تاریخ انتشار : چهارشنبه 31 مرداد 1403 - 12:28
36 بازدید
کد خبر : 283958

علت پلمب انستیتو گوته چه بود؟

علت پلمب انستیتو گوته چه بود؟

روز گذشته مأموران نیروی انتظامی مؤسسه آموزش زبان آلمانی معروف به «گوته» در تهران را پلمب کردند. آلمان در واکنش، از احضار سفیر جمهوری اسلامی در برلین خبر داد. میزان، خبرگزاری قوه قضائیه، روز گذشته بدون اشاره به نام این موسسه اعلام کرد: «صبح روز سه‌شنبه ۳۰ مرداد، دو شعبه از مراکز غیرقانونی وابسته به دولت

روز گذشته مأموران نیروی انتظامی مؤسسه آموزش زبان آلمانی معروف به «گوته» در تهران را پلمب کردند. آلمان در واکنش، از احضار سفیر جمهوری اسلامی در برلین خبر داد.

میزان، خبرگزاری قوه قضائیه، روز گذشته بدون اشاره به نام این موسسه اعلام کرد: «صبح روز سه‌شنبه ۳۰ مرداد، دو شعبه از مراکز غیرقانونی وابسته به دولت آلمان که با نقض قوانین کشور، مرتکب اعمال غیرقانونی متعدد و تخلفات گسترده مالی شده بودند، با دستور مقام قضایی تعطیل شدند.»

همچنین در این اطلاعیه آمده است که گزارش‌هایی از تخلفات سایر مراکز وابسته به آلمان در کشور، دریافت شده که تحقیقات در این مورد در جریان است.

پلمب مؤسسه آموزش زبان آلمانی معروف به «گوته»

آلمان در واکنش به این اقدام گفت که سفیر جمهوری اسلامی را احضار می‌کند و از دولت جدید ایران خواست بی‌درنگ اجازه ادامه آموزش زبان آلمانی در مؤسسه زیرنظر سفارت آلمان را صادر کند. چرا که «تبادل زبانی پایه و اساس درک مشترک است.»

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، تعدادی از ماشین‌های نیروی انتظامی را نشان می‌دهد که مقابل این مؤسسه در خیابان دیباجی توقف کرده و برخی از نیروهای نقاب‌پوش در حال کندن تابلوی ورودی آن هستند.

نیروهای نقاب‌پوش در حال کندن تابلوی ورودی
پلمب مرکز آموزش زبان آلمانی معروف به «انستیتو گوته»
پلمب مرکز آموزش زبان آلمانی معروف به «انستیتو گوته»

برخی کاربران در شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند که تعطیلی این مؤسسه در زمان برگزاری امتحان زبان آلمانی صورت گرفته است.

گمانه‌زنی‌های گسترده حاکی از آن است که این تصمیم در پاسخ به اقدام چند هفته پیش پلیس آلمان در یورش به موسسات «مرکز اسلامی هامبورگ» وابسته به جمهوری اسلامی در شهرهای مختلف آلمان صورت گرفته است.

توییت عبدالرضا داوری چند روز پس از تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ توسط دولت آلمان
توییت عبدالرضا داوری چند روز پس از تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ توسط دولت آلمان

مرکز اسلامی هامبورگ، ماه گذشته به دنبال یورش پلیس آلمان به دفتر اصلی آن و دفاتر موسسات وابسته در شهرهای مختلف آلمان به اتهام «ترویج افراط‌گرایی» تعطیل شد.

مرکز اسلامی هامبورگ از مراکز مهم اسلامی و قدیمی آلمان است که سال ۱۳۳۲ با حمایت آیت الله بروجردی در شهر هامبورگ تأسیس شد.

درباره مؤسسه آموزش زبان آلمانی «گوته» چه می‌دانیم؟

انستیتو گوته

«مؤسسه آموزش زبان آلمانی در تهران» که در سال ۱۳۷۴ تأسیس شد، یک سازمان غیرانتفاعی است و زیر نظر سفارت آلمان در تهران فعالیت می‌کند.

این مؤسسه دوره‌های آموزشی زبان آلمانی را برگزار می‌کند و همچنین به معرفی ادبیات، هنر و فرهنگ آلمانی می‌پردازد. مؤسسه گوته در بسیاری از کشورها دفاتر و مراکز فرهنگی دارد و به عنوان یکی از ابزارهای مهم دیپلماسی فرهنگی آلمان عمل می‌کند.

مؤسسه آموزش زبان آلمانی به نوعی جایگزین انستیتو گوته شد که حدود هفت سال بعد از وقوع انقلاب اسلامی در ایران، توسط مقامات تعطیل شد و به همین دلیل بسیاری از شهروندان ایرانی همچنان مؤسسه آموزش زبان آلمانی را با نام «گوته» می‌شناسند.

تنها هفت سال پس از تاسیس انستیتو گوته در آلمان، شعبه‌ای از این موسسه‌ فرهنگی در سال ۱۳۳۷ در ایران نیز افتتاح شده بود.

انستیتو گوته در سال ۱۳۵۶ با همکاری کانون نویسندگان ایران به مدت ۱۰ شب جلسات سخنرانی و شعرخوانی با حضور چهره‌های مطرح ادبیات و هنر ایران برگزار کرد که به «شب‌های گوته» شهرت یافت و انتشارات امیرکبیر بعدها این سخنرانی‌ها را به صورت کتاب منتشر کرد.

سخنرانی‌های عده‌ای از روشنفکران و نویسندگان سرشناس و چپ‌گرای ایرانی در سرزنش سانسور و علیه حکومت پهلوی در این برنامه که در باغ سفارت آلمان در تهران برگزار شد، به رویدادی مهم در سلسله وقایع منتهی به انقلاب بهمن ۱۳۵۷ تبدیل شد.

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn