تاریخ انتشار : شنبه 17 شهریور 1403 - 13:56
10 بازدید
کد خبر : 304364

دنده سنگین خودرو در تابستان

دنده سنگین خودرو در تابستان

تولید سه خودروساز بزرگ کشور در پنج ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت کرد، اتفاقی که سه عامل کمبود نقدینگی، اختلال برقی و چالش ارزی، آن را رقم زده‌اند. به گزارش پدال نیوز؛  تولید سه خودروساز بزرگ کشور در پنج ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت کرد،

تولید سه خودروساز بزرگ کشور در پنج ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت کرد، اتفاقی که سه عامل کمبود نقدینگی، اختلال برقی و چالش ارزی، آن را رقم زده‌اند.

به گزارش پدال نیوز؛  تولید سه خودروساز بزرگ کشور در پنج ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت کرد، اتفاقی که سه عامل کمبود نقدینگی، اختلال برقی و چالش ارزی، آن را رقم زده‌اند. در شرایطی که وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنان از انتشار آمار رسمی تولید خودرو امتناع می‌کند، گزارش‌های ارسالی خودروسازان به سامانه کدال نشان می‌دهد آنها پنج ماه امسال را با افت تولید پشت‌سر گذاشته‌اند.

 طبق آمار منتشره، کل تولید سه خودروساز اصلی – ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو – در پنج ماه امسال در حوزه سواری به ۳۶۰هزار دستگاه نیز نرسیده است. با توجه به تولید حدودا ۳۹۱هزار دستگاهی پارسال خودروسازان، تیراژ آنها نسبت به پنج ماه پارسال ۹.۵درصد افت را نشان می‌دهد. تولید اما به طور ماهانه نیز کاهش یافته، به‌طوری‌که شاهد افت ۱۸درصد تولید در مرداد نسبت به تیرماه هستیم.

به نظر می‌رسد دلایل اصلی افت تولید بالغ بر ۳۷هزار دستگاهی خودروسازان در پنج ماه امسال، کمبود نقدینگی و ارز و قطعی برق بوده است. در این بین، کمبود نقدینگی (بیشتر ناشی از عدم اصلاح قیمت کارخانه‌ای خودروها) مشکل جدیدی به شمار نمی‌رود و در این سال‌ها همواره وجود داشته است. درحال‌حاضر از آخرین اصلاح قیمت رسمی خودروهای داخلی ۱۶ ماه می‌گذرد و این موضوع دلیل اصلی افت تولید به شمار می‌رود.

عدم تخصیص ارز به خودروسازان تا اواسط تیرماه دلیل دیگری است که سبب افت تولید خودرو در پنج ماه امسال شد. خودروسازان می‌گویند تا اواسط تیرماه پارسال هر‌چه ارز به آنها تخصیص داده شده، متعلق به پارسال بوده است. از نیمه تیر‌ماه به بعد اما تخصیص ارز به خودروسازان از سر گرفته شد، اما به نظر می‌رسد تاثیر خاصی بر تولید در مرداد‌ماه نگذاشته است.

در نهایت اختلال برقی در واحدهای تولیدی (هم خودروسازان و هم شرکت‌های تامین‌کننده مواد اولیه و قطعات آنها) دلیل دیگر افت تولید پنج ماه خودرو به شمار می‌رود. از اواسط خرداد و به رسم چند سال گذشته، قطعی برق به جان واحدهای تولیدی کشور افتاد و به نظر می‌رسد در مرداد با توجه به شدت بیشتر گرمای هوا، اثر آن بیشتر بود. قطعی‌های گاه و بیگاه برق در این دوره حدودا سه‌ماهه اثر منفی بر تولید واحدهای صنعتی کشور گذاشت و در این بین، خودروسازی نیز از تبعات آن بی‌نصیب نبود.

اما حالا این پرسش مدنظر است که آیا اوضاع خودروسازان در پایان نیمسال نخست بهتر خواهد شد؟ برای پاسخ به این پرسش باید به عوامل سه‌گانه اثرگذار بر تولید خودرو طی پنج ماه امسال رجوع کنیم.

در این بین، چشم‌انداز مثبتی حداقل برای یکی دو ماه آینده درباره بهبود اوضاع نقدینگی خودروسازان از محل اصلاح قیمت وجود ندارد؛ چون سیاستگذار در دولت چهاردهم، حرفی از افزایش قیمت کارخانه ای خودروها نزده است. بنابراین اگر همچنان فریز قیمت ادامه داشته باشد، بعید است نقدینگی خودروسازان جز در مواردی مانند همین فروش اخیر، افزایش قابل‌توجهی داشته باشد و به رشد تولید منجر شود.

در مورد مساله ارز به نظر می‌رسد تاثیر ازسرگیری تخصیص ارز به خودروسازان، در ماه‌های آینده خود را نشان دهد و به بهبود تولید کمک کند (حداقل شاید سرعت افت تیراژ را پایین بیاورد).

اما در مورد مساله برق به نظر می‌رسد این چالش در شهریور با توجه به کاسته شدن از گرما و کمتر شدن قطعی برق واحدهای صنعتی، خفیف‌تر خواهد بود. بنابراین امکان بهبود تولید (در آن حد که بی‌برقی تاثیر گذاشته بود) وجود دارد.

افت پژو؛ رشد سورن

طبق آنچه در صورت‌های مالی سه خودروساز اصلی آمده، ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در مجموع کمتر از ۳۵۴هزار دستگاه انواع خودروی سواری را در پنج ماه نخست امسال تولید کرده‌‌‌اند.

در این بین، بیشترین تیراژ نصیب ایران‌‌‌خودرویی‌‌‌ها شده که توانسته‌‌‌اند ۱۹۷هزار و ۳۹۵دستگاه محصول را در پنج ماه نخست امسال تولید کنند. این میزان تولید با توجه به تیراژ بالغ بر ۲۱۴هزار دستگاهی سال گذشته ایران خودرو، افت هشت‌درصدی را نصیب آبی‌های جاده‌مخصوص کرده است.

سایپایی‌‌‌ها نیز به کمک زیرمجموعه خود، پارس‌‌‌‌خودرو، تولید ۱۵۶هزار و ۱۴۹دستگاهی را در پنج ماه ابتدایی امسال ثبت کرده‌‌‌اند که نسبت به مدت مشابه پارسال افت را نشان‌‌‌ می‌دهد. در حالت تفکیکی، سایپا تولید حدودا ۱۱۶هزار دستگاهی در پنج ماه امسال داشته و این در حالی است که میزان تولید این شرکت در مدت مشابه پارسال بیش از ۱۲۷هزار دستگاه بود. بنابراین دومین خودروساز بزرگ ایران بدون احتساب آمار پارس‌خودرو دچار افت تولید ۹درصدی در پنج ماه امسال شده است. پارس‌خودرو نیز که ۴۰هزار و ۳۶۸دستگاه تولید در پنج ماه نخست امسال داشته، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با تیراژ ۴۹هزار و ۶۳۰دستگاهی، دچار افت ۱۹درصدی شده است.

اما بررسی آمار تولید خودروسازان در مرداد امسال و مقایسه آن با ماه قبل – تیر – نشان می‌دهد تولید ماهانه آنها نیز افت داشته است. طبق آمار، خودروسازان در تیر امسال حدود ۷۶هزار و ۴۱۸دستگاه انواع محصول سواری را به تولید رساندند. با توجه به تولید ۶۲هزار و ۶۸۵دستگاهی خودروسازان در مرداد سال جاری، آنها با افت ۱۸درصدی در تولید ماهانه روبه‌رو شده‌اند.

در حالت تفکیکی، ایران‌خودرو در مرداد امسال تولید ۳۵هزار و ۸۲۷دستگاهی داشته که نسبت به تیرماه از افت هفت‌هزار و ۶۰۰دستگاهی حکایت دارد.

سایپا نیز تولید ۱۹هزار و ۸۴۳دستگاهی را مرداد امسال به ثبت رسانده که نسبت به تیر‌ماه افت چهار‌هزار و ۴۸۵دستگاهی را تجربه کرده است. همچنین پارس‌خودرو که تولید هفت‌هزار و ۱۵دستگاهی در مرداد امسال داشته، نسبت به تیر افت هزار و ۶۳۵دستگاهی را تجربه کرده است.

 بنابر آمار منتشرشده در سایت کدال، ایران‌‌‌خودرو در پنج ماه نخست امسال مانند گذشته بیشترین تولید خود را به مدل‌‌‌های پژو اختصاص داده است. این در حالی است که این شرکت در حال حاضر فقط پژو ۲۰۷ را از این خانواده به تولید می‌رساند. این شرکت در بازه زمانی تحت بررسی، ۷۶هزار و ۴۶۱دستگاه پژو را تولید کرده است. با توجه به تولید ۱۲۳هزار و ۴۵۲دستگاهی خانواده پژو در پنج ماه پارسال، ایران‌‌‌خودرویی‌‌‌ها در تولید اعضای این خانواده افت ۳۸درصدی داشته‌‌‌اند.

در بین دیگر محصولات ایران‌‌‌خودرو، گروه سورن تیراژ ۳۶هزار و ۳۴۵دستگاهی را در پنج ماه امسال از خود به جا گذاشته است. با در نظر گرفتن تیراژ ۲۰هزار و ۸۹۲دستگاهی این گروه خودرویی در پنج ماه پارسال، ایران‌خودرویی‌ها توانسته‌اند تولید در این گروه را ۷۴درصد بالا ببرند.

 طبق آمار منتشره در سایت کدال، دنا نیز در پنج ماه ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تیراژ بیشتری داشته است. ایران‌خودرو اعلام کرده در پنج ماه امسال ۳۳هزار و ۷۸۳دستگاه دنا را به تولید رسانده است. بنابراین تولید دنا بیش از چهاردرصد بالا رفته است.

اما دیگر محصول ایران‌‌‌خودرو به نام رانا پنج ماه نخست امسال را با افت پشت‌سر گذاشته است. طبق اطلاعات منتشر‌شده در کدال، تا پایان مرداد امسال شش‌هزار و ۵۸۵دستگاه رانا در این شرکت به تولید رسیده است. بنابراین تولید رانا ۳۵۴دستگاه افت را به خود می‌بیند.

ایران‌خودرویی‌ها در پنج ماه ابتدایی امسال پنج‌هزار و ۵۹۰دستگاه هایما را مونتاژ کرده‌اند، حال آنکه در پنج ماه مشابه پارسال، تیراژ این مونتاژی چینی هشت‌هزار و ۱۱۸دستگاه بود. بنابراین مونتاژ هایما ۳۱درصد افت کرده است.

طبق آمار منتشره در کدال، ایران‌‌‌خودرو در پنج ماه ابتدایی امسال ۲۷هزار و ۱۲۸دستگاه تارا تولید کرده است. این خودروساز در پنج ماه پارسال کمی بیش از ۱۶هزار دستگاه از این محصول را به تولید رسانده بود. بنابراین تولید تارا در پنج ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد بالغ بر ۱۱هزار دستگاهی معادل حدودا ۴۱درصدی را داشته است.
افت تولید خانواده X200

از ایران‌‌‌خودرو بگذریم و به سراغ گروه سایپا برویم؛ دومین خودروساز بزرگ کشور که بیشترین حجم از سبد محصولاتش در پنج ماه امسال به خانواده ایکس ۲۰۰ (تیبا، کوئیک و ساینا) اختصاص داشته است.

طبق آمار منتشره در کدال، سایپا در تولید این گروه خودرویی آمار ۸۵هزار و ۱۶۳دستگاهی را طی پنج ماه نخست سال جاری از خود به جا گذاشته است.

با توجه به تولید حدودا ۱۰۶هزار دستگاهی این گروه خودرویی در پنج ماه نخست پارسال، تیراژ خانواده ایکس ۲۰۰ حدود ۲۰درصد افت را نشان می‌دهد. در این گروه خودرویی البته تیبا دیگر به تولید نمی‌رسد.

در بازه زمانی تحت بررسی، سایپا همچنین توانسته ۲۲هزار و ۵۷۶ دستگاه شاهین را به تولید برساند. این در حالی است که طی پنج ماه ابتدایی سال گذشته تیراژ شاهین ۲۱هزار و ۱۸۳دستگاه بود. با این حساب، تولید شاهین نسبت به پنج ماه نخست پارسال افزایش هزار و ۳۹۳دستگاهی داشته است.

دومین خودروساز ایران اما در بازه زمانی تحت بررسی، حتی یک دستگاه آریا اتومات هم تولید نکرده است.

از سایپا به پارس‌خودرو برویم؛ سومین خودروساز بزرگ کشور که در پنج ماه ابتدایی امسال کوئیک دنده معمولی، ساینا اس، سهند و گروه Q200 را به تولید رسانده است. طبق گزارش ارسالی به بورس، گروه Q200 سایپا تولید ۲۸هزار و ۷۴۸دستگاهی در پنج ماه نخست امسال داشته که ۷۰۱دستگاه کمتر از پنج ماه پارسال است.

پارس‌خودرو همچنین در حالی هزار و ۲۳۴دستگاه کوئیک معمولی دنده‌ای را در پنج ماه ابتدایی امسال تولید کرده که در مدت مشابه پارسال، ۲۰هزار و ۱۶۲دستگاه از این خودرو را به تولید رسانده بود. این محصول در مرداد امسال هیچ تولیدی نداشته است.

پارس‌خودرو همچنین در پنج ماه ابتدایی امسال دو‌هزار و ۳۶۷دستگاه سهند را به تولید رسانده است. سهند محصول جدید پارس‌خودرو به شمار می‌رود که در پنج ماه نخست پارسال تنها ۱۹دستگاه از آن تولید شد.این شرکت در بازه زمانی تحت بررسی هشت‌هزار و ۱۹دستگاه ساینا اس را نیز تولید کرده است، خودرویی که در بازه زمانی مشابه پارسال تولیدی نداشت.

دنیای اقتصاد

+

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn