تاریخ انتشار : شنبه 10 شهریور 1403 - 23:49
12 بازدید
کد خبر : 296890

داروهای دیابت، رتبه‌اول خرید | فرهیختگان آنلاین

داروهای دیابت، رتبه‌اول خرید | فرهیختگان آنلاین

فرهیختگان: سازمان غذا‌ و دارو امسال آماری از توزیع دارویی در سال ۱۴۰۲ منتشر کرده است که بر مبنای آن می‌توان سبد دارویی ایران را تجزیه و تحلیل کرد. براساس این نقشه دارویی می‌توان دریافت غلبه کدام بیماری در کشور بیشتر است. برمبنای همین آمار متفورمین، داروی مخصوص بیماران دیابتی در بخش تعدادی به‌عنوان پرمصرف‌ترین

داروهای دیابت، رتبه‌اول خرید

فرهیختگان: سازمان غذا‌ و دارو امسال آماری از توزیع دارویی در سال ۱۴۰۲ منتشر کرده است که بر مبنای آن می‌توان سبد دارویی ایران را تجزیه و تحلیل کرد. براساس این نقشه دارویی می‌توان دریافت غلبه کدام بیماری در کشور بیشتر است. برمبنای همین آمار متفورمین، داروی مخصوص بیماران دیابتی در بخش تعدادی به‌عنوان پرمصرف‌ترین داروی کشور در سال گذشته بود و همچنین در بخش ارزش ریالی نیز آموکسی‌سیلین با فروش ۲۶۰۰ میلیارد تومانی رکورددار فروش سال ۱۴۰۲ بوده است.

مطابق با آخرین آمار منتشرشده از سوی سازمان غذاودارو، در سال۱۴۰۲ مجموع فروش عددی دارو در کشور به ۵۲.۹ میلیارد عدد رسیده که با احتساب جمعیت کنونی کشور نرخ مصرف سرانه دارو به ازای هر ایرانی حدود ۶۱۸ عدد ثبت شده و بیانگر این است میزان مصرف دارو نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته است، اتفاقی که خبر خوبی برای حوزه بهداشت و درمان کشور نیست. البته لازم به ذکر است رکورددار فروش عدد دارو با ۵۷.۶ میلیارد عدد مربوط به سال ۱۴۰۱ بوده که به گفته کارشناسان حوزه بهداشت و درمان، دلیل آن نگرانی‌های ناشی از تداوم شیوع کووید- ۱۹ و بیماری‌های همپوشان با آن بوده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد سرانه مصرف دارو در کشور که در دهه ۸۰ حدود ۳۸۷ عدد به ازای هر ایرانی بوده، در دهه ۹۰ به ۴۸۱ عدد و در سه سال ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به ۶۳۰ عدد رسیده است. افزایش نرخ سرانه فروش دارو دلایل زیادی دارد؛ شیوع بیماری کرونا در سال‌های اخیر یکی از این دلایل است. اختلاف قیمت ناشی از تفاوت نرخ ارز دولتی با ارز آزاد عامل دومی است که در افزایش قاچاق دارو و خروج آن از شبکه توزیع رسمی کشور نقش داشته است.

دکتر محمدرضا هاشمیان، فوق‌تخصص مراقبت‌های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری در گفت‌وگو با «فرهیختگان» و درخصوص فضای حاکم بر حوزه دارویی کشور می‌گوید: «حل ضعف اساسی این روزهای حوزه دارو و درمان صرفا در گرو دو مسیر یعنی ۱- آموزش علمی واقعی درمورد مضرات تجویز و مصرف خودسرانه دارو و ۲- چاره‌اندیشی برای عدم نظارت در داروخانه است.»

وی معتقد است نظارت تنبیهی خاصی برای جلوگیری از فروش داروهای بدون نسخه در داروخانه‌های کشور وجود ندارد و این موضوع باعث مشکلات موجود است. 

متن کامل گزارش فاطمه سادات مرتضوی، خبرنگار گروه اقتصاد را در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn