرچه این سیستم تعلیق ممکن است در نگاه اول چندان پیشرفته به نظر نرسد، اما مزدا ادعا میکند که این ترکیب به کاهش صدای ورودی به کابین کمک میکند و در عین حال، تعادل خوبی بین راحتی و هندلینگ ایجاد میکند.
وزن خودرو ۱۴۳۴ کیلوگرم است که برای یک سدان کامپکت، وزن متعادلی محسوب میشود. این وزن به همراه توزیع مناسب آن بین محورهای جلو و عقب، به بهبود دینامیک رانندگی کمک میکند.
سیستم ترمز خودرو شامل دیسکهای ونتیلیت در جلو و دیسکهای معمولی در عقب است که قدرت ترمزگیری مناسبی را فراهم میکند. همچنین، سیستم ترمز پارک برقی و قابلیت اتوهلد، راحتی بیشتری را در ترافیک و پارک کردن ارائه میدهند.
لاستیکهای خودرو در سایز ۲۱۵/45R18 هستند که ترکیب خوبی از راحتی و چسبندگی را ارائه میدهند. این سایز لاستیک همچنین به ظاهر اسپرت خودرو کمک میکند.
یکی دیگر از ویژگیهای قابل توجه مزدا ۳، کسب ۵ ستاره ایمنی از موسسه Euro NCAP است. این امتیاز نشاندهنده سطح بالای ایمنی این خودرو در تصادفات مختلف است.
در مجموع، مشخصات فنی و پیشرانه مزدا ۳ نشان میدهد که این خودرو ترکیبی متعادل از عملکرد، اقتصاد و ایمنی را ارائه میدهد که میتواند برای طیف وسیعی از مصرفکنندگان جذاب باشد.
مزدا ۳ با ترکیبی از طراحی جذاب، کیفیت ساخت بالا، امکانات فراوان و عملکرد مناسب، گزینهای قابل توجه در بازار سدانهای کامپکت است. این خودرو با بازگشت به بازار ایران، میتواند گزینهای جذاب برای خریدارانی باشد که به دنبال خودرویی با کیفیت ژاپنی و ظاهری متمایز هستند.
از نقاط قوت اصلی مزدا ۳ میتوان به طراحی زیبا و منحصر به فرد، کیفیت ساخت بالا، مصرف سوخت پایین و امکانات ایمنی پیشرفته اشاره کرد. همچنین، عملکرد موتور ۲ لیتری آن با ۱۵۸ اسب بخار قدرت، برای اکثر رانندگان کافی خواهد بود. کسب ۵ ستاره ایمنی از Euro NCAP نیز نقطه قوت دیگری برای این خودرو محسوب میشود.
اما مانند هر خودروی دیگری، مزدا ۳ نیز نقاط ضعفی دارد. فضای صندلی عقب ممکن است برای برخی کاربران محدود به نظر برسد. همچنین، عدم عرضه در نسخه فول آپشن ممکن است برای برخی خریداران که به دنبال بالاترین سطح امکانات هستند، یک نقطه ضعف محسوب شود. از نظر فنی و توان پیشرانه نیز بعضی از رقبا نسبت به مزدا ۳ برتری داشته و میتوانند این خودرو را به چالش بکشند.
در بازار ایران، مزدا ۳ با رقبای قدرتمندی روبرو خواهد بود. در میان خودروهای ژاپنی میتوان به تویوتا کرولا و تویوتا لوین اشاره کرد که هر دو از اعتبار بالایی در بازار ایران برخوردارند. در بخش خودروهای اروپایی، اشکودا سوپرب رقیبی جدی محسوب میشود که فضای داخلی بزرگتری ارائه میدهد.
از میان خودروهای کرهای، کیاK5 و نیسان سیلفی مکس ادیشن رقبای اصلی مزدا ۳ هستند. این خودروها معمولاً امکانات بیشتری در قیمت مشابه ارائه میدهند، اما ممکن است از نظر کیفیت ساخت و لذت رانندگی به پای مزدا ۳ نرسند.
منبع: خودرو بانک
عضو تلگرام آفتاب نو شدی؟ اگه نه تا دیر نشده کلیک کن آخرین اخبار ورزشی رو اونجا ببین