تاریخ انتشار : یکشنبه 18 شهریور 1403 - 1:46
14 بازدید
کد خبر : 305053

هزینه آزمایش چکاپ کامل ۱۴۰۳

هزینه آزمایش چکاپ کامل ۱۴۰۳

یکی از متداول‌ترین روش‌های ارزیابی وضعیت سلامت بدن آزمایش چکاپ کامل است که در فواصل زمانی مشخصی توسط پزشک تجویز می‌شود. در حقیقت به کمک این آزمایش می‌توان علائم اولیه‌ی بیماری‌های گوناگون را شناسایی و اقدامات لازم را برای درمان سریع‌تر آن‌ها انجام داد. با این حال بسیاری از افراد پیش از مراجعه به آزمایشگاه

یکی از متداول‌ترین روش‌های ارزیابی وضعیت سلامت بدن آزمایش چکاپ کامل است که در فواصل زمانی مشخصی توسط پزشک تجویز می‌شود. در حقیقت به کمک این آزمایش می‌توان علائم اولیه‌ی بیماری‌های گوناگون را شناسایی و اقدامات لازم را برای درمان سریع‌تر آن‌ها انجام داد. با این حال بسیاری از افراد پیش از مراجعه به آزمایشگاه کنجکاو هستند از هزینه آزمایش کامل مطلع شوند؛ اگر شما هم در این دسته قرار دارید مطالعه‌ی این بخش را از دست ندهید.

هزینه آزمایش چکاپ کامل ۱۴۰۳

آزمایش چکاپ کامل چه مواردی را در بر می‌گیرد؟

یکی از دغدغه‌های مهم افراد در کنار اطلاع از هزینه آزمایش کامل خون این است که یک چکاپ چه مواردی را شامل می‌شود؟ حقیقت این است که پزشک متخصص با توجه به سن افراد، سابقه‌ی بیماری و فاکتورهای دیگر ممکن است آزمایش‌های متفاوتی را تجویز کند که معمولاً موارد زیر را شامل می‌شوند:

آزمایش قند خون

قیمت آزمایش قند خون یکی از موارد موثر بر هزینه آزمایش کامل بدن به شمار می‌رود که برحسب آزمایشگاه انتخابی بین ۱۷ تا ۲۳ هزار تومان متغیر است و در طی آن با اندازه‌گیری سطح قند یا گلوکز خون احتمال بروز بیماری‌های مختلف نظیر دیابت را پیش‌بینی می‌کنند. (نکته: برای انجام این آزمایش باید ناشتا باشید)

آزمایش شمارش سلول‌های خونی

هزینه کامل آزمایش خون در بخش شمارش سلول‌های خونی یا CBC حدود ۶۵ هزار تومان است که در طی آن تعداد گلبول‌های قرمز، سفید و پلاکت‌ها اندازه‌گیری و وضعیت سلامتی افراد از نظر ابتلا به بیماری‌هایی نظیر کم‌خونی، سرطان خون‌، عفونت و… تعیین می‌شود.

آزمایش تیروئید

افراد مبتلا به کم‌کاری یا پرکاری تیروئید چاقی و لاغری‌های ناگهانی را تجربه می‌کنند به همین جهت دکتر برای تشخیص دقیق وضعیت آن‌ها آزمایش‌های اندازه‌گیری میزان TSH، T3 و T4 را تجویز می‌کند که مبلغ ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان را به هزینه آزمایش کامل شما می‌افزایند.

آزمایش چربی خون

تغییر سبک زندگی و خوردن انواع فست فودها احتمال ابتلا به چربی خون را در سال‌های اخیر افزایش داده است؛ بنابراین یکی از فاکتورهای ضروری در چکاب کامل بررسی سطح کلسترول، تری گلیسرید و LDL و HDL است که حدود ۱۳۰ هزار تومان هزینه دارد.

هزینه آزمایش چکاپ کامل ۱۴۰۳

آزمایش ادرار

بعد از گرفتن نمونه‌ی ادرار متخصصان آزمایشگاه رنگ و بو و ظاهر آن را از نظر وجود گلوکز، گلبول‌های سفید و قرمز و کتون بررسی و پزشک هم از نتایج حاصل برای تشخیص بیماری‌های کلیوی، دیابت و عفونت اداری استفاده می‌کند. هزینه آزمایش کامل ادرار و کشت آن حدود ۷۶ هزار تومان است که بسته به آزمایشگاه انتخابی و شهر محل سکونت شما می‌تواند افزایش یا کاهش یابد.

آزمایش مدفوع

نمونه‌ی مدفوع که به هیچ عنوان نباید با ادرار یا آب مخلوط شود در یک ویال جمع‌کننده به آزمایشگاه تحویل داده می‌شود تا بعد از آن نظر شکل و رنگ و وجود فیبر،‌ عفونت، باکتری، قارچ، انگل، خون مخفی، ویروس و… مورد بررسی قرار بگیرد. اگر این مورد در چکاپ شما وجود داشته باشد باید مبلغی حدود ۱۴۰ هزار تومان را به هزینه آزمایش کل بدن اضافه کنید.

آزمایش بررسی عملکرد کبد

کبد در صورت بروز آسیب آنزیم‌های خود را در خون رها می‌کند و سطح پروتئین‌های تولید شده توسط آن هم کاهش می‌یابد؛ به همین جهت با اندازه‌گیری آن‌ها می‌توان از وضعیت سلامتی این اندام حیاتی مطلع شد و بیماری‌های گوناگون نظیر هپاتیت، زردی و سیروز را تشخیص داد. هزینه آزمایش کامل کبد و بررسی کلیه‌ی آنزیم‌ها و پروتئین‌های آن حدود ۴۰۰ هزار تومان است.

آزمایش بررسی عملکرد کلیه

با گرفتن نمونه‌ خون می‌توان از وضعیت کلیه و سطح سلامت آن نیز مطلع شد و با اندازه‌گیری سطح مواد معدنی، ترکیبات دفعی، الکترولیت‌ها و ترکیبات دیگر احتمال بروز بیماری‌های مختلف را در این بخش از بدن پیش‌بینی کرد که مجموعه‌ی هزینه‌های آن حدود ۲۵۰ هزار تومان می‌شود.

هزینه آزمایش چکاپ کامل ۱۴۰۳

هزینه آزمایش کامل

هزینه آزمایش کل بدن با توجه به کیفیت و نوع دستگاه‌های موجود در ازمایشگاه، شهری که در آن آزمایش می‌دهید و حتی سن و جنسیت شما متغیر است و می‌تواند بین ۵۰۰ تا ۲ میلیون تومان متغیر باشد. البته قسمتی از هزینه‌های افرادی که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی، خدمات درمانی و نیروهای مسلح قرار دارند توسط این ارگان‌ها پرداخت خواهد شد.

مزیت انجام آزمایش چکاپ کامل

حال که با هزینه‌های حدودی آزمایش کامل خون آشنا شدیم بد نیست نگاهی هم به مزایای انجام آن بیندازیم:

  • اطلاع از وضعیت سلامت بدن و آسودگی خاطر افراد
  • بررسی وضعیت بیماری‌های مختلف و مدیریت صحیح آن‌ها
  • تشخیص سریع بیماری‌ها و پیگیری روند درمان در کوتاه‌ترین زمان ممکن
  • اطلاع از کلیه‌ی تهدیدهای احتمالی و انجام اقدامات پیشگیرانه به منظور ممانعت از پیشرفت بیماری‌های گوناگون

فهرست آزمایش چکاپ کامل مردان و زنان

فهرست کامل آزمایش‌های احتمالی مورد نیاز برای مردان و بانوان که بررسی آن‌ها می‌تواند اطلاعات کاملی را از وضعیت سلامت جسمانی در اختیار افراد قرار دهد در ادامه بررسی شده است:

آزمایش چکاپ کامل مردان
آزمایش خون شامل CBC، شاخص گلبول‌های قرمز از اقبیل HB، Hct و RBC، شاخص گلبول‌های سفید شامل WBC و شاخص‌ پلاکت‌ها
شاخص‌های گلبول قرمز MCV، MCH و MCHC
بررسی سلامت کلیه BUN و کراتینین
آزمایش‌های هورمونی تستوسترون، آنتی‌ژن خاص پروستات
آزمایش‌های اندوکرین قند خون و چربی
آزمایش‌های کبد ALT، AST، آلکالین فسفاتاز و بیلی‌روبین توتال
آزمایش‌های التهابی ESR
آزمایش چکاپ کامل زنان
آزمایش خون CBC و بررسی وضعیت آهن و فریتین
آزمایش ادرار کشت ادرار و بررسی وضعیت دستگاه ادراری و کلیه‌ها
آزمایش کلسترول بررسی میزان چربی و کلسترول خون
آزمایش گلوکز سنجش سطح قند خون
آزمایش هورمونی بررسی هورمون‌های تیروئید و هورمون‌های جنسی LH، FSH، استروژن و پروژسترون
آزمایش HPV بررسی وجود ویروس HPV و احتمال بروز سرطان گردن رحم
آزمایش PAP Smear ارزیابی وضعیت سلول‌های گردن رحم و تغییرات غیر طبیعی آن‌ها
آزمایش هپاتیت و HIV بررسی وضعیت بدن از نظر ابتلا به هپایتیت و ایدز

هزینه چکاپ کامل سالیانه در دکترتو کلینیک

دکترتو کلینیک منبع بهترین و مجرب‌ترین پزشکان و متخصصان در سطح کشور است که با مراجعه به آن می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای مراجعه به پزشک محبوب و دلخواهتان نوبت بگیرید، تحت نظارت آن‌ها چکاپ کامل سالیانه خود را انجام دهید و نتایج حاصل از آن را بررسی کنید.

+

آخرین اخبار ورزشی را در جامعه ورزشی آفتاب نو بخوانید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

advanced-floating-content-close-btn