وحید شقاقی شهری، استاد اقتصاد، با بیان اینکه مسائل اقتصادی هیچوقت تکبُعدی نیستند و سادهسازی مسائل پیچیده اقتصادی، قابلیت حل مسائل کشور را فراهم نمیکند و بر معضل و نگرانیها در جامعه میافزاید، تاکید کرد: هرگونه جراحی اقتصادی نیازمند زمانشناسی، موقعیتشناسی و برآورد الزامات آن است. درحال حاضر که ۷ سال پیدرپی، تورمهای بالای ۴۰ درصدی به مردم بالاخص دهکهای میانی به پایین تحمیل شده است و قدرت خرید مردم بهشدت سقوط کرده، از طرف دیگر به دلیل عدم رشد اقتصادی مولد، بخش زیادی از مردم در مشاغل پایین دستی همچون رانندگی در اسنپ کسب درآمد دارند، به هیچ عنوان در این شرایط اقتصادی اقدام به جراحی اقتصادی نباید کرد.
شقاقی شهری، اقتصاددان، در گفتوگو با جماران، در رابطه با انتقاد رییسجمهور نسبت به یارانهای که دولت برای بنزین پرداخت میکند و تاکید بر اینکه باید اقتصاددانها نسبت به این مساله اعتراض کنند، تصریح کرد: مسائل اقتصادی هیچوقت تکبُعدی نیستند و سادهسازی مسائل پیچیده اقتصادی، قابلیت حل مسائل کشور را فراهم نمیکند و بر معضلات و نگرانیها در جامعه میافزاید.
وی با یادآوری اینکه از جمله مسائل پیچیده اقتصاد ایران، بحث قیمت انرژی بالاخص بنزین است که عوامل متعددی در حل این مساله باید در نظر گرفته شود و صرفا نگاه تک بُعدی افزایش قیمت بنزین چارهساز نیست، ادامه داد: در مساله بنزین باید متغیرهای کلیدی نظیر متغیر قیمت بنزین در جهان و همسایگان و تفاوت آن با قیمت داخل، کیفیت خودروهای داخلی و میزان مصرف سوخت خودروها، دستمزد پرداختی به مردم، قیمت سایر اقلام انرژی و جایگزین بنزین نظیر گاز، میزان بالای اشتغال اثرپذیر از قیمت بنزین طی سالهای اخیر نظیر افراد شاغل در اسنپ، سهم خانوارهایی برخوردار از خودرو و میزان مصرف بنزین آنها، تورم بالای ۴۰ درصدی ۷سال اخیر و تضعیف شدید قدرت خرید ایرانیان، و نیز موضوع توزیع عادلانه یارانه انرژی در کشور، مدنظر قرار بگیرد.
به گفته این اقتصاددان، بدون در نظر گرفتن این متغیرها، راهکار افزایش قیمت بنزین به نتیجه نخواهد رسید و علاوه بر اینکه دلنگرانیها در جامعه را خواهد افزود، قابلیت دفاع علمی نیز نخواهد داشت. از این منظر برای تعیین قیمت بنزین در اقتصاد ایران باید مدلی را طراحی کرد که شامل این متغیرها باشند و از حل این مدل چندمتغیره، باید به قیمت بنزین رسید.
شقاقی شهری اضافه کرد: همگان اطلاع دارند که دستمزد پرداختی در کشور در مقایسه با کشورهای همسایه بسیار ناچیز است. کیفیت خودروهای تولیدی داخل پایین بوده و پرمصرف هستند. حدود ۵۰درصد خانوارهای ایرانی از خودرو بهرهمند نیستند و بخشی از خانوارهای ایرانی چندین خودرو با توجه به بُعد خانوار دارند. علاوه بر اینها، موانع تعرفهای سنگین و غیرتعرفهای برای واردات خودرو وضع شده و اجازه دسترسی به خودروهای کممصرف خارجی به راحتی مقدور نیست.
شقاقی شهری گفت: بنابراین تصمیمگیری درخصوص قیمت بنزین و ناترازی بیش از ۴ میلیارد دلاری در این حوزه به این راحتی مقدور نیست و حل مساله نیازمند تصمیمگیری درخصوص چند مساله مرتبط با یکدیگر است؛ چراکه مسائل اقتصادی به صورت یک زنجیره به یکدیگر متصل هستند و یک حرکت اشتباه همانند دومینو خطاهای پیدرپی ایجاد خواهد کرد.
وی با بیان اینکه تصمیمگیری درخصوص ناترازی بنزین و حل مساله آن جزو پیچیدهترین مسائل اقتصاد ایران است که باید یک نگاه کلان داشت و زنجیره مسائل را مدنظر قرار داد، افزود: درضمن هرگونه جراحی اقتصادی نیازمند زمانشناسی، موقعیتشناسی و برآورد الزامات آن است. درحال حاضر که ۷ سال پیدرپی، تورمهای بالای ۴۰درصدی به مردم بالاخص دهکهای میانی به پایین تحمیل شده است و قدرت خرید مردم بهشدت سقوط کرده، از طرف دیگر به دلیل عدم رشد اقتصادی مولد، بخش زیادی از مردم در مشاغل پاییندستی همچون رانندگی در اسنپ کسب درآمد دارند، به هیچ عنوان در این شرایط اقتصادی نباید اقدام به جراحی اقتصادی کرد. این اقتصاددان با تاکید بر اینکه حل اینگونه مسائل با عنوان تصمیمات سخت نیازمند الزامات و پیشنیازهایی است، توضیح داد: برای اصلاحات اقتصادی و حل ابرچالشهای کشور نظیر ناترازی انرژی همچون بنزین باید گفتوگوی حداکثری بین نهادهای داخل حاکمیت و ملت شکل بگیرد. علاوه بر آن، باید سطح سرمایههای اجتماعی ارتقا یابد و مبارزه جدی با فساد و تبعیض در سطح مختلف بالاخص از سطح بالا ایجاد شود. در کنار آن، باید مساله تحریمهای اقتصادی حل شود و امکان افزایش درآمدهای ارزی فراهم شود.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰