تاریخ انتشار : سه شنبه 23 مرداد 1403 - 18:52
26 بازدید
کد خبر : 274939

آیا گوشی‌های سامسونگ نیاز به ریجستری دارند؟

آیا گوشی‌های سامسونگ نیاز به ریجستری دارند؟

تازگی یک گوشی سامسونگ خریده‎اید؟ مبارک باشد. بابت خرید گوشی سامسونگ به شما تبریک میگوییم، اما یادتان باشد فقط تا یک ماه فرصت دارید که از گوشی خود استفاده کنید و بعد از این مدت باید با آن خداحافظی کنید. می‌پرسید چرا؟ معلوم است دیگر، چون باید آن را ریجستر کنید. نه فقط شما، بلکه

تازگی یک گوشی سامسونگ خریده‎اید؟ مبارک باشد. بابت خرید گوشی سامسونگ به شما تبریک میگوییم، اما یادتان باشد فقط تا یک ماه فرصت دارید که از گوشی خود استفاده کنید و بعد از این مدت باید با آن خداحافظی کنید. می‌پرسید چرا؟ معلوم است دیگر، چون باید آن را ریجستر کنید. نه فقط شما، بلکه هر شخص دیگری هم که گوشی جدیدی بخرد فقط تا یک ماه فرصت دارد که آن را ریجستر کند، وگرنه او هم باید با گوشی جدیدش خدا حافظی کند.

اما خبر خوب. خبر خوب این است که، اگر گوشی جدید خود را، در سامانه همتا ثبت و فعال کنید، برای همیشه اعتبار خواهد داشت و دیگر بعد از گذشت یک ماه، تمام خدمات مربوط به سیم‌کارت قطع نخواهد شد. حالا می‎پرسید چگونه باید گوشی خود را نجات دهیم و آن‌را ریجستری کنیم. سوال خوبیست. با من باشید تا در ادامه در این باره توضیح بدهم.

قانون ریجستری در ایران

پیش از پرداختن به چگونگی ریجستری گوشی، می‎خواهم درباره چرایی ریجستری به شما بگویم. اجرای طرح ملی رجیستری تلفن همراه در ایران، در مهرماه ۱۳۹۹ به اجرا درآمد. طبق این قانون، مردم باید تلفن های همراه جدید خود را در سامانه همتا ثبت کنند تا بتوانند از آن استفاده کنند. این قانون در اصل وسیله‎ای برای مبارزه با قاچاق و ورود غیر قانونی گوشی به داخل کشور است. در نتیجه تمام افرادی که می‌خواهند بیشتر از یک ماه از گوشی خود در ایران استفاده کنند، باید به عنوان راهی برای تشخیص قانونی و مجاز بودن، آن را رجیستر کنند.

شمارش معکوس برای ریجستری از چه زمانی آغاز می‌شود

ممکن است بپرسید که بعد از خرید گوشی سامسونگ، مهلت ۳۰ روزه چگونه محاسبه می شود. من پاسخ شما را می‎دهم. ۳۰ روز از لحظه ای شروع می شود که سیم کارت خود را در گوشی قرار دهید و برای اولین بار آن را روشن کنید. همانطور که گفته شد، گوشی شما تا ۳۰ روز پس از روشن شدن مهلت ریجستری دارد. دقت کنید: ۳۰ روز پس از اولین فعال شدن با سیم کارت.

چگونه گوشی خود را ریجستر کنیم

با استفاده از ۳ راهکار متفاوت، شما قادر به ریجستر کردن گوشی موبایل و یا تبلت خود هستید. در ادامه به این راهکارها می‌پردازیم.

  • رجیستری گوشی با استفاده از کد USSD
  • رجیستری گوشی با استفاده از سایت همتا
  • ریجستری گوشی با استفاده از برنامه اختصاصی همتا

۱. رجیستری گوشی با استفاده از کد USSD

این روش، ساده ترین روش ریجستری است. برای رجیستر کردن گوشی، باید کد دستوری # ۷۷۷۷ * را با استفاده از گوشی جدیدتان شماره گیری کنید. سپس تعدادی عبارت برای شما نمایش داده خواهد شد که تحت عناوین استعلام اصالت، فعال سازی، انتقال مالکیت، راهنما و نرم افزار است. در این بخش شما باید گزینه ۲ یعنی فعال سازی را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه از شما خواسته می شود تا شناسه IMEI دستگاه را وارد کنید. این شناسه ۱۵ رقمی قابل رویت بر روی دستگاه موبایل است.

در ادامه شماره تلفن همراه از شما درخواست می‌شود که پس از وارد کردن آن باید کد فعال سازی را وارد کنید. این کد که توسط فروشنده به شما داده می‌شود باید وارد بخش مربوطه شده و در آخر، فعال سازی دستگاه یا رجیستری آن انجام می‌شود.

نکته: در صورتی که به کارتن گوشی جدید دسترسی ندارید می‎توانید در بخش تنظیمات گوشی خود کد IMEI را پیدا کنید. برای این کار باید به بخش setting رفته و وارد بخش About phone شوید. در این بخش به دنبال گزینه Status بگردید و در آخر IMEI information را انتخاب نمایید. بدین ترتیب کد IMEI دستگاه در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

۲. رجیستری گوشی با استفاده از سامانه همتا

استفاده از سامانه همتا جهت رجیستر تلفن همراه را می‌توان متداول ترین روش رجیستر تلفن همراه نامید. برای ثبت IMEI تلفن همراه خود از این طریق نیاز است تا وارد شوید و شماره تلفن همراه خود را وارد کنید و کد ارسال شده را وارد کنید. پس از این مرحله میتوانید کد IMEI تلفن همراه خود را وارد کنید و اقدام به فعال سازی تلفن هوشمند خود کنید.

۳. ریجستری گوشی با استفاده از برنامه اختصاصی همتا

رجیستر از طریق برنامه همتا یکی دیگر از روش های متداول جهت رجیستری تلفن همراه میباشد. برای انجام این کار نیاز است تا ابتدا برنامه همتا را برروی تلفن هوشمند خود نصب کنید. در قدم بعد، نیاز است تا یک شماره تلفن خود را وارد کنید تا کد فعالسازی برایتان ارسال شود. در بخش بعد نیاز است تا کد IMEI تلفن همراه خود را وارد کنید تا در سامانه همتا ثبت شود. پس از ثبت کد IMEI نیاز است تا هزینه مشخص شده تا پرداخت کنید تا تلفن همراه شما فعال شود.

سخن پایانی

یکی از سوالات مهم کاربران را می‌توان مربوط به هزینه رجیستری گوشی دانست. توجه داشته باشید که هنگام خرید گوشی سامسونگ هیچ گونه هزینه ای برای ریجستری دریافت نخواهد شد.

البته گوشی‌هایی که به‌ صورت مسافری وارد کشور می‌شوند، شامل پرداخت هزینه‌های مربوط به گمرک و فعال‌سازی می‌شوند. به‌عنوان مثال و براساس اطلاعات موجود، هزینه دریافتی گمرک برای ثبت گوشی‌های وارداتی، چیزی در حدود ۲۶ درصد ارزش روز آن دستگاه است (با محاسبه درخ دلار آزاد). البته هزینه ثبت گوشی مسافری در سامانه همتا هم پیش‌بینی شده که مبلغ ناچیزی است.

پرسش‌های متداول

۱- کد فعالسازی همتا چیست؟

کد فعالسازی همتا یک عدد شش رقمی است که کاربران برای انجام عملیات رجیستری گوشی به آن نیاز دارند. برای دستگاه های قانونی و شرکتی، این کدها روی جعبه یا کارت گارانتی گوشی ثبت می شود.

۲- پیامک «دستگاه با مشخصات زیر با هیچ شماره تلفنی فعال نشده و از این تاریخ در شبکه، سرویس نخواهد گرفت» ، به چه معناست؟

این پیام به این معناست که مهلت استفاده ۳۰ روزه از خدمات سیم کارت برروی تلفن هوشمند شما به پایان رسیده و نیاز است تا در سامانه همتا تلفن خود را ثبت کنید.

۳- اگر در آخرین مرحله از انجام عملیات فعالسازی پیغام «کد فعالسازی اشتباه است» را دریافت کنم. دریافت این پیام به چه معناست و برای رفع آن چه کنم؟

در این شرایط کد مورد استفاده شما یا مربوط به دستگاه دیگری است یا شما در ثبت آن دچار اشتباه شده اید. در صورتی که مورد اول برای شما پیش آمد، باید کد رجیستری همتا را از فروشنده درخواست کنید. لازم به ذکر است در صورت قانونی بودن کالای خریداری شده، شما می‌توانید کد رجیستری یا کد ریجستری همتا مربوط به گوشی خود را از شرکت گارانتی کننده نیز دریافت کنید.

برای رفع این مشکل نیاز است تا به فروشنده تلفن همراه خود مراجعه کرده تا این مشکل را برای شما برطرف کند. در صورت تداوم این مشکل، میتوانید با پشتیبان های سایت همتا در ارتباط باشید.

۴- فعالسازی گوشی های دو سیم کارت به چه صورت انجام می پذیرد؟

برای فعالسازی تلفن های همراه دو سیمکارته، میتوانید از طریق همان کد IMEI اقدام به فعالسازی آن کنید.

+

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn