تاریخ انتشار : دوشنبه 22 مرداد 1403 - 13:48
21 بازدید
کد خبر : 273366

تقویت حافظه با یادگیری دف برای فاصله گرفتن از آلزایمر

تقویت حافظه با یادگیری دف برای فاصله گرفتن از آلزایمر

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد. تصور اینکه روزی نتوانیم حتی ساده‌ترین چیزها را هم به یاد بیاوریم وحشتناک است. متاسفانه باید بگوییم ریسک ابتلا به آلزایمر و فراموشی با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد. مشخص شده که این بیماری در کشورهای توسعه یافته بسیار

سلب مسئولیت: روزیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و
تحریریه مسئولیتی
درباره محتوای آن ندارد.

تصور اینکه روزی نتوانیم حتی ساده‌ترین چیزها را هم به یاد بیاوریم وحشتناک است. متاسفانه باید بگوییم ریسک ابتلا به آلزایمر و فراموشی با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد. مشخص شده که این بیماری در کشورهای توسعه یافته بسیار بیشتر از دیگر کشورها دیده می‌شود. اما متاسفانه تاکنون راهکار موثری برای درمان قطعی آلزایمر یافت نشده و داروهای استفاده شده بیشتر برای کنترل این بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرند. همین موضوع باعث می‌شود تا این جمله که پیشگیری بهتر از درمان است معنای بیشتری یابد.

در این مطلب تصمیم داریم به بررسی تقویت حافظه با یادگیری دف برای فاصله گرفتن از آلزایمر بپردازیم و به شما بگوییم که چگونه می‌توان با آموختن ساز دف ریسک ابتلا به فراموشی را به طور قابل توجهی کاهش داد؟ اگر کنجکاوید در این باره اطلاعات بیشتری به دست آورید، مطالعه این مطلب مختص شماست…

آلزایمر چیست؟

قبل از بررسی پاسخ این سوال که یادگیری ساز دف چگونه می‌تواند به جلوگیری از آلزایمر کمک کند، خوب است تا کمی به چیستی این بیماری بپردازیم:

آلزایمر را می‌توان یکی از بیماری‌های مزمن و پیشرونده عصبی معرفی کرد که پیشرفت کندی دارد و به آرامی بسیاری از توانایی‌های فردی مانند قدرت تکلم، قدرت تشخیص افراد و فراموشی حوادث و اتفاقات را گرفته و موجب بروز مشکلات فردی و اجتماعی، از دست دادن انگیزه و نوسانات احساسی می‌شود.

در افراد مبتلا به این بیماری سلول‌های عصبی مغز دچار تخریب شده و به یاد آوردن اتفاقات سخت می‌شود. متاسفانه در سالیان اخیر تعداد افرادی که به این بیماری مبتلا شده‌اند نسبت به گذشته بسیار افزایش یافته است. همین موضوع باعث شده تا دانشمندان بسیاری در سراسر جهان به دنبال راهکاری اصولی برای درمان و حتی جلوگیری از این بیماری باشند.

روش های تقویت حافظه با کمک ساز دف

بررسی‌های علمی انجام شده نشان داده که ساز دف می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی تقویت حافظه داشته باشد و اینگونه مانع بروز آلزایمر می‌شود. برای پاسخ به این سوال که جلوگیری از آلزایمر با یادگیری ساز دف چگونه امکان‌پذیر است قصد داریم در ادامه به بررسی روش‌های تقویت حافظه با کمک این ساز بپردازیم. از مهم‌ترین این روش‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

از مغزتان کار بکشید

متخصصان علوم اعصاب بر این باورند که کار کشیدن از مغز و ایجاد چالش‌های مغزی می‌تواند ریسک ابتلا به آلزایمر را به طور قابل توجهی کاهش دهد. همین موضوع باعث می‌شود تا افراد با مطالعه کردن، حل جدول و پرداختن به فعالیت‌هایی که مغز را درگیر می‌کند، بتوانند حافظه خود را تقویت کنند.

در هنگام دف نوازی تمرکز زیادی به خرج می‌رود و سلول‌های مغزی درگیر می‌شوند. به همین دلیل نوازندگانی که به صورت حرفه‌ای دف را دنبال می‌کنند، کمتر به آلزایمر مبتلا می‌شوند.

البته این نکته را در نظر داشته باشید که برای تقویت حافظه با ساز دف نیاز است تا برنامه منظمی را برای تمرین در نظر بگیرید و در طول هفته چندین بار دف نوازی کنید. داشتن برنامه منظم تمرین دف می‌تواند به شما کمک کند تا از سلول‌های عصبی مغز خود بیشتر کار بکشید.

به دنبال آموزش یک مهارت جدید باشید

یکی دیگر از تکنیک‌ها برای درگیر کردن سلول‌های عصبی و کاهش ریسک آلزایمر، یادگیری مهارت‌های جدید است. افرادی که در طول زندگی خود به یادگیری مهارت‌های تازه اهمیت چندانی نمی‌دهند، معمولا بیشتر از سایرین در خطر ابتلا به آلزایمر هستند.

اگر به موسیقی علاقه زیادی دارید و می‌خواهید یک سبک موسیقی شاد را انتخاب کنید، دف می‌تواند گزینه مناسبی باشد. یادگیری ساز دف به عنوان یک مهارت جدید می‌تواند کمک کند که ابتلا به آلزایمر را به تعویق بیاندازید.

در هنگام آموختن و نواختن ساز دف سلول‌های مغزی شما دچار چالش‌های فراوانی شده و تقویت می‌شوند. اگر به صورت حرفه‌ای نوازندگی دف را دنبال کنید این احتمال وجود دارد که تا پایان عمر حافظه‌ای قوی داشته باشید و کمتر به بیماری‌های عصبی مبتلا شوید.

در گروه دوستان و خانواده قرار بگیرید

دف جزء آن دسته از سازهایی است که شما را در جمع دوستان و خانواده قرار می‌دهد. اگر فردی منزوی هستید و کمتر به حضور در جمع علاقه نشان می‌دهید، متاسفانه باید بگوییم امکان ابتلای شما به آلزایمر در سنین بالا بیشتر است. بهتر است هدف‌های جدیدی برای قرارگیری در جمع دوستان و آشنایان در نظر بگیرید.

افرادی که یادگیری دف را آغاز می‌کنند در طول آموزش در جمع دوستان قرار گرفته و با دیگران تعامل می‌کنند. علاوه بر این، ساز دف یکی از محبوب‌ترین سازهای سنتی ایرانی است که علاقه‌مندان خاص خود را دارد. بنابراین طبیعی است با یادگیری این ساز خانواده و دوستان از شما بخواهند در جمع‌ها حاضر شده و دف بزنید. همچنین به مرور زمان و با کسب حرفه و تجربه می‌توانید بصورت گروهی دف نوازی کنید. این موضوع در مناسبات خاص بیشتر دیده می‌شود!

تحرک بدنی داشته باشید

نتایج تحقیقات و کارآزمایی‌های علمی انجام شده نشان می‌دهد که ورزش کردن و تحرک بدنی می‌تواند شانس ابتلا به آلزایمر را به طور قابل توجهی کاهش دهد. به عبارتی می‌توان گفت با کار کشیدن از عضلات، سلول‌های مغزی شما نیز قوی‌تر شده و کمتر دچار تخریب می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود تا بتوانید ذهن و حافظه‌ای قوی برای خود بسازید.

نوازندگی ساز دف باعث می‌شود تا شما تحرک بدنی بالایی داشته باشید و از عضلات خود کار بکشید. اگر دوست دارید هم زمان به یادگیری و نوازندگی یک سبک موسیقی بپردازید و بتوانید تحرک بدنی کافی داشته باشید، ابتدا با انواع دف آشنا شده و سپس یکی از این سازها را خریداری و مسیر آموزش را آغاز کنید.

تقویت حافظه با یادگیری دف برای فاصله گرفتن از آلزایمر

به تغذیه خود اهمیت دهید

اگر قصد تقویت حافظه با یادگیری دف برای فاصله گرفتن از آلزایمر‌ را دارید، خوب است بدانید که نمی‌توان بدون رعایت یک رژیم غذایی ایده‌آل بتوانید از سلول‌های مغزی در برابر تخریب جلوگیری کرده و مانع فراموشی شوید.

شما برای تقویت حافظه به یک رژیم غذایی خوب نیاز دارید! تا نیازهای بدن به انواع ویتامین، مواد مغذی و معدنی رفع شده و سلول‌های جوان مغزی فرصت رشد بیشتری داشته باشند و سلول‌های پیرتر از بین روند. مصرف انواع گوشت، سبزیجات، میوه، مغزها، حبوباب و … در تقویت حافظه موثرند.

شاد باشید

شادی و نشاط را می‌توان راهکاری موثر برای جلوگیری از بیماری‌های روحی و روانی فراوانی دانست. در عصر حاضر که بسیاری از افراد به دلیل روبه‌رو شدن با چالش‌های زندگی دیگر مانند قدیم شاد نیستند و روی به افسردگی آورده‌اند، یادگیری یک ساز کوبه ای می‌تواند راهکاری موثر برای ساختن شادی‌های جدید باشد.

صدای شنیده شده از سازهای کوبه ای یک صدای پر شور و شوق و هیجان‌انگیز است که می‌تواند برای چندین دقیقه هم که شده شما را از استرس‌ها و دل نگرانی‌های این دنیا دور نگه دارد. البته باید بدانید که سازهای مختلف، صدای متفاوتی تولید می‌کنند.

یک کار را به صورت مداوم تکرار کنید

متخصصان علوم اعصاب بر این باورند که تکرار مداوم یک کار جدید می‌تواند یکی از موثرترین راهکارها برای جلوگیری از آلزایمر و تقویت حافظه باشد. به همین دلیل گفته می‌شود که تکرار مداوم حرکات دست در هنگام نواختن دف می‌تواند به تقویت حافظه شما کمک شایانی کند. توجه داشته باشید که نوازندگان حرفه‌ای ساز دف برنامه‌ای مداوم برای نواختن این ساز دارند و در طول هفته چندین بار خودشان را با دف نوازی سرگرم می‌کنند. همین موضوع نیز ریسک ابتلا به آلزایمر را در این افراد کاهش می‌دهد و به سلامت سلول‌های مغزی‌شان کمک شایانی می‌کنند.

از استرس و اضطراب دور باشید

متخصصان یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش فراموشی در سالیان اخیر را افزایش استرس و اضطراب می‌دانند. طی بررسی‌های علمی مشخص شده است که استرس زیاد می‌تواند با افزایش سطح هورمون کورتیزول شانس ابتلا به آلزایمر و دیگر بیماری‌های عصبی را به طور قابل توجهی افزایش دهد.

راهکارهای فراوانی برای کنترل استرس وجود دارد که یکی از این راهکارها دف نوازی است. نواختن ساز دف با افزایش هورمون‌هایی مانند آدرنالین و آندروفین‌ کمک می‌کند تا استرس و اضطراب به طور قابل توجهی کاهش یابد و فرد بتواند زندگی آرام‌تری را تجربه کند.

خوب بخوابید

داشتن خواب کافی یکی دیگر از مهم‌ترین فاکتورهایی است که کمک می‌کند تا شما حافظه‌ای قوی‌تر داشته باشید. شاید کمی عجیب به نظر برسد اما نواختن ساز دف در تنظیم خواب نیز بسیار موثر است. آندروفین‌ تولید شده در طی نواختن این ساز کمک می‌کند تا شما بتوانید در طول شب خوابی راحت‌تر و آرام‌تر داشته باشید.

به دنبال استراحت کافی مغز با خوابیدن نه تنها ریسک ابتلا به آلزایمر کاهش می‌یابد، بلکه احتمال بروز بیماری‌هایی چون افسردگی، اختلالات قلبی ‌و عروقی و … نیز کاهش می‌یابد.

تقویت حافظه با یادگیری دف برای فاصله گرفتن از آلزایمر

موسیقی درمانی و آلزایمر

همان گونه که پیش‌تر نیز اشاره کردیم آلزایمر، بیماری‌ است که به تدریج حافظه و توانایی‌های شناختی انسان را از او می‌گیرد. به همین دلیل چالشی بزرگ برای بیماران و خانواده‌هایشان محسوب می‌شود. با وجود اینکه هنوز درمان قطعی برای این بیماری یافت نشده است، تحقیقات نشان داده که موسیقی‌درمانی به عنوان یک روش مکمل، توانسته است کیفیت زندگی بیماران آلزایمری را بهبود بخشد و ارتباط آن‌ها با دنیای اطراف را تقویت کند.

موسیقی به عنوان یک زبان جهانی، قادر است به اعماق ذهن انسان نفوذ کند و خاطرات فراموش شده را زنده کند. تحقیقات نشان داده‌اند که شنیدن موسیقی، بخش‌های مختلفی از مغز را فعال می‌کند. به ویژه در افرادی که به آلزایمر مبتلا هستند، می‌تواند باعث تحریک خاطرات و احساسات مثبت شود. زمانی که بیماران آلزایمری موسیقی مورد علاقه خود را می‌شنوند، ممکن است به طور ناخودآگاه همراه با آن آواز بخوانند، برقصند یا با ریتم آن دست بزنند. این واکنش‌ها نشان می‌دهند که موسیقی می‌تواند فراتر از کلمات، با بیماران ارتباط برقرار کند و به آن‌ها کمک کند تا احساسات خود را ابراز کنند.

موسیقی‌درمانی می‌تواند مزایای متعددی برای بیماران آلزایمر در مراحل مختلف بیماری داشته باشد. برای مثال در مراحل اولیه، موسیقی می‌تواند به بهبود خلق‌وخو، کاهش اضطراب و افزایش انگیزه بیماران کمک کند. همچنین، موسیقی می‌تواند موجب تقویت حافظه و بهبود مهارت‌های شناختی شود. در مراحل پیشرفته‌تر بیماری نیز، موسیقی برای کاهش بی‌قراری، بهبود خواب و ایجاد آرامش در بیماران مفید خواهد بود.‌

اگر با یک بیمار مبتلا به آلزایمر زندگی می‌کنید، خریداری یک ساز و نواختن آن کمک می‌کند تا شاهد بهبودی در اوضاع جسمی و روحی او باشید.

نتیجه‌گیری

در این مطلب به تقویت حافظه با یادگیری ساز دف برای جلوگیری از آلزایمر پرداختیم و گفتیم چگونه می‌توان با آموختن این ساز سلول‌های مغزی را در برابر تخریب محافظت کرد. انتظار می‌رود با به کارگیری روش‌های ذکر شده بتوانید یک قدم موثر در جهت جلوگیری از ابتلا به بیماری‌هایی مانند فراموشی و زوال عقلی بردارید.

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn