فرهیختگان: دکتر طهرانچی با بیان اینکه امروز دو خط کفر و ایمان بهصورت آشکار در مقابل هم صفآرایی کردهاند، اظهار کرد: «یک خط، خط مقاومت و غزه است و خط دیگر خط قصابان غزه. یک خط شهدا و کودکان و زنان و مردان مقاوم غزه هستند و خط دیگر جلادانی هستند که هرروز اگر از خون کودکی سیراب نشوند، روز را شب نمیکنند. اما این جلوه نظامی آنهاست. جلوهای که وقتی جلاد غزه به کنگره آمریکا میرود، او را ایستاده تشویق میکنند. اما آن روی اصلی دیگر، مواجهه فرهنگی دو جریان ایمان و کفر است. یک جریان، جریان رژه روی رودخانه سن در المپیک است که کشتی تصویر شام آخر را با افراد مفسدی بازآرایی میکند تا هم به دین آسیب بزند و هم به خانواده و هویت و ملیت.»
وی افزود: «موضوع بحث امروز ما صیانت از دانشگاه است و این پرسش که اساسا آیا دانش و دانشگاه به صیانت نیاز دارد یا خیر؟ صیانتی که از رئیس دانشگاه آغاز میشود و تا همه تار و پود دانشگاه ادامه پیدا میکند که باید در موضوع صیانت از دانشگاه ورود کنند. حراست نیز جزئی از این مجموعه است. رهبر معظم انقلاب خیلیصریح در بیانیه گام دوم میفرمایند که غرب مبتنیبر دانش و فناوری خود توانسته نفوذ و قدرت بسازد و سبک زندگی فقیرانه خود را مبتنیبر پیشروی در دانش و فناوری به ما تحمیل کند.»
رئیس دانشگاه آزاد تصریح کرد: «غرب نفوذ و در اختیار گرفتن اقتصاد و سیاست و فرهنگ را بهواسطه علم و فناوری رقم زده است پس دانشگاه قله و قلعهای برای جریانشناسی در این مواجهه است تا نگذارد اختیار اقتصاد و فرهنگ به دست غرب قرار گیرد.»
وی با بیان اینکه وقتی که به آیات قرآن رجوع میکنیم درمییابیم که حاکمیت ۶ وظیفه دارد؛ سه وظیفه ایجابی و سه وظیفه سلبی، ادامه داد: «علامه طباطبائی عدل را در آیه «اناللَّه یأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِیتَاءِ ذِی الْقُرْبَى وَینْهى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکرِ وَالْبَغْی یعِظُکمْ لَعَلَّکمْ تَذَکرُونَ» به عدالت اجتماعی تفسیر میکند. خداوند در این آیه به سه مورد امر و از سه مورد نهی میکند. به عدل، احسان و ایتا ذیالقربی امر میکند، یعنی حیات جمهوری اسلامی وابسته به عدل و عدالت است. عدل ذاتا خشن است و ممکن است اجرای آن عدهای را دلخور کند. این دلخوری را احسان، نوش میکند.»
دکتر طهرانچی با اشاره به اینکه حاکمیت نگاهش به مردم، احسان است، گفت: «درنتیجه «هل جزاء الاحسان إلا الاحسان». وقتی با مردم با نگاه احسان سخن گفتید و عمل کردید، حتما پاسخی که از جامعه دریافت میکنید هم از روی احسان خواهد بود، مودت مبتنیبر احسان در جامعه شکل میگیرد.»
وی خاطرنشان کرد: «سه امر سلبی نیز در آیه مذکور وجود دارد؛ در جامعه اسلامی فحشا، منکر و تخطی از آنچه خداوند جایز نمیشمارد در سطح جامعه روا نیست و حاکمیت باید جلوی آن را بگیرد. باید دقت داشته باشیم که این ممانعت فقط قهری نیست، بلکه نباید اجازه دهد اسباب منکر فراهم شود. مورد سلبی سوم در این آیه شریفه، بغی است؛ ما تجاوز به حقوق دیگران در جامعه اسلامی را بغی مینامیم و اسلام امر میکند که اجازه تجاوز به حقوق دیگران در جامعه را ندهید، در حکمرانی باید با همه موارد این ششگانه حرکت کنیم؛ هم با لحاظ کردن موارد ایجابی و هم سلبی.»
رئیس دانشگاه آزاد با اشاره به نکته ظریفی در بحث ذیالقربی اظهار کرد: «در حلقه پیرامون مرکز قدرت، ذیالقربی وجود دارد. کمی دورتر از این حلقه، عشیره است که عشیره هم میتواند نسبی باشد؛ هم عشیره و حزب سیاسی شما. بالاتر از عشیره، حلقه قوم است. خداوند در آیه ۲۶ سوره اسرا «وَآتِ ذَا الْقُرْبَى حَقَّه وَالْمِسْکینَ وَابْنَ السَّبِیلِ وَلَاتُبَذِّرْ تَبْذِیرًا» بر رعایت چهارچوب حق ذیالقربی تاکید دارد. بعضیها دچار افراط شدند. بعضی در سقیفه استدلالشان این بود که امیرالمومنین(ع) ذیالقربی پیامبر اکرم(ص) است، لذا نباید در قدرت قرار بگیرد. باید توجه داشته باشیم که دچار افراط و تفریط نشویم؛ این لازمه حکمرانی است.»
وی تشریح کرد: «در آیه ۶۶ سوره تحریم «یا أَیها الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکمْ وَأَهلِیکمْ نَارًا وَقُودُها النَّاسُ وَالْحِجَارَهُ عَلَیها مَلَائِکهٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا یعْصُونَ اللَّه مَا أَمَرَهمْ وَیفْعَلُونَ مَا یومَرُونَ» به مراقبت
از خود و هسته سخت نظام فرمان میدهد. این نار (آتش) چگونه فراهم میشود؟ حجاره چیست؟ سنگ. در دنیا سنگهای معدنی به ابزار تبدیل میشوند. تلفن همراه شما چه جنسی دارد؟ سنگ سیلیس، آهن، مس، نقره، طلا و… است که ابزار در دست شماست. پس آتشی فراهم است که ترکیب انسان و ابزار است. از این آتش باید خود را به طریق اولی و سپس اهل خود را مراقبت کنید. «قوا» فعل امر است؛ همانطور که امر به روزه و نماز میکند، میفرماید مراقب خود و اهل خود باش. این موضوع را اخلاقی نکنید، بحث امر حضرت حق است. پس صیانت از خود مقدمه صیانت از سازمان است. حراستی که مراقب خود نباشد و مراقبه، محاسبه و مشارطه نداشته باشد، نمیتواند بر جامعه هدف خود اثر بگذارد.»
دکتر طهرانچی با تاکید بر اینکه اگر ندانیم کجا زندگی میکنیم، نمیتوانیم دریابیم که از چه چیزی باید حراست کنیم، عنوان کرد: «ما در فضای تاثیرپذیر از تحولات اجتماعی فناورانه غرب زندگی میکنیم. غرب از ۱۷۸۲ انقلابی را شروع کرده است. انقلاب غرب، انقلاب صنعتی است که در مقابل آن ۱۹۷۸ انقلاب اسلامی رخ داده است. انقلاب صنعتی غرب چهار نسل را پشت سر گذاشته و درحال طی نسل پنجم خود است.»
وی افزود: «موضوع انقلاب صنعتی این است که انسان چگونه مساوی کارگر شود که در آن لذت و بهرهکشی اصالت دارد. در ابتدای انقلاب صنعتی ماشین بخار ساختند که در یک مفهوم به ابزار حیات نباتی دادند. در ۱۹۱۳ کارخانه ساختند؛ در این مقطع برای تامین نیروی کار خود سراغ زنها رفتند. در این حین احساس کردند زنان اروپایی نمیتوانند با لباسهای سنگین خود کار کنند، لذا پوشش آنها را کم کردند، سپس برای تبلیغات اجناس تولیدی خود و ایجاد جذابیت در آن، سراغ زنان رفتند و زن را به یک کالای مصرفی تبدیل کردند. بهعبارتی زن اسیر انقلاب صنعتی شد.»
وی بیان کرد: «در ۱۹۵۴ با راهاندازی الکترواتوماسیون آرامآرام ابزار را از نباتواره تبدیل به حیوانواره کردند. بهجای درشکه، خودرو ساختند. سپس از سال ۲۰۰۰ و در نسل چهارم انقلاب صنعتی، اسمارت اتوماسیون را راه انداخته و یک فضای دوگانه سایبری فیزیکی ساختند. هر کدام از این اتفاقات یک نسل را شکل میدهد. نسلهایی متناسب با تحولات فناوری اجتماعی. نسل سوم انقلاب صنعتی نسل مصرف، جنگ سرد و فنی مهندسی ولی نسل چهارم که به آن نسل z میگویند، نسل فناوری است که انتخاب رشته آنها نیز تابعیتی از این موضوع است. نسل چهارم در حقیقت بهدنبال ایده جهانیسازی به وجود آمد که در آن ارتباطات گسترده شد و تغییر مفهوم داد و از حیوانوار سراغ انسانواره آمد که نتیجه آن نسل هوش مصنوعی شد.»
عضو هیات امنای دانشگاه آزاد تشریح کرد: «پیش از انقلاب صنعتی ماشین ابزار بود، اما درطول انقلاب صنعتی به ماشین همراه رسیدیم که درک آن بسیار مهم است. انسانهای نسل چهارم یک همراه و رفیق پیدا کردند که باید همواره همراهشان باشد. زندگی این نسل با ماشین همراه عجین شد. نتیجه این ماشین همراه انسان که به همین هم بسنده نمیشود، آن است که ماشین بهجای انسان بیندیشد و بهجای انسان کار کند. این موضوع است که حراست لازم دارد. اینکه ما ۱۰ سال عادت کنیم که فکر نکنیم، ما را برده خواهد کرد.»
دکتر طهرانچی با اشاره به اینکه مسیر، مسیر خطرناکی است و غرب درحال پیشروی است، عنوان کرد: «از سال ۲۰۰۰ تاکنون به ما القا کرده که ماشین مظهر دانایی است. گفته شده ما در ۱۴۰۱ غافلگیر شدیم درحالیکه اگر جریان طبیعی تحولات نسلی را پیگیری میکردیم، غافلگیر نمیشدیم. غرب از سال ۲۰۱۵ مسیر جدیدی را شروع کرده که آن هم رسیدن به نسل پنجم انقلاب صنعتی است. نسل پنجم سه رکن دارد؛ رکن اول تزویج انسان و ماشین، رکن دوم توسعه پایدار و رکن سوم تابآوری است. نسل پنجم میخواهد برابری جنسی را اجرا کند.» وی ادامه داد: «رهبر معظم انقلاب مانع اجرای سند ۲۰۳۰ در جمهوری اسلامی شدند. غربیها ۲۰۳۰ را وارد ورزش کردند و فراسازمانهای ورزشی از قبیل فدراسیون کشتی و فوتبال و… را در همه کشورهای جهان ایجاد کردند.»
او میگوید شما اجازه ندارید که بگویید، چون مسلمانید و در اسلام دست دادن مرد و زن حرام است. مظهر ایرانی مسلمان باید به نامحرم دست دهد. برابری جنسیتی، کاهش نابرابری و همه برای یک هدف، سه رکن اصلی ۲۰۳۰ است که ما با آن مشکل جدی داریم. شاید برخی عناوین موجود در این سند خیلی زیبا هم به نظر برسند اما پشت آن یک تفکر برای آماده کردن جامعه برای ورود به نسل جدید است. غربیها بهدنبال ایجاد «یهلک الحرث و النسل» هستند. ورزش گروگان طالبان نابودی انسانیت شده است. در کشتی اول افتتاحیه المپیک تمسخر دین، هویت، ملیت و انسانیت را به تصویر کشیدند و بقیه را هم پشت سر آن بردند و صدایی هم از کسی درنیامد. هر آنچه را به لحاظ سقوط فرهنگی میخواستند در المپیک پاریس رقم زدند و ما هم هیچ نکردیم، چون سرمان را انداختهایم پایین. اینها حرفهای اساسی است.»
رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه حراست باید قوه عاقلهای برای این هشدارها باشد، تاکید کرد: «موضوع سلطه ماشین بر انسان است. شیوه مقابله چیست؟ باید چه کنیم؟ باید از غرب تقلید کنیم؟ براساس آیه «یا أَیها الَّذِینَ آمَنُوا ان جَاءَکمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَینُوا ان تُصِیبُوا قَوْمًا بِجَهالَهٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَا فَعَلْتُمْنَادِمِینَ» ما در این هنگام وظیفه تبیین داریم. اگر تبیین نکنیم و با جهالت با موضوع برخورد کنیم، از نادمین خواهیم شد، یعنی برخورد جاهلانه با پشیمانی در آینده همراه است. باید با موضوعات برخورد عالمانه و حکیمانه داشت، یعنی نیاز است که دانشگاه وارد میدان شود. نه یک دانشگاه تقلیدی، بلکه دانشگاه تولید علم و حکمت. زیرا تبیین دو بال دارد که آن علم و حکمت است.»
به گفته دکتر طهرانچی، انسان طالب چهار ویژگی دانایی، توانایی، رزق، رفاه، ثروت و حیات است اما گاهی به جای اصل به او بدل این چهار مورد را میدهند؛ در مقابل حیات طیبه، حیات دنیا میدهند. کسی که از نجف تا کربلا سختیهای پیادهروی را تحمل میکند به دنبال حیات طیبه است. کسی که دنبال حیات دنیاست، میگوید این انسان مجنون است. حیات دنیا در مقابل این حیات طیبه است. عدهای رفاه و روزی را از آن خدا میدانند و بعضی دیگر آن را حاصل منطق و کلاهبرداری و ربا گرفتن خود میدانند؛ این دو نگاه موجود است. ما جوان را با کدام نگاه به حیات و روزی تربیت میکنیم؟
وی با بیان اینکه انسان به توانایی خود قانع نیست، اظهار کرد: «توانایی انسان یک بحث مسلم است و همه میخواهند تواناتر شوند. وقتی توانایی را درک نمیکنند، به پیامبرانی که توانایی داشتند تهمت سحر میزدند و به حضرت موسی میگفتند که او ساحر علیم است. به کسی هم که داناییاش را درک نمیکردند، شاعر میگفتند. این چهار تهمت شاعر، ساحر، کاهن و مجنون را به پیامبران ما میزدند. امروز هم به فرزندان ما میگویند زیست و رفیق و هویت مجازی داشته باش؛ زیست بیهویت داشته باش. در دانایی هوش مصنوعی، در توانایی ربات و در ثروت رمزارز را جایگزین کردهاند و میگویند بازی کن و سکه بگیر. آنها به دنبال جابهجا کردن تفکر فرزندان ما هستند.»
وی معتقد است، دانشگاههای دنیا همگی درحال پشتیبانی از ارکان سند ۲۰۳۰ هستند لذا دانشگاه هاروارد با تمام توان خود درحال تئوریپردازی برای برابری جنسیتی است درحالیکه دانشگاههای ما در نسل سوم گیر کردهاند و حرفهای نسل چهارمی ندارند و اگر هم دارند، قرائت غربیها را بیان میکنند و تولیدی ندارند.» دکتر طهرانچی بیان کرد: «شما کنش انسانها را میبینید؛ این کنش دو بحث در خود دارد که عبارت از بینش و شاکله آنهاست. بینش بچهها ایمان آنهاست؛ ایمان و کفر. عمل صالح و سیئه نیز دارد که به شاکله او برمیگردد؛ شاکله نیز دانش، توانش و گرایش اوست. این سه با هم شاکله یک فرد را تشکیل میدهند. شاکله اجتماع هم همین است؛ دانش اجتماعی، توانش اجتماعی و گرایش اجتماعی. جامعه بوالهوس به جایی نمیرسد جامعهای که خود و توانش را قوی نکرده نیز به جایی نمیرسد. اسرائیل چون توان موشکی ما را دید، امروز از ترس ما به خود میلرزد. شاکله انقلاب اسلامی قوی است چون در گرایش خود حیات دنیا را نشانه نگرفته، منطق توانشش «وَأَعِدُّوا لَهمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّه » است و دانش خود را پشتوانهاش کرده است.»
وی با اشاره به اینکه دانش دانشگاه آزاد را بدنه علمی آن شامل دانشجو و دانشمندش، توانش آن را سازمان مدیریتی و گرایش آن را خواست مدیران و فضای فرهنگی دانشگاه تشکیل میدهد، گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی که شاکله درستی نداشته باشد، عمل درستی هم ندارد. همچنین آیا نگاه هدایتگر دانشگاه مومن است یا خیر؟ حراست باید نسبت به این موضوع حساسیت و مراقبت داشته باشد. ما در مرحله بعد باید مراقبت کنیم که دانش و توان سازمانی ما دانش بالایی باشد. گاهی با اعمال یک بروکراسی دست سازمان را میبندیم و توان آن را کاهش میدهیم. چرا سازمان دست بسته بد است؟ چون انسان مرده که خطایی نمیکند. باید اجازه دهیم مدیران ما بروز و ظهور داشته باشند. گرایش دانشگاه نیز نباید هوای نفس باشد. این که ما محکم روی مساله عفاف و حجاب ایستادهایم زیرا معتقدیم از کلاسی که هوای نفس بر آن حاکم باشد، خروجی مفیدی به دست نمیآید.»
رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه نگاه فرزندانمان به چهار بعد دانایی، توانایی، رزق و حیات تغییر کرده است، خاطرنشان کرد: «در مقابل غرب، نسلهای انقلاب اسلامی ما نیز وجود دارد. نسل اول شامل متولدین ۱۳۳۰ تا ۱۳۵۷ هستند که به دنبال دانایی بودند. نسل دوم ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۸ به دنیا آمدند. آنها در برههای متولد شدند که میدیدند پدرانشان در جبهه مشغول نبردند و مادرشان پشت جبهه کمک میکنند. آنها شهادت و ایثار و جهاد و حیات طیبه و امام خمینی (ره) را دیدند. نسل بعد متولدین ۱۳۶۸ تا ۱۳۸۴ بودند که نسل رفاه و توسعه هستند. نسلی که امام برای زمان آنها هشدار داده بود که نگذارید در پیچ و خم زندگی سرداران جبهه و جنگ فراموش شود. تعداد این نسل زیاد بود و ما نتوانستیم برای آنها شغل ایجاد کنیم؛ لذا اشتغال و رقابت برای کسب ثروت برای این نسل مهم شد.»
عضو هیات امنای دانشگاه آزاد گفت: «نسل چهارم فرزندان بعد از ۱۳۸۴ هستند که با فضای دیجیتال آشنا شدند. والدین سواد دیجیتال نداشتند اما فرزندانشان در فضای دوم زندگی میکردند. نسلی که توانایی برایش مهم شد. بنابراین ما نسلهای دانایی، حیات، کسب ثروت و توانایی را گذراندیم. برای نسل بعد از ۱۳۸۴ «خودِ توانا» ارزشمند است. این نسل در تحصیل هم به دنبال خود توانا است. روانشناسی و حسابداری و حقوق را برای کمک به خود میخواند.»
دکتر طهرانچی با اشاره به اینکه باید برای گام دوم باید آماده شد، اظهار کرد: «رهبر معظم انقلاب بیانیه گام دوم را برای نسل پنجم نوشتند.» به گفته وی، انتخاب کتابهای این نسل از جنس اینکه «چگونه یک شبه ثروتمند شویم» و «چگونه مدیر موفقی شویم» است. نهتنها کتاب بلکه در انتخاب رشته هم به دنبال روانشناسی و حسابداری و حقوق هستند؛ چون به دنبال خود توانا هستند که تعداد آنها با شمار داوطلبان رشتههای دیگر اختلاف فاحشی دارد. درحالیکه ما در این کشور به مهندسان نفت و معدن نیازمندیم، تعداد ورودیهای این رشتهها بهشدت کاهش پیدا کرده است. کسی به دنبال کار نیست؛ حتی جنس توانایی که او به دنبالش است، توانایی اجتماعی نیست؛ میگوید در رشته نفت من باید بروم با دیگران و در میدان کار کنم ولی من توانایی خودم را میخواهم.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «شما باید درک هر نسلی نسبت به چهار مولفه مذکور را لحاظ کنید. اگر این کار را کردید، میتوانید با آنها حرف بزنید و بگویید که آیا رفتارت عجیب است یا خیر. اگر او را نشناختی و خواستی از منظر خودت با آن مواجه شوی نمیتوانی کاری از پیش ببری.»
او در ادامه با بیان اینکه دانشگاه باید یک نظام فرهنگی که نگاه دانشجوها را به دانایی، توانایی، حیات و رزق اصلاح کند، نظام داناییمحور و نظام توانایی را داشته باشد که آنها را در نظام تربیتی خود پیاده کند، تشریح کرد: «دانشگاه باید خود توانایی تربیت داشته باشد. دانشگاه آزاد ۲۰هزار دستیار آموزشی به آموزش خود اضافه کرد تا کسانی سر کلاس بروند که دانشجوهای این نسل را حس میکنند. بدون حرف زدن با فرزندانمان و داشتن یک نظام تربیتی قوی نمیتوانیم کاری کنیم. دانشگاه فقط برای مدرک گرفتن نیست بلکه باید تحول در آن شکل بگیرد.»
عضو هیات امنای دانشگاه آزاد در پایان با بیان اینکه اگر کنشهای درستی شکل دادیم میتوانیم رسالت و ماموریت دانشگاه را محقق کنیم، تاکید کرد: «جامعهپردازی ماموریت دانشگاه و خودسازی رسالت دانشگاه است. دانشگاهی که رابطه خود را با اجتماع نسازد، ماموریتمحور نیست. شما باید این مسیر را تسهیل کنید. پس این نظام درونی میخواهد یک نظام جامعه کارآمد، خلاق، فرهیخته و نوآور بسازد. باید حواسمان باشد که ذات نایافته از هستی بخش/ کی تواند که شود هستیبخش. خود ما نیز باید دائما تمرین کنیم. دشمن بسیار فعال و باهوش است، ما نیز باید زرنگ باشیم زیرا میخواهیم سرمایه انسانی خود را حفظ کنیم. بنابراین تحول در نگاه به حراست لازمه ادامه راه است.»
+
آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.